Citat:
Ursprungligen postat av
Mick.3
Både du och författarna missförstår vad som faktiskt står där. Skolverket säger inte att evolutionsteorin omfattar livets uppkomst - vilket författarna (och tydligen du) tror.
Hittills har jag inte sett något exempel på det - har du något?
Det kan hända att det behövs någon liten förståelse för evolutionsteorin.
Kan du förklara hur du och artikelförfattarna får det till att livets uppkomst skulle omfattas av evolutionsteorin? Jag ser det inte.
Hur vanlig är den föreställningen?
Nej, det gör jag inte. För mig ser det ut som att både du och artikelförfattarna missförstått vad som faktiskt står där. Ni läser in något som inte finns i texten.
Nu blir det sista inlägget om detta.
"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen. Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi."
Skolverket skriver tydligt vad
"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara...
Det är tydligt att man syftar på både livets uppkomst och utveckling. Det går inte att tolka detta annorlunda om man är läskunnig.
Svaret på vad som skall vara
"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling... är: ...
den vetenskapliga teorin om evolutionen. Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi."
Detta borde du tycka är lika felaktigt som jag och artikelförfattarna tycker att det är. Och att det därför behöver ändras och förtydligas.
Om du fortfarande inte ser detta. Vad menar Skolverket enligt denna text skall vara grunden för skolans undervisning om
livets uppkomst?
Om man menar att livets uppkomst inte inbegrips i evolutionsteorin, varför utrycker man det som om det gjorde det?
Borde det inte finnas tydligare sätt att förklara detta på i så fall?
stebe2