2013-08-22, 23:05
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spades
Precis börjat springa igen då konditionen var som bortblåst. Jag hade dock riktigt bra kondition för 7 år sedan när jag slutade idrotta. Är det då lättare att få bra kondition igen?

Jag har ett däremot ett enormt problem med illamående när jag springer, vad ska jag göra för att motverka detta? Jag äter inte nära inpå eller dricker överdrivet mycket vatten.

Jag har problemet att jag är väldigt illamående varje morgon. Så har det varit i flera år men vad kan jag göra för att motverka detta när jag springer?

Måste liksom stanna och hulka var 5te minut.

Du borde väl ha någon form av muskelminne som kan hjälpa dig när du väl börjar få upp flåset. Annars som Jenny säger är det nog bäst att du ser det från början.
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Den här frågan har säkert kommit upp tidigare i tråden, men den är lång
Iaf, hur går ni tillväga för att hålla konditionen uppe under vintern? Är det löpband på gym som gäller då?
Har själv precis börjat springa och gillar det väldigt mycket, men känns lite trist att kanske behöva göra uppehåll under vinterhalvåret då jag inte tror att de plogar inne i skogarna direkt.

Om det är tillräckligt mycket snö är ju längdskidor ett grymt substitut. Annars går det ju utmärkt att springa även om det är snö eller is. Sök dig till plogade väger och skaffa broddar ( heter det så?) att fästa på skorna. Håller förövrigt med om.att löpband, spinning etc är torterande trist.
Citera
2013-08-22, 23:17
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Om det är tillräckligt mycket snö är ju längdskidor ett grymt substitut. Annars går det ju utmärkt att springa även om det är snö eller is. Sök dig till plogade väger och skaffa broddar ( heter det så?) att fästa på skorna. Håller förövrigt med om.att löpband, spinning etc är torterande trist.

Skidor är inget alternativ för en sån som mig som inte ens kan stå still på ett par skidor utan att ramla.
Får hålla utkik sen helt enkelt om det kanske kommer finnas ett litet lager snö på cykelvägarna så det inte plogas ända ner och saltas så allt försvinner, vill helst inte springa på ren asfalt. Och tråkigt också om det blir ren isgata. Kräsen
Citera
2013-08-22, 23:39
Medlem
god.childs avatar
Citat:
Skidor är inget alternativ för en sån som mig som inte ens kan stå still på ett par skidor utan att ramla.
Får hålla utkik sen helt enkelt om det kanske kommer finnas ett litet lager snö på cykelvägarna så det inte plogas ända ner och saltas så allt försvinner, vill helst inte springa på ren asfalt. Och tråkigt också om det blir ren isgata. Kräsen

Haha ja du var en kräsen en. Cykla då? Bara på med dubbdäck och köra, ramlar du så dämpar ju snön . Farsan cyklar till och från till jobbet året om så det funkar ju beviserligen.
Citera
2013-08-23, 01:23
Medlem
Spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
Tyvärr är det nog bara att börja om från början vad gäller kondition om det är 7 år sen och du inte hållit igång sen dess. Däremot har du nyttan av att veta hur det "känns" att träna, en vilja att förbättra dig och förhoppningsvis lite jävlaranamma också. Det fick iaf jag från fotbollen vilket gör att jag kämpar över mina förmåga och inte stannar fast kroppen säger nej.

Illamåendet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Är det riktigt jäkla illa kan du ju testa en åksjuketablett innan. Annars tror jag bara det är att kämpa igenom det och hoppas det blir bättre med tiden

Tabletter fungerar tyvärr inte längre mot illamåendet. Efter flera läkare sagt att det "bara sitter i huvudet" fick jag det diagnostiserat att jag har problem med magmunnen med hjälp av kamera.

Jag spydde igår när jag sprang och bara på ren vilja fortsatte jag hela vägen hem.

Av någon anledning vill jag tro mig ha någon form utav bra grundkondition.(alla vill vara speciella). Eftersom jag som fotbollsmålvakt hade bäst kondition utan träna mer än de andra. Jag har en extremt låg vilopuls. Jag är helt otränad och har ändå en vilopuls på 35. Vad innebär ens detta? Jag vill tro att jag har någon form utav löparkropp, men nu är det förmodligen för att jag sitter och fylleskriver här.

Efter att jag bara sprungit 2 gånger samma sträcka så går det extremt mycket snabbare.
Citera
2013-08-23, 10:17
Medlem
DAL1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Var försiktig, du kommer inte klara av att springa samma distanser på asfalt jämfört med skogsvägar utan att utsätta kroppen för större påfrestningar. Vad är det du menar med "lite problem", stickande smärta? Dov och inte lika uttalad?
Jag har vilat några dagar nu, så jag ger mig förmodligen ut en kortare runda ikväll för att springa in skorna.

