2012-08-13, 01:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
Allegorisk bevisföring är det ett begrepp du själv hittat på eller var har du hört talas om det?

Ingen aning; vad har det för betydelse, innebörden av denna ordkonstellation borde väl vara tydlig nog.

Citat:
Allegorier används varken inom matematik eller fysik men väl inom stilistik.

Men i allra högsta grad inom bibel-tolkning och apologetik. Som exempelvis här:

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-Nyfiken
Om man exempelvis först läst ett betyg matematik och fått lära sig att derivata enbart är definierad för variabler som är oändligt delbara och sedan läser ett betyg fysik där allting är ändligt delbart (elementarladdning, planks konstant, plank tid, strängar med mera) men man ändå deriverar friskt så framstår plötsligt bibeln som mindre självmotsägande än dagens vetenskap.

Hur i Noodlis namn ger vetenskap/filosofi-epistemologiska betraktelser ett jämförelses-underlag för bibel-exegesis?
Citera
2012-08-13, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ingen aning; vad har det för betydelse, innebörden av denna ordkonstellation borde väl vara tydlig nog.

Men i allra högsta grad inom bibel-tolkning och apologetik. Som exempelvis här:

Hur i Noodlis namn ger vetenskap/filosofi-epistemologiska betraktelser ett jämförelses-underlag för bibel-exegesis?

Man kan tala om paradoxer i båda fallen i övrigt kanske de är svårt att jämföra även om man med metodisk relativism nog borde kunna jämföra de olika världsbilderna i den mån de alls handlar om samma sak. Hur ser du på Paul Feyerabends kritik av vetenskapen som dagens mest aggressiva religion?

Vem är Noodlis?
Citera
2012-08-13, 02:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Man kan tala om paradoxer i båda fallen i övrigt kanske de är svårt att jämföra även om man med metodisk relativism nog borde kunna jämföra de olika världsbilderna i den mån de alls handlar om samma sak.

Det är hypotetisk möjligt att man KAN skapa ett gemensamt jämförelses-underlag. Jag har själv en liten käpphäst på detta området i fringe-vetenskapens metafysiska potential (inklusive perspektiv från logik/epistemologi). Men jag har aldrig sett något som gav mera än ett par någonlunda säkra fingerpek, med spekulationer som påföljd.

Citat:
Hur ser du på Paul Feyerabends kritik av vetenskapen som dagens mest aggressiva religion?

Jag följar öht. inte med i den 'officiella' debatten mellan central-gestalterna blant teister och ateister, men förlitar mig helt och hållet på vad jag kan komma fram till själv från ett underlag av vetenskap, filosofi och kunskap om religiös doktrinalism/exegesis-metoder.

Jag kan hänvisa till tråden 'ateism är inte en tro', där det finns lite smakprover på min position.

Citat:
Vem är Noodlis?

Han/hon/den är för pastafarianismen vad Ain Soph är för judisk esoterism, eller BrahmaN för vissa delar av hinduismen.
Citera
2012-08-13, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är hypotetisk möjligt att man KAN skapa ett gemensamt jämförelses-underlag. Jag har själv en liten käpphäst på detta området i fringe-vetenskapens metafysiska potential (inklusive perspektiv från logik/epistemologi). Men jag har aldrig sett något som gav mera än ett par någonlunda säkra fingerpek, med spekulationer som påföljd.

Jag följar öht. inte med i den 'officiella' debatten mellan central-gestalterna blant teister och ateister, men förlitar mig helt och hållet på vad jag kan komma fram till själv från ett underlag av vetenskap, filosofi och kunskap om religiös doktrinalism/exegesis-metoder.

Jag kan hänvisa till tråden 'ateism är inte en tro', där det finns lite smakprover på min position.

Han/hon/den är för pastafarianismen vad Ain Soph är för judisk esoterism, eller BrahmaN för vissa delar av hinduismen.

