2013-08-31, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saliggerdettill
Är himlen i sentensen vår atmosfär eller platsen dit vi kommer när vi dör?

Härifrån kommer det där skämtet om att elektriker är världens äldsta yrke, ledningarna var på plats. Men det blir ju som en del uppmärksammat problem några dagar senare med den här versen.

Men han skapade alltså himmel och jord i mörker, och det var ju duktigt, ni vet ju själv hur hjälplös man blir när strömmen går.
I det här fallet är det vår atmosfär, för det talas också specifikt om stjärnorna. Och du kommer inte till himlen om du dör, du kommer att få en uppståndelse ur din grav vid Domens dag. Så är det för de flesta i alla fall, utom de som får vara med i den första uppståndelsen.

Men Gud skapade trådlöst ljus. Han var långt före sin tid! Eller vår tid kanske. Så var det nog ja.

Gud skall vara ditt ljus står det skrivet, så han har väl upplyst sig själv. Det var ju ännu duktigare eller hur? Ingen som är hjälplös utom människan!

Herren gick framför dem, om dagen i en molnstod för att visa dem vägen och om natten i en eldstod för att ge dem ljus. På det sättet kunde de vandra både dag och natt. Ex 13:21

Jag danar ljuset och skapar mörkret, jag ger lycka och skapar olycka. Jag, Herren, gör allt detta. Jes 45:7

Fick du lära dig nåt du inte visste eller höll för möjligt.
Citera
2013-09-01, 18:14
Medlem
Hmm, dina exempel är väl ändå menade som liknelser.

Ja, Gud sade alltså "Varde ljus" men ingen lyssnade och det var ju inte sista gången. Då fortsätter vi.

"Och Gud skilde ljuset från mörker. Och Gud kallade ljuset dag och mörkret kallade han natt. Och det blev afton, och det blev morgon, den första dagen"

Först nu alltså den första dagen, okej en petitess.

"Och Gud sade "Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vatten från vatten." Och Gud gjorde fästet och skilde vattnet under fästet från vattnet ovan fästet. Och det skedde så".

Förlåt men jag begriper inte vad som händer här, är det någon som kan hjälpa mig? Idag är det vanligt att höra att den etablerade vetenskapsteorin går att få samstämmig med Bibelns berättelse. Finns det någon vetenskapligt kunnig därute? Finns det någon "spooky coincidence" med vad vetenskapen kommit fram till exempel gällande den här versen eller någon annan i skapelseberättelsen?

"Och Gud kallade fästet himmel. och det blev afton, det blev morgon, den andra dagen."
Citera
2013-09-02, 14:30
Medlem
Haren8s avatar
ABSOLUT INTE!

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PwZkdQOztRE
Citera
2013-09-02, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
ABSOLUT INTE!

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PwZkdQOztRE

Inte ofta man får ge dig rätt haren! Skägg-gubben har ju faktiskt en poäng...sen betyder det ju inte att koranen är sann heller! Att koranen är falsk är ju bevisat i en annan tråd..
Citera
2013-09-02, 18:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
ABSOLUT INTE!

Hållar du på att bygga upp en falsk dikotomi mellan koranen och bibeln?

Eller manifesterar du bara teismens stora paradox .... att exklusivt troende i realiteten är MYCKET 'starka' ateister?
Citera
2013-09-03, 10:54
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=to9btsdmtAk

Dessvärre för dig så gör inte det där videoklippet att koranen blir sann, det visar bara att det, om talaren säger stämmer, att det finns rätt många så bokstavstroende muslimer att många kan koranen i sin helhet och inget annat.
Citera
2013-09-03, 11:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Dessvärre för dig så gör inte det där videoklippet att koranen blir sann, det visar bara att det, om talaren säger stämmer, att det finns rätt många så bokstavstroende muslimer att många kan koranen i sin helhet och inget annat.

Det skulle vara intressant att göra en vetenskaplig undersökning av påståendet. Be 100 stycken som påstår sig kunna koranen utantill att skrivas ner den samtidigt och sedan jämföra med varandra och originalet. Sen kan de snacka, just nu är det bara ett påstående.
Citera
2013-09-03, 12:39
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det skulle vara intressant att göra en vetenskaplig undersökning av påståendet. Be 100 stycken som påstår sig kunna koranen utantill att skrivas ner den samtidigt och sedan jämföra med varandra och originalet. Sen kan de snacka, just nu är det bara ett påstående.

Sant. Sedan kan man ju utveckla det genom att jämföra det med de andra skrifterna snubben tog upp samt någon oreligiös skrift som det kan finnas en bunt lika nördiga personer som kan anses kunna utantill, kanske Härskarringentrilogin.
Citera
2013-09-03, 12:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=to9btsdmtAk

Du har kanske en personlig argumentation, du vänligen kunne presentera .... istället för en hänvisning till (förmodentlig)* såpbox-retorik?

* Jag varken kan eller vill använda tid på att titta på vad som brukar vara primitiv propaganda och inte heller deltar jag i proxy-debatter.
Citera
2013-09-03, 13:30
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har kanske en personlig argumentation, du vänligen kunne presentera .... istället för en hänvisning till (förmodentlig)* såpbox-retorik?

* Jag varken kan eller vill använda tid på att titta på vad som brukar vara primitiv propaganda och inte heller deltar jag i proxy-debatter.

Kan summera videon för dig om du vill. Nån snubbe som hävdar att det är vanligt förekommande att muslimer lär sig koranen ordagrant utantill från pärm till pärm och att om man kastade alla religiösa skrifter i havet skulle man redan nästa dag kunna ha författat koranen igen så som den är idag men att det inte skulle vara möjligt för de andra religiösa skrifterna.
Citera
2013-09-03, 13:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Kan summera videon för dig om du vill. Nån snubbe som hävdar att det är vanligt förekommande att muslimer lär sig koranen ordagrant utantill från pärm till pärm och att om man kastade alla religiösa skrifter i havet skulle man redan nästa dag kunna ha författat koranen igen så som den är idag men att det inte skulle vara möjligt för de andra religiösa skrifterna.

Jag tackar .... och eftersom tråden inte är om koranen, vill jag därför endast kort upprepa det tidigare framförde: Att koranen är motbevisat (oavsett hur många som kan den utantill eller inte).

Allmänt: Finns det någon kristen som kan/vill delta seriöst ... d.v.s. utan semantisk akrobatik .... i debatten om bibelns SANNING? Det är ung. ett år sen jag första gången frågade om detta och endast "det bara är så" kandidater har manifesterat sig hittills.
Citera
2013-09-03, 14:28
Medlem
tzjs avatar
Att bara posta en youtubelänk håller inte.
/moderator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in