Smärtan är mer dov, och "mullrande", och känns av mer på kvällen än vad det gör under dagstid om jag sprungit tidigare på morgonen.
Citera
2013-08-23, 10:55
Medlem
Citat:
Iaf, hur går ni tillväga för att hålla konditionen uppe under vintern? Är det löpband på gym som gäller då?
Har själv precis börjat springa och gillar det väldigt mycket, men känns lite trist att kanske behöva göra uppehåll under vinterhalvåret då jag inte tror att de plogar inne i skogarna direkt.
Ändra ditt tankesätt!
Tänka in så här: "buhu, det är snö & halt ute.. fan va trist. "

Se det istället som en utmaning och när det blir varmt ute igen kommer det kännas hur lätt som helst att springa.

PS. jag ansvarar inte för om du halkar.
Citera
2013-08-23, 15:13
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Löpband är dödens tråkigt. Det är sällan några problem med att springa utomhus på vintern. Om det är ren isgata kan det vara lite besvärligt, det finns dubbar man kan skriva i skorna själv, tex. http://www.best-grip.se och dessa har jag själv testat med gott resultat. Om det är normalt snöunderlag brukar det vara ungefär som att springa på sommaren, lite försiktigare kanske man är dock.
Citera
2013-08-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Löpband är dödens tråkigt. Det är sällan några problem med att springa utomhus på vintern. Om det är ren isgata kan det vara lite besvärligt, det finns dubbar man kan skriva i skorna själv, tex. http://www.best-grip.se och dessa har jag själv testat med gott resultat. Om det är normalt snöunderlag brukar det vara ungefär som att springa på sommaren, lite försiktigare kanske man är dock.

Passar dem bra till vanliga löparskor? tex asics.
Citera
2013-08-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindgalen
Passar dem bra till vanliga löparskor? tex asics.

Inga problem, har liknande i mina Asics.

http://skodubb.se/
Senast redigerad av Wolsey 2013-08-23 kl. 16:35.
Citera
2013-08-23, 18:45
Medlem
Eftersom att det börjat snackas lite om vinterlöpning så lägger jag upp en liten fråga som berör just det

Jag brukar springa året om, och brukar inte känna någon märkbar skillnad mellan vinter och sommar (förutom att det blir lite tyngre i benen om det är djup snö). Men nu i julas så fick jag ett antal kommentarer om att det inte är bra att springa när det är för kallt. Jag som körde milen tre dagar i veckan när det var neråt 20 minus, och dessutom har astma, tyckte att det lät lite löjligt. Men nu har jag börjat ge mig på lite längre pass och hoppas kunna öka mitt enda distanspass i veckan så att det ligger mellan 2-2.5 mil fram till jul, och då gissar jag att det skulle kunna bli lite problem

Så därför frågar jag er lite mer erfarna löpare om det finns något visst gradantal där man inte borde dra ut och springa? Har kollat runt lite på google, men då man är lite lat efter första skoldagen så orkar jag inte gräva djupt nog för att hitta ett tillfredställande svar
Citera
2013-08-23, 19:36
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distry
Eftersom att det börjat snackas lite om vinterlöpning så lägger jag upp en liten fråga som berör just det

Jag brukar springa året om, och brukar inte känna någon märkbar skillnad mellan vinter och sommar (förutom att det blir lite tyngre i benen om det är djup snö). Men nu i julas så fick jag ett antal kommentarer om att det inte är bra att springa när det är för kallt. Jag som körde milen tre dagar i veckan när det var neråt 20 minus, och dessutom har astma, tyckte att det lät lite löjligt. Men nu har jag börjat ge mig på lite längre pass och hoppas kunna öka mitt enda distanspass i veckan så att det ligger mellan 2-2.5 mil fram till jul, och då gissar jag att det skulle kunna bli lite problem

Så därför frågar jag er lite mer erfarna löpare om det finns något visst gradantal där man inte borde dra ut och springa? Har kollat runt lite på google, men då man är lite lat efter första skoldagen så orkar jag inte gräva djupt nog för att hitta ett tillfredställande svar

Lite länkar:
http://www.runnersworld.se/artiklar/iskall-lopning.htm

http://iform.se/traning/lopning/7-tips-for-att-fa-lust-att-trana-pa-vintern
(innehåller tips för löpning i kyla)

http://iform.se/traning/lopning/det-ar-aldrig-for-kallt-for-att-trana

http://www.halso.info/forum/thread-113-post-434.html#pid434
Se det sista svaret

Spontant tänker jag att sålänge du inte besväras av din astma varken under eller efter passet så kan du springa.
Citera
2013-08-24, 03:21
Medlem
LabiSiffres avatar
Att springa i djup snö ger väl lite styrka? Och från och med nu leker vi alla-håller-käft-om-vinter fram tills typ november/december...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in