2012-11-21, 23:31
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soprot
verkligen? Är du seriös? Var det det du fastna på? Mitt exempel? Du kanske ska läsa hela och förstå innebörden i det jag skrev. Även om jag skulle anse det( är inte inläst på teorin så jag vet ej) så spelar det ingen roll angående Guds existens. Om big bang inte stämmer så är inte det lika med att Gud finns. Som sagt. Ännu ett argumentationsfel.

Det är faktiskt ett ganska viktigt påpekande. Det är i allra högsta grad felaktigt att hävda att det finns en vetenskaplig modell för hur universum har blivit till, man skulle nästan kunna jämföra det med god-of-gaps (som du beskriver) men där man täpper igen vetenskapliga hål med felaktig vetenskap istället.

Big Bang beskriver händelseförloppet efter att materia har tillförts och efter att rummet har fått sina dimensioner.

Det är viktigt att tänka på att det ofta är små missar som folk hänger upp sig på, och det är lätt hänt att man uppfattas som antingen oärlig eller okunnig om man söker stöd från något som visar sig felaktigt.
Citera
2012-11-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Det är faktiskt ett ganska viktigt påpekande. Det är i allra högsta grad felaktigt att hävda att det finns en vetenskaplig modell för hur universum har blivit till, man skulle nästan kunna jämföra det med god-of-gaps (som du beskriver) men där man täpper igen vetenskapliga hål med felaktig vetenskap istället.

Big Bang beskriver händelseförloppet efter att materia har tillförts och efter att rummet har fått sina dimensioner.

Det är viktigt att tänka på att det ofta är små missar som folk hänger upp sig på, och det är lätt hänt att man uppfattas som antingen oärlig eller okunnig om man söker stöd från något som visar sig felaktigt.

Ja okej. Jag borde ha valt ett annat exempel. Men står min poäng tydlig?
Citera
2012-11-21, 23:40
Medlem
Dvs om man inte vet vad som skapade universum så vet man inte. Det går inte fylla i med att det är en gud samtidigt som man spelar på den logiska banan.
Citera
2012-11-21, 23:45
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soprot
Ja okej. Jag borde ha valt ett annat exempel. Men står min poäng tydlig?

Din poäng är tydlig, absolut.
Citera
2012-11-21, 23:53
Medlem
awestbys avatar
Kan ju tillägga att vår förståelse börjar redan 0.00000000001 sekund efter skapelsen.
sedan kommer inflation (som är en egen teori i sig själv) men som är inbäddad i big bang teorins händelseförlopp.
Sedan har vi standardmodellen och vissa mindre accepterade teorier inom GUT.

Det är viktigt att skilja på dem och och inte blanda ihop dem för då kommer man bara börja prata runt i cirklar.
Citera
2012-11-22, 06:00
Medlem
KungPungPats avatar
Ni är ju så duktiga att gömma beviset för gud i den här tråden så jag kan inte ens hitta dom senaste inläggen jag skrev.. Men jag antar att ni svarade det gamla vanliga eftersom evolutionen i era tankar har redan stannat sen ni lärde er att evolutionsteorin och bigbang teorin är förklaringen på allt..
För sedan dess har det inte funnits några bra anlendingar att lyssna på folk som pratar om saker utanför evolutionsteorin och bigbangteorin..

Varför tror ni själv är orsaken till att det finns 2 saker som man inte får prata om inom vetenskap?
1. Vi får aldrig prata om hur själva evolutionsprocessen går till för det händer över jättelång tid trots att vissa saker motbevisar just det att det händer över en lång period..
2. Vi får inte prata om varför universum såg färdigmublerat ut , färdiga galaxer med massa mellanrum imellan dom.. När universum skapades..
Citera
2012-11-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Big Bang är inte en förklaringsmodell för universums skapelse.
Varför säger teorin då att tiden och universum startade för 13.75 miljarder år sedan? Även tiden påstås ha skapats då, och det fanns ingen tid innan det.

Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Kan ju tillägga att vår förståelse börjar redan 0.00000000001 sekund efter skapelsen.
Det är inget annat än ett tecken på extrem hybris att tro att man förstår allt som hände efter '0.00000000001 sekunder', inte alls annorlunda än människor för tusentals år sedan som trodde att de visste hur universum skapades.

Vi har inte tidsmaskiner att vi kan gå bakåt i tiden för att kolla det, och vi har inte ens rymdskepp som kan färdas en miljard gånger fortare än ljuset. När vi har dom två sakerna kan vi börja prata om vad som kanske hände 0.00000000001 sekunder efter 'skapelsen', om det nu ens fanns någon början på universum.

Om du läser lite på hur forskarna fick fram siffran 0.00000000001 så förstår du vilket nonsens det är, och att de egentligen inte vet något.
Senast redigerad av elsydeon 2012-11-22 kl. 08:35.
Citera
2012-11-22, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Nu måste jag dra, men bogos svar kommer bli ungefär:
"Dumfrågor och semantisk dans. Som vanligt när det gäller teister, denna strawman har jag bemött i 48 år. A priori kontra A posteriori in absurdum. Ponera att vi rekapitulerar spagettimonstrets första vinglande steg, vilket god-of-gap fyller vi då med köttfärssås?"

Jag gillade avslutningen, men så är jag lite hungrig såhär på morgonen också...
Citera
2012-11-22, 08:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Ni är ju så duktiga att gömma beviset för gud i den här tråden så jag kan inte ens hitta dom senaste inläggen jag skrev.. Men jag antar att ni svarade det gamla vanliga eftersom evolutionen i era tankar har redan stannat sen ni lärde er att evolutionsteorin och bigbang teorin är förklaringen på allt..
För sedan dess har det inte funnits några bra anlendingar att lyssna på folk som pratar om saker utanför evolutionsteorin och bigbangteorin..

Varför tror ni själv är orsaken till att det finns 2 saker som man inte får prata om inom vetenskap?
1. Vi får aldrig prata om hur själva evolutionsprocessen går till för det händer över jättelång tid trots att vissa saker motbevisar just det att det händer över en lång period..
2. Vi får inte prata om varför universum såg färdigmublerat ut , färdiga galaxer med massa mellanrum imellan dom.. När universum skapades..

Hahahahahaha, va!?
Var FÅR du din kunskap ifrån? Den är ju helt uppåt väggarna fel.
Du borde satsa på en karriär som komiker.
Citera
2012-11-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
@Bogomil
Att hävda att man skulle ha rätt att hävda att en entitet skulle vara skyldig att underkasta sig kravet på att "visa på" sin existens för att ha rätt att existera håller inte. Ingen kan sägas vara "slav" åt vetenskapen det är ett krav du inte kan ställa, än mindre kräva att någon ska tvingas bevisa sin existens efter någons behag. Det håller inte.

För att få existera behöver entiteten naturligtvis inte bevisa någonting. Däremot, ifall entiteten ifråga ställer upp regler för hur jag ska leva mitt liv så förutsätter jag att denna entitet för det första bevisar att den existerar och för det andra kan motivera sina regler.
Citera
2012-11-22, 10:21
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Du hr alltså inte förstått att gud är känsla av rörelse... jisses..
Citera
2012-11-22, 10:28
Medlem
Citat:

Inte får prata om? Man får prata om vad fan som helst (vilket du är ett ypperligt bevis på). Vill man däremot att någon ska ta en på allvar så lönar det sej att kunna komma med bevis också. Annars snackar man mest för sej själv.

Universum färdigmöblerat? Vad snackar du riktigt om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in