2013-08-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Du glömde nämna forskarna. Forskarna anser ju att evolutionsteorin är en av de vetenskapliga teorier som har bäst stöd; i dagligt tal = den är sann = den är bevisad.

Det är rimligt att det är forskarnas (till skillnad från lekmäns) gemensamma konsensus som avgör vad vi håller för sant och falskt.
Fel igen, det finns massor av forskare som tycker att det finns för lite bevis för den Darwistiska stegvisa utvecklingen, från enkla till mer kompexa organismer.
Citera
2013-08-27, 21:01
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du är välkommen över till tråden i religionsforumet som behandlar just problemet med fri vilja/ondska/"varför". Hittills har alla kreationister i den tråden fått sina argument krossade.

Frestande men tack ändå. Jag har nog svårt att hinna med dessa trådar.

stebe2
Citera
2013-08-27, 21:11
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Nog skulle jag kunna lägga fram bra belägg som bekräftar premisserna jag nämde som leder till evolution. Jag ser bara inte riktigt meningen. Lite som att högläsa en roman på svenska för en som endast talar swahili. Vi når inte varandra. Hamilkars inlägg (som du ännu inte bemött, respektlöst) visar utmärk hur variation sker exvis. Nej du stebe. Det har gjorts tillräckliga försök att ta bort din ögonbindel. Finns inget att göra här.

Då vet vi att du skulle kunna lägga fram jättebra belägg om du bara ville.

Tråkigt att du inte vill det.

Och Hamilkar slutsatser har jag bemött. Hans uträkning, som jag inte har några invändningar mot, har bara visat att jättemånga mutationer kan ha hunnit ske. Men det visar inte på något sätt hur mutationerna skulle kunna bygga upp detaljerad och exakt information som kodar för avancerade proteiner eller komplicerade system eller komplexa produktionsled i många steg och delar.

stebe2
Citera
2013-08-27, 21:38
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Vad trevligt att vi kan vara överens om så mycket.

Kreationister och ID-are älskar vetenskap. Och vetenskapen ger mig för varje ny upptäckt ytterligare stöd för min tro på Gud.
Du måste försöka förstå att propagandan som försöker utmåla kristna som mörkermän som är emot spridning av kunskap och vetenskap inte stämmer med verkligheten.
Om det finns religiös lobby-verksamhet som vill förbjuda vetenskap så är jag helt på din sida att detta bör bekämpas.

Jag vet ingenting om ID-anhängares personliga intressen. Dock kommer mycket sällan någon vettig kritik från kreationistiskt håll, det man använder vetenskap vanligtvis till är att lura folk. Sättet man framställer evolution i kreationistiska sammanhang är ganska långt ifrån verkligheten.

Det finns krafter framförallt i USA där man vill få bort evolutionsteorin helt ur undervisningen i skolan. Vad är det för propaganda som förs menar du? Det är nog ingen som tror att t ex svenska kyrkan försöker motarbeta evolutionsteorin i skolan, det handlar i alla fall i Sverige om extrema grupper.

Så vi kan enas i att grupper som vill påverka skolans vetenskapliga innehåll av religiösa skäl inte borde få något som helst utrymme?

Citat:
Om du kolla i några läroböcker från mellanstadiet till gymnasiet och ser några filmer som visas i skolan i ämnet så skulle du få gott om exempel på allt detta som jag nämner och som vi är överens om inte borde presenteras på det sättet.
Varje avsnitt i någon lärobok som handlar om livets uppkomst och utveckling eller evolution brukar ha en inledning eller avslutning där man underblåser bilden av konflikten mellan bibeln/tro och vetenskap. Vad som är motivet till att detta behöver tas upp på biologi-lektionerna kan man fundera över.

Jasså? Vad jag kommer ihåg pratade vi väldigt lite om bibeln (om ens alls) på NO eller senare biologi lektioner i skolan. Då tror jag att vi hade böcker som används flitigt.

Citat:
I en religionsbok för mellanstadiet kan det låta ungefär så här:
Genom hela människans historia har man försökt förklara jordens och människans uppkomst eller olika fenomen i naturen på olika övernaturliga sätt och religioner har myter som försöker ge olika förklaringar. Men tack vare vetenskapen vet vi idag att universum uppkom genom Big Bang och att människan utvecklats genom evolution. De frågor som religionen tidigare försökte ge svar på kan idag vetenskapen ge oss svaren på.

