2013-08-27, 19:23
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Sentios augustimätning 1 022 personer intervjuades under perioden 15-22 augusti. Andelen osäkra väljare är 14,6 procent.

S 29,5 (-1,0)
MP 8,1 (-1,6)
V 7,3 (-0,2)

SD 14,6 (+1,8)

M 25,4 (+0,4)
FP 4,5 (-0,8)
C 4,8 (+1,4)
KD 4,1 (-0,4)

S+V+MP 44,9% (-2,8)

M+FP+C+KD 38,8% (+0,6)

Hittar ej undersökningen på Sentios hemsida så avpixlat / SD svedalas hemsida får duga som källa

http://avpixlat.info/2013/08/26/sentio-augusti-sd-rekord/

https://svedala.sverigedemokraterna.se/2013/08/26/sentio-augusti-sd-rekord/

SD når här sin högsta siffra någonsin såvitt jag förstår samtidigt som de tre småpartierna i alliansen ligger mellan 4,1-4,8% så SD är således större än dessa tre allianspartier tillsammans i denna mätning.
Dåliga siffror för Alliansen, det blir nog en S+MP+V minoritetsregering med det här resultatet, är jag rädd för, om nu de vill regera ihop. Ska bli intressant att se hur sosseväljarna reagerar om/när de inser att de inte vet vilka sossarna kan tänkas gå ihop med, lite som at köpa grisen i säcken.
2013-08-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Hade läget sett ut som i den pollen - hade ingen kunnat bilda regeringen. Om man förutsätter att alla partier håller fast vid sina nuvarande allianser och vänskapsband, samt agera enligt det rationella egenintresset.

Jag tänkte samma sak. Försöker en rödgrön röra bilda regering utan att vara i majoritet kommer de få de tufft, eftersom deras politik riskerar att bli för surrealistisk för att SD eller något av de borgerliga partierna ska vilja rösta för förslagen. Stefan Löfvén är nog rätt vettig för att vara Sjuklöverpolitiker men är han beroende av Mp och Vp kan det inte bli annat än pannkaka.

Allahiansen hade så klart kunnat fortsätta som idag, alltså få igenom delar av sin politik med hjälp av hoppande majoriteter där SD spelar en viktig roll. Men är deras block mindre än de rödgröna kan de inte göra anspråk på statsministerposten utan att göra sig löjliga.

Verkar det inte som att SD knäckt svensk blockpolitik?

/SD-trollet
2013-08-27, 19:29
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh

Allahiansen hade så klart kunnat fortsätta som idag, alltså få igenom delar av sin politik med hjälp av hoppande majoriteter där SD spelar en viktig roll. Men är deras block mindre än de rödgröna kan de inte göra anspråk på statsministerposten utan att göra sig löjliga.

Verkar det inte som att SD knäckt svensk blockpolitik?

/SD-trollet

Nej, och sen måste ju statsministern röstas fram aktivt numera, till skillnad från hur det såg ut förra valet. Jag har svårt att se att SD skulle rösta på mobbar-Reinfeldt, utan att få någonting tillbaka - de lägger snarare ner sina röster.

Ja framväxten av det tredje blocket har pajat blockpolitiken och det är positivt. Det vore även positivt om KD och C åkte ut - då det förre eller senare hade tvingat fram ett mer underdånigt och sammarbetsvilligt M. Utan KD och C kommer det aldrig mer komma tillbaka en borgerlig regering i Sverige, om borgarna inte söker stöd hos det allt mer svällande SD.
2013-08-27, 19:32
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Löfvén har varit tydlig med att han inte tänker göra det.

Löfven behöver inte göra det. Det finns två valresultat:
1. Rödgröna får typ 46%, Alliansen 44%. Alliansen lägger ner röster. Blir rödgrön regering.
2. Alliansen får typ 46%, Rödgröna 44%. Oavsett SD:s ev. stöd är Alliansen större och bildar regering.

SD har inte brutit blockpolitiken. Däremot gjort det svårare att bedriva blockpolitik pga. ingen kan bilda majoritet längre (att MP går över till Alliansen eller FP till Socialdemokraterna är osannolikt).
2013-08-27, 19:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
1. Rödgröna får typ 46%, Alliansen 44%. Alliansen lägger ner röster. Blir rödgrön regering.
2. Alliansen får typ 46%, Rödgröna 44%. Oavsett SD:s ev. stöd är Alliansen större och bildar regering.
Exakt och jag är rätt säker på att SD kommer fortsätta med sin strategi att inte ställa till för stor oreda och rösta med den rödgröna röran om de får majoritet. Det har varit en framgångsrik strategi tidigare och de vill säkert fortsätta på den vägen. Löfven lämnar en liten lucka för att regera med SD även om de rödgröna är mindre, men jag tror SD har mycket att förlora på att ta ställning för ett "block" som är mindre, men vem vet vad som händer på valdagen...
Senast redigerad av eternussermo 2013-08-27 kl. 19:38.
2013-08-27, 19:36
Medlem
Citat:

De rödgröna kommer fortfarande sakna stöd för sin politik i riksdagen. Ska de borgerliga lägga ner sina röster varje gång Löfven & Co lägger fram ett förslag, eller hur tänker du?

