Citat:
Ursprungligen postat av
Imas
Hej jobbar inom vården, min arbetsplats köptes upp av privat bolag för sex månader sedan, fick en provanställning, innan hade jag vik i nästan 2 år,
Två veckor innan tjänsten ska övergå till fast blir jag uppsagd, helt medveten om att dom har rätt att agera så om dom vill, jag är inte lämplig då jag haft synpunkter på arbetsmiljön, men jag undrar hur rätt agerat är det att säga upp mig för att direkt erbjuda mig ett vikariat istället?
Jag är med i Kommunal, dom ska driva mitt ärende men är så jävla sega utav sig, det jag undra mer är också om detta leder någonvart vad kan det leda till om facket säger att min chef gjort fel?
Ditt fall/ärende är mycket, mycket intressant och högaktuellt inom arbetsrättens område. Du bör se till att dina juridiska ombud inom Kommunal är mycket välutbildade och ajour med senaste praxis inom AD.
Det vi spelar med här är flera olika delar av arbetsrätten, övergång av verksamhet, provanställnings giltighet då samma arbete tidigare utförts, mm. Fan, vad jag kulle vilja driva ditt case... Men det kan jag av juridiska skäl inte, men PM:a mig om du vill ha mer omfattande vägledning..
Edit: kanske ska tillägga att imo var din provanställning i princip ogiltig eftersom du prövats i samma tjänst och organisation i år. Du är mao tillsvidareställd eller provanställd på fel premisser. Sa: borde detta leda till att din anställning anses som "tills vidare".
Keep me updated!