2013-08-27, 20:22
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Det beror på att Sahlin och Reinfeldt gjorde en deal innan valet där "störst block skulle vinna". Det block som fick minst antal röster, skulle lägga ner sina röster - så skedde. Detta har Löfven avvisat denna gång - ty han vet att det skulle innebär att han i praktiken skulle försitta alla chanser att bli statsminister, då SD ständigt sväller.
Men precis detta lovar ju Alliansen nu, om denna opinionsundersökning står sig får ju de Rödgröna bilda minoritetsregering, oavsett vad SD röstar. Däremot är det ju osäkert vad som händer om alternativ 2 gäller, då kan ju SD rösta emot och framkalla ett omval tillsammans med de rödgröna, alternativt bilda en egen regering tillsammans.

Till skillnad från en del andra tror jag att SD sedan kommer att följa sin strategi och rösta med de största blocket oavsett vilket de största blocket är.
2013-08-27, 20:35
Medlem
RobinNilsens avatar
Citat:
I praktiken skulle SD rösta med alliansen, vilket hade gjort en sådan minoritetsregering inkapabel att styra landet.

Budgetpolitik är inget problem för de rödgröna. För att den ska nekas krävs det att Alliansen driver igenom en egen budget med SD och det skapar ju en regeringskris där den största vinnaren också är just SD (vilket ingen vill). Men visst kommer de behöva kompromissa betydligt mer än vad nuvarande regering har gjort. Och visst är det så att en dysfunktionell rödgrön regering spelar Alliansen i händerna för en comeback 2018.
2013-08-27, 20:47
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Men precis detta lovar ju Alliansen nu, om denna opinionsundersökning står sig får ju de Rödgröna bilda minoritetsregering, oavsett vad SD röstar. Däremot är det ju osäkert vad som händer om alternativ 2 gäller, då kan ju SD rösta emot och framkalla ett omval tillsammans med de rödgröna, alternativt bilda en egen regering tillsammans.

Till skillnad från en del andra tror jag att SD sedan kommer att följa sin strategi och rösta med de största blocket oavsett vilket de största blocket är.

Gör SD som du tror, då tror jag att de är körda. De kommer få internethögern efter sig. Försvinner internethögern, försvinner partiet.

Ja men hur ska en sådan rödgrön minoritetsregering kunna styra om 90% av alla förslag med lite udd i, röstas ner av SD+borgare. Det blir ju inget regerande kvar. Alliansen har svårt att styra idag, trots att det bara är 10% av deras udd-förslag som åker på stryk.
2013-08-27, 20:52
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
Budgetpolitik är inget problem för de rödgröna. För att den ska nekas krävs det att Alliansen driver igenom en egen budget med SD och det skapar ju en regeringskris där den största vinnaren också är just SD (vilket ingen vill). Men visst kommer de behöva kompromissa betydligt mer än vad nuvarande regering har gjort. Och visst är det så att en dysfunktionell rödgrön regering spelar Alliansen i händerna för en comeback 2018.

Ja - och det är väl det Reinfeldt hoppas på. Det är därför han är så generös och är beredd att "ge bort makten" till de rödgröna om de blir det största blocket. Han är så jävla lömsk den boan så det är fan inte sant.

Vidare är det inte omöjligt att SD stödjer en borgerlig skuggbudget passivt, om det anser att en sådan är bättre. Vilket de har gjort på sina håll ute i kommunerna. Hur det än blir, så kommer nästa mandatperiod förmodligen bli jävligt rörig.
2013-08-27, 20:52
Medlem
RobinNilsens avatar
jag tror att du kraftigt överskattar "internethögerns" betydelse
2013-08-27, 20:54
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinNilsen
jag tror att du kraftigt överskattar "internethögerns" betydelse
Tja vi får väl se hur SD står sig, utan Avpixlat och Fria Tiders oreserverade stöd. Utan hejaklacken på flashback. Helt plötsligt har de noll medier bakom sig, ingen som lyfter fram dem. De skulle implodera.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2013-08-27 kl. 21:07.
2013-08-27, 22:06
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tja vi får väl se hur SD står sig, utan Avpixlat och Fria Tiders oreserverade stöd. Utan hejaklacken på flashback. Helt plötsligt har de noll medier bakom sig, ingen som lyfter fram dem. De skulle implodera.
Den hejaklacken brukar vara väldigt kritisk mot alliansen med "halvnegern Imam Reinfeldt" i spetsen, har du missat det?

Sossarna verkar dessutom öppna för en immigrationspolitik som är mer SD-vänlig och har svängt mer åt höger efter Juholts frånfälle.