Observera nu att vi befinner oss på en religionslektion och inte NO längre. Det är helt sant att vetenskapen har gett svar åt frågor som tidigare förklarats med vidskepligheter. Som ett mer tydligt exempel vet vi idag att åska beror på elektriska laddningar i moln och inte av gudar som bankar med olika sorters hammare.
Vi vet med ganska så jätte stor sannolikhet att universum uppkom genom Big Bang - vilket bara antyder på vilket sätt universum uppkommit och inte varför och var det kom ifrån. Vi vet också att människan utvecklats genom evolution, att människan har förändrats över tid är ett observerbart faktum.

Citat:
Så naturvetenskapen med misstänkt ateistiskt agenda tillåts komma in på religionen och underkänna religionerna och samtidigt skall samma misstänkt ateistiska agenda få anklaga och sprida myter om kyrka, tro och bibel på biologilektionerna utan att troende och kyrka får ge någon respons.

Naturvetenskapen tillåts inte "komma in" på religionen och underkänna religionerna. Du värjer dig mot fel "fiende", det är snarare i filosofin som ditt problem ligger. Det handlar om hur synen på kunskap och vad det är har förändrats genom tiden.
Epistemologi kan tyckas vara en viktig del i religionsundervisningen.

Basic vetenskapsfilosofi och historia är knappast något som elever får för mycket av.

Citat:
Att evolution har skett och sker är ett faktum. Och detta är vi alla kreationister, ID-are och evolutionister helt överens om.

I beg to differ, Young earth creationists skulle nog inte hålla med dig. (Jag tror dock att de fall där man är "helt överens" handlar om när man som vanligt definierar om evolutionsteorin efter vad man från kreationistiskt håll tycker är lämpligt)

Citat:
Det som vi inte är överens om är några långtgående spekulativa slutsatser som man drar utifrån de observationer av evolution vi gör idag.

Visst innehåller vetenskap en viss spekulation, det är en viktig del i teori-byggande. Det handlar dock om ganska väl underbyggda spekulationer (alltså inte i stil med, "jag tror att livet är skapt av spök-aliens från niburu") vilket i många fall senare bekräftas av experiment eller förblir oåtkomligt ett bra tag till. Men du verkar tro att evolutionsteorin står på spekulativa ben och skakar - vilket är helt fel. Spekulationer tillhör frontlinjen av vetenskapen - inte grunden.
Vetenskapare är tydliga att tala om när det handlar om spekulation och inte.

Citat:
Jag tror inte att några ID-are eller kreationister påstår sig veta något om hur det skall ha gått till när universum, jorden, livet eller människan uppkom. Det vi däremot är övertygade om är att Gud på något sätt var involverad i alla dessa moment.
Och det är ju vetenskapen som kan ge oss möjliga svar på hur detta sedan gått till i detalj. Därför har vi så höga förväntningar och förhoppningar på vetenskapen.

Jag förstår inte hur du inte kan se att det är ett problem. Att man tror sig redan ha det slutgiltiga svaret och bara använder "vetenskap" för att förklara detaljerna.

Vetenskapsfilosofi någon?

Citat:
Att det saknas stöd för att slumpmässiga mutationer skulle kunna bygga upp detaljerad information borde vara uppenbart för varenda person som är lite insatt i ämnet. Denna helt avgörande förutsättning för evolutionsteorin ignoreras.
Att man sedan försöker dölja svagheter och brister med att försöka ge det naturliga urvalet en roll som det i verkligheten inte på något sätt kan ha och genom att hänvisa till årmiljarder försöker förvilla elever att tro att det då ändå har skett bara därför att det har gått så lång tid.

Mutationer som ökar fitness i populationer har observerats många gånger men vilket du ständigt avfärdar som skräp, på grunder jag skulle vilja hävda är missförstånd.

Sen är det givetvis svårt att replikera miljarder av år av evolution på lab, det måste du väl inse?

Citat:
Så länge man inte kan visa hur slumpmässiga mutationer skulle ha byggt upp den detaljerade information som kodar för olika system och funktioner måste man kunna vara ärlig och öppen med att detta är ett avgörande problem och en enorm svaghet för teorin.
Vad är orsaken till att man inte vill vara tydlig med att denna brist existerar?

Vad är det man inte berättar menar du?

