2013-08-20, 12:00
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleost
Hej! Jag har en fråga om tillgodoräknande av kurser på SU. Jag har börjat på aff.jur i Linköping men känner att det inte är riktigt rätt. Tyvärr. Har någon här erfarenhet av detta? Jag läser rättsteori och rättsteknik 12 hp samt affärsrätt 18 hp första terminen, vet ni om dessa är möjliga att tillgodoräkna sig?

Snälla hjälp mig!
Ring studierektorn vid SU.
Citera
2013-08-20, 12:19
Medlem
Du har inga lysande framtidsutsikter inom juristbanan (vilket du uppenbarligen inte har några ambitioner på heller). Du kan i bästa fall se fram emot att arbeta på någon myndighet såsom skatteverket, pensionsmyndigheten eller liknande. Du skulle också kunna aspirera på ett arbete på något inkasso- eller försäkringsbolag.
Citera
2013-08-20, 12:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sacru
Betygen utgör såklart stommen men: "Värderingen utgår från examensbeviset och kan byggas på med påslag för andra meriter såsom andra akademiska kurser än de som ingår i jur kandexamen eller en juristexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) omfattande 270 högskolepoäng och praktiskt arbete med juridisk inriktning."*

* http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/Arbetsomraden/Notarie/Meritvardering/
Men detta är ju redan känt. 310 poäng + 36 poäng är det maximala. Det som efterfrågades i tråden var om någonting utöver detta kunde möjliggöra notarietjänst. Vad som gäller verkar ProsecutorDredd ha redogjort för på ett föredömligt sätt.
Citera
2013-08-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleost
Hej! Jag har en fråga om tillgodoräknande av kurser på SU. Jag har börjat på aff.jur i Linköping men känner att det inte är riktigt rätt. Tyvärr. Har någon här erfarenhet av detta? Jag läser rättsteori och rättsteknik 12 hp samt affärsrätt 18 hp första terminen, vet ni om dessa är möjliga att tillgodoräkna sig?

Snälla hjälp mig!

tvivlar starkt på att du kommer kunna göra det. Vad jag vet är det tillräckligt svårt att bara byta studieort inom programmet och jag känner till flera som fått börja om från början i lund efter att ha pluggat 2 terminer i t.ex uppsala. Hur som helst kan du ju glädja dig åt att ingen kan ta ifrån dig det du lärt dig och du kommer ju garanterat ha väldigt mycket nytta av det. Dessutom är det väl så att SU har relativt få moment med obligatorisk närvaro, kan du redan allt kan du ju bara dyka upp på tentan och i övrigt göra nåt annat med din tid.
Senast redigerad av 2pi 2013-08-20 kl. 13:32.
Citera
2013-08-20, 19:00
Medlem
ZuparNs avatar
Något man behöver tänka extra på under introduktionsdagarna på SU, juristprogrammet?

Kommer vi att få välja egna grupper? Är skillnaden mellan grupperna eleverna, lärarna och tiderna? Finns det i sådana fall någon speciell lärare man bör välja?

Behöver man köpa kurslitteraturen nu, eller är det något jag inte behöver stressa allt för mycket med?
Litteraturlistan på 11 böcker under första terminen känns mycket.
Citera
2013-08-20, 19:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Något man behöver tänka extra på under introduktionsdagarna på SU, juristprogrammet?

Drick inte för mycket första festen.

Citat:
Kommer vi att få välja egna grupper? Är skillnaden mellan grupperna eleverna, lärarna och tiderna? Finns det i sådana fall någon speciell lärare man bör välja?

Det är de enda skillnaderna. De har ännu inte publicerat lärarlistan så jag väntar med att ge tips tills dess.

Citat:
Behöver man köpa kurslitteraturen nu, eller är det något jag inte behöver stressa allt för mycket med?
Litteraturlistan på 11 böcker under första terminen känns mycket.

Köp på juristernas bokhandel (på campus) för att spara lite cash, eller av dina faddrar om någon har böckerna kvar.

