2013-08-28, 11:26
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Hejsan!

Jag tackar f;r det svaret.

tomten

Har ännu en fråga som handlar om detta. Har jag någon rättighet till rast/paus under dessa 10 timmar? Vad finns det för regler om detta? Eller kan arbetsgivaren kräva att jag ska jobba hela tiden. Som det är nu har jag rast med jour som de vill göra avdrag för.

/-tomten-
2013-08-29, 14:19
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Har ännu en fråga som handlar om detta. Har jag någon rättighet till rast/paus under dessa 10 timmar? Vad finns det för regler om detta? Eller kan arbetsgivaren kräva att jag ska jobba hela tiden. Som det är nu har jag rast med jour som de vill göra avdrag för.

/-tomten-

Någon som vet vad som gäller?
2013-08-29, 19:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Någon som vet vad som gäller?
Orkar inte sammanställa, du får läsa här: https://www.flashback.org/p44997632#p44997632
Utöver det kan det finnas regleringar i ett eventuellt kollektivavtal.

EDIT: Hoppsan, blev vist lite fel på länken där... http://www.av.se/lagochratt/atl/kapitel06.aspx ska det så klart vara.
Senast redigerad av Brain Damage 2013-08-29 kl. 20:46.
2013-08-29, 20:19
Bannlyst
tjena!

jobbar på ett företag som bygger kranar, jag nyligen blivit tilldelad plats som provare. (testar kranar som färdig produkt.)

I jobbet medför ganska många risker, så vad "krävs" det för att få risktillägg på lönen?
finns det nå avtal, eller kollar dom bara mellan tummen och pekfingret? är med i if metall
2013-08-29, 20:58
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king_nilsson
tjena!

jobbar på ett företag som bygger kranar, jag nyligen blivit tilldelad plats som provare. (testar kranar som färdig produkt.)

I jobbet medför ganska många risker, så vad "krävs" det för att få risktillägg på lönen?
finns det nå avtal, eller kollar dom bara mellan tummen och pekfingret? är med i if metall
Risk skall undvikas genom ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, inte accepteras förutsatt högre lön. Jag har svårt att tänka mig att IF Metall skulle godkänna några sådana avtal.
2013-08-30, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Risk skall undvikas genom ett väl fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete, SAM, inte accepteras förutsatt högre lön. Jag har svårt att tänka mig att IF Metall skulle godkänna några sådana avtal.
kan säga att arbetsmiljön är en ganska låg prio här. har kanske 1 - 3 tillbud i månaden. sen har man mycket kontakt med hydralolja och bioolja, viket är farligt under en längre tid.
samt att facket sitter på två stolar, vår personalchef jobbar även åt facket.
2013-08-30, 15:59
Medlem
Försöker få svar på frågan: Har en facklig företrädare rätt att under pågående sjukskrivning och före avtalat (då ej tidsbestämt)rehabmöte utan arbetstagarens vetskap ha ett protokollfört möte med arbetsgivaren som dessutom strider mot arbetstagarens arbetsförmåga/vilja? Dessutom förbjöds fackrepresenttant via telefon underteckna protokollet ... Det är trots detta undertecknat o ej i arbetstagarens hand än.......
2013-08-30, 18:17
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickis61
Försöker få svar på frågan: Har en facklig företrädare rätt att under pågående sjukskrivning och före avtalat (då ej tidsbestämt)rehabmöte utan arbetstagarens vetskap ha ett protokollfört möte med arbetsgivaren som dessutom strider mot arbetstagarens arbetsförmåga/vilja? Dessutom förbjöds fackrepresenttant via telefon underteckna protokollet ... Det är trots detta undertecknat o ej i arbetstagarens hand än.......
Det beror ju så klart på vad som diskuterades/beslutades. Att en facklig representant kan ha överläggningar med en AG om kommande rehab-ärenden är helt ok. Men då finns ju så klart begränsningar i hur detaljerat det kan diskuteras.
2013-08-30, 19:02
Medlem
Nejdå, det var inget gällande inför Rehabmötet utan ändringar från natt till dag vilket vi inte skulle ha vidare disskussioner om innan Rehabmötetsades det då jag träffade ledningen ngn dag innan . Jag har påtalat för arbetsgivaren att jag valt nattarbete för att jag mår bra av det o min dygnsrytm är nattuggla (även struma somm mår bäst av att jag följer den biologiska klockan )
2013-08-30, 19:49
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickis61
Nejdå, det var inget gällande inför Rehabmötet utan ändringar från natt till dag vilket vi inte skulle ha vidare disskussioner om innan Rehabmötetsades det då jag träffadeär ledningen ngn dag innan . Jag har påtalat för arbetsgivaren att jag valt nattarbete för att jag mår bra av det o min dygnsrytm är nattuggla (även struma somm mår bäst av att jag följer den biologiska klockan )
Det är AG:s skyldighet att förhandla med facket enl. MBL § 11 innan de genomför förändringar i dina anställningsförhållanden (om du är medlem). Någon absolut rätt för dig att delta finns faktiskt inte i den renodlade arbetsrätten. En facklig företrädare skall däremot beakta sysslomannaskapet, vilket imo innebär att det inte är ok att ingå ök med din AG om dig utan ditt medgivande.

