Citat:
Ursprungligen postat av
Myggan.se
Hur läser du egentligen?
Ska du komma tillbaka till dina vilda gissningar nu igen?
Om jag får rätt en gång i mina vilda gissningar är väl en sak. Men tänk om jag får rätt två gånger på två gissningar eller kanske tre gånger på tre gissningar. Kommer du fortfarande tro på slumpen eller kommer du börja fundera om han kanske gör sina vilda gissningar utifrån att han tänker ganska rätt?
Eftersom jag (tillsammans med de flesta människorna på jorden) är övertygad om att Gud existerar är jag också övertygad om att Han har haft ett finger med i spelet vid åtminstone livets uppkomst och troligen i flera olika steg i uppkomsten och utvecklingen av olika livsformer.
Utifrån detta mycket sannolika scenario kan man sedan dra slutsatser och göra förutsägelser beroende på i vilken mån man tror att Gud har varit aktiv i skapelse och utvecklingsprocessen.
Givetvis tillsammans med den kunskap och förståelse man har om de olika mekanismerna, systemen och funktionerna samt de olika områdena inom molekylärbiologi och biokemi mm.
Om det nu skulle visa sig att lekmän och amatörbiologer allt oftare kan göra bättre förutsägelser än den etablerade vetenskapen gör kanske man i alla fall bör våga att överväga andra grundläggande synsätt och förklaringsmodeller.
stebe2