Beskrivning av problem:
Hej allihopa
Har jobbat på en restaurang senaste 4 åren(anställd nu) och det har alltid varit strul med det mesta ex. lönerna, semesterdagar/semesterersättning arbetsuppgifter o.s.v.
Ex. 1 Har jag bara fått 15 semesterdagar varje år och ersättning därefter.
Ex. 2 Vi är bara 2 anställda så man har en kopiös börda på sig, man ska laga mat, diska, servera, ta kassa, svara telefon o.s.v allt görs helst samtidigt enligt chefen

Varje kväll vid ruschen springer man mellan stekbordet, kassan, mat ska serveras, telefonen ringer konstant, disk ska bort från bordet.
Under tiden jag jobbat där har jag jobbat med mellan 12-15 stycken, folk som kommer som nya har aldrig varit med om något liknande på annan restaurang så dom orkar bara jobba där i 2-4 månader.
Varför jag jobbat där så länge beror enbart på hur arbetsmarknaden ser ut idag och man måste ju ha ett jobb

men nu har jag fått nog.
Råkade bryta ett par fingrar nyligen så jag e sjukskriven (1:a gången jag sjukskriver mig i mitt liv, jobbat sen jag var 17) till den 21/6 men chefen vägrar ringa in och anmäla det till Försäkringskassan, vilket krävs för att dom ska skicka ut papprerna till mig som gör att jag kan få sjukersättning från dom.
Kommer bli ett tvistemål eller vad det kallades sa Försäkringskassan.
Har papper från sjukhuset som säger att jag inte är arbetsför förrän 21/6 (lämmnade kopia till chefen 2:a dagen sjukskrivningen)
Chefen gör det här bara för att jävlas vilket jag tycker e dålig stil då jag alltid ställt upp.
Kommer därför säga upp mig nu.
Frågeställning:
Kan jag säga upp mig en månad innan jag blir arbetsför 21/6 och ändå få sjukersättning eller drar Försäkringskassan in sjukersättning om dom ser att man sagt upp sig??
Kan man anmäla arbetsgivaren om han fortfarande envisas med att inte ringa in till Försäkringskassan, trots att jag har papper från sjukhus som säger att jag inte är arbetsför?? (sjuklönelagen)
Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Varken jag eller jobbet är fackligt anslutna.
Ursäkta den långa texten
MVH