2013-08-25, 20:46
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Men det finns många exempel där människors tankar påverkar slumpgeneratorerna. Är det inte så?
Självklart inte. Eller vad menar du? En slumpgenerator är en slumpgenerator.
Citera
2013-08-25, 20:47
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Som sagt, . . . ni vet inte ens vad Gud är.
Läs lite religion och filosofi. Eller ännu bättre . . . läs ganska mycket
Att du citerar Bogomil av alla får det hela se ännu löjligare ut.
Citera
2013-08-25, 21:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Underbart med någon som har vetenskapliga bevis. Hur bevisade man det?
För du menar väl inte att någon har gjort ett "experiment" där en försöksperson har bett till Gud om något. När detta sedan inte infriades, så drog man en "vetenskaplig" slutsats att böner inte fungerar, eller?
http://www.nytimes.com/2006/03/31/health/31pray.html?pagewanted=all&_r=0

Det finns många stora studier med rejäla studiegrupper som visar på att bönens enda effekt är psykologisk och ofta kan den vara negativ.
Om man däremot vill se bön som meditation och självcentrering tror jag nog det är mestadels positivt.
Det beror lite på hur man definierar det och vad man tror det ska resultera i.
Citera
2013-08-25, 21:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Som sagt, . . . ni vet inte ens vad Gud är.
Läs lite religion och filosofi. Eller ännu bättre . . . läs ganska mycket

Vem "vet" väl det?
Citera
2013-08-25, 21:42
Medlem
Det har ju självklart gjorts tester på hur böner påverkar på olika sätt, men det har inte kunnat påvisats någon som helst sannolikhet för att böner fungerar. I tron/religionen så har självklart böner en lugnande effekt, men detta är ju intränat hos den troende. Vi har ju också fått in bedja/be i vårat språkbruk och det betyder i enkel mening om att önska något av någon eller om något för att förbättra eller försämra "slutprodukten".
Citera
2013-08-26, 22:06
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vet du inte vad ordet perfekt betyder, eller var det som sagt en dumfråga?
Jo, jag vet vad ordet perfekt betyder, men vet inte vad du menar med att universum inte är perfekt. Om universum inte är perfekt så kan den göras bättre, är det så du menar?
Citat:
Cirkelargument.
Hurså? Utveckla.
Citat:
Självklart vet jag vad svarta hål är, och vad de behövs till. Om jag däremot varit en skapare, hade jag tagit bort nödvändigheten för dessa, då de enligt mig är lite av ett misslyckande.
Tycker du att universum blir bättre utan svarta hål? Jag tycker snarare att den blir sämre. Svarta hål har ett syfte, och deras syfte är bl.a. att hålla ihop galaxer och omvandla materia till energi. Så nej, svarta hål är inget misslyckande, de är nödvändiga och inget kan ersätta deras existens.
Citat:
Jag vet vad det är. De behövs inte nödvändigtvis för att andra stjärnor ska bildas. De flesta stjärnor bildas i resterna av första generationens supernovor.
En gammablixt är en hypernova, dvs mycket starkare än en supernova och båda behövs i ett perfekt universum.
Citat:
Du pratar om maskhål? Dessa är hypotetiska, och om de finns, är de för långt bort, och även om de var tillräckligt nära, så skulle en eventuell farkost krossas vid kontakt.

Den tekniken ligger på tok för långt bort, och innan vi har den tekniken kommer människan ha dött ut.
Utomjordingar har kommit längre än oss och de har redan den tekniken för att skapa maskhål. Kan säga väldigt kort att tekniken bygger på att man skapar gravitationsfält som man riktar på den plats man vill böja rum-tiden. Men för att göra det behövs enormt mycket energi och denna skapas när antimateria och materia går ihop. Googla på Bob Lazar för en mer utförlig beskrivning av tekniken.
Citat:
Du vet väl att anledningen till att vulkaner ens finns, är att kontinentalplattorna är flera? Varför delade en skapare upp plattorna och skapare vulkaner, jordbävningar och annat hemskt?

Det är helt enkelt tvärtom. Kontinentalplattorna behövs för att magman ska kunna komma upp.
Vulkaner finns av en anledning och likaså gäller för kontinentalplattor. Ingen har sagt att man ska bo nära en vulkan eller där plattorna möts. Tack och lov har vi gott om mark att bo på långt bort från vulkaner.
Citat:
Jag är mycket smartare än Gud, det kan jag garantera. Jag skulle fixat det en saltbarriär mellan havet och land.

Varför ställer du en massa dumfrågor istället för att bemöta argumenten?
Du säger ju att du är smartare än Gud därför ställer jag dig dumfrågor. Så varför är haven salt och inte sött? Vad hade hänt om haven skulle bli sött som du ville ha det?
Citat:
Precis, kolonisering av andra planeter skulle kunnat vara en lösning, om inte skaparen hade placerat exoplaneterna alldeles för långt bort för att de ska vara av något intresse
annat än spekulativt.
Vi kan bo på månen eller mars inom snar framtid, de ligger inte så långt bort.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-26 kl. 22:40.
Citera
2013-08-26, 22:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Vulkaner finns av en anledning och likaså gäller för kontinentalplattor. Ingen har sagt att man ska bo nära en vulkan eller där plattorna möts. Tack och lov har vi gott om mark att bo på långt bort frpn vulkaner.
Mars är tektoniskt inaktiv. Vad betyder det i frågan?
Citera
2013-08-26, 22:23
Medlem
Citat:
Vulkaner finns av en anledning och likaså gäller för kontinentalplattor. Ingen har sagt att man ska bo nära en vulkan eller där plattorna möts. Tack och lov har vi gott om mark att bo på långt bort frpn vulkaner. .

