2013-08-27, 00:54
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Jag menade att Gud har en god plan och tanke med varje människas liv.Jag menade inte att Gud har en förutbestämd plan för hur en människas liv och död skall se ut.

Ondskan i världen försöker hindra att Guds goda plan får ske och vår egen egoism hindrar oss ibland från att göra de goda gärningar eller fatta bra beslut som Gud vill att vi skall göra.

stebe2

Om du menar det så måste du ju rimligen kunna förklara detta. Vad var den goda planen och tanken med Englas liv (och död) till exempel?
Citera
2013-08-27, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank
Om du menar det så måste du ju rimligen kunna förklara detta. Vad var den goda planen och tanken med Englas liv (och död) till exempel?
Den goda planen förstörde djävulen. Ty det onda regerar på jorden.
Citera
2013-08-27, 07:41
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo

Och Gud lät det hända fast hen är allsmäktig. Alltså är Gud medskyldig till Englas död.

Som jag skrev innan men som varken du eller Stebe verkade vilja ta i med tång ens:

- Gud är god
- Gud är allsmäktig
- Engla och Bobby hade inte själva bjudit in ondskan

I min värld kan man bara välja två av de tre punkterna som sanna, men stebe och du verkar vilja klämma in alla tre. Då undrar jag hur ni tänker? Hur kan ni fortfarande tycka att Gud är god som beter sig på det sättet? Jag har alltså ENBART pratat om barn som far illa, barn som inte på något sätt kan sägas ha bjudit in eller allierat sig med ondskan. Spädbarn med cancer, tvååringar som blir misshandlade av sina föräldrar.

Eller är det så att det gamla ordspråket "allt som behövs för att ondskan ska segra är att de goda inte gör något" inte gäller Gud? På vilken moralisk grund anser du att Gud kunde låta Engla och Bobby utsättas för det de gjorde och fortfarande kalla Gud god? På riktigt?
Citera
2013-08-27, 08:24
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo

När gud skapade ängeln Lucifer så visste gud redan att lucifer skulle bli djävulen(eftersom gud är allsmäktig så vet gud exakt vad som kommer hända). Gud skapade med andra ord djävulen för att människorna skulle kunna brinna i helvetet.
Citera
2013-08-27, 10:32
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Så här säger Wiki;

Abiogenesis or biopoiesis is a natural process by which life arises from simple organic compounds. The earliest life on Earth existed at least 3.5 billion years ago, during the Eoarchean Era when sufficient crust had solidified following the molten Hadean Eon.
Scientific hypotheses about the origins of life may be divided into a number of categories. Many approaches investigate how self-replicating molecules or their components came into existence. For example, the Miller–Urey experiment and similar experiments demonstrated that most amino acids, often called "the building blocks of life", can be racemically synthesized in conditions thought to be similar to those of the early Earth. Several mechanisms have been investigated, including lightning and radiation. Other approaches ("metabolism first" hypotheses) focus on understanding how catalysis in chemical systems in the early Earth might have provided the precursor molecules necessary for self-replication.

Det existerar alltså inte en enad teori om hur "liv" uppstod och skolverket påstår också INTE detta.
Dock påstår vetenskapen (skolverket också tolkar jag) att ET är bevisat utom all tvivel vara förklaringen till hur livet har utvecklats från något om kan replikera sig.

Jag förstår inte alls hur du kan göra ett uttalande i stil med: "Då Abiogenesis överlappar ET, tappar också ET styrka". Varför?! ET i sig är bevisat bortom all tvivel. Hur det hela började jobbar vetenskapen fortfarande på.

Nej, helt klart har dom ingen aning hur livet uppkom. Man gissar och spekulerar i olika scenarion.

Man bör vara tydlig med detta i undervisningen och inte blanda ihop de belägg som finns för evolutionsteorin på det sätt som Skolverket gör.
Det är detta som debattörerna ville poängtera.

Skolverket tolkar det säkert som att evolutionsteorin är bevisad bortom allt tvivel. För det är ju så som den marknadsförs och presenteras i läromedel och undervisning.

