Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Flashback är inte övermodererat, då de flesta moderatorer bara följer reglerna. Sedan kunde reglerna iofs vara bättre. Två förändringar som jag skulle införa om jag styrde över Flashback:
1. Större tolerans för OT. Några av de bästa diskussioner jag deltagit i har varit ganska OT, och ofta avslutats i förtid pga detta. Tanken att man bara ska kunna diskutera ett ämne i varje tråd är förlegad. Det går utmärkt att läsa en tråd med en eller flera sidodiskussioner och hoppa över det man inte själv är intresserad av om folk bara använder citeringsfunktionen rätt.
(...)
Egentligen borde man göra precis tvärtom för att främja levande och aktuella diskussioner, dvs. låsa alla trådar som är äldre än 1 månad. Sedan får någon starta om med en ny aktuell TS om man vill fortsätta diskutera ämnet. Med ett sådant system skulle man också slippa dessa flera år gamla skräptrådar som folk bumpar ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Fast det där fungerar ju nästan aldrig i praktiken.
En bra diskussion är som en fjäril. Den överlever sällan en handgriplig förflyttning någon annanstans.
Du beskriver en diskussion som nånting ömtåligt, nåt som inte klarar en flytt/sammanslagning trots att det ofta ligger en
hänvisning (klickbart spår av tidigare tråd) kvar.
Din bild är inte fel, den har relevans. Men den tar bara hänsyn till
realtidsaspekterna av en diskussionstråd. För att tråden ska ha en bra funktion för läsare och postare även några timmar och dagar senare, och ännu längre fram, så är det viktigt att tråden håller topic och att tråden är tät på innehåll. Jag ser flashbackforumet som nånting mycket mer än en plats för realtidsdiskussioner.
Sedan kan man fråga sig hur angelägna användare är att kommunicera och hur viktigt budskap de har om de tappar lusten, tappar spåret, pga av en trådflytt.