2019-02-03, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ngsparkxD
hade en liten fråga ang OB

Måste man jobba som timanställd för att kunna få OB? har en polare som inte får OB för helgjobb osv utan fick välja, få ob och gå på timme eller få fast lön varje månad utan OB

stämmer detta verkligen?
för att tillägga, företaget har kollektivavtal

OB skall alltid ges nattarbete och helgarbete. Kvällsarbete kan generera OB om arbetet normalt inte är på kvällen. Du får kolla kollektivavtalet.
2019-02-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QB_Tolchock
Jag är i en uurvalsprocess för en tjänst som handläggare hos en statlig myndighet.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av just den här typ av tjänst. Men jag har några års yrkeserfarenhet.

Nu vill de ha ett löneanspråk av mig, vilket blir lite problematiskt då jag inte har någon uppfattning om vad man kan tänkas ha för lön för denna tjänst.

Vad borde jag göra? Vad kan tänkas vara en rimlig lön?

Google är din vän. Det går att googla fram snittlönen för din tjänst på 3 sekunder.
2019-02-08, 22:21
Medlem
Vet inte om det här är rätt tråd

Men jag har en kollega som har en cp-skada, han jobbar bara typ 9-13 tror jag alltså bara halvtid
Dock så jobbar han inte såvida man inte direkt säger till honom dvs "Stefan, lyft det där bort till det skrivbordet" "Stefan, sortera de där lådorna" typ av kommand, han har alltså ingen egen förmåga att ta tag i saker själv, detta gör att han i princip spenderar 3/4 av sin tid på jobbet med att garva, dra skämt och småprata med andra kollegor

Fråga: Får mitt jobb betalt av staten för att ha honom anställd?
För jag antar att han har fått jobbet genom nån typ av bemanningsföretag som hjälper handikappade personer att komma ut i arbetslivet, och en annan person som spenderade 3/4 av sin tid på jobbet till annat än att faktiskt jobba skulle ju fått sparken för länge sen...
2019-03-20, 01:48
Medlem
eshkoshkas avatar
Jobbar bemanning. Jag har en fundering kring mitt a-pris på lönen kontra sagda timlönen i aktuell GFL.

Ska dessa skilja sig? Räknas semesterersättning in i timlönen på GFL även om man inte får ersättning i lön, utan i vanliga dagar? Mitt a-pris på lönespec skiljer 35kr/timmen i jämförelse med vad står att jag ska ha enligt GFL.
2019-03-21, 12:15
Medlem
Ngn som är bra på If metall lagar och regler gällande varsel?
2019-03-21, 16:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ngn som är bra på If metall lagar och regler gällande varsel?
Varsel är lagreglerat och gäller lika i nästan alla branscher (byggsektorn har vissa avvikande regler som även de är lagreglerade). Allt du behöver veta om varsel finns på Arbetsförmedlingen, https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/Anmal-varsel.html
2019-03-25, 15:29
Medlem
Stämmer det att det är 2-veckors uppsägningstid på en provanställning och detta gäller även innan anställningen påbörjats?
2019-03-25, 15:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Stämmer det att det är 2-veckors uppsägningstid på en provanställning och detta gäller även innan anställningen påbörjats?
Wiki har en utmärkt beskrivning av provanställning som besvarar din fråga.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Provanst%C3%A4llning
2019-03-31, 18:10
Medlem
Söker information gällande avtal runt bemanningsföretag. Jag har en idé om att starta eget och hyra ut mig själv inom industri och diverse men vet inte riktigt vad som gäller.

1. Jag vill ha en egen fast timavgift som inkluderar ALLT. Detta skiljer sig från systemet med GFL. Är det troligt att facket kommer att protestera?

2. Vill endast fakturera för faktisk arbetat tid. Kommer facket att protestera mot detta? Dvs inte begära sjuklön o dyl.

Har bokat möte med nyföretagarcentrum där jag hoppas få en del svar, men skulle gärna höra från experter här innan mötet.

mvh
2019-04-10, 13:29
Medlem
fråga angående arbetstimmar

Finns det någon gräns hur många timmar i veckan+ månaden man får jobba?

kollektivavtal: Almega fastighetsarbetsgivare
2019-04-10, 14:44
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0ngsparkxD
fråga angående arbetstimmar

Finns det någon gräns hur många timmar i veckan+ månaden man får jobba?

kollektivavtal: Almega fastighetsarbetsgivare
Vad det står i kollektivavtalet för fastighet vet jag inte men i botten gäller Arbetstidslagen 5-9 §§, https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-och-regler-om-arbetsmiljo/arbetstidslagen/#2.
2019-04-16, 21:07
Medlem
På min arbetsplats finns det två anställningsformer: tillsvidare (månadslön) och intermittent (vid behov, betald per timme).

På arbetsplatsen finns det ett schema hur alla vi anställda arbetar, vilka dagar och mellan vilka tider. Vissa dagar går produktionen ner, eller så går något sönder och då är det onödigt att ha folk som kostar pengar och inte gör något produktivt. Därför händer det ibland att de ringer oss timanställda och bokar av vårt pass ibland en timme innan vi skall börja arbeta. Någon lön får vi inte vid dessa tillfällen. Har vi hunnit anlända till arbetet och det konstaterats ett stopp i produktionen, blir vi dock hemskickad med bibehållen lön för aktuellt pass.

Är detta egentligen tillåtet? vi har ju ingått ett avtal när vi tackat ja till arbete? Läs nedan;

https://lawline.se/answers/intermittent-anstallning

Jag citerar några rader från texten;
Citat:
Om din anställning är utformad på detta vis, dvs. att du får till dig utskickat en förfrågan om arbete där du får välja om du vill tacka ja eller nej, är din anställning en intermittent sådan. I sådana fall ska också varje arbetstillfälle ses som ett nytt anställningsavtal. Om du istället blir schemalagd i förväg är du inte intermittent anställd utan visstidsanställd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in