2013-08-19, 01:07
Medlem
Veasellls avatar
Det verkar inte vara någon hyschande om att författningsteckningar är väldigt högt värderande som kurslitteratur. Kan man köpa dessa fysiskt?
Följdfrågor..
Vart gör man det?
Vad kostar det?
Kan man kapa dem billigt av äldre juriststuderande?

Mvh Veaselll
Citera
2013-08-19, 01:11
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Det verkar inte vara någon hyschande om att författningsteckningar är väldigt högt värderande som kurslitteratur. Kan man köpa dessa fysiskt?
Följdfrågor..
Vart gör man det?
Vad kostar det?
Kan man kapa dem billigt av äldre juriststuderande?

Mvh Veaselll
Författningsteckningar??? Menar du lagkommentarer?
Citera
2013-08-19, 01:24
Medlem
SNUGGLEBYTTAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Beror givetvis på vilka kontakter du har, vad du har arbetat med tidigare samt andra relevanta avslutade studier, t.ex. ekonomi eller liknande. Svårt att säga.

Studerade medicin tidigare, inget som är relevant för en jurist känns det som. Torka röv på ålderdomshemmet eller vara nattzombie på psyk, känns inte så lockande. Hellre konsum. Ber om ursäkt för mitt språk, är sjukt bitter över dem bortkastade åren.

Har ett fåtal kontakter, men jag vet inte riktigt om det är värt att utnyttja dem så tidigt i utbildningen. Vill nog vänta iaf 3 år innan jag frågar dem om hjälp.

Däremot har jag en bekant som arbetar på en affärsjuridisk byrå i Malmö. Han kanske kan erbjuda mig någon slags praktik, kopiera papper eller nått.

Vad är viktigast så tidigt i utbildningen, arbetsuppgifter eller arbetsgivare? Att sätta på CV:t.
Citera
2013-08-19, 10:42
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Författningsteckningar??? Menar du lagkommentarer?

"Eller så skiter man i lagböcker och kör med författningssamlingar varje kurs"

"Jag har använt den under JIKen; därefter har jag köpt författningssamlingar med alla nödvändiga lagar till varje enskild kurs."

"I övrigt har jag köpt författningssamlingar för varje kurs. När man läser skatterätt är det dumt att inte använda en särskild skatterättslig författningssamling (det finns flera olika som ges ut halvårsvis)."

Citat bara någon sida bak i tråden som nämner det. Vad jag menar låter jag vara osagt då jag frågar av okunskap, och börjar mina juridikstudier först om två veckor.
Citera
2013-08-19, 11:18
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
"Eller så skiter man i lagböcker och kör med författningssamlingar varje kurs"

"Jag har använt den under JIKen; därefter har jag köpt författningssamlingar med alla nödvändiga lagar till varje enskild kurs."

"I övrigt har jag köpt författningssamlingar för varje kurs. När man läser skatterätt är det dumt att inte använda en särskild skatterättslig författningssamling (det finns flera olika som ges ut halvårsvis)."

Citat bara någon sida bak i tråden som nämner det. Vad jag menar låter jag vara osagt då jag frågar av okunskap, och börjar mina juridikstudier först om två veckor.
Jaha, nu fattar jag vad du menar. Ja, alltså ibland så kopierar Juridicum upp färdiga kompendier med för kursen relevant lagtext(lagboken rymmer bara ett axplock av alla de lagar som finns i Sverige), och säljer dessa för en mindre summa. Vid andra kurser så finns det av förlag utgivna författningssamlingar, t ex Rabes Skattelagstiftning som föga förvånanade används när man läser skatterätt. Är du för snål för att köpa så kan du alltid göra dina egna samlingar och printa ut relevant lagtext ifrån www.lagrummet.se.
Allt handlar om tycke och smak, och i viss mån pengar...
Citera
2013-08-19, 11:47
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Jaha, nu fattar jag vad du menar. Ja, alltså ibland så kopierar Juridicum upp färdiga kompendier med för kursen relevant lagtext(lagboken rymmer bara ett axplock av alla de lagar som finns i Sverige), och säljer dessa för en mindre summa. Vid andra kurser så finns det av förlag utgivna författningssamlingar, t ex Rabes Skattelagstiftning som föga förvånanade används när man läser skatterätt. Är du för snål för att köpa så kan du alltid göra dina egna samlingar och printa ut relevant lagtext ifrån www.lagrummet.se.
Allt handlar om tycke och smak, och i viss mån pengar...

Det är jag nog inte, så därför undrar jag lite vart man köper dem, samt om pris och sånt där.

Antag att jag har en tenta om skatterätt. Räcker det (och får man) då att jag sitter med min författningssamling på tentan istället för med lagbok då?
Citera
2013-08-19, 12:01
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Det är jag nog inte, så därför undrar jag lite vart man köper dem, samt om pris och sånt där.

Antag att jag har en tenta om skatterätt. Räcker det (och får man) då att jag sitter med min författningssamling på tentan istället för med lagbok då?
Uppläggen skiljer sig åt från lärosäte till lärosäte, det går således inte att svara på dina frågor rakt upp och ner. I Lund så är det Juridicums reception som säljer diverse olika kompendier som behövs för varje kurs, med undantag för förlagsproducerat material som naturligtvis inhandlas i en bokhandel. Vad du får ha med dig på tentan varierar också från lärosäte till lärosäte, men även från kurs till kurs. Vanligast i Lund är att man får ha vad man vill med sig på tentan, med undantag för kompendier med gamla tentor och kommenterad lagtext.

Priset varierar från några tior och uppåt. Rabes Skattelagstiftning köpte jag för 489 riksdaler(allt enligt prislappen på baksidan )
Citera
2013-08-19, 12:23
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Uppläggen skiljer sig åt från lärosäte till lärosäte, det går således inte att svara på dina frågor rakt upp och ner. I Lund så är det Juridicums reception som säljer diverse olika kompendier som behövs för varje kurs, med undantag för förlagsproducerat material som naturligtvis inhandlas i en bokhandel. Vad du får ha med dig på tentan varierar också från lärosäte till lärosäte, men även från kurs till kurs. Vanligast i Lund är att man får ha vad man vill med sig på tentan, med undantag för kompendier med gamla tentor och kommenterad lagtext.

Priset varierar från några tior och uppåt. Rabes Skattelagstiftning köpte jag för 489 riksdaler(allt enligt prislappen på baksidan )

Härligt, speciellt det där med att man får ha med sig dem in på tentan! Nu känns Lund-intaget som ett extra bra val
Citera
2013-08-19, 12:33
Medlem
Sobofieds avatar
Jo fast det är ju fortfarande i Skåne.
Citera
2013-08-19, 12:37
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:

Apropå Rabies bok om Skattelagstiftningen så är väl tipset att inte köpa tegelstenen för 500:- utan att i klassen samfällt göra en beställning hos ett tryckeri att printa ut Inkomstskattelagen, då den är i princip den enda lag som används. Kostnaden torde bli marginell jämfört med att köpa Rabies narkolepsibok.
Citera
2013-08-19, 17:38
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jo fast det är ju fortfarande i Skåne.

Vilket är negativt hur? (Utöver den jävla dialekten..)
Citera
2013-08-20, 11:23
Medlem
Hej! Jag har en fråga om tillgodoräknande av kurser på SU. Jag har börjat på aff.jur i Linköping men känner att det inte är riktigt rätt. Tyvärr. Har någon här erfarenhet av detta? Jag läser rättsteori och rättsteknik 12 hp samt affärsrätt 18 hp första terminen, vet ni om dessa är möjliga att tillgodoräkna sig?

Snälla hjälp mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in