2013-08-30, 23:33
  #877
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är inte helt säker på om ni säger samma sak och menar olika eller om ni menar samma sak och har olika uppfattning.
Jag är rätt säker på att vi menar och säger samma sak, även om MauroSpocko uttryckte det med färre ord.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att förtydliga så var inte heller "känner lukten av seger" helt ovanlig med samma tidsperspektiv som ovan.
Jag är inte så intresserad av semantiken bakom att något abstrakt kan lukta, om det är det du är ute efter. Det jag vill åt är konstruktionerna.

Ursprungscitatet löd "jag luktar en lögn". Jag menar att det här är en osvensk konstruktion och en direktöversättning av engelskans "I smell a lie". Det finns flera tänkbara översättningar som åtminstone är grammatiskt korrekta på svenska, t.ex. "det luktar lögn" och "jag känner lukten av lögn".
Citera
2013-08-31, 00:52
  #878
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Ursprungscitatet löd "jag luktar en lögn". Jag menar att det här är en osvensk konstruktion och en direktöversättning av engelskans "I smell a lie". Det finns flera tänkbara översättningar som åtminstone är grammatiskt korrekta på svenska, t.ex. "det luktar lögn" och "jag känner lukten av lögn".

Ja det har du naturligtvis helt rätt i. Jag var lite ouppmärksam när jag läste ditt första inlägg.
Citera
2013-08-31, 12:57
  #879
Medlem
MauroSpockos avatar
Det här är kanske långsökt att skylla på anglicism, och jag vet inte om jag har så mycket emot det heller, men visst betyder uttryck som tjugoårsåldern traditionellt 'ungefär tjugo år', inte 'mellan tjugo och trettio'? Olikt engelskans the twenties, som betyder just det senare. Jag ser ofta det svenska uttrycket använt i den betydelsen.

Men det kanske är urgammalt?
Citera
2013-08-31, 13:28
  #880
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det här är kanske långsökt att skylla på anglicism, och jag vet inte om jag har så mycket emot det heller, men visst betyder uttryck som tjugoårsåldern traditionellt 'ungefär tjugo år', inte 'mellan tjugo och trettio'? Olikt engelskans the twenties, som betyder just det senare. Jag ser ofta det svenska uttrycket använt i den betydelsen.

Men det kanske är urgammalt?

Jag har samma åsikt som du. Om någon är 26 brukar åtminstone jag tala om "i tjugofemårsåldern".
Citera
2013-08-31, 14:04
  #881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Olikt engelskans the twenties, som betyder just det senare.?
Är det bara jag eller är denna användning av olikt en smula anglicistisk (alltför lik unlike)? Jag tycker till skillnad från låter bättre där.
Citera
2013-08-31, 14:18
  #882
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Det här är kanske långsökt att skylla på anglicism, och jag vet inte om jag har så mycket emot det heller, men visst betyder uttryck som tjugoårsåldern traditionellt 'ungefär tjugo år', inte 'mellan tjugo och trettio'? Olikt engelskans the twenties, som betyder just det senare. Jag ser ofta det svenska uttrycket använt i den betydelsen.

Men det kanske är urgammalt?

Jag tror inte det är urgammalt och inte heller att det är långsökt att skylla på anglicism. Har tyvärr inte hittat några -årsåldern i SASO. Man får dock en hel del resultat på *årsåldern i SAOB, men betydelsen anses där så självklar att man inte förklarar, i alla fall inte de exempel jag orkat kolla upp.
Citera
2013-08-31, 15:12
  #883
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Är det bara jag eller är denna användning av olikt en smula anglicistisk (alltför lik unlike)? Jag tycker till skillnad från låter bättre där.


Nej du är inte ensam. En otvetydig anglicism.
Citera
2013-08-31, 15:22
  #884
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Är det bara jag eller är denna användning av olikt en smula anglicistisk (alltför lik unlike)? Jag tycker till skillnad från låter bättre där.
Hehe, ja, man kommer inte undan hur man än försöker.
Citera
2013-08-31, 15:25
  #885
Medlem
MauroSpockos avatar
Grejen med -årsåldern är ju att svenskan annars inte har något smidigt uttryck för 'åren mellan x och x+10', man får säga saker som när jag var mellan tjugo och trettio, vilket känns otympligare. För den skull tycker jag inte att den anglicistiska användningen av -årsåldern känns rätt, det blir en jobbig tvetydighet.

EDIT: Man kunde ju låna norskans och danskans i tjugoåren, men det har jag aldrig stött på på svenska.
Citera
2013-08-31, 15:41
  #886
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Grejen med -årsåldern är ju att svenskan annars inte har något smidigt uttryck för 'åren mellan x och x+10', man får säga saker som när jag var mellan tjugo och trettio, vilket känns otympligare. För den skull tycker jag inte att den anglicistiska användningen av -årsåldern känns rätt, det blir en jobbig tvetydighet.

EDIT: Man kunde ju låna norskans och danskans i tjugoåren, men det har jag aldrig stött på på svenska.


Fast det är ju snarare så att det är ganska stor skillnad mellan en 21-åring och en 29-åring. Faktum är att 10 års skillnad är en stor skillnad genom hela livet i alla åldersspann. Det gör ju att uttrycket i sig inte är så motiverat att skapa. Vi är för fokuserade på siffrorna och glömmer bort att det bara är vår egen konstruktion utifrån ett sätt att räkna. Matematik och biologi har inte nödvändigtvis ett linjärt samband när det gäller människans ålder och åldrande.
Citera
2013-08-31, 18:18
  #887
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Är det bara jag eller är denna användning av olikt en smula anglicistisk (alltför lik unlike)? Jag tycker till skillnad från låter bättre där.
Ja, alternativet »i motsats till« gäller inte här som översättning till “unlike”. Tjugotalet är lite rätt för åldrarna 20–29. Då är steget kort till tjugoårsåldern.
Citera
2013-08-31, 18:28
  #888
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, alternativet »i motsats till« gäller inte här som översättning till “unlike”. Tjugotalet är lite rätt för åldrarna 20–29. Då är steget kort till tjugoårsåldern.


Jag kan ju tycka att det borde gå att använda "tjugoårsåren" i analogi med "tonåren", "ungdomsåren" med flera. Det verkar emellertid inte vara någon vidare efterfrågan efter det uttrycket. Kanske för oprecist även om jag vet vad det avser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in