Om Allahiansen skulle växa till sig, vilka väljargrupper tror du de har en chans att appellera till?

/SD-trollet
2013-08-27, 19:38
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:

SD har inte brutit blockpolitiken. Däremot gjort det svårare att bedriva blockpolitik pga. ingen kan bilda majoritet längre (att MP går över till Alliansen eller FP till Socialdemokraterna är osannolikt).
Återigen så måste statsministern väljas aktivt av kammaren.
Med alternativ 1 skulle de rödgröna inte kunna styra i praktiken.
Med alternativ 2 skulle de rödgröna rösta emot, och förmodligen SD också.

Bara för att SD rösta nej till Reinfeldt betyder det inte att de automatiskt stödjer det rödgröna alternativet:

Citat:
Riksdagens talman föreslår vilken av partiledarna
som ska vara statsminister.
Riksdagens ledamöter
ska säga ja till talmannens förslag på statsminister.
Annars får inte regeringen börja arbeta.
http://www.regeringen.se/sb/d/2506/a/13597
2013-08-27, 19:42
Medlem
eternussermos avatar
Citat:

Bara för att SD rösta nej till Reinfeldt betyder det inte att de automatiskt stödjer det rödgröna alternativet:

http://www.regeringen.se/sb/d/2506/a/13597
Hur förklarar du att vi IDAG har följande mandatfördelning

Alliansen 173
Rödgröna 156
SD 20

Vi har ju alternativ 2 redan idag.
2013-08-27, 19:47
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
De rödgröna kommer fortfarande sakna stöd för sin politik i riksdagen. Ska de borgerliga lägga ner sina röster varje gång Löfven & Co lägger fram ett förslag, eller hur tänker du?
/SD-trollet

Ja, de kommer behöva kompromissa en hel del i icke-budgetfrågor. Eftersom att Socialdemokraterna inte vill höja inkomstskatterna så är typisk vänsterpolitik därmed död.

Citat:
Om Allahiansen skulle växa till sig, vilka väljargrupper tror du de har en chans att appellera till?

Jag tror många kommer rösta på det alternativ de uppfattar som minst dåligt.
Man röstar inte nödvändigtvis för att man tycker Alliansregeringen har gjort ett bra jobb (även om den har väldigt goda förtroendesiffror idag). Utan för att alternativet känns mindre lockande.

Citat:

Hur menar du inte "i praktiken?"
Om samtliga rödgröna partier plus SD röstar emot alt. 2 så kommer det utlysas nyval, vilket jag inte tror någon är beredd att göra. Om inte S lägger ner sin röst så kan mycket väl MP göra det.
Senast redigerad av RobinNilsen 2013-08-27 kl. 19:50.
2013-08-27, 20:05
Medlem
Citat:
Jag tror många kommer rösta på det alternativ de uppfattar som minst dåligt. Man röstar inte nödvändigtvis för att man tycker Alliansregeringen har gjort ett bra jobb (även om den har väldigt goda förtroendesiffror idag). Utan för att alternativet känns mindre lockande.

En nackdel för Allahiansen med hänsyn till detta är att deras tidigare stämpel som ordning och reda-alternativet till rödgrönt flum och utopism fått sig en ordentlig törn i och med hållningen till migrationspolitiken. Efter Nero Reinfeldts ideologiska och realpolitiska synkronisering med Maria Ferm finns det inget att skrämma väljarna med. Enda chansen som jag ser det är om de borgerliga kunnat knapra i sig lite av väljarstödet för S, men jag ser inga omedelbara öppningar. Det ska bli intressant att se vilka tricks som prövas under valrörelsen.

/SD-trollet
2013-08-27, 20:12
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur förklarar du att vi IDAG har följande mandatfördelning

Alliansen 173
Rödgröna 156
SD 20

Vi har ju alternativ 2 redan idag.
Det beror på att Sahlin och Reinfeldt gjorde en deal innan valet där "störst block skulle vinna". Det block som fick minst antal röster, skulle lägga ner sina röster - så skedde. Detta har Löfven avvisat denna gång - ty han vet att det skulle innebär att han i praktiken skulle försitta alla chanser att bli statsminister, då SD ständigt sväller.
2013-08-27, 20:16
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:

Hur menar du inte "i praktiken?"
Om samtliga rödgröna partier plus SD röstar emot alt. 2 så kommer det utlysas nyval, vilket jag inte tror någon är beredd att göra. Om inte S lägger ner sin röst så kan mycket väl MP göra det.

I praktiken skulle SD rösta med alliansen, vilket hade gjort en sådan minoritetsregering inkapabel att styra landet.

Jag vet inte hur SD tänker i den här frågan. En sak är säker, om de inte bråkar vid regeringsbildningen - så har de försuttit sitt mandat till nästa val, enligt mig. Då får radikalare krafter släppas fram, detta bör också de övriga sju partierna ha i åtanke. Deras styvnackade motstånd kommer bara leda till att göra saker värre på lång sikt.

Jag MP skulle kunna göra det, det är väl det enda alternativet jag ser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in