Ämnet mutationer och evolution har jag diskuterat många gånger med dig och jag har sedan länge gett upp hoppet om att du skulle ta till dig någonting i detta ämne.

Citat:
Flera vetenskapsmän, (och t o m professorer som borde veta bättre), med ateistisk agenda försöker använda vetenskapen i deras mål att motbevisa Guds existens. Dawkins och Larhammar är bara två exempel.
När de använder sig av vetenskapen på detta sätt så ger detta tyvärr en olycklig och felaktig bild av vetenskapen och hur vetenskapen fungerar och vilka möjligheter vetenskapen har att svara på olika frågor.

stebe2

Man kan vara en "debattör" eller vad man nu ska kalla Dawkins samtidigt som man är vetenskapsman precis som man kan vara religiös och vara vetenskapsman samtidigt.
Citera
2013-08-27, 21:55
Medlem
Citat:
Jag är helt överens med dig vad evolutionsteorin egentligen omfattar.

Med denna formulering kan inte betyda något annat än att Skolverket tror att evolutionsteorin och den solida kunskapsgrunden inom biologi, paleontologi och biokemi ska vara grunden för skolan undervisning om livets uppkomst.

"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen. Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi."

Det är ju detta syftningsfel eller missuppfattning som författarna påpekar i sin artikel.
Både du och författarna missförstår vad som faktiskt står där. Skolverket säger inte att evolutionsteorin omfattar livets uppkomst - vilket författarna (och tydligen du) tror.

Citat:
Detta syftningsfel och missförstånd återkommer ständigt i undervisningen och i läromedel som jag påpekat i många debattinlägg.
Hittills har jag inte sett något exempel på det - har du något?

Citat:
Hur du kan få Skolverkets text att betyda det du tror att dom menar kan man inte förstå utifrån texten.
Det kan hända att det behövs någon liten förståelse för evolutionsteorin.

Kan du förklara hur du och artikelförfattarna får det till att livets uppkomst skulle omfattas av evolutionsteorin? Jag ser det inte.

Citat:
En ganska vanlig föreställning bland gymnasieelever är att vetenskapen vet hur livet uppstod och dessutom att vetenskapsmän har kunnat skapa liv i laboratorium.
Hur vanlig är den föreställningen?

Citat:
Men det verkar inte som du ser detta grova syftningsfel eller alternativt missförstånd i ovanstående text.
Nej, det gör jag inte. För mig ser det ut som att både du och artikelförfattarna missförstått vad som faktiskt står där. Ni läser in något som inte finns i texten.
Citera
2013-08-27, 22:42
Medlem
Pads avatar
Citat:
- Gud är god
- Gud är allsmäktig men har gett människan makten att råda, bevara, bruka och vårda jorden.
- Engla och Bobby hade absolut inte bjudit in ondskan.

Ditt försök att släta över Guds ansvar i punkt två tycker jag är vidrigt. Gud kunde förhindrat det hela men valde att låta bli. Exakt så enkelt är det faktiskt, sen kan du försöka skylla på någon slags obevisade spelregler, men en Gud som låter oskyldiga barn utsättas för sådant kan inte i mina ögon vara god eller värd någon respekt.

Citat:
Man drabbas ju inte av ondska därför att man bjuder in ondska. Ondskan våldför sig på människor, och stjäl, slaktar och dödar.

Gud har valt att begränsa sin allsmakt med människans fria vilja. "Varför" är en lång teologisk diskussion.

Det spelar faktiskt väldigt liten roll vad Gud tänker skylla på, effekten är ändå densamma. Om man kan förhindra att ett barn far illa men inte gör det så visar man med all önskvärd tydlighet om man är god eller inte.

Citat:
Och du behöver inte vrida det till att Engla och Bobby valt sitt öde av fri vilja. Med lite eftertanke borde du kunna förstå vad jag menar. Du borde förstå att det fanns fler aktörer. De aktörer är också påverkade av beslut och handlingar som de själva varit utsatta för av andra människor osv osv osv.

stebe2

Nej, jag har svårt att förstå hur du menar faktiskt. Du slingrar dig som en orm för att försöka släta över vad Gud pysslar med. Den enda tänkbara förklaringen jag kan se är antingen att du går igång på konceptet arvssynd och att det var den som Bobby och Engla fick betala för, eller att Gud är helt ointresserad av rättvisa. Om du eller jag varit onda så är det inget som helst skäl till varför dessa barn skulle behöva betala med sitt lidande och sina liv. Du missar hela tiden att vara tydlig med att Gud är den som satt spelreglerna och som dessutom hela tiden har makten att ingripa. Det är fullt möjligt att låta människan bestämma sitt eget öde men ändå skydda oskyldiga barn mot cancer och övergrepp.

