Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Vad trevligt att vi kan vara överens om så mycket.
Kreationister och ID-are älskar vetenskap. Och vetenskapen ger mig för varje ny upptäckt ytterligare stöd för min tro på Gud.
Du måste försöka förstå att propagandan som försöker utmåla kristna som mörkermän som är emot spridning av kunskap och vetenskap inte stämmer med verkligheten.
Om det finns religiös lobby-verksamhet som vill förbjuda vetenskap så är jag helt på din sida att detta bör bekämpas.
Jag vet ingenting om ID-anhängares personliga intressen. Dock kommer mycket sällan någon vettig kritik från kreationistiskt håll, det man använder vetenskap vanligtvis till är att lura folk. Sättet man framställer evolution i kreationistiska sammanhang är ganska långt ifrån verkligheten.
Det
finns krafter framförallt i USA där man vill få bort evolutionsteorin helt ur undervisningen i skolan. Vad är det för propaganda som förs menar du? Det är nog ingen som tror att t ex svenska kyrkan försöker motarbeta evolutionsteorin i skolan, det handlar i alla fall i Sverige om extrema grupper.
Så vi kan enas i att grupper som vill påverka skolans vetenskapliga innehåll av religiösa skäl inte borde få något som helst utrymme?
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Om du kolla i några läroböcker från mellanstadiet till gymnasiet och ser några filmer som visas i skolan i ämnet så skulle du få gott om exempel på allt detta som jag nämner och som vi är överens om inte borde presenteras på det sättet.
Varje avsnitt i någon lärobok som handlar om livets uppkomst och utveckling eller evolution brukar ha en inledning eller avslutning där man underblåser bilden av konflikten mellan bibeln/tro och vetenskap. Vad som är motivet till att detta behöver tas upp på biologi-lektionerna kan man fundera över.
Jasså? Vad jag kommer ihåg pratade vi väldigt lite om bibeln (om ens alls) på NO eller senare biologi lektioner i skolan. Då tror jag att vi hade böcker som används flitigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
I en religionsbok för mellanstadiet kan det låta ungefär så här:
Genom hela människans historia har man försökt förklara jordens och människans uppkomst eller olika fenomen i naturen på olika övernaturliga sätt och religioner har myter som försöker ge olika förklaringar. Men tack vare vetenskapen vet vi idag att universum uppkom genom Big Bang och att människan utvecklats genom evolution. De frågor som religionen tidigare försökte ge svar på kan idag vetenskapen ge oss svaren på.
Observera nu att vi befinner oss på en religionslektion och inte NO längre. Det är helt sant att vetenskapen har gett svar åt frågor som tidigare förklarats med vidskepligheter. Som ett mer tydligt exempel vet vi idag att åska beror på elektriska laddningar i moln och inte av gudar som bankar med olika sorters hammare.
Vi vet med ganska så jätte stor sannolikhet att universum uppkom
genom Big Bang - vilket bara antyder på vilket
sätt universum uppkommit och inte varför och var det kom ifrån. Vi vet också att människan utvecklats genom evolution, att människan har förändrats över tid är ett observerbart faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Så naturvetenskapen med misstänkt ateistiskt agenda tillåts komma in på religionen och underkänna religionerna och samtidigt skall samma misstänkt ateistiska agenda få anklaga och sprida myter om kyrka, tro och bibel på biologilektionerna utan att troende och kyrka får ge någon respons.
Naturvetenskapen tillåts inte "komma in" på religionen och underkänna religionerna. Du värjer dig mot fel "fiende", det är snarare i filosofin som ditt problem ligger. Det handlar om hur synen på kunskap och vad det är har förändrats genom tiden.
Epistemologi kan tyckas vara en viktig del i religionsundervisningen.
Basic vetenskapsfilosofi och historia är knappast något som elever får för mycket av.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Att evolution har skett och sker är ett faktum. Och detta är vi alla kreationister, ID-are och evolutionister helt överens om.
I beg to differ, Young earth creationists skulle nog inte hålla med dig. (Jag tror dock att de fall där man är "helt överens" handlar om när man som vanligt definierar om evolutionsteorin efter vad man från kreationistiskt håll tycker är lämpligt)
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Det som vi inte är överens om är några långtgående spekulativa slutsatser som man drar utifrån de observationer av evolution vi gör idag.
Visst innehåller vetenskap en viss spekulation, det är en viktig del i teori-byggande. Det handlar dock om ganska väl underbyggda spekulationer (alltså inte i stil med, "jag tror att livet är skapt av spök-aliens från niburu") vilket i många fall senare bekräftas av experiment eller förblir oåtkomligt ett bra tag till. Men du verkar tro att evolutionsteorin står på spekulativa ben och skakar - vilket är helt fel. Spekulationer tillhör frontlinjen av vetenskapen - inte grunden.
Vetenskapare är tydliga att tala om när det handlar om spekulation och inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Jag tror inte att några ID-are eller kreationister påstår sig veta något om hur det skall ha gått till när universum, jorden, livet eller människan uppkom. Det vi däremot är övertygade om är att Gud på något sätt var involverad i alla dessa moment.
Och det är ju vetenskapen som kan ge oss möjliga svar på hur detta sedan gått till i detalj. Därför har vi så höga förväntningar och förhoppningar på vetenskapen.
Jag förstår inte hur du inte kan se att det är ett problem. Att man tror sig redan ha det slutgiltiga svaret och bara använder "vetenskap" för att förklara detaljerna.
Vetenskapsfilosofi någon?
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Att det saknas stöd för att slumpmässiga mutationer skulle kunna bygga upp detaljerad information borde vara uppenbart för varenda person som är lite insatt i ämnet. Denna helt avgörande förutsättning för evolutionsteorin ignoreras.
Att man sedan försöker dölja svagheter och brister med att försöka ge det naturliga urvalet en roll som det i verkligheten inte på något sätt kan ha och genom att hänvisa till årmiljarder försöker förvilla elever att tro att det då ändå har skett bara därför att det har gått så lång tid.
Mutationer som ökar fitness i populationer har observerats många gånger men vilket du ständigt avfärdar som skräp, på grunder jag skulle vilja hävda är missförstånd.
Sen är det givetvis svårt att replikera miljarder av år av evolution på lab, det måste du väl inse?
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Så länge man inte kan visa hur slumpmässiga mutationer skulle ha byggt upp den detaljerade information som kodar för olika system och funktioner måste man kunna vara ärlig och öppen med att detta är ett avgörande problem och en enorm svaghet för teorin.
Vad är orsaken till att man inte vill vara tydlig med att denna brist existerar?
Vad är det man inte berättar menar du?
Ämnet mutationer och evolution har jag diskuterat många gånger med dig och jag har sedan länge gett upp hoppet om att du skulle ta till dig någonting i detta ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
stebe2
Flera vetenskapsmän, (och t o m professorer som borde veta bättre), med ateistisk agenda försöker använda vetenskapen i deras mål att motbevisa Guds existens. Dawkins och Larhammar är bara två exempel.
När de använder sig av vetenskapen på detta sätt så ger detta tyvärr en olycklig och felaktig bild av vetenskapen och hur vetenskapen fungerar och vilka möjligheter vetenskapen har att svara på olika frågor.
stebe2
Man kan vara en "debattör" eller vad man nu ska kalla Dawkins samtidigt som man är vetenskapsman precis som man kan vara religiös och vara vetenskapsman samtidigt.