2013-04-10, 21:29
Medlem
likearollingstones avatar
Jag har bara ett råd, eller snarare en tanke. Hur kan du vilja arbeta kvar på arbetsplatsen efter en sådan här fight? kommer antagligen inte kännas så bra på jobbet om du nu får rätt och får arbeta kvar den sista tiden... Vet i och för sig inte vad det är för arbetsplats men om den är relativt liten så lär det knappast kännas bra efter detta. Talar utifrån en väns erfarenhet och jag tror verkligen inte det är värt att fightas för, om man inte är typ 55 och har svårt att få ett nytt arbete.
2013-04-10, 23:14
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinc
Vore tacksam om någon kunnig kan råda mig.

Beskrivning av problem:
Jag har sedan några månader tillbaka ett vikariat för en person som är föräldraledig. Då företaget i flera års tid har haft ekonomiska svårigheter så har man i omgångar sagt upp personal. Jag har haft tillfälliga anställningar där flera gånger tidigare och har inte kunnat få tillsvidareanställning pga detta. Jag fick reda på för en månad sen att de ska plocka bort den tjänsten som jag vikarierar på (men de kan inte säga upp personen jag vikarierar för pga föräldraledigheten) och därmed upphör också mitt vikariat, enligt företaget.

I mitt anställningsavtal står det under anställningsform: Vikariat för xx fr.o.m. xx t.o.m. xx. Detta innebär vad jag och många med mig förstått att de inte kan säga upp mig. Mitt fack är inkopplad och står på min sida. Företaget och det fack som förde huvudförhandlingarna (Unionen) hävdar att de visst kan säga upp mig eftersom min tjänst är kopplad till xx:s tjänst som nu försvinner. Jag har nu fått ett uppsägningsbesked där det står att jag är arbetsbefriad fr.o.m. ett visst datum och därefter börjar uppsägningstiden att gälla.

Mitt fack ska nu gå in och ogiltigförklara uppsägningen. Jag fattar att ovanstående anställningsform även gör att jag inte kan säga upp mig om företaget s.a.s skulle "ångra uppsägningen". Efter hur de har behandlat mig så vill jag givetvis inte jobba kvar men heller inte att de ska komma undan med att göra så här. Till saken hör att de inte har varit så schyssta alla gånger och jag är milt sagt förbannad.

Frågeställning:
Min fråga är nu hur jag kan få ut det bästa av situationen utan att behöva jobba där mer?

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Det finns inget kollektivavtal som innehåller något om ovanstående enligt facket.
Iom att din AG inte formulerat sig typ "vikariat för nn, tills vidare fr.o.m. xx, dock längst t.o.m. xx" har dom inte så mycket på fötterna när de vill avsluta vikariatet i förtid då det fullt ut är en visstidsanställning enl LAS (skrivet med reservation för att det ändå kan finnas något i KA som förändrar detta).

Du kan kräma det "gottaste" ur denna situation om din ogiltigförklaring av uppsägningen håller vid rättslig prövning, men att du ändå gör upp om att avsluta anställningen. Ett riktmärke för prislappen på en sådan uppgörelse finner du i LAS 39 §.
2013-04-19, 22:40
Medlem
Min frågeställning gäller en Intermittent anställning och uppsägningstid.

Från anställningsavtal:

Citat:
Intermittent *) visstidsanställning/behovsanställning fr.o.m ***
Varierande arbetstid vid särskilt avtalade tillfällen.

*) Anställning erbjuds vid tillfälliga behov. Anställningstid för varje anställning framgår av tjänstgöringsrapport. Något anställningsförhållande råder inte mellan arbetsperioderna. Arbetstagaren kan acceptera eller avvisa erbjudet arbete. Arbetstagaren är skyldig att fullgöra överenskomna arbetspass.

Det finns inget i kollektivavtalet eller anställningsavtalet som bestämmer vad "överenskomna arbetspass" är. (Är det när arbetsgivaren frågar "Vill du jobba den dagen och tiden?" och arbetstagaren svarar "Ja, tack!" eller är det pass som är schemalagda utan arbetstagarens protest? Hur lång schemaläggning gäller detta då isf och gäller det från arbetsgivarens perspektiv också, att denne måste betala arbetstagaren för "överenskomna arbetspass" hur långt fram i tiden överenskommelsen än gäller, flera månader, år?)

Jag tolkar anställningsformen som att man kan tacka nej till framtida arbetspass och "säga upp sig" på plats med omedelbar verkan. Alltså att "avvisa erbjudet arbete".

Jag vill med andra ord säga att det inte finns någon uppsägningstid. Stämmer detta?
2013-04-20, 00:03
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappamoatoa
Min frågeställning gäller en Intermittent anställning och uppsägningstid.