Att de röstar med alliansen är mycket en taktik, och kom ihåg att sossar och andra också röstar för en mängd förslag.
2013-08-27, 22:12
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Den hejaklacken brukar vara väldigt kritisk mot alliansen med "halvnegern Imam Reinfeldt" i spetsen, har du missat det?

Sossarna verkar dessutom öppna för en immigrationspolitik som är mer SD-vänlig och har svängt mer åt höger efter Juholts frånfälle.

Att de röstar med alliansen är mycket en taktik, och kom ihåg att sossar och andra också röstar för en mängd förslag.

Och vad var det ett svar på?
2013-08-27, 22:40
Medlem
Citat:
I praktiken skulle SD rösta med alliansen, vilket hade gjort en sådan minoritetsregering inkapabel att styra landet.

Jag vet inte hur SD tänker i den här frågan. En sak är säker, om de inte bråkar vid regeringsbildningen - så har de försuttit sitt mandat till nästa val, enligt mig. Då får radikalare krafter släppas fram, detta bör också de övriga sju partierna ha i åtanke. Deras styvnackade motstånd kommer bara leda till att göra saker värre på lång sikt.

Jag MP skulle kunna göra det, det är väl det enda alternativet jag ser.

SD har i en hel mandatperiod nu visat att de inte skapar parlamentariskt kaos, att de kan agera disciplinerat och röstar övervägt när det kommer till votering. De har erbjudit de andra partierna möjligheter till förhandlingar, som dessa avböjt. Skulle SD nu göra ett bra val 2014, och mycket tyder på det, säg att de blir ungefär dubbelt så stora, då är det nog strategiskt rätt tänkt att börja bråka. De behöver inte skapa stök vid regeringsbildningen om de inte vill, även om den möjligheten finns, utan kan söka agera vid t ex votering om statsbudgeten, eller någon annan viktig fråga, i syfte att framkalla regeringskris. Det skulle fö vara demokratiskt uppfriskande, ty regeringskriser har vi inte så ofta. Den senaste av litet dignitet var väl i januari 1990, när Ingvar Carlsson avgick och prompt blev omvald.

Men, jag tror också att SD skulle göra klokt i att bråka litet mer under nästa mandatperiod. Ju mer jag tänker på saken, ju mer övertygad är jag om att de kanske skall bråka redan vid regeringsbildningen. Det skulle tvinga fram de andra partierna i ljuset; vilka partier är egentligen i opposition och inte?
2013-08-27, 22:50
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Och vad var det ett svar på?
Att "internethögern" kanske inte är så höger utan mer intresserad av integrationsfrågor och därmed kanske tom är mer vänliga mot en sosseregering.
2013-08-27, 23:01
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
SD har i en hel mandatperiod nu visat att de inte skapar parlamentariskt kaos, att de kan agera disciplinerat och röstar övervägt när det kommer till votering. De har erbjudit de andra partierna möjligheter till förhandlingar, som dessa avböjt. Skulle SD nu göra ett bra val 2014, och mycket tyder på det, säg att de blir ungefär dubbelt så stora, då är det nog strategiskt rätt tänkt att börja bråka. De behöver inte skapa stök vid regeringsbildningen om de inte vill, även om den möjligheten finns, utan kan söka agera vid t ex votering om statsbudgeten, eller någon annan viktig fråga, i syfte att framkalla regeringskris. Det skulle fö vara demokratiskt uppfriskande, ty regeringskriser har vi inte så ofta. Den senaste av litet dignitet var väl i januari 1990, när Ingvar Carlsson avgick och prompt blev omvald.

Men, jag tror också att SD skulle göra klokt i att bråka litet mer under nästa mandatperiod. Ju mer jag tänker på saken, ju mer övertygad är jag om att de kanske skall bråka redan vid regeringsbildningen. Det skulle tvinga fram de andra partierna i ljuset; vilka partier är egentligen i opposition och inte?

Jag håller helt med.

De har ett mandat från sina väljare att ändra inriktning på politiken, tar de inte den så har de försuttit sitt förtroende. De har bevisat att de kan sitta still i båten, att de inte är bindgalna populister - nu gäller det att börja spela ett högre spel.
2013-08-27, 23:04
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Att "internethögern" kanske inte är så höger utan mer intresserad av integrationsfrågor och därmed kanske tom är mer vänliga mot en sosseregering.

Ja men nu gällde det "internethögern" (ett annat ord för den SD-lojala delen av nätet) relation till SD. Sviker SD dem, så sviker de SD - det är jag övertygad om. SD måste bevisa för internethögern att de är offensiva och hårda - till exempel om de får en vågmästar roll efter 2014.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in