Med en mer verklighetsbaserad förståelse av vetenskapens möjligheter och begränsningar och hur vetenskap fungerar vet vi att vetenskapen varken kan eller vill slå fast sådana saker.
Det är opinionsbildare, ateister, artikelförfattare och tyvärr läromedelsförfattare som på ett felaktigt sätt vrider vetenskapens slutsatser till att vara utan tvivel bevisad fakta.
Flashback visar tydligt hur väl denna marknadsföring och indoktrinering lyckats.

Man har t o m vridit till vetenskapen så att vissa tror att vetenskapen har bevisat att Gud inte existerar.
Med bara en uns eftertanke så borde varje människa kunna inse det orimliga i ett sådant påstående. Ändå är det ett tämligen vanligt uttryck hos gymnasieelever under det sista året när de nått toppen på indoktrineringen.

Men du måste ju kunna inse att om det finns steg i abiogenes i utvecklingen mot den första levande ur-cellen som saknar stöd och som t o m kan bedömas vara omöjliga för mutationer och naturligt urval att överbrygga så kan detta falsifiera teorin när detta skall innefattas i evolutionsteorin?

stebe2
Citera
2013-08-27, 10:39
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
När gud skapade ängeln Lucifer så visste gud redan att lucifer skulle bli djävulen(eftersom gud är allsmäktig så vet gud exakt vad som kommer hända). Gud skapade med andra ord djävulen för att människorna skulle kunna brinna i helvetet.

Det var inte förutbestämt. Ingenting är förutbestämt. Gud hade nog en god plan även för Lucifer.

Men Gud kan se och följa varje utfall och se konsekvenserna av de olika val vi alla gör varje minut.

Han kan se hela spektrat och hur det sammanfaller med alla andras olika val varje minut.

stebe2
Citera
2013-08-27, 10:47
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToBeFrank

Gud hade inte tänk att Engla skulle dö på det sättet. Det var ondskans verk. Gud hade en helt annan plan för Englas liv.

Däremot kan Gud använda någon mycket hemsk händelse och vända detta till att betyda något gott för någon människa. Det som kanske ser ut som bara ondska och elände kan vända och betyda starten på något gott.

Jämför t ex med Martin Luther King, Gandhi och andra.

stebe2
Citera
2013-08-27, 11:00
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Och Gud lät det hända fast hen är allsmäktig. Alltså är Gud medskyldig till Englas död.

Som jag skrev innan men som varken du eller Stebe verkade vilja ta i med tång ens:

- Gud är god
- Gud är allsmäktig
- Engla och Bobby hade inte själva bjudit in ondskan

I min värld kan man bara välja två av de tre punkterna som sanna, men stebe och du verkar vilja klämma in alla tre. Då undrar jag hur ni tänker? Hur kan ni fortfarande tycka att Gud är god som beter sig på det sättet? Jag har alltså ENBART pratat om barn som far illa, barn som inte på något sätt kan sägas ha bjudit in eller allierat sig med ondskan. Spädbarn med cancer, tvååringar som blir misshandlade av sina föräldrar.

Eller är det så att det gamla ordspråket "allt som behövs för att ondskan ska segra är att de goda inte gör något" inte gäller Gud? På vilken moralisk grund anser du att Gud kunde låta Engla och Bobby utsättas för det de gjorde och fortfarande kalla Gud god? På riktigt?

- Gud är god
- Gud är allsmäktig men har gett människan makten att råda, bevara, bruka och vårda jorden.
- Engla och Bobby hade absolut inte bjudit in ondskan.

Man drabbas ju inte av ondska därför att man bjuder in ondska. Ondskan våldför sig på människor, och stjäl, slaktar och dödar.

Gud har valt att begränsa sin allsmakt med människans fria vilja. "Varför" är en lång teologisk diskussion.

Och du behöver inte vrida det till att Engla och Bobby valt sitt öde av fri vilja. Med lite eftertanke borde du kunna förstå vad jag menar. Du borde förstå att det fanns fler aktörer. De aktörer är också påverkade av beslut och handlingar som de själva varit utsatta för av andra människor osv osv osv.

stebe2
Citera
2013-08-27, 11:07
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Nej. Men det betyder ju inte att livets uppkomst förklaras av den vetenskapliga teorin om evolutionen. Poängen är väl snarare att livsformerna inte ploppat fram fixa och färdiga, utan att de sedan livet uppkom utvecklats och diversifierats till det vi ser idag.