Från anställningsavtal:

Det finns inget i kollektivavtalet eller anställningsavtalet som bestämmer vad "överenskomna arbetspass" är. (Är det när arbetsgivaren frågar "Vill du jobba den dagen och tiden?" och arbetstagaren svarar "Ja, tack!" eller är det pass som är schemalagda utan arbetstagarens protest? Hur lång schemaläggning gäller detta då isf och gäller det från arbetsgivarens perspektiv också, att denne måste betala arbetstagaren för "överenskomna arbetspass" hur långt fram i tiden överenskommelsen än gäller, flera månader, år?)

Jag tolkar anställningsformen som att man kan tacka nej till framtida arbetspass och "säga upp sig" på plats med omedelbar verkan. Alltså att "avvisa erbjudet arbete".

Jag vill med andra ord säga att det inte finns någon uppsägningstid. Stämmer detta?
En gråzonsanställning som uppkommit är dessa intermittenta anställningar. Som jag ser det regleras dessa av ett "grundavtal" där alla väsentliga anställningsförmåner regleras, lön, tider, ersättningar mm. Därefter träffas avtal om varje enskild period av arbete enligt formen visstidsarbete, där man hänvisar till huvudavtalet med lön etc.

I anställningar av denna typ existerar inte uppsägningstid. Eftersom varje period av arbete blir en visstidsanställning har både AG och AT att hålla sig till den överenskomna anställningstiden. När den överenskomma visstiden är slut har parterna inga andra förpliktelser gentemot varandra än "huvudavtalet" med generella anställningsvillkor.

Du tolkar rätt i att du kan avvisa erbjudet arbete. Tackar du ja till en tidsbestämd period av arbete är det en visstidsanställning som inte kan sägas upp.

MAO så har du rätt i att det inte finns uppsägningstid i interimistiska anställningsavtal. Tacka nej, och det finns inget anställningsavtal, tacka ja och du måste arbeta hela den överenskomna perioden. Mao måste perioden vara benämnd, annars är det per automatik en tillsvidareanställning...
2013-04-27, 18:35
Medlem
unknownxs avatar
Jag har en fråga...

Jag jobbar deltid, är med i A-Kassan men inte facket.
Det går lite rykten på jobbet att det kan bli varsel där 2st kommer försvinna, Vilket är väldigt troligt också dock att det kan dröjja någon månad till..

Enligt LAS så är jag sist in, trots 7 år på jobbet.. Är det någon idé att gå med i facket Nu ?
Jag vet att man kan gå runt turordningen beroende på vad för typ av tjänst det är, men redan där har jag min chef och hennes chef på min sida, som ska göra allt för att få ha mig kvar om det skulle hända, då min tjänst inte är duglig åt dom andra som jobbar kvar.

undrar bara om det är värt att betala facket med denna info?
2013-04-27, 19:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownx
Jag har en fråga...

Jag jobbar deltid, är med i A-Kassan men inte facket.
Det går lite rykten på jobbet att det kan bli varsel där 2st kommer försvinna, Vilket är väldigt troligt också dock att det kan dröjja någon månad till..

Enligt LAS så är jag sist in, trots 7 år på jobbet.. Är det någon idé att gå med i facket Nu ?
Jag vet att man kan gå runt turordningen beroende på vad för typ av tjänst det är, men redan där har jag min chef och hennes chef på min sida, som ska göra allt för att få ha mig kvar om det skulle hända, då min tjänst inte är duglig åt dom andra som jobbar kvar.

undrar bara om det är värt att betala facket med denna info?
Det korta svaret, ja, klart värt om det leder till att du får behålla jobbet, men även värt det som en försäkring mot "shit hapens" som denna tråd och forumsfdel formligen kryllar av.

Det långa svaret: Att reda ut turordning i en arbetsbröstuppsägning är inte alldeles lätt och du lämnar alldeles för lite info för att öht avgöra om det ens finns möjlighet till mixtrade med turordningarna. En förutsättning för att inte lagturordning, dvs hela arbetsplatsen och sist in - först ut, ska gälla är att det finns ett kollektivavtal. Därefter krävs att facket går med på att upprätta en turordningslista och till sist att just du får behålla jobbet. Krasst, iom att du inte varit medlem i facket förut, står ditt största hopp till att din AG verkligen verkligen gör allt som går för att just du ska få behålla jobbet. Facket kan gå med på en avtalsturlista men inte enbart för att en sådan skulle gynna just medlemmar. Trots det är ju chansen lite större att de skulle gå din chefs önskemål tillmötes om du är medlem.
2013-05-02, 10:36
Medlem
Beskrivning av problem:
Cafébiträde, jobbat timmar sedan sommaren 2009, gått på schema 2011-2012.
Caféet stänger under vintermånaderna så jag fick arbetsgivarintyg att skicka in till a-kassan där det står att mitt jobb kommer fortsätta igen i mars.
Nu är det så att tydligen så tyckte chefen att jag skulle hört av mig innan vi börjat igen och frågat om där var jobb och sommarjobb i år. Jag skulle tydligen inte bara antagit att där var fortsatt jobb bara för att det stod så på pappret, han menar att han inte stänger några dörrar. Plus att jag har ändå varit där sedan 2009. Nu kommer jag istället bara bli inkallad vid behov. Personen som har ersatt mig började hos honom i somras och tydligen anser han att hon behöver pengarna mer än mig.

