2013-08-25, 22:24
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag tycker att det är vidrigt löjligt att ingen egentligen debatterar om ämnet som står för de största utsläppen och skadegörelsen än de flesta andra tillsammans.

Nämligen köttindustrin; Uppfödningen och transporterna.

Det börjar hos uppfödaren.

Dit skall allt foder och avfall och produkter transporteras x antal gånger i månaden.

De färdiga produkterna transporteras till slakthuset.

Slakthuset transporterar deras produkter till styckaren.

Styckaren transporterar sina produkter till paketeraren.

Paketeraren transporterar sina produkter till livsmedelsbutikerna eller en mellanhand.

Kunden köper produkten från livsmedelsbutiken och transporterar produkten till hushållet.

Dessa mängder är helt ofantliga per EN person och år.

Ta tag i huvudproblemet.

Ojdå, det var verksamheter på många olika håll och kanter. Jag tror inte du har rätt info om köttproduktion, men det spelar ingen roll. Eftersom koldioxid inte är ett problem så finns det ingen anledning att bry sig om detta. Tvärtom så köttproduktion bra för naturen så länge man inte avverkar regnskog för det.

Svensk köttproduktion upprätthåller vårt kulturlandskap, men du vill kanske hellre se energiskog? På olika håll i världen omvandlas nu öknar till savanner bl a tack vare en förnuftig djuruppfödning.
Citera
2013-08-25, 22:30
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Ojdå, det var verksamheter på många olika håll och kanter. Jag tror inte du har rätt info om köttproduktion, men det spelar ingen roll. Eftersom koldioxid inte är ett problem så finns det ingen anledning att bry sig om detta. Tvärtom så köttproduktion bra för naturen så länge man inte avverkar regnskog för det.

Svensk köttproduktion upprätthåller vårt kulturlandskap, men du vill kanske hellre se energiskog? På olika håll i världen omvandlas nu öknar till savanner bl a tack vare en förnuftig djuruppfödning.

Varsågod;

ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/010/a0701e/a0701e00.pdf (detta är enbart innehållsförteckningen av själva dokumentet)

Alltså det här dokumentet och den här forskningen pekar mot enorma negativa impakter pga. vår moderna köttproduktion och industri. De andra ämnen som man debatterar om är inte ens en piss i havet jämfört med det här.

Och vi snackar inte lokalt - Sverige - om detta alltså.
Senast redigerad av Marimu 2013-08-25 kl. 22:34.
Citera
2013-08-25, 23:43
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Varsågod;

ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/010/a0701e/a0701e00.pdf (detta är enbart innehållsförteckningen av själva dokumentet)

Alltså det här dokumentet och den här forskningen pekar mot enorma negativa impakter pga. vår moderna köttproduktion och industri. De andra ämnen som man debatterar om är inte ens en piss i havet jämfört med det här.

Tack! Länken fungerar dock inte.

Förklara gärna vilka de negativa verkningarna är. Ökade koldioxidutsläpp kan du utelämna.
Citera
2013-08-25, 23:48
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Tack! Länken fungerar dock inte.

Förklara gärna vilka de negativa verkningarna är. Ökade koldioxidutsläpp kan du utelämna.

https://www.google.se/#fp=bbd480c9836c48d7&q=livestocks+long+shadow

Livestocks long shadow

Den är extremt stor, jag har enbart gjort små delarbeten om vissa områden i den.
Citera
2013-08-26, 00:07
Bannlyst
Citat:
Varsågod;

Tänkte bjuda på en länk som tidigare postats. Finns egentligen inget annat att tillägga i klimathysterin.

http://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI

Tankar?
Citera
2013-08-26, 00:12
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det kan vara ett, av många, olika fenomen som påverkar klimatet på kort och lång sikt. Den lilla effekten av CO2 i sig, och spekulationer om förstärkande återkopplingar, drunknar i massan av såna betydligt viktigare faktorer. IPCC:s klimatmodeller har haft väldigt fel om temepraturutvecklingen på flera olika sätt. (Var på Jorden temperaturen har förändrats hur, och på vilka höjder i atmosfären, te.x.) Därför finns ingen grund för att tro på CAGW-hypotesen och ingen anledning att minska CO2-utsläpp.
Här är en dräpande kommentar om skillnaden mellan klimatpanikernas prognoser och verklighetens utfall:
http://joannenova.com.au/2012/01/dr-david-evans-the-skeptics-case/

Bland annat försurningen av världshaven och hur det påverkar ekosystemen negativt. Vilket även leder till mindre produktion av DMS som i sin tur i atmosfären skyddar Jorden ifrån strålning ifrån solen och sänker temperaturen:

http://phys.org/news/2013-08-scientists-extent-ocean-acidification.html
http://phys.org/news/2013-08-science-global-source-sea.html
Citera
2013-08-26, 00:14
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hawk
Tänkte bjuda på en länk som tidigare postats. Finns egentligen inget annat att tillägga i klimathysterin.

http://www.youtube.com/watch?v=vpTHi7O66pI

Tankar?

Jag tänker mer på själva uppfödningsställerna, alltså hur det ser ut i majoriteten av köttindustrin.

Det är stora byggnader där djur förvaras i kratrar eller boxar/spiltor. Vi snackar inte betesmarker i den bemärkelsen.
Citera
2013-08-26, 01:18
Bannlyst
Citat:
Jag tänker mer på själva uppfödningsställerna, alltså hur det ser ut i majoriteten av köttindustrin.

Det är stora byggnader där djur förvaras i kratrar eller boxar/spiltor. Vi snackar inte betesmarker i den bemärkelsen.

Och hur påverkar detta den globala miljön?

Finns det en enda studie som du har att bidra med i denna fråga?
Citera
2013-08-26, 01:23
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Hawk
Och hur påverkar detta den globala miljön?

Finns det en enda studie som du har att bidra med i denna fråga?

Ja om du är intresserad så är det bara att börja läsa.

Livestocks long shadow.
Citera
2013-08-26, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ja om du är intresserad så är det bara att börja läsa.

Livestocks long shadow.

Seriös länk, tack!
Citera
2013-08-26, 07:30
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
https://www.google.se/#fp=bbd480c9836c48d7&q=livestocks+long+shadow

Livestocks long shadow

Den är extremt stor, jag har enbart gjort små delarbeten om vissa områden i den.
Jag håller med dig, Google är extremt stort. Men det är nog första gången jag sett en hänvisning till Google som källa för att det skulle ligga något bakom AGW-teorierna (eller vad det nu är för teori du förfäktar).
Citera
2013-08-26, 11:22
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag håller med dig, Google är extremt stort. Men det är nog första gången jag sett en hänvisning till Google som källa för att det skulle ligga något bakom AGW-teorierna (eller vad det nu är för teori du förfäktar).

Livestocks long shadow.

De var väldigt vad tröga ni var.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in