2013-08-12, 16:12
Medlem
SaUrOn81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Min poäng var snarare att smaken borde vara fokus? Nu kanske de som sågar Max verkligen tycker att det smakar skit, men när det läggs så mycket fokus (från vissa) på procenten nötfärs det är i själva burgaren, då känns det inte som smaken är viktigt. Det känns som det blir lite "Max är en pannbiff, McDonalds är 100% nötkött. Deras hamburgare må smaka gummi, men det är en riktig hamburgare, och därför vinner de". För mig känns det helt enkelt som att haka upp sig på en pizzadeg eller något, att det inte är 100% vetemjöl utan 2% av något annat mjöl också. Min poäng var helt enkelt att vissa verkar haka upp sig så extremt på om det är en pannbiff eller hamburgare, att själva smaken helt enkelt inte spelar någon roll.

Visst vore det en bonus om Max hade 100% nötfärs, men när folk tar upp McDonalds som ett bra exempel på hur hamburgare ska göras, då börjar man ju undra. Deras kött går i princip att studsa från golvet till taket. Det är ju helt okej som snabbmat, men att det skulle vara bättre än "pannbiffen" på Max känns långsökt för mig iaf, även om det nu är 10-15% mer nötfärs i burgaren.

Du har ju totalt noll koll och det du skriver är ju bara strunt.

Du kan ju testa nångång å bara ta själva köttet och äta från en nygjord burgare på McDonalds och en från Max och så ska du nog se att den på McDonalds är helt överlägsen i köttsmak och fräschör än vad skiten från Max är. Dock så är naurligtvis inte McDonalds nån referensrestuarang som folk ska sträva efter att efterlikna i allt, men eftersom vi inte har några kedjor här i Sverige som serverar annat än färdiga frysta köttpuckar får vi leva med att standarden är där den är idag.

Max för mig har helt ok tillbehör men deras burgare verkar de göra väldigt mycket för att dölja vad de egentligen smakar genom att dränka dem i dressing.
Citera
2013-08-12, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Min poäng var snarare att smaken borde vara fokus? Nu kanske de som sågar Max verkligen tycker att det smakar skit, men när det läggs så mycket fokus (från vissa) på procenten nötfärs det är i själva burgaren, då känns det inte som smaken är viktigt. Det känns som det blir lite "Max är en pannbiff, McDonalds är 100% nötkött. Deras hamburgare må smaka gummi, men det är en riktig hamburgare, och därför vinner de". För mig känns det helt enkelt som att haka upp sig på en pizzadeg eller något, att det inte är 100% vetemjöl utan 2% av något annat mjöl också. Min poäng var helt enkelt att vissa verkar haka upp sig så extremt på om det är en pannbiff eller hamburgare, att själva smaken helt enkelt inte spelar någon roll.

Visst vore det en bonus om Max hade 100% nötfärs, men när folk tar upp McDonalds som ett bra exempel på hur hamburgare ska göras, då börjar man ju undra. Deras kött går i princip att studsa från golvet till taket. Det är ju helt okej som snabbmat, men att det skulle vara bättre än "pannbiffen" på Max känns långsökt för mig iaf, även om det nu är 10-15% mer nötfärs i burgaren.

Max problem är priset. Det är dyrt. Och hoppet mellan vanliga menyern och de större är för stort. Typ 30kr skillnad. Det är för mycket.

Men jag kan hitta plus och minus på alla kedjor och jag gillar dom alla. Vad jag väljer beror på tillgång och humör.
Citera
2013-08-13, 19:31
Moderator
zanteras avatar
Jo jag håller med om priset egentligen. Om man ska betala upp mot 90-100kr eller mer för en hamburgare så vill man ha 100% nötfärs. Snabbkedjorna är väl inte bästa referenspunkten kanske, jag skulle hålla Max över McDonalds eller BK, men samtidigt är det inget som kommer i närheten av en hamburgare man gör själv hemma.
Citera
2013-08-18, 12:02
Medlem
brutefishs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17313951.ab

”Cheddarost” med bara 
51 procent cheddar.
I hamburgare döljer sig ingredienser som är långt ifrån råvaror.
– Man använder kemiska tillsatser som kosmetika för att dölja avsaknaden av råvaror, säger journa*listen Mats-Eric Nilsson som granskat snabbmatsbranschen.