Frågeställning:
Har han rätt i att jag inte bara skulle anta att där var fortsatt jobb (t.ex. helger och sen sommarjobb) bara för där stod att min anställning fortsätter på arbetsgivarintyget.

Sökte på schysta villkor men min arbetsplats dök inte upp så jag antar att den kanske inte har kollektivavtal.
2013-05-02, 14:04
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandragora
Beskrivning av problem:
Cafébiträde, jobbat timmar sedan sommaren 2009, gått på schema 2011-2012.
Caféet stänger under vintermånaderna så jag fick arbetsgivarintyg att skicka in till a-kassan där det står att mitt jobb kommer fortsätta igen i mars.
Nu är det så att tydligen så tyckte chefen att jag skulle hört av mig innan vi börjat igen och frågat om där var jobb och sommarjobb i år. Jag skulle tydligen inte bara antagit att där var fortsatt jobb bara för att det stod så på pappret, han menar att han inte stänger några dörrar. Plus att jag har ändå varit där sedan 2009. Nu kommer jag istället bara bli inkallad vid behov. Personen som har ersatt mig började hos honom i somras och tydligen anser han att hon behöver pengarna mer än mig.

Frågeställning:
Har han rätt i att jag inte bara skulle anta att där var fortsatt jobb (t.ex. helger och sen sommarjobb) bara för där stod att min anställning fortsätter på arbetsgivarintyget.

Sökte på schysta villkor men min arbetsplats dök inte upp så jag antar att den kanske inte har kollektivavtal.
Ett uppsägningsbesked (som du skulle ha fått vid förra säsongens avslut) skall innehålla info om du har rätt till återanställning och vad du då måste iaktta för att återanställningsrätten skall gälla ( i normalfallet måste man aktivt åberopa sin rätt till återanställning). (LAS 8, 16 samt 27 §§)

Vid återanställning gäller turordning till tjänsten enligt principen "längst anställningstid får först återanställning". Det samma gäller för turordning till högre sysselsättningsgrad. (LAS 26 samt 25 a §§)

Din AG har alltså rätt, förutsatt att uppsägningsbeskedet var korrekt utformat, att du skulle ha hävdat din återanställningsrätt. Det finns dock inget lagkrav på hur och när en AT skall hävda rätten men normalt brukar det ske vid uppsägningstillfället och i så fall anges på uppsägningsbeskedet.

Om din AG skulle ha strulat och inte angett på uppsägningsbeskedet att du har rätt till återanställning och i så fall hur du skall göra för att åberopa den uppstår en förhandlingssituation där du rimligen bör hållas så skadelös som möjligt om felet anmäls i tid. Här anger LAS ingen specifik preskriptionstid för just avsaknad text om återanställning, men med lite god vilja kan man nog läsa in LAS 41 samt 6 f §§) att du har 4 månader på dig att begära rättelse från det att nyanställningar gjorts inför den nya säsongen.

Om korrekt information finns på uppsägningsbeskedet och du inte hävdat din rätt till återanställning enligt beskedet har din AG ingen skyldighet att "hålla" en anställning åt dig för att du kanske vill återanställas.

Om din AG har ett kollektivavtal tillkommer några förhandlingar enligt MBL till det jag ovan beskrivit.

Jag hoppas du är med i facket...
2013-05-03, 18:41
Medlem
Hej börjar snart ett jobb i butik, där jag är tänkt att vara en sommarjobbare/vikarie.

Då jag och några vänner bokade en resa innan, som ligger under denna tid när jag ska jobba. Kan jag få ledighet? Ska nog kolla, men tänkte om det är rimligt?
2013-05-06, 13:36
Medlem
Beskrivning av problem:
Hej allihopa
Har jobbat på en restaurang senaste 4 åren(anställd nu) och det har alltid varit strul med det mesta ex. lönerna, semesterdagar/semesterersättning arbetsuppgifter o.s.v.

