2013-08-31, 00:02
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Ja, som sagt är det vansinne att gå så långt tillbaka i tiden, jämförelser med tidigt 90-tal är inte vettiga.

Ta ett lån på 2,5'', ränta 2,9 %, det ger en månadskostnad på 4 200 spänn i ränta. Med 7 % ränta blir det 10 200 (avdrag inräknat i båda summorna). Vi säger att det sker om åtta år med årlig löneökning på 2 %, då blir det 8 700 spänn i dagens mått mätt. En dubbelt så hög räntekostnad alltså. Du säger att det inte är något att frukta, jag är något mer pessimistisk när det gäller folks marginaler.

Inte så att jag förutspår någon jättekrasch på grund av det, men det kan bli tight för en hel del, vilket i sig ger en del ovälkomna effekter.

Det jag främst vill ha sagt är väl att folk borde räkna med att saker kan gå åt pipsvängen och se till att ha marginaler för det, i stället för att låna så mycket man bara får när pengarna är billiga.

Jag har bara anekdotiska bevis på vilka som har så höga lån, och de är få. Menar du att ensamstående har lån på 2,5 miljoner? För om det är par vi snackar om så är det ju inga stod summor att betala 5000 kronor i ränta per skalle.
2013-08-31, 00:06
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Skillnaden med Sverige är att det inte byggs alls i Sverige (och framförallt i Stockholm), så bostadsbubblan kommer inte att brista genom att det blir ett överskott av bostäder. I Sverige är det så att ett litet antal bostäder säljs om och om igen, för allt dyrare priser. Denna prisstegring skenar just nu. Bostadsbubblan i Sverige kommer att spricka när det inte längre går att hålla prisstegringen skenande, på grund av att man måste ändra i någon av de faktorer som håller prisstegringen skenande.

Om bankerna är villiga att låna ut en miljard för en etta på Söder, kommer denna etta att kosta just en miljard. Den som har mer än en hjärncell begriper att detta inte är hållbart, och att man måste göra någonting åt det. Alliansens bostadslinje gör än så länge ingenting åt denna absurda situation, utan underblåser den i stället, men någon måste givetvis ta tag i skiten snart. Då får vi prisfallen (eller bara en avmattning i prisstegringarna), vilket gör att bostadsbubblan spricker, eftersom faktorerna som håller den uppe inte längre finns där.

När man inte längre "vet" att bostäder alltid ökar i värde exponentiellt vågar man inte längre hoppa på tåget, och smällen kommer eftersom de existerande skulderna givetvis inte justeras ner i relation till bostädernas "verkliga" värde.

Nej, om banken väljer att låna ut en miljard kommer en etta på söder inte kosta en miljard eftersom det skulle innebära en månadsskostnad på 40 miljoner.
2013-08-31, 00:15
Medlem
svensvenglenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nej, om banken väljer att låna ut en miljard kommer en etta på söder inte kosta en miljard eftersom det skulle innebära en månadsskostnad på 40 miljoner.

beror väl på hur hög räntan är ... så länge folk har råd att betala t.ex. 10-15k av sin nettonlön i månaden för boende, så kommer priserna reflektera detta genom att 10-15k motsvaras av ränteläget och prisbilden...
2013-08-31, 07:28
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du och grannen kan väl skapa fordringar på varandra på samma sätt som grannen och banken kan göra det. Och grannen kan använda sin fordran på dig lika väl som han kan använda den han har på banken som likvid. Ja, givet att säljaren har samma förtroende för dig som för banken. (Och det är väl där skon klämmer. Säljaren liter mer på banken).

Jasså ok, jag som trodde skillnaden var att när banken beviljar ett lån så ökar faktiskt penningmängden (källa Riksbanken, SCB och IMF). Men du håller ju inte med om att penningmängden är pengar så jag tror det är där det klämmer i din sko.

