Citat:
Du kanske inte ska lasta Skolverket för att du missförstår vad de skriver?
Låt mig försöka förklara vad det står:
Undervisningen ska alltså bygga på den vetenskapliga teorin om evolutionen, vilket med all säkerhet betyder att undervisningen ska utgå ifrån att livet utvecklats från blygsam början för mycket länge sedan och sedan diversifierats. Hypoteser om hur livet uppkommit ska således passa ihop med detta.
De som har någon som helst kännedom om evolutionsteorin borde kunna förstå det här - vilket Skolverket naturligtvis utgått ifrån när de skrev texten.
Du tycks vilja läsa ovanstående mening som att evolutionsteorin skulle omfatta abiogenes, men så står det ju inte.
"Denna" syftar tillbaka på "den vetenskapliga teorin om evolutionen" som nämns sist i föregående mening. Annars är det ett syftningsfel - vilket de förhoppningsvis vet hur man undviker på Skolverket. Den solida kunskapsgrunden inom t ex biologi, paleontologi och biokemi avser alltså evolutionsteorin.
Låt mig försöka förklara vad det står:
Undervisningen ska alltså bygga på den vetenskapliga teorin om evolutionen, vilket med all säkerhet betyder att undervisningen ska utgå ifrån att livet utvecklats från blygsam början för mycket länge sedan och sedan diversifierats. Hypoteser om hur livet uppkommit ska således passa ihop med detta.
De som har någon som helst kännedom om evolutionsteorin borde kunna förstå det här - vilket Skolverket naturligtvis utgått ifrån när de skrev texten.
Du tycks vilja läsa ovanstående mening som att evolutionsteorin skulle omfatta abiogenes, men så står det ju inte.
"Denna" syftar tillbaka på "den vetenskapliga teorin om evolutionen" som nämns sist i föregående mening. Annars är det ett syftningsfel - vilket de förhoppningsvis vet hur man undviker på Skolverket. Den solida kunskapsgrunden inom t ex biologi, paleontologi och biokemi avser alltså evolutionsteorin.
Jag är helt överens med dig vad evolutionsteorin egentligen omfattar.
Med denna formulering kan inte betyda något annat än att Skolverket tror att evolutionsteorin och den solida kunskapsgrunden inom biologi, paleontologi och biokemi ska vara grunden för skolan undervisning om livets uppkomst.
"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen. Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi."
Det är ju detta syftningsfel eller missuppfattning som författarna påpekar i sin artikel.
Detta syftningsfel och missförstånd återkommer ständigt i undervisningen och i läromedel som jag påpekat i många debattinlägg.
Hur du kan få Skolverkets text att betyda det du tror att dom menar kan man inte förstå utifrån texten.
En ganska vanlig föreställning bland gymnasieelever är att vetenskapen vet hur livet uppstod och dessutom att vetenskapsmän har kunnat skapa liv i laboratorium.
Och det verkar ju i o f s vara helt i linje med Skolverkets linjer och mål.
Men det verkar inte som du ser detta grova syftningsfel eller alternativt missförstånd i ovanstående text.
stebe2