Citat:
Paul Karl Feyerabend (January 13, 1924 – February 11, 1994) was an Austrian-born philosopher of science best known for his work as a professor of philosophy at the University of California, Berkeley, where he worked for three decades (1958–1989). He lived a peripatetic life, living at various times in England, the United States, New Zealand, Italy, Germany, and finally Switzerland. His major works include Against Method (published in 1975), Science in a Free Society (published in 1978) and Farewell to Reason (a collection of papers published in 1987). Feyerabend became famous for his purportedly anarchistic view of science and his rejection of the existence of universal methodological rules.[1] He is an influential figure in the philosophy of science, and also in the sociology of scientific knowledge. http://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Feyerabend

Med reservation för wikipedias tillförlitlighet vill jag påpeka att jag inte uppfattade det som att Paul_Feyerabend uttalade sig alls i frågan om ateism eller teism utan enbart om vetenskap en religion (ett pejorativt ord för övertygelse eller världsbild [samt seder och bruk]) som förr var teistisk/deistisk (Zeus, Braman, Visheten [ett namn som både mazdaister och bibeln använder på Skaparen]) men numera varken är teistisk eller ateistisk utan neutral i just den frågan.
Citera
2012-08-13, 10:55
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
En dag lär du nog slippa det

Vem anser du drev igenom (exempelvis) lagen om en arbetsfri veckodag i Israel för över 3000 år sedan? Är det inte konstigt att om en herre man i Sverige för ett par hundra år sedan kunde komma undan utan att behöva gifta sig med en tjänsteflicka han bedragit men att en Israel som som haft sex med sin slavinna var tvungen att erbjuda henne möjlighet till äktenskap?

Är det inte konstigt att rättsäkerheten under de persiska kungarna var så stor. Löften och lagar som stiftats av tidigare mediska och persiska kungar respekterades ända tills makedoniern Alexander ersatte monarkin med tyranni och biblioteket i Susa brändes ned.

Vad har detta med att slavar och dagens arbetare tydligen har samma rättigheter då som nu enligt Bärt?

Jag vet att du dök in här för att Bärt trampade i klaveret och du försöker styra undan, men håll dig till ämnet eller håll käft.
Citera
2012-08-13, 11:59
Avslutad
Om bibeln är sann så kommer hela västvärlden hamna i helvetet.

Lukas 18:25

"Ja, det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike.»"
Citera
2012-08-13, 12:03
Medlem
Rosindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om bibeln är sann så kommer hela västvärlden hamna i helvetet.
-
Ja, just det. Se dig omkring, och föreställ dig Guds eller Jesus perspektiv.

Titta på Sverige idag och allt som är vidrigt i Guds ögon, som förekommer runt omkring oss hela tiden. Men för den genuint troende finns hopp.

Jag vet att det inte intresserar just dig, baserat på dina tidigare kommentarer. Men kanske andra som läser detta.
Citera
2012-08-13, 12:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rosinda
-

Titta på Sverige idag och allt som är vidrigt i Guds ögon, som förekommer runt omkring oss hela tiden. Men för den genuint troende finns hopp.

Behöver inte föreställa mig jesus perspektiv, det räcker med att föreställa sig en miljard indiers, hundratals miljoner afrikaner eller sydamerikanders perspektiv.

http://taxprof.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncategorized/chart_1_3.jpg

Västvärldens rikedom är äcklig i jämförelse.
Citera
2012-08-13, 13:00
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
-

Jag vet att det inte intresserar just dig, baserat på dina tidigare kommentarer. Men kanske andra som läser detta.

En liten fråga till dig angående rikedom. Var i taxeringskalendern går gränsen? Hänger Gud med i inflationen?
Citera
2012-08-13, 13:53
Avslutad
Citat:
Men för den genuint troende finns hopp.

Ja, fast inte om denne är rik då förstås. Det är tydligt i bibeln, som jag tidigare påpekade.
Citera
2012-08-13, 14:07
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ja, fast inte om denne är rik då förstås. Det är tydligt i bibeln, som jag tidigare påpekade.
Ja eller om man skulle till att vara homo också såklart!

Tufft för J Gardell när bankandet på pärleporten nalkas!
Citera
2012-08-13, 14:12
Medlem
davkeis avatar
Nej Bibeln är med största sannolikhet inte sann, det är troligtvis inte Toran eller Koranen heller. Samtliga är skrivna av människans hand och historien skrivs av dess segrare. Läs om koncilien i Nicaea (tror det var två sammanlagt om inte fler) där man tolkade bibeln och bestämde vad som egentligen var vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in