Jag och grannen har inga statliga garantier och våra lån garanteras ej av någon stat tyvärr, annars hade våra skulder också varit med i SCBs och Riksbankens mått av mängden pengar i omlopp.

Faktum kvarstår, utbudet av pengar är obegränsat när det gäller bostadsmarknaden och så har det varit under en lång period. När utbudet av pengar är > utbudet av bostäder och efterfrågan är relativt konstant måste priser stiga.
2013-08-31, 16:11
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAEVERABOFF
Mycket gagg. Priserna ska upp. Ingen vill vara en förlorare.

Detta är väl definitionen av en bubbla.

Dessutom undrar jag varför alla stirrar sig blinda på nybyggandet?
Om priserna är för höga så spelar det ju ingen roll om det inte finns fler bostäder Svensson når ju en smärtgräns till slut i alla fall, hur det kommer te sig vet jag inte, kanske folk flyttar ihop med släktingar och bor trängre? Eller så exploderar nybyggandet vid en kritisk brytpunkt, och det räcker förmodligen med att bara planerna på nybyggandet finns för att priserna ska gå ner, det är ju som bekant förväntningar om framtiden som sätter pris på en marknad.
Och dessa planer kan ju presenteras imorgon om bolånetorskarna har otur.

Jag tycker att det verkar vara mycket tecken på en bubbla, speciellt när folk hittar på massa kriterier om varför det inte kan gå ner, det är då det är riktigt farligt.

Glöm inte bort; En bubbla förklaras alltid med logiska argument innan den spricker, men den spricker likt förbannat. Detta har varit sanning sedan 1600-talet och tulpanlökarna.
2013-08-31, 16:17
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Om priserna är för höga så spelar det ju ingen roll om det inte finns fler bostäder Svensson når ju en smärtgräns till slut i alla fall, hur det kommer te sig vet jag inte, kanske folk flyttar ihop med släktingar och bor trängre? Eller så exploderar nybyggandet vid en kritisk brytpunkt, och det räcker förmodligen med att bara planerna på nybyggandet finns för att priserna ska gå ner, det är ju som bekant förväntningar om framtiden som sätter pris på en marknad.

Jag tycker att det verkar vara mycket tecken på en bubbla, speciellt när folk hittar på massa kriterier om varför det inte kan gå ner, det är då det är riktigt farligt.

Glöm inte bort; En bubbla förklaras alltid med logiska argument innan den spricker, men den spricker likt förbannat. Detta har varit sanning sedan 1600-talet och tulpanlökarna.

Nja, definitionen av en bubbla är ju inte så enkel som att "priserna är höga". I så fall skulle ju Nokias aktievärdering vara en bubbla de senaste 20 åren, för att ni spricka. Så är inte fallet. De var värderade utifrån rådande marknad då, och är värderade efter rådande marknad nu.

Du gör för övrigt samma misstag som många andra i tråden när du skriver "… spelar det ju ingen roll om det inte finns fler bostäder Svensson når ju en smärtgräns till slut i alla fall…". Ja, det är visserligen sant, men du kan inte se hela den svenska befolkningen som en homogen "Svensson"-grupp. Vad som händer i Stockholm är ju inte att "ingen har råd att bo i stan". Det som händer är att många inte har råd, medan andra har det. De med mindre resurser rör sig längre ut i periferin medan folk som har pengar rör sig in mot stan. Med 15% egen insats (alternativt ett blancolån som måste betalas tillbaka) så är det ju en mindre grupp som kan bo i stan idag än förr, om de är nyinflyttade.
2013-08-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Var hittar du den här infon?
För nutid hittar man det på scb bl a. Stockholm har 40 kvm per person om jag inte missminner mig.
För dåtid är det som jag skriver ett eget estimat.
2013-08-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Jasså ok, jag som trodde skillnaden var att när banken beviljar ett lån så ökar faktiskt penningmängden (källa Riksbanken, SCB och IMF). Men du håller ju inte med om att penningmängden är pengar så jag tror det är där det klämmer i din sko.
Likheten är att man skapar ömsesidiga fordringar på varandra.