Skippa "Etiken i juridiken" och "Juridisk skrivguide". #1 är intressant men kommer inte hjälpa dig i studierna. #2 är, av vad jag förstått, bra men kommer inte hjälpa dig nämnvärt på första kursen. Vill man öva upp sitt juridiska skriftspråk - säkert en bra idé - finns det massor av andra böcker i samma stil och de är sällan alla utlånade eller stulna.

"Finna rätt" säger sig en del aldrig öppna. Andra tycker den är oumbärlig. Jag tycker nog man bör ha läst den åtminstone en gång. It certainly helps på T1.

"Vad är rätt" och de båda EU-böckerna borde du kunna vänta med till EU-rätten.

"Skadeståndsrätt", "Köprätt" och "Allmän Avtalsrätt" kommer du använda på fler kurser (får det att låta billigare va?)

Allt ovan är mina intryck och erfarenheter från när jag gick T1 för två terminer sedan. De kan mycket väl ha ändrat kursupplägg så att det t ex blandas in EU-rätt på JIKen.
Citera
2013-08-20, 19:40
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Drick inte för mycket första festen.

Det är de enda skillnaderna. De har ännu inte publicerat lärarlistan så jag väntar med att ge tips tills dess.

Köp på juristernas bokhandel (på campus) för att spara lite cash, eller av dina faddrar om någon har böckerna kvar.

Skippa "Etiken i juridiken" och "Juridisk skrivguide". #1 är intressant men kommer inte hjälpa dig i studierna. #2 är, av vad jag förstått, bra men kommer inte hjälpa dig nämnvärt på första kursen. Vill man öva upp sitt juridiska skriftspråk - säkert en bra idé - finns det massor av andra böcker i samma stil och de är sällan alla utlånade eller stulna.

"Finna rätt" säger sig en del aldrig öppna. Andra tycker den är oumbärlig. Jag tycker nog man bör ha läst den åtminstone en gång. It certainly helps på T1.

"Vad är rätt" och de båda EU-böckerna borde du kunna vänta med till EU-rätten.

"Skadeståndsrätt", "Köprätt" och "Allmän Avtalsrätt" kommer du använda på fler kurser (får det att låta billigare va?)

Allt ovan är mina intryck och erfarenheter från när jag gick T1 för två terminer sedan. De kan mycket väl ha ändrat kursupplägg så att det t ex blandas in EU-rätt på JIKen.

Tack så mycket!
Citera
2013-08-21, 08:15
Medlem
Farenheits avatar
Hey Flashbackare...

Jag har ett problem. Jag har fått 1-3 poäng från AB på varje kurs under termin 1 & 2. Nu när den tredje terminen snart drar igång vill jag kunna knycka dem där extra poängen för att komma upp på högsta betyg. Jag är inte mycket för att överklaga, jag tycker det är löjligt, likaså att blanka och göra omtentan, detta är också löjligt.

Vad är det som ger dom där extra poängen? Är det värt att börja överklaga i alla fall? Vad har ni för erfarenhet av att överklaga ett betyg?

Jag tampas med tanken av att rätt skall vara rätt, får jag ett betyg så är det vad jag förtjänar. Samtidigt vet jag att mina kurskamrater sätter i system att göra omtentan, att överklaga när det egentligen ter sig omöjligt att höja sig betygsmässigt.

Vad är det som ger dem där extra poängen under ordinarie tentamen? Vad är det jag missar?

INB4: "Hur fan ska vi kunna veta detta"
Citera
2013-08-21, 08:48
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenheit
Hey Flashbackare...

Jag har ett problem. Jag har fått 1-3 poäng från AB på varje kurs under termin 1 & 2. Nu när den tredje terminen snart drar igång vill jag kunna knycka dem där extra poängen för att komma upp på högsta betyg. Jag är inte mycket för att överklaga, jag tycker det är löjligt, likaså att blanka och göra omtentan, detta är också löjligt.

Vad är det som ger dom där extra poängen? Är det värt att börja överklaga i alla fall? Vad har ni för erfarenhet av att överklaga ett betyg?

Jag tampas med tanken av att rätt skall vara rätt, får jag ett betyg så är det vad jag förtjänar. Samtidigt vet jag att mina kurskamrater sätter i system att göra omtentan, att överklaga när det egentligen ter sig omöjligt att höja sig betygsmässigt.

