2013-08-25, 02:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vågar knappt skriva något alls? Har du provat att hålla dig till ämnet någon gång? Då löper du ingen risk att få varningar.
Jo, det är klart jag skriver då o då. Men fick t.ex. en varning för att jag skrev att jag hade fått 4 burkar Iktorivil utskrivet, i Iktorivil-fanclub tråden. En del var intresserade om vad det kostade o så.

Men det är tydligen emot reglerna...
Citera
2013-08-25, 10:33
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Flashback är undermodererat, det finns massor av havererade trådar där medlemmar gör allt för att ändra trådens och forumets ämne, utan några åtgärder. Ett OT-inlägg med sakligt innehåll, men inte för trådens eller forumets ämne, kan flyttas till nystartad tråd med tillhörande svar för att inte förlora innehåll. Inte skall det vara så svårt för en moderator och/eller medlem att flytta sitt inlägg med svar.

Fast det där fungerar ju nästan aldrig i praktiken.

En bra diskussion är som en fjäril. Den överlever sällan en handgriplig förflyttning någon annanstans.
Citera
2013-08-25, 10:42
Medlem
Känns som det blivit lägre i tak med åren tyvärr. Snart är vi i aftonbladsnivå om inget görs.
Citera
2013-08-25, 10:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Känns som det blivit lägre i tak med åren tyvärr. Snart är vi i aftonbladsnivå om inget görs.
Så bara för att man måste hålla sig till ett specifikt ämne i en specifik tråd så är det aftonbladet-nivå? Skärp dig.
Citera
2013-08-25, 10:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Men en hel del av de skillnaderna betingas av forumens olika karaktärer. Jag är rätt tolerant mot utvikningar från ämnet i Språk. Det stör inte särskilt mycket där, tar sällan över, och om det nån gång blir lite mycket, är diskussionen i princip alltid inom delforumets gränser, och kan brytas ut till en ny tråd i samma forum.

Däremot är jag intolerant mot OT i intensiva trådar i Aktuella Brott och kriminalfall. Där kan OT:t lätt fullständigt ta över och totalsabba tråden, och OT:n har vanligen heller inte alls i ABoK att göra, utan hör hemma i nåt politikforum eller något av de andra kriminalforumen.

Absolut. Olika fora har olika krav, och det är bara bra om modereringen anpassas därefter.

Detta sagt, så tror jag att Flashback generellt skulle vinna på en högre tolerans för OT. Ett levande samtal kan byta ämne utan att bli mindre intressant. Så fungerar det ju IRL. Och flera samtal kan föras i samma tråd om folk bara citerar det inlägg de svarar på (vilket de flesta ju faktiskt gör).

Man kan titta på en av USA:s största forumplatser, democraticunderground.com, som knappt har några OT-regler alls men trots det klarar sig bra.
Citera
2013-08-25, 11:14
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jo, det är klart jag skriver då o då. Men fick t.ex. en varning för att jag skrev att jag hade fått 4 burkar Iktorivil utskrivet, i Iktorivil-fanclub tråden. En del var intresserade om vad det kostade o så.

Men det är tydligen emot reglerna...
Med tanke på att du dragit på dig tretton varningar tidigare genom åren samt en 1.01:a till så känns det märkligt ifall just nummer fjorton skulle få dig skräckslagen. Men ja, det du skrev var emot reglerna.
Citera
2013-08-25, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Knappast. Du har sedan februari 2012 tilldelats nitton varningar av elva olika moderatorer. Du har fällts för ohörsamhet tre gånger, d v s en majoritet av moderatorskollegiet har godkänt varningarna. Modereringen har varit oerhört konsekvent, det är du som inte förstår (vad det nu beror på?) att dina usla oneliners inte är önskvärda.

Men om du inte vill ta till dig reglerna är det ditt problem.

Hålla där Kokainet! De flesta av de varningarna är gamla varningar! Och om du tittar på de nyare varningarna så är det flesta ytterst tveksamma. Att de dessutom är gjorda av samma moderator säger väl en hel del i kråksången...