Att det sedan finns någon som mäter just bankernas (avista) skulder och kallar det penningmängd är ju inget man behöver fästa något avseende vid om man nu inte har någon fobi eller liknande.

Citat:
Jag och grannen har inga statliga garantier och våra lån garanteras ej av någon stat tyvärr,
Det har inte fordringar som bank och låntagare skapar på varandra heller. Däremot så gäller att för små avista skulder som banker har så har flera av de tagit försäkring i staten, men det är en helt annan sak.

Citat:
Faktum kvarstår, utbudet av pengar är obegränsat när det gäller bostadsmarknaden och så har det varit under en lång period. När utbudet av pengar är > utbudet av bostäder och efterfrågan är relativt konstant måste priser stiga.
Som i Japan sedan 1990 ;-)
Där har det varit närmast 0-ränta och fastighetspriserna fallit med 90%. Så var det med ditt måste. Verkligheten stämmer inte med dina föreställningar.
2013-08-31, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Alla boköpare är bostadskonsumenter. Deras belånade bostad faller med nånting i stil med minst 2% om året p.g.a. konsumtionsboende. Amorterar man inte minst så mycket så expanderar man sin hävstång.
Man kan också underhålla byggnaden på fastigheten. Då kan den bibehålla sitt värde.
Själva fastigheten, dvs marken, konsumeras inte.

Tittar man i Tokholm så utgör fastigheten ca hälften av priset och byggnaden den andra hälften. (Finns avvikelser. För den här skulle jag kunna tänka mig att man betalar en mindre andel för byggnaden.
http://www.booli.se/bostad/villa/landsnora/falkbergsvagen+6/1429597/maklare ).
2013-08-31, 18:02
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Man kan också underhålla byggnaden på fastigheten. Då kan den bibehålla sitt värde.
Att underhålla en fastighet kontinuerligt är inte gratis, alltså konsumtion för att enbart behålla objektets skick. Jag har spekulerat i några år nu att vi i framtiden kommer ha mängder av villor i Sverige som är i dåligt skick pga att folk betalar räntor istället för att underhålla villan ordentligt.
Senast redigerad av Gargamelik 2013-08-31 kl. 18:04.
2013-08-31, 18:41
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

GLÖM INTE HELLER BORT; att när massorna kreti o pleti snackar sej blå i ansikten om att det är en bubbla, då är det ingen bubbla, det är dessa humle o dumle-åsikter som är beviset att det inte existerar någon bubbla, eller jo det finns en bubbla, och det är allt snack om bubbla som är bubblan, den dagen ingen eller få snackar om bubbla - då är det dags att se upp.

Jag tycker att det verkar vara mycket tecken på att ingen bubbla finns, speciellt när folk hittar på massa kriterier om varför det ska gå ner, det är då det är helt ofarligt att köpa. Folk hittar på en massa anledningar till att det finns en bubbla o den ska spricka - hela tiden ett jävla jagande efter att få sin åsikt verifierad med massa krystade påståenden, confirmation bias på världsrekordnivå..!!!

Det måste ni väl förstå? att svennebanan-majoriteten alltid har fel när det gäller investeringar, annars skulle ju alla bli rika, och det går ju inte, det är ju nästan ett nollsummespel.

men du Fiant.killen. har säkert rätt, byggbolagen kommer att berätta om sina stora nybyggnadsplaner så att det pressar ner priserna, låter logiskt.
Senast redigerad av tgv23000 2013-08-31 kl. 18:47.
2013-08-31, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Det måste ni väl förstå? att svennebanan-majoriteten alltid har fel när det gäller investeringar, annars skulle ju alla bli rika, och det går ju inte, det är ju nästan ett nollsummespel.

Så det är företrädesvis knivskarpa spekulationsgenier som du själv som köper bostäder i Sverige idag, inte svennebananmajoriteten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in