Citat:
Ursprungligen postat av
Murvelo
Fan vad förvirrad och okunnig du är. En av de största faktorerna är vad andra producenter begär för pris. Sätter man ett lågt pris jämfört med andra producenter får man många köpare, sätter man ett högt pris får man få köpare. Sedan funderar företagaren ofta på om man kanske skulle ägna energin åt något annat. Blir vinstmarginalen mycket liten, kanske pga omfattande snatterier, så kanske man bestämmer sig för att lägga ner produktionen och istället öppna en "flykting"förläggning eftersom vinstmarginalerna är gigantiska.
Men herregud, självklart spelar konkurrensen en avgörande roll för vad profiten blir. Ibland tydligt, som i leverpastejen, ibland mindre tydligt. Till exempel prissättningen på ytterst begärliga varor som sneakers. Alla gympadojor kostar runt en tia att tillverka men kostar i brukarledet strax under tusenlappen. Där är ett högt pris snarast en konkurrensfördel.
Jag vill att du ger mig ett exempel på en vara som slutat säljas på grund av snatterier.
Ditt försök att leda över ditt kamikazeuppdrag om "nazistisk ekonomiförståelse" till en fråga om hur flyktingförläggningar finansieras lämnar jag utan kommentar. Fånigt och off topic. liksom vår diskussion här. Jag är inte RF och är dessutom en ytterst skötsam kommunistisk arbetare som inte snattar.