Dessutom går den här non-intervention-idén helt stick i stäv med att Gud tydligen utför mirakel lite här och där, både i modern tid och redovisat i bibeln. Uppenbarligen kan hen bryta mot reglerna lite som hen vill, men det är intressantare att fixa imponerande stunts i bibeln än att faktiskt rädda oskyldiga barn som far illa.

Min fråga om detta är enkel, skulle du kunna med att tala om för Englas mamma att Gud är god men ändå inte räddade henne? Skulle du kunna se henne i ögonen och säga det? Att du inte skäms, det är för mig en gåta.
Citera
2013-08-27, 23:47
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Det var inte förutbestämt. Ingenting är förutbestämt. Gud hade nog en god plan även för Lucifer.

Men Gud kan se och följa varje utfall och se konsekvenserna av de olika val vi alla gör varje minut.

Han kan se hela spektrat och hur det sammanfaller med alla andras olika val varje minut.

stebe2

Jo det var förutbestämt, antingen är gud allsmäktig eller så är gud inte det. När gud skapade lucifer visste gud att lucifer skulle bli djävulen. Annars är gud inte allsmäktig.
Gud visste att hen skulle mörda över 20 000 000 människor(som hen gjort i bibeln) när hen skapade människan.
Citera
2013-08-28, 06:39
Medlem
grals avatar
Citat:
Fossilen visar på motsatsen till en långsam utveckling i små små steg. Fossilen visar att fossil uppkommer plötsligt i jordlagren utan tecken på gradvis förändring och försvinner lika plötsligt utan att visa tecken på gradvis förändring. Detta är det tydliga som vi kan se utifrån fossilen. Att bottenlevande havsdjur påträffas i vissa lager och landlevande djur påträffas i andra lager är inte så förvånande.

Lite svepande motsäger du den konsensus som jag förstår råder inom paleontologi, dvs fossilen stödjer evolutionsteorin. Normalt, om man är vän av den vetenskapliga metoden, som du ibland vill framhålla att du är, har man en hel del bra vetenskaplig uppbackning till ett sådant påstående. Har du det? Eller är det helt enkelt bara ytterligare ett påstående från din sida?
Citera
2013-08-28, 07:05
Medlem
grals avatar
Citat:
Vad det är som utesluter att en designer har lagt till en massa skräp-DNA av estetiska skäl?

Stebe, jag är fortfarande intresserad av att få svar på frågan ovan. Har du glömt den?
Citera
2013-08-28, 08:38
Bannlyst
kan någon förklara hur denna kan ha kommit till? http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/n71/1097985_10151564893561244_1504009338_n.jpg

alltså en myra som har utvecklat krokar som gör att de krokas fast i varandra när de blir attackerade och därför separeras. värt att tillägga är att de inte krokar fast sig med mening utan det sker slumpvis när de springer in i varandra när de attackeras.

det känns som ett för stort steg för att det ska kunna ha skett gradvis, för krokarna måste vara fullständiga för att ge effekt och dessutom måste flera individer utveckla krokar samtidigt för att det ska rädda dem.

någon idé?
Citera
2013-08-28, 08:52
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petey-Piranha
kan någon förklara hur denna kan ha kommit till? http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/n71/1097985_10151564893561244_1504009338_n.jpg

alltså en myra som har utvecklat krokar som gör att de krokas fast i varandra när de blir attackerade och därför separeras. värt att tillägga är att de inte krokar fast sig med mening utan det sker slumpvis när de springer in i varandra när de attackeras.

det känns som ett för stort steg för att det ska kunna ha skett gradvis, för krokarna måste vara fullständiga för att ge effekt och dessutom måste flera individer utveckla krokar samtidigt för att det ska rädda dem.

någon idé?

Detta antagandet verkar folk väldigt snabba med att göra.
Citera
2013-08-28, 09:03
Medlem
Citat:
Stebe, jag är fortfarande intresserad av att få svar på frågan ovan. Har du glömt den?
Skräp DNAt har forskarna kommit på att det används.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/skrapet-i-arvsmassan-omvarderas/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in