Vad är det som ger dem där extra poängen under ordinarie tentamen? Vad är det jag missar?

Jaaa...det är i det närmaste omöjligt för oss att svara på, då vi inte vet något om hur du pluggar eller hur dina tentasvar ser ut. Jag har själv haft stolpe in ett par gånger, som lika gärna kunnat vara stolpe ut. Det gäller att ha tur med marginalerna.
Hur som helst, eftersom du är så nära så tror jag bara att du behöver plugga lite mer och skriva lite mer på tentorna för att hamna på rätt sida. Kolla även i kursinformationen, för där står lite kring vad studenten förväntas kunna efter avklarad kurs. Försök även vara mer strukturerad i ditt pluggande och i dina tentasvar. Ofta ser man ett mönster i de gamla tentorna hur examinationerna vill att man ska lägga upp sitt svar.
Citera
2013-08-21, 08:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hey Flashbackare...

Hur fan skall vi kunna veta det?

Nej, men ärligt talat är det svårt att sitta och gissa sig till vad du missar på tentorna. Vilket lärosäte studerar du vid? Vid UU författar studenterna PM varje termin där poängen tas med till tentan, är du sämre på att skriva tentor än PM kanske det är en god idé att "träna upp" förmågan att skriva PM. Själv är jag sämre på att skriva PM än tentor. Jag brukar få runt 75 - 80 % "rätt" på PM:n men ta igen detta med god marginal på tentan.

Personligen ser jag inget fel i att blanka en tenta för att få ett högre betyg. För att vara ärlig är betygshets någonting som alla bör ha med sig, då DSV endast använder betyg som urvalskriterium (jag beaktar inte ev. tillsättning utöver betyg samt poäng från övriga studier eller arbete) är det viktigt att ha så goda betyg som möjligt om man vill sitta ting. Inte heller är det fel att begära omprövning om man anser sig ha visat kunskap som motsvarar ett högre betyg, det är dock viktigt att tänka på att en begäran om omprövning oftast inte leder till ett ändrat betyg. Jag har inte gjort någotdera, men jag har kursare som gjort det.

För att återknyta till den ursprungliga frågeställningen är det som sagt svårt att veta vad du misslyckas med. Hur lägger du upp tentaplugget? Hur aktiv är du under terminen? Se med fördel hela terminen som ett enda långt tentaplugg (om ditt lärosäte har terminstentor) om du känner att tentapluggsperioden inte räcker till. Jag förutsätter att du studerar gamla tentor för att se vad examinator förväntar sig att studenterna tar med i ett AB-svar.
Citera
2013-08-21, 09:03
Medlem
Citat:
Hey Flashbackare...

Plugga mer? Eftersom du är 3 poäng från AB är du ännu fler poäng från maximal poäng och har således tappat många fler poäng än 3. Jag ser varje tappad poäng som ett misslyckande och ett tecken på att jag inte studerat ordentligt. Den enda lösningen är att lägga ner mer tid på sina studier. Jag hade också detta problem två kurser i rad, så jag tog mig i kragen och pluggade mer seriöst. Det finns dessutom alltid en omtenta, så jag lämnar aldrig in en tenta om jag är osäker numera.

Det heter f.ö. ompröva, om du menar att samma lärare skall se över rättningen en gång till, och kan fungera. En bekant lyckades göra ett B till ett BA genom omprövning en gång, men i övrigt har jag aldrig hört att det lyckats.
Citera
2013-08-21, 15:39
Medlem
eradicos avatar
Till hösten 2014 siktar jag på att börja läkarprogrammet i Lund, om detta inte fungerar är dock juristprogrammet min backup-plan. Jag har två terminer att slå ihjäl där jag får csn från folkhögskola, till hösten ska jag göra klart min kandidatuppsats i historia och till våren ska jag eventuellt läsa några strökurser, mest för att ha något att sätta på pappret.

Det jag funderar över är om jag kan läsa lite kurser i juridik och sedan tillgodoräkna mig dessa i programmet? Jag har redan 7,5 i civilrätt och 7,5 i fastighetsrätt som jag kan tillgodoräkna mig. Skulle jag nu kunna läsa t ex förvaltningsrätt eller dylikt och sedan ta examen snabbare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in