Evolutionen ger ramverket för att kunna förstå vad livets uppkomst egentligen handlade om. Den gör det möjligt att förstå att början kan ha varit mycket blygsam, och att evolutionen fixade resten.

Det är nog det man gör.

Du missförstår. Det är den vetenskapliga teorin om evolutionen som Skolverket helt riktigt anser bygger på en solid kunskapsgrund inom "t.ex. biologi, paleontologi och biokemi".

Vad är det som Skolverket menar skall vara grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och på vilken kunskapsbakgrund bygger den på?

"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen. Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi."

Om Skolverket inte menar som man skriver. Borde man inte uttrycka sig som man menar?

stebe2
Citera
2013-08-27, 11:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag vet inte om det är de bästa beläggen förrän du har kommenterat dem. Har du några invändningar?

Sedan så känns det lite fel att jag ska svara på detta, när du inte svarade på mitt senaste inlägg till dig

Jag vet inte om vi har tid med att gå igenom någon hemsidas hela lista på argument för evolutionsteorin.

Många är ganska bombsäkra på evolutionsteorins tillförlitlighet. Och rimligen så borde man grunda denna bombsäkerhet på goda belägg och bevis.

För att spara tid så borde du kunna tänka efter och välja ut dina fem absolut bästa bevisen eller beläggen som har störst vetenskaplig grund.

Och så kan jag sedan försöka bemöta dessa.

Alla modiga evolutionister kan vara med. 5 exempel var.

stebe2
Citera
2013-08-27, 11:42
Medlem
wootens avatar
Citat:
Jag vet inte om vi har tid med att gå igenom någon hemsidas hela lista på argument för evolutionsteorin.

Många är ganska bombsäkra på evolutionsteorins tillförlitlighet. Och rimligen så borde man grunda denna bombsäkerhet på goda belägg och bevis.

För att spara tid så borde du kunna tänka efter och välja ut dina fem absolut bästa bevisen eller beläggen som har störst vetenskaplig grund.

Och så kan jag sedan försöka bemöta dessa.

Alla modiga evolutionister kan vara med. 5 exempel var.

stebe2
Det räcker egentligen med
Arv
Urval
(Slumpmässig) variation

Så har vi evolution. Alla belägg som sedan kommer in bekräftar premisserna. Vi har dels belägg för evolution i sig. Fossiler, antibiotikaresistens osv. Dels har vi listat ut mer om mekanismerna bakom variationen. Men dessa tre premisser är vad som lägger grunden för evolutionen. Inga konstigheter.
Senast redigerad av wooten 2013-08-27 kl. 11:45.
Citera
2013-08-27, 12:45
Medlem
Citat:
Vad är det som Skolverket menar skall vara grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och på vilken kunskapsbakgrund bygger den på?

"Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen. Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi."

Om Skolverket inte menar som man skriver. Borde man inte uttrycka sig som man menar?
Du kanske inte ska lasta Skolverket för att du missförstår vad de skriver?

Låt mig försöka förklara vad det står:
Citat:
Grunden för skolans undervisning om livets uppkomst och utveckling skall vara den vetenskapliga teorin om evolutionen.
Undervisningen ska alltså bygga på den vetenskapliga teorin om evolutionen, vilket med all säkerhet betyder att undervisningen ska utgå ifrån att livet utvecklats från blygsam början för mycket länge sedan och sedan diversifierats. Hypoteser om hur livet uppkommit ska således passa ihop med detta.

De som har någon som helst kännedom om evolutionsteorin borde kunna förstå det här - vilket Skolverket naturligtvis utgått ifrån när de skrev texten.

Du tycks vilja läsa ovanstående mening som att evolutionsteorin skulle omfatta abiogenes, men så står det ju inte.

Citat:
Denna bygger på en solid kunskapsgrund inom t.ex. biologi, paleontologi och biokemi.
"Denna" syftar tillbaka på "den vetenskapliga teorin om evolutionen" som nämns sist i föregående mening. Annars är det ett syftningsfel - vilket de förhoppningsvis vet hur man undviker på Skolverket. Den solida kunskapsgrunden inom t ex biologi, paleontologi och biokemi avser alltså evolutionsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in