Citat:
Ursprungligen postat av
Caesar Johansen
I praktiken skulle SD rösta med alliansen, vilket hade gjort en sådan minoritetsregering inkapabel att styra landet.
Jag vet inte hur SD tänker i den här frågan. En sak är säker, om de inte bråkar vid regeringsbildningen - så har de försuttit sitt mandat till nästa val, enligt mig. Då får radikalare krafter släppas fram, detta bör också de övriga sju partierna ha i åtanke. Deras styvnackade motstånd kommer bara leda till att göra saker värre på lång sikt.
Jag MP skulle kunna göra det, det är väl det enda alternativet jag ser.
SD har i en hel mandatperiod nu visat att de inte skapar parlamentariskt kaos, att de kan agera disciplinerat och röstar övervägt när det kommer till votering. De har erbjudit de andra partierna möjligheter till förhandlingar, som dessa avböjt. Skulle SD nu göra ett bra val 2014, och mycket tyder på det, säg att de blir ungefär dubbelt så stora, då är det nog strategiskt rätt tänkt att börja bråka. De behöver inte skapa stök vid regeringsbildningen om de inte vill, även om den möjligheten finns, utan kan söka agera vid t ex votering om statsbudgeten, eller någon annan viktig fråga, i syfte att framkalla regeringskris. Det skulle fö vara demokratiskt uppfriskande, ty regeringskriser har vi inte så ofta. Den senaste av litet dignitet var väl i januari 1990, när Ingvar Carlsson avgick och prompt blev omvald.
Men, jag tror också att SD skulle göra klokt i att bråka litet mer under nästa mandatperiod. Ju mer jag tänker på saken, ju mer övertygad är jag om att de kanske skall bråka redan vid regeringsbildningen. Det skulle tvinga fram de andra partierna i ljuset; vilka partier är egentligen i opposition och inte?