tyvärr var inte max med i testet, men burger king hade bara 4 E-nummer, överlägset bäst.
bättre än vad jag trodde.
Citera
2013-08-18, 16:15
Medlem
swebarbs avatar
haha ja där ser man.. och var är alla nötter som säger att mcdonalds/burger osv är riktig mat?
Citera
2013-08-18, 18:20
Medlem
Personligen har jag alla gånger jag ätit på MAX blivit grovt besviken på det torra brödet, den rikliga vidriga såsen, och dessutom fått magknip av stripsen (får jag av BK's också). Det är som om varje MAX-burgare försöker vara Big Tasty, vilket såklart blir fail eftersom det är en rutten burgare att kopiera.

Kommer efter tre gånger inte sätta min fot där mer. Däremot undrar jag om den där kedjan norrlänningarna gillar, Frasse's, om den är nice?
Citera
2013-08-18, 18:42
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
haha ja där ser man.. och var är alla nötter som säger att mcdonalds/burger osv är riktig mat?
tja, vi fick ju i alla fall bevisat att en BK-burgare endast innehåller 4 E-ämnen vilket är väldigt lite, speciellt för att vara en "industri-produkt".

du överskrider lätt 4st när du köper "riktig" mat som du lagar hemma, typ allt livsmedel är fullproppade med dessa.

sen ska man inte stirra sig blind på dom heller, helt naturliga saker går också under E-koder.
t.ex. är sockerkulör ett E-ämne, och det är bara karamelliserat socker som används för att färga produkten.
Citera
2013-08-18, 19:15
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fixin
Personligen har jag alla gånger jag ätit på MAX blivit grovt besviken på det torra brödet, den rikliga vidriga såsen, och dessutom fått magknip av stripsen (får jag av BK's också). Det är som om varje MAX-burgare försöker vara Big Tasty, vilket såklart blir fail eftersom det är en rutten burgare att kopiera.

Kommer efter tre gånger inte sätta min fot där mer. Däremot undrar jag om den där kedjan norrlänningarna gillar, Frasse's, om den är nice?

Gillar du inte Max kommer du inte gilla Frasses, det är i princip samma lika. Jag föredrar Max och Frasses alla dagar framför BK och Donken men smaken är som baken, uppenbarligen.
Citera
2013-08-18, 20:41
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tja, vi fick ju i alla fall bevisat att en BK-burgare endast innehåller 4 E-ämnen vilket är väldigt lite, speciellt för att vara en "industri-produkt".

du överskrider lätt 4st när du köper "riktig" mat som du lagar hemma, typ allt livsmedel är fullproppade med dessa.

Jag håller med, satte mig nyss ned och räknade hur många E-nummer jag har i min hemmagjorda burgare. Jag fick ihop det till 9 st, men bara genom att välja ett "vanligt" hamburgebröd, ingen ost, ingen grillkrydda (som jag har på ibland). Använda bara majonnäs som dressing och endast inlagd gurka istället för bostongurka (som jag har i dressingen) fick jag ner det till 3 st E-nummer.

Så skulle BK lägga till ost och dressing (i stället för majonnäs) på sin Whopper så skulle nog antalet E-nummer stiga en aningens, men det är bra gjort i alla fall av BK.
Citera
2013-08-22, 01:32
Medlem
bobhnuds avatar
Om man jämför Max med de andra stora snabbmatsställena som serverar hamburgare (donken och BK), tycker jag att max står sig bra rent smakmässigt. Men att man måste vänta på burgaren irriterar mig, då blir ju inte maten så snabb längre, så därför väljer jag nästan alltid bort Max för donken.
Citera
2013-08-24, 19:31
Medlem
Jag tyckte från början att Max gjorde goda burgare men de sista åren så har de sjunkit rejält.
Citera
2013-08-24, 19:40
Medlem
Holisistics avatar
Max hamburgare är till min förvåning inte 100% nötkött som på McDonalds, istället har man blandat ut med allehanda krafs.

http://www.max.se/sv/Maten/Produktinformation/?product=1682

Citat:
Grand de Luxe-kött

Anmärkning: Nötkött, potatis, vatten, ägg, koksalt, natrium, potatisfibrer, potatismjöl, potatisstärkelse, buljong (köttbuljong, salt), kryddextrakt (rosmarin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in