2013-08-26, 12:59
Medlem
Aliennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
De var väldigt vad tröga ni var.

Om ni inte fattar vad jag menar med den så menar jag; googla den.
Varför skall vi googla den??
Citera
2013-08-26, 14:19
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag håller med dig, Google är extremt stort...

Jag har inte Google, hur skaffar jag det? Obs, har cd-spelare till datorn så det gör inget om det inte finns diskett eller kassett.
Citera
2013-08-26, 14:44
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alienna
Varför skall vi googla den??
Därför att den går tydligen inte att länka, som jag sa, jag har redan försökt länka den två gånger.
Citera
2013-08-26, 19:45
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Livestocks long shadow.

De var väldigt vad tröga ni var.

Citat:
Därför att den går tydligen inte att länka, som jag sa, jag har redan försökt länka den två gånger.

Du har försökt länka en sida två ggr utan att lyckas och kallar oss tröga
Har ögnat igenom:https://www.globalmethane.org/expo-docs/china07/postexpo/ag_gerber.pdf
och hittar inga bevis för CAGW där heller...har jag googlat fel
Citera
2013-08-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Har ögnat igenom:https://www.globalmethane.org/expo-docs/china07/postexpo/ag_gerber.pdf
och hittar inga bevis för CAGW där heller...har jag googlat fel

Du har nog läst fel, kan inte se att Marimu nämnde CAGW i samband med den länken.
Citera
2013-08-27, 07:26
Medlem
Citat:
Jag har valt att inte försöka hitta vad det är Marimu försöker hänvisa till men jag tolkar dig som att det är rejält OT. Marimu kanske skulle läsa ämnesrubriken.

Innan sade du "Förklara gärna vilka de negativa verkningarna är. Ökade koldioxidutsläpp kan du utelämna." Hur skall du ha det?
Citera
2013-08-27, 08:05
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Innan sade du "Förklara gärna vilka de negativa verkningarna är. Ökade koldioxidutsläpp kan du utelämna." Hur skall du ha det?
Tråden handlar om global uppvärmning. Det är du som tror att denna beror på koldioxidutsläpp, inte jag. Du är verkligen inte så smart va?
Citera
2013-08-27, 16:34
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elorin
Vad tråden skall handlar om är inte upp till dig att bestämma, som tur är. De flesta anser att CO2 är en betydande del av problematiken, tycker du annorlunda är det upp till dig. Vad tråden övergripande handlar om behöver du inte berätta för mig, men du tycks ha missat att den enligt ämnesrubriken handlar till lika stor del om växthuseffekten, och där kan man knappast bortse från CO2.
Jo, det kan man verkligen göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten
Citera
2013-08-27, 18:00
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Jo, det kan man verkligen göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4xthuseffekten

Hur tänkte du då? Koldioxiden finns ju i atmosfären..
Citera
2013-08-27, 18:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Hur tänkte du då? Koldioxiden finns ju i atmosfären..
Vid kopplingen mellan höjd temperatur och växthuseffekten (vilken jag antar är en koppling "ni" gör) kan man bortse från CO2. Det finns för övrigt en hel del annat i atmosfären också. Vad kan man och vad kan man inte bortse från av detta?
Citera
2013-08-27, 20:38
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godowsky
Utveckla gärna. Jag tar fram popcorn så länge.
http://fof.se/tidning/2002/2/solens-stormar-styr-den-globala-uppvarmningen

Citat:
Kosmisk strålning stoppas på vägen
Det samband mellan solens aktivitet och jordens klimat som har fått störst genomslagskraft har dock framförts av Henrik Svensmark från det danska rymdinstitutet i Köpenhamn. Han och hans kolleger har visat att jordens molntäcke samvarierar med den kosmiska strålningen.

Mängden, tjockleken och höjden på molnen har stor betydelse för värmebalansen på jorden. En koppling till den kosmiska strålningen skulle alltså kunna binda samman klimatet på vår jord med skeenden i rymden.

Kosmisk strålning består av högenergetiska partiklar som har slungats ut vid stjärnexplosioner i Vintergatan. De bärs av solvinden, tränger in i jordens atmosfär och når ända ner till marken. Osynliga kosmiska strålar finns överallt runt om oss. Men solens magnetfält bildar en bubbla som sträcker sig till jorden och avskärmar oss från en del av den kosmiska strålningen. Mängden kosmisk strålning ökar och minskar beroende på solaktiviteten: snabba koronamassutkastningar från solen blåser bort en del av den kosmiska strålningen.

Vid högre solaktivitet minskar alltså mängden kosmisk strålning och då bildas mindre moln över marken. Molnen i sin tur reglerar temperaturen på jorden på så sätt att ett tjockt molntäcke reflekterar tillbaka de värmande solstrålarna till rymden. Blir det å andra sidan färre moln, får solstrålarna lättare att komma ner. Vi bör alltså få högre temperatur i jordatmosfären vid solmaximum.

I genomsnitt täcks 65 procent av jorden av moln. Förändringar i molntäcket påverkar klimatet på jorden mer än 100 gånger mer effektivt än variationerna i koldioxidhalten i jordens atmosfär. Det som koldioxidhalten skulle behöva 100 år för att åstadkomma med jordens klimat klarar molnvariationen på 3-5 år!

Och vi vet att klimatet på jorden har blivit varmare: under 1900-talet ökade temperaturen på jorden med i genomsnitt 0,6 grader. Men ökningen har inte varit stadig - medan temperaturen blev allt högre fram till 1940-talet, började den sedan sjunka fram till 1980 då kurvorna vände uppåt igen.

Nu kanske du kan förklara hur CO2 påverkar molntäcket.
Citera
2013-08-28, 09:03
Medlem
Citat:
Tråden handlar om global uppvärmning. Det är du som tror att denna beror på koldioxidutsläpp, inte jag. Du är verkligen inte så smart va?

Jag och den seriösa vetenskapen, men det är ju inte riktigt ditt fält. Sen har jag aldrig påstått att det enbart handlar om CO2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in