Kom igen nu! Några oneliners hit eller dit har ingen dött av och sen om du stör dig på det bevisar ju bara det faktum att du inte kan separera din användare från moderatorrollen.
Citera
2013-08-25, 15:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Flashback är inte övermodererat, då de flesta moderatorer bara följer reglerna. Sedan kunde reglerna iofs vara bättre. Två förändringar som jag skulle införa om jag styrde över Flashback:

1. Större tolerans för OT. Några av de bästa diskussioner jag deltagit i har varit ganska OT, och ofta avslutats i förtid pga detta. Tanken att man bara ska kunna diskutera ett ämne i varje tråd är förlegad. Det går utmärkt att läsa en tråd med en eller flera sidodiskussioner och hoppa över det man inte själv är intresserad av om folk bara använder citeringsfunktionen rätt.

(...)

Egentligen borde man göra precis tvärtom för att främja levande och aktuella diskussioner, dvs. låsa alla trådar som är äldre än 1 månad. Sedan får någon starta om med en ny aktuell TS om man vill fortsätta diskutera ämnet. Med ett sådant system skulle man också slippa dessa flera år gamla skräptrådar som folk bumpar ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast det där fungerar ju nästan aldrig i praktiken.

En bra diskussion är som en fjäril. Den överlever sällan en handgriplig förflyttning någon annanstans.
Du beskriver en diskussion som nånting ömtåligt, nåt som inte klarar en flytt/sammanslagning trots att det ofta ligger en hänvisning (klickbart spår av tidigare tråd) kvar.

Din bild är inte fel, den har relevans. Men den tar bara hänsyn till realtidsaspekterna av en diskussionstråd. För att tråden ska ha en bra funktion för läsare och postare även några timmar och dagar senare, och ännu längre fram, så är det viktigt att tråden håller topic och att tråden är tät på innehåll. Jag ser flashbackforumet som nånting mycket mer än en plats för realtidsdiskussioner.

Sedan kan man fråga sig hur angelägna användare är att kommunicera och hur viktigt budskap de har om de tappar lusten, tappar spåret, pga av en trådflytt.
Citera
2013-08-25, 15:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Hålla där Kokainet! De flesta av de varningarna är gamla varningar! Och om du tittar på de nyare varningarna så är det flesta ytterst tveksamma. Att de dessutom är gjorda av samma moderator säger väl en hel del i kråksången...
(...)
Dina varningar senaste året har kommit genom sju olika moderatorer. (Ingen av dem från Cousin Cocaine eller mig.)
Citera
2013-08-25, 18:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du beskriver en diskussion som nånting ömtåligt, nåt som inte klarar en flytt/sammanslagning trots att det ofta ligger en hänvisning (klickbart spår av tidigare tråd) kvar.

Din bild är inte fel, den har relevans. Men den tar bara hänsyn till realtidsaspekterna av en diskussionstråd. För att tråden ska ha en bra funktion för läsare och postare även några timmar och dagar senare, och ännu längre fram, så är det viktigt att tråden håller topic och att tråden är tät på innehåll. Jag ser flashbackforumet som nånting mycket mer än en plats för realtidsdiskussioner.

Kan så vara. Fast de bästa och mest läsvärda diskussionerna skapas ofta i realtid, när flera personer deltar. Dueller där två personer postar nya repliker varannan dag blir ofta ganska sega.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Sedan kan man fråga sig hur angelägna användare är att kommunicera och hur viktigt budskap de har om de tappar lusten, tappar spåret, pga av en trådflytt.

Även om man postar ett OT-inlägg i en tråd så finns det ju en anledning till att man följer tråden, nämligen att man är intresserad av topic (också). Om en subtråd bryts ut och flyttas till ett annat forum så stannar de flesta som deltog i subtråden kvar i den första tråden, vilket dödar diskussionen i nio fall av tio. Det är i vart fall min erfarenhet.
Citera
2013-08-25, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DellMannen
Att trolla är ju tillåtet, hur förklaras då denna papperskorgade tråden?
https://www.flashback.org/t2206690

Trollning borde förbjudas, sabbar 100ggr mer än vad det "ger".
För att det var tramsigt. Man får ljuga om det är en tråd med bra diskussionsunderlag som inte bryter mot reglerna, men den tråden var ju bara tramsig.
Citera
2013-08-25, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agor
För att det var tramsigt. Man får ljuga om det är en tråd med bra diskussionsunderlag som inte bryter mot reglerna, men den tråden var ju bara tramsig.

Underlaget var ju klockrent, kort och koncist. H*n följde ju även upp frågor men klart att den var tramsig (vilka är det inte? De är alltid stendumma och totalt onödiga, ger bara forumet bad will) men jämför med trolltrådarna i relationsforat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in