Det blir inte många ställen kvar att bosätta sig på om vi skall undvika förkastningssprickor eller kustnära områden där vi är säkra från tzunamis som är en ödeläggande konsekvens av jordbävningar. Dessutom finns det inte ett endaste område på hela planeten som kommer förbli opåverkat när en av planetens fem(?) supervulkaner får utbrott, Yellowstone är väl den med högst riskfaktor och när den väl får utbrott då kommer hela planeten att drabbas.
Citera
2013-08-26, 22:45
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Mars är tektoniskt inaktiv. Vad betyder det i frågan?
Själv har jag inget svar till varför mars inte är tektonisk aktiv. Månen är heller inte det. Det finns säkert en förklaring. Varför vi har tektoniskt aktivitet har väl även en orsak. Kan det vara något med att vi har starkare magnetfält och gravitationsfält?
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-26 kl. 22:58.
Citera
2013-08-26, 22:53
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Det blir inte många ställen kvar att bosätta sig på om vi skall undvika förkastningssprickor eller kustnära områden där vi är säkra från tzunamis som är en ödeläggande konsekvens av jordbävningar. Dessutom finns det inte ett endaste område på hela planeten som kommer förbli opåverkat när en av planetens fem(?) supervulkaner får utbrott, Yellowstone är väl den med högst riskfaktor och när den väl får utbrott då kommer hela planeten att drabbas.
Ja, men att Yellostone skulle få utbrott under vår livstid är väldigt minimal. Enligt denna källa så är risken väldigt liten, 1 på 10.000 att det skulle ske. Om det blir ett utbrott kommer givetvis många att påverkas. Men man kan inte med säkerhet säga om hela planeten kommer att drabbas.
Citera
2013-08-26, 22:54
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Jo, jag vet vad ordet perfekt betyder, men vet inte vad du menar med att universum inte är perfekt. Om universum inte är perfekt så kan den göras bättre, är det så du menar?

Fetade: Det var en hyfsad definition i sammanhanget. Sedan kan man diskutera vad "bättre" är, men jag tycker inte vi ska gå in på det.

Citat:
Tycker att universum blir bättre utan svarta hål? Jag tycker snarare att den blir sämre. Svarta hål har ett syfte, och deras syfte är bl.a. att hålla ihop galaxer och omvandla materia till energi. Så nej, svarta hål är inget misslyckande, de är nödvändiga och inget kan ersätta deras existens.

I svarta hål kollapsar alla naturlagar och jag tycker det inte borde ske i ett perfekt universum.

Men svarta hål var ett dåligt exempel.

Citat:
En gammablixt är en hypernova, dvs mycket starkare än en supernova och båda behövs i ett perfekt universum.

Gammablixtar är knappast *nödvändiga" i ett perfekt universum. Gammablixtar är helt enkelt en energistråle som är dödlig för allt liv och helt onödig.

Eller du kanske vill berätta vad dom tjänar för syfte?

Citat:
Utomjordingar har kommit längre än oss och de har redan den tekniken för att skapa maskhål. Kan säga väldigt kort att tekniken bygger på att man skapar gravitationsfält som man riktar på den plats man vill böja rum-tiden. Men för att göra det behövs enormt mycket energi och denna skapas när antimateria och materia går ihop. Googla på Bob Lazar för en mer utförlig beskrivning av tekniken.

Wow, wow, wow. Stop! Kolla det fetade. Nu är du fan ute och svamlar. Utomjordingar?! Även om utomjordingar hade en sådan teknik (vilket knappast är troligt, sådan teknik är i princip omöjlig att skapa), skulle du inte kunna veta det, då utomjordingar inte har observerats, och ännu mindre intelligenta sådana. Kan du validera ditt påstående/ dina kunskaper om utomjordingar, väntar ett nobelpris på dig i Stockholm.

Citat:
Vulkaner finns av en anledning och likaså gäller för kontinentalplattor.Ingen har sagt att man ska bo nära en vulkan eller där plattorna möts. Tack och lov har vi gott om mark att bo på långt bort frpn vulkaner.

Fetade: Säg det till offren vid Haiti eller Japan. Jordbävningar och vulkaner är helt enkelt riktigt rejäla stolpskott av den ponerade skaparen, om en sådan existerar.

Tropiska stormar då, är de också nödvändiga?

Citat:
Du säger ju att du är smartare än Gud därför ställer jag dig dumfrågor. Så varför är haven salt och inte sött? Vad hade hänt om haven skulle bli sött som du ville ha det?

En av anledningarna till att jag ser mig själv som smartare än Gud, är att jag kan välja om jag ska svara på dumfrågor eller inte.

Citat:
Vi kan bo på månen eller mars inom snar framtid, det ligger inte så långt bort.

Det kommer dröja åtskilliga år innan vi bosätter oss på månen/mars i större mängder. Och dessa är ändå på tok för små för att täcka våra behov. Om människorasen ska vara kvar om 2000-3000 år behöver vi nya exoplaneter som vi kan vistas på.
Citera
2013-08-26, 22:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Själv har jag inget svar till varför mars inte är tektonisk aktiv. Månen har heller inte det. Det finns säkert en förklaring. Varför vi har tektoniskt aktivitet har väl även en orsak. Kan det vara något med att vi har starkare magnetfält och gravitationsfält?
För att A:En komet eller dylikt krockat med Jorden strax efter att den skapats eller B: För att skaparen helt enkelt är en klåpare/sadist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in