Edit:
Citat:
Det finns ingen annan juridisk reglering angående sysslomän än den något ålderdomliga som Handelsbalken (HB) 18 kap erbjuder, istället har olika typer av företrädarskap specialreglerats i olika lagrum. Termen syssloman definieras allmänt som den som erhållit i uppdrag att rättshandla för någon annan, huvudmannen (i detta fall din mamma). Sysslomannaskap uppkommer oavsett om sysslomannen erhåller någon form av vederlag för sitt arbete och det uppställs inga formföreskrifter för när ett sysslomannaavtal ska anses ingånget utan det kan uppkomma genom konkludent handlande – alltså att du genom ditt agerande accepterar uppdraget och utför de handlingar som huvudmannen ber dig att utföra.

En syssloman har en allmän lojalitets-, vårdnads- eller omsorgsplikt och skadeståndsskyldighet föreligger i allmänhet vid oaktsamhet jmf. HB 18:3§. Ansvar kan komma ifråga i flertalet situationer bl.a. överskridande av befogenheten, när avtal sluts med någon som inte är kapabel att uppfylla avtalet, formella felaktigheter som leder till rättsförluster, avvikelse från huvudmannens instruktioner, bristande vård om handlingar eller annan egendom som anförtrotts sysslomannen m.m.
Källa: http://lawline.se/answers/13591
Senast redigerad av Brain Damage 2013-08-30 kl. 20:06.
2013-08-30, 22:58
Medlem
Imass avatar
Hej jobbar inom vården, min arbetsplats köptes upp av privat bolag för sex månader sedan, fick en provanställning, innan hade jag vik i nästan 2 år,
Två veckor innan tjänsten ska övergå till fast blir jag uppsagd, helt medveten om att dom har rätt att agera så om dom vill, jag är inte lämplig då jag haft synpunkter på arbetsmiljön, men jag undrar hur rätt agerat är det att säga upp mig för att direkt erbjuda mig ett vikariat istället?
Jag är med i Kommunal, dom ska driva mitt ärende men är så jävla sega utav sig, det jag undra mer är också om detta leder någonvart vad kan det leda till om facket säger att min chef gjort fel?
2013-08-31, 00:15
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imas
Hej jobbar inom vården, min arbetsplats köptes upp av privat bolag för sex månader sedan, fick en provanställning, innan hade jag vik i nästan 2 år,
Två veckor innan tjänsten ska övergå till fast blir jag uppsagd, helt medveten om att dom har rätt att agera så om dom vill, jag är inte lämplig då jag haft synpunkter på arbetsmiljön, men jag undrar hur rätt agerat är det att säga upp mig för att direkt erbjuda mig ett vikariat istället?
Jag är med i Kommunal, dom ska driva mitt ärende men är så jävla sega utav sig, det jag undra mer är också om detta leder någonvart vad kan det leda till om facket säger att min chef gjort fel?
Ditt fall/ärende är mycket, mycket intressant och högaktuellt inom arbetsrättens område. Du bör se till att dina juridiska ombud inom Kommunal är mycket välutbildade och ajour med senaste praxis inom AD.

Det vi spelar med här är flera olika delar av arbetsrätten, övergång av verksamhet, provanställnings giltighet då samma arbete tidigare utförts, mm. Fan, vad jag kulle vilja driva ditt case... Men det kan jag av juridiska skäl inte, men PM:a mig om du vill ha mer omfattande vägledning..

Edit: kanske ska tillägga att imo var din provanställning i princip ogiltig eftersom du prövats i samma tjänst och organisation i år. Du är mao tillsvidareställd eller provanställd på fel premisser. Sa: borde detta leda till att din anställning anses som "tills vidare".

Keep me updated!
Senast redigerad av Brain Damage 2013-08-31 kl. 00:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in