2020-06-18, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Inte-nog-PK
Vad yrar du om? Vad har chili con carne med hamburgare att göra? Chili är och förblir en frukt och dess planta, det är inte lika med någon gryta. Eftersom det refererade till något vegetariskt, så lär det inte heller referera till chili con carne, d.v.s. chili med kött. Det är 'carne' som betyder 'kött', chilin är fortfarande chili.

Hur mycket tur skulle du definiera att du själv hade när du tänkte?

Visst är chili en pepparfrukt.

Det är också benämningen på en sorts gryträtt.

Det är inte alls ovanligt att toppa burgare med en chili.

Chili con carne skrevs i tråden bara för att vissa behöver en ledtråd för att förstå vad det hela handlar om.
”Chili” i chili con carne är den smarriga, heta och mustiga grytbasen på grönsaker, örter och kryddor.
”Con carne” betyder helt enkelt att det är en chili med kött.

Nu borde du kunna räkna ut vad en vegetarisk chili innebär, det har dom allra flesta andra lyckats göra på egen hand.

Två ord kan betyda flera olika saker vettu, det är inte ovanligt med något matrelaterat.

Pucko, tillexempel, kan referera både till en chokladdyck och till någon som svamlar om något den inte har en jävla aning om i ett forum den inte har något som helst att göra i.
Citera
2020-06-18, 16:17
Medlem
De som är lite äldre kommer säkerligen ihåg att MAX haft chili på sina burgare förr...

Då var det en härligt varm chili som gjorde burgaren riktigt kladdig och god.

/ThDaDe
Citera
2020-06-18, 20:26
Medlem
En vegetarisk chili heter "chili sin carne" och är ett etablerat begrepp. Tycker också det var otydligt skrivet
Citera
2020-06-19, 00:09
Medlem
megacoolmans avatar
Som vanligt idag, så har man amerikaniserat sitt sätt att marknadsföra sig.

Med chili så menar de alltså inte chilifrukt, utan maträtten chili, som är en kryddig gryta som innehåller bland annat chilifrukt.
Senast redigerad av megacoolman 2020-06-19 kl. 00:12.
Citera
2020-06-19, 10:31
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Som vanligt idag, så har man amerikaniserat sitt sätt att marknadsföra sig.

Med chili så menar de alltså inte chilifrukt, utan maträtten chili, som är en kryddig gryta som innehåller bland annat chilifrukt.

Jag tolkade det faktiskt som chilifrukt, baserat på uttalet i reklamen. Hade det uttalats amerikanskt hade jag förstått.
Citera
2020-06-19, 11:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jagarenidiot
En vegetarisk chili heter "chili sin carne" och är ett etablerat begrepp. Tycker också det var otydligt skrivet

”Vegetarisk chili” är också ett etablerat begrepp som funkar bättre i Sverige.

Eller ”chili vegetariano” om du vill ha det på spanska.
Citera
2020-07-20, 15:53
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Har hittat burgaren "BIG", men den finns inte listad någonstans när man surfar runt på t.ex. Meny> Hamburgare på deras hemsida.
Hittade dock detta när jag googlade: https://www.max.se/maten/meny/burgare/big/
Vad är det för mystisk burgare som inte är listad på vanligt sätt på deras hemsida? Går den att beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den utgör grunden i "Skrovmål" som inte heller står att finna på hemsidan, båda finns dock på deras meny i restaurangen. Skrovmål är något som Frasses införde för flera decennier sedan, flera andra har också med det på sina menyer sedan länge.
Som jag trodde så har de inte Big.
De hade inte den blekaste aning om vad jag snackade om, jag kände mig som en idiot som bad om något icke existerande.
Citera
2020-07-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Som jag trodde så har de inte Big.
De hade inte den blekaste aning om vad jag snackade om, jag kände mig som en idiot som bad om något icke existerande.
Lär finnas på flertalet av deras anläggningar i Norrland åtminstone.
Citera
2020-07-24, 21:43
Medlem
spoilers avatar
"När Anna-Karin Nilsson öppnade sin beställning från Max i Örnsköldsvik fick hon en minst sagt obehaglig överraskning. I påsen hittade hon en halvuppäten hamburgare.
– Det var snuskigt på riktigt, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/anna-karin-fick-halvuppaten-hamburgare-pa-max-i-o-vik
Citera
2020-07-25, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"När Anna-Karin Nilsson öppnade sin beställning från Max i Örnsköldsvik fick hon en minst sagt obehaglig överraskning. I påsen hittade hon en halvuppäten hamburgare.
– Det var snuskigt på riktigt, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/anna-karin-fick-halvuppaten-hamburgare-pa-max-i-o-vik

Det där såg inte gott ut för fem öre.

Tilläggas måste göras att det nästan bara jobbar ensamkommande araber och afrikaner på Max i Örnsköldsvik så det hela är kanske inte helt förvånande.
Citera
2020-08-22, 16:22
Medlem
För er som bor i området, såg att det blev Max som skall bli matetableringen vid nya Willys Sköndal (Stockholm). Det var ju lite "hemligt" tidigare vilket företag som skulle in när det gäller restaurang.

"Handelsplats kan öppna i november 2020.
SKÖNDAL. Bygget av de två byggnader som ska utgöra
Sköndals nya handelsplats har dragit ut på tiden.
Enligt fastighetsägaren beror det på flytten av elledningar i området.
– Tittar man på byggnad två så är det ett och halvt
år. Det är inte kul, det är väldigt kostsamt för oss att
bygga. Vi vill att hyresgästerna ska kunna flytta in så
fort som möjligt, och de ligger på oss vilket är förståeligt, säger Christopher Taube, delägare i Scandinavian Property Development fastigheter AB.
Taubes bud är att Willys öppnar nu i november 2020

Året därpå, 2021 ska Systembolaget, Nordic Wellness, Max
samt Plantagen slå upp portarna, någon gång i juni–
november.
– Det känns rimligt, säger Taube."
Citera
2020-08-23, 08:54
Medlem
Ja jävlar vad MAX har gått ner sig. Var akut hungrig på Arlanda för en tid sen och beslöt mig för att gå dit. Inte en jävel snackade svenska, eller engelska heller för den delen. Jag var övertydlig när jag beställde och fick faktiskt det jag efterfrågat, men det var jag nästan ensam om. Otroligt dålig stämning överlag.

När arbetslösheten börjar närma sig 10% borde det väl fan finnas lämpligare personer att anställa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in