Citat:
Ursprungligen postat av
Försöksdjur
Fel av mig, menade att en fortsatt försurning av haven kommer att påverka temperaturen.
jag lämnar det därhän som ännu en av många många föreslagna faktorer som kan påverka klimatutvecklingen.
Citat:
Angående solen så kan det vara värt att tänka på att trots Jorden blivit mer avskärmat ifrån Solen via mänskliga aerosoler så har temperaturen stigit trots denna reducering av solenergi.
Bara solintrsålningen påverkas av aerosoler, och den är så konstant att dess effekt nog hör till de mindre.
Solen kan däremot dominera Jordens klimat jättestort med sin magnetiska aktivitet. Den skyddar oss från molnbildande kosmisk strålning (strålningen joniserar luftmolekyler och det underlättar anhopning av vatten till droppar som växer till moln). Mindre aktiv Sol ger mindre skydd mot kosmisk molnbildning och moln är lätt en faktor som kan vara mycket viktigare än CO2-haltens direkta fysiska effekt. IPCC ignorerar tydligen detta och reducerar Solens inverkan på klimatet till solintrålningens variationer, vilken är liten. Vad mer än 99.86% av solsystemets massa har de ignorerat för att kunna agitera för sin politiskt givna slutsats?
Klimatpanikerna (och jag stämplar ingen uttalad här som det, somliga är faktiskt mer sakliga än så ur båda läger här) är nog offer för en kultur som kategoriskt skiljer mellan mänskligt och naturligt. Men människor är i högsta grad en integrerad del av naturen. Så är även vårt beteende. En miljonstad är inte mindre naturlig än vad en myrstack är. i kraft av att vara en naturliga, så har vi rätt att forma denna natur som vi är en del av såsom vi önskar. VEM har rätt att invända mot det? Gud politikern???