Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Något man behöver tänka extra på under introduktionsdagarna på SU, juristprogrammet?
Drick inte för mycket första festen.
Citat:
Kommer vi att få välja egna grupper? Är skillnaden mellan grupperna eleverna, lärarna och tiderna? Finns det i sådana fall någon speciell lärare man bör välja?
Det är de enda skillnaderna. De har ännu inte publicerat lärarlistan så jag väntar med att ge tips tills dess.
Citat:
Behöver man köpa kurslitteraturen nu, eller är det något jag inte behöver stressa allt för mycket med?
Litteraturlistan på 11 böcker under första terminen känns mycket.
Köp på juristernas bokhandel (på campus) för att spara lite cash, eller av dina faddrar om någon har böckerna kvar.
Skippa "Etiken i juridiken" och "Juridisk skrivguide". #1 är intressant men kommer inte hjälpa dig i studierna. #2 är, av vad jag förstått, bra men kommer inte hjälpa dig nämnvärt på första kursen. Vill man öva upp sitt juridiska skriftspråk - säkert en bra idé - finns det massor av andra böcker i samma stil och de är sällan alla utlånade eller stulna.
"Finna rätt" säger sig en del aldrig öppna. Andra tycker den är oumbärlig. Jag tycker nog man bör ha läst den åtminstone en gång. It certainly helps på T1.
"Vad är rätt" och de båda EU-böckerna borde du kunna vänta med till EU-rätten.
"Skadeståndsrätt", "Köprätt" och "Allmän Avtalsrätt" kommer du använda på fler kurser (får det att låta billigare va?)
Allt ovan är mina intryck och erfarenheter från när jag gick T1 för två terminer sedan. De kan mycket väl ha ändrat kursupplägg så att det t ex blandas in EU-rätt på JIKen.