Ex. 1 Har jag bara fått 15 semesterdagar varje år och ersättning därefter.

Ex. 2 Vi är bara 2 anställda så man har en kopiös börda på sig, man ska laga mat, diska, servera, ta kassa, svara telefon o.s.v allt görs helst samtidigt enligt chefen Varje kväll vid ruschen springer man mellan stekbordet, kassan, mat ska serveras, telefonen ringer konstant, disk ska bort från bordet.
Under tiden jag jobbat där har jag jobbat med mellan 12-15 stycken, folk som kommer som nya har aldrig varit med om något liknande på annan restaurang så dom orkar bara jobba där i 2-4 månader.

Varför jag jobbat där så länge beror enbart på hur arbetsmarknaden ser ut idag och man måste ju ha ett jobb men nu har jag fått nog.

Råkade bryta ett par fingrar nyligen så jag e sjukskriven (1:a gången jag sjukskriver mig i mitt liv, jobbat sen jag var 17) till den 21/6 men chefen vägrar ringa in och anmäla det till Försäkringskassan, vilket krävs för att dom ska skicka ut papprerna till mig som gör att jag kan få sjukersättning från dom.
Kommer bli ett tvistemål eller vad det kallades sa Försäkringskassan.

Har papper från sjukhuset som säger att jag inte är arbetsför förrän 21/6 (lämmnade kopia till chefen 2:a dagen sjukskrivningen)

Chefen gör det här bara för att jävlas vilket jag tycker e dålig stil då jag alltid ställt upp.
Kommer därför säga upp mig nu.

Frågeställning:
Kan jag säga upp mig en månad innan jag blir arbetsför 21/6 och ändå få sjukersättning eller drar Försäkringskassan in sjukersättning om dom ser att man sagt upp sig??
Kan man anmäla arbetsgivaren om han fortfarande envisas med att inte ringa in till Försäkringskassan, trots att jag har papper från sjukhus som säger att jag inte är arbetsför?? (sjuklönelagen)

Varken jag eller jobbet är fackligt anslutna.

Ursäkta den långa texten
MVH
2013-05-06, 18:40
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
En kollega till mig har nu vid två tillfällen blivit "överkörd" av arbetsgivaren när det gäller för denna att få en ny tjänst inom företaget. Min kollega har alla kvalifikationer och erfarenhet som krävs för tjänsten och har dessutom jobbat längre på företaget än de personer som fått tjänsten.

Vid första gången så fick en tjej som saknade direkt erfarenhet jobbet och när hon 1 1/2 år senare sa upp sig så sökte min chef en ersättare. Min kollega sökte då igen men blev nobbad för en annan kollega som jobbat drygt ett halv år och inte heller hade någon direkt erfarenhet.

Är det bara för min kollega att gilla läget eller är det någon idé att t.ex dra in facket? eftersom hon inte får raka svar på varför hon inte får jobbet. Hon får aldrig chansen till något, hon är skitduktig och oerhört proffsig men ändå nekas hon att gå vidare och utvecklas.

Tips?

Det råder anställningsfrihet på svensk arbetsmarknad och med undantag för tjänstetillsättningar inom myndigheter så finns inget arbetsrättsligt stöd för att hävda kompetens och erfarenhet enligt din frågeställning.

Vad har hon fått för svar när hon frågat, vilket jag antar hon har gjort för faktum är ju ändå att hon är mer formellt meriterad än sina konkurrenter?
2013-05-06, 18:40
Medlem
Arcticas avatar
Har tre frågor som jag önskar hjälp med.

Behöver lite hjälp att tolka semesterlagen. Ser att "särskilda skäl" omnämns ganska friskt, vad menar de egentligen me det här?
Har läst mig till på andra sidor att det kan röra sig om sammhällsnyttiga funktioner, sjukvård etc. Finns det någon chans att AG (arbetsgivaren) kan tillämpa det inom ett privat IT-företag om man anses väldigt viktig? Gäller framför allt 11§ och 12§.

Nästa fråga gäller planerad övertid. Vad gör man om man blir beodrad att jobba 11-12 timmars pass när det är jobb som inte är plötsligt utan som man kännt till och planerat för minst en vecka i förväg? Har inga problem att ta övertid om något händer och man behövs men känns lite surt när AG kallt räknar med att man jobbar 10+ någon gång i veckan.

Tredje och sista frågan gäller tjänstebeskrivning. Vad har man för plikt att göra jobb som ligger utanför ens anställningskontrakt? Det är jobb av annan helt karaktär än den man anställdes för alltså. Bara att neka och be om löneförhandling om de vill lägga till jobb eller måste man gå med på det?

Dags att gå med i facket tror jag, men vore väldigt intressant att höra vad ni säger!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in