2013-08-27, 09:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
ttsp

Jag kom på en till fråga till dig angående profetior. Låt oss för sakens skull anta att du kunde visa att en eller flera profetior faktiskt var på riktigt, att författaren med största sannolikhet MÅSTE ha fått information från övernaturlig källa.

Vart går vi från det?
1. Hur vet du att gud är källan?
2. Hur vet du att övrigt innehåll i bibeln är sant bara för att ett ställe innehåller en sann profetia?
Citera
2013-08-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nåja, det vet jag inte. Kom ihåg att jag inte deltog mycket i andra tråden, så jag har ännu bara stått ut i ett par inlägg

Inlägget blev raderat, tack, då är jag nöjd och kan bortse från resten av påhoppen.
Citera
2013-08-27, 10:21
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inlägget blev raderat, tack, då är jag nöjd och kan bortse från resten av påhoppen.

Vilka påhopp har jag riktat mot dig som person?

Tycker du att du har gjort personliga påhopp på mig?
Citera
2013-08-27, 10:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Då kan du kanske rikta din uppmärksamhet mot att presentera ditt eget grundläggande underlag (& metodologi) så debatten kan få substans.
Citera
2013-08-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Allt om reinkarnation har dom helt enkelt tagit bort.
Men det måste väl finnas original för nånstans måste ryktet komma ifrån.
Citera
2013-08-27, 11:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Allt om reinkarnation har dom helt enkelt tagit bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men det måste väl finnas original för nånstans måste ryktet komma ifrån.

I den kalla-kriget delan av 'The War In Heaven' har en stor del av propaganda-materialet förvanskats efterhand, så inte bara bråkar teister med ateister/religions-kritiker, men också med andra teister.

Vilket är ÉN fasett av många i kritiken av bibelns sanningsvärde.
Citera
2013-08-27, 11:54
Medlem
Bogomils avatar
Som så ofta tidigare i denna debatt har två positioner profilerat sig:

1/ Rationalismen med tillhörande världsbild.

2/ Missionerande/extremist-apologetisk teism med ett varierande antal mer eller mindra olika världsbilder.

Tills vidare har denna tråds senasta punkt 2 anhängare centrerat sin argumentation omkring semantisk akrobatik & (cirkel-argumenterat): "Det bara är så".

Alltså det vanliga i konfrontationen mellan rationalismen och pådyvlar-teismen.

För att tydliggöra vad detta innbär vill jag därför själv .... tillfälligt och pedagogisk .... byta planhalva för min argumentations-form och pseudo-konkludera följande:

"Bibeln är INTE sann ... för det bara är så".

Jag förmodar att debatten i och med detta är avklarat .... och att jag och den falang jag tillhör har 'vunnit'
Citera
2013-08-27, 12:23
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som så ofta tidigare i denna debatt har två positioner profilerat sig:

1/ Rationalismen med tillhörande världsbild.

2/ Missionerande/extremist-apologetisk teism med ett varierande antal mer eller mindra olika världsbilder.

Tills vidare har denna tråds senasta punkt 2 anhängare centrerat sin argumentation omkring semantisk akrobatik & (cirkel-argumenterat): "Det bara är så".

Alltså det vanliga i konfrontationen mellan rationalismen och pådyvlar-teismen.

För att tydliggöra vad detta innbär vill jag därför själv .... tillfälligt och pedagogisk .... byta planhalva för min argumentations-form och pseudo-konkludera följande:

"Bibeln är INTE sann ... för det bara är så".

Jag förmodar att debatten i och med detta är avklarat .... och att jag och den falang jag tillhör har 'vunnit'

Elegant!
Citera
2013-08-27, 12:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Elegant!

Jag tackar.

Men hoppas också .... sannoliken naivt .... att det kan leda till att teistiska positioner/argument med substans manifesterar sig.
Citera
2013-08-31, 17:39
Medlem
Nej, nu tar vi tag i det här ordentligt och noggrant. Hämtat från "Svenska bibelsällskapets varsamma språkliga revision av 1917 års översättning av gamla testamentet".

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord"

Redan här kommer den första stora frågan: Vem skapade Gud? Många tolkar Bibeln som en bokstavlig sanning och förväntar sig att andra också skall göra det. Speciellt i det stora landet i väster är evolutionen ifrågasatt. Många barn förvägras att läsa om den i skolan, så frågan skall tas på allvar. Det står också uttryckligen att detta sker i begynnelsen. Är himlen i sentensen vår atmosfär eller platsen dit vi kommer när vi dör? Ingen fråga är för dum för mig.

"Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds ande svävade över vattnet"

Okej vattnet var på plats, inga problem här.

"Och gud sade varde ljus och det blev ljus"

Härifrån kommer det där skämtet om att elektriker är världens äldsta yrke, ledningarna var på plats. Men det blir ju som en del uppmärksammat problem några dagar senare med den här versen.

"Och gud såg att ljuset var gott"

Men han skapade alltså himmel och jord i mörker, och det var ju duktigt, ni vet ju själv hur hjälplös man blir när strömmen går.

Några frågor eller svar på detta? Fortsättning följer.
Citera
2013-08-31, 19:23
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saliggerdettill
Nej, nu tar vi tag i det här ordentligt och noggrant. Hämtat från "Svenska bibelsällskapets varsamma språkliga revision av 1917 års översättning av gamla testamentet".

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord"

Redan här kommer den första stora frågan: Vem skapade Gud? Många tolkar Bibeln som en bokstavlig sanning och förväntar sig att andra också skall göra det. Speciellt i det stora landet i väster är evolutionen ifrågasatt. Många barn förvägras att läsa om den i skolan, så frågan skall tas på allvar. Det står också uttryckligen att detta sker i begynnelsen. Är himlen i sentensen vår atmosfär eller platsen dit vi kommer när vi dör? Ingen fråga är för dum för mig.

"Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds ande svävade över vattnet"

Okej vattnet var på plats, inga problem här.

"Och gud sade varde ljus och det blev ljus"

Härifrån kommer det där skämtet om att elektriker är världens äldsta yrke, ledningarna var på plats. Men det blir ju som en del uppmärksammat problem några dagar senare med den här versen.

"Och gud såg att ljuset var gott"

Men han skapade alltså himmel och jord i mörker, och det var ju duktigt, ni vet ju själv hur hjälplös man blir när strömmen går.

Några frågor eller svar på detta? Fortsättning följer.

Jahve ska tydligen vara trippel-omni. Om man antar att Jahve existerar och så är fallet så ser jag inte några problem faktiskt. Men sedan är ju risken rätt liten imo att denna Jahve skulle existera och än mindre att han skulle vara trippel-omni.
Citera
2013-08-31, 21:27
Medlem
Maxks avatar
Att man som vuxen människa kan tro på att det har funnits talande ormar, att kvinnan kommer från ett revben osv osv, är ju helt otroligt korkat.

Religioner i allmänhet, drar in ofantliga mängder pengar genom att sälja en osynlig produkt, och folk går på det.. makalöst korkat.

Och det är ju sådana här saker som får allt med religion att vara så oerhört otrovärdigt.

Tycker Bill Maher sa en väldigt bra sak om "liv efter döden" ;

- Why would you believe what some other human being, whose brain - I promise you, is not bigger or better than yours, when he tells you He knows what happens when you die.

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in