2013-08-19, 22:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag har inte tid just nu, vi får ta det senare. Jag har tidigare tagit upp vissa exempel.

Precis, hur vet man att det är Gud som agerar när det kommer tio plågor, inte heller Farao satte tro till Gud fast han fick vara med om mycket:
  1. Nilens vatten förvandlades till blod
  2. Landet invaderades av grodor
  3. Stoftet på marken förvandlades till myggor
  4. Väldiga flugsvärmar invaderade landet
  5. Egyptiernas boskap dog i boskapspest
  6. Egyptierna drabbades av varbölder
  7. En vild hagelstorm drabbade landet
  8. Gräshoppor invaderade landet och förstörde odlingar, därav uttrycket "Egyptens gräshoppor"
  9. Det blev mörkt i tre dagar ("Egyptiskt mörker")
  10. Dödsängeln gick längs gatorna och tog den förstfödda sonen ur varje hem

Hur skulle du tänka om du var med om allt detta?

Du får ju inte bevis på Gud själv, men det handlar om övernaturliga händelser, skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?

Om inte, vad krävs för att du ska tro?

Hur vet vi att händelserna runt Farao inte är skönlitteratur? Inte ens Israeliska forskare har hittat några bevis för att exodus tagit plats i verkligheten..

För att övernaturliga händelser ska få mig att tro på Gud måste det såklart finnas en tydlig koppling till Gud eller de abrahamitiska texterna. Det, och att händelserna faktiskt går att bevisa till att börja med.
Citera
2013-08-19, 22:13
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Sann vetskap kommer inte från intellektet. Du har säkerligen mött människor som öppnat sina hjärtan och "sett" igenom illusionen. Det är samma sanning som både Jesus och Buddha lärde ut.
Om du tycker jag leker guru får du väl tycka det då. Jag vill bara få människor att "vakna".

Hur vet du att det är sann vetskap eller sanning? Vad för metod använder du för att bedöma det?
Citera
2013-08-19, 22:18
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Jag har inte tid just nu, vi får ta det senare. Jag har tidigare tagit upp vissa exempel.

Precis, hur vet man att det är Gud som agerar när det kommer tio plågor, inte heller Farao satte tro till Gud fast han fick vara med om mycket:
  8. Gräshoppor invaderade landet och förstörde odlingar, därav uttrycket "Egyptens gräshoppor"

Du får ju inte bevis på Gud själv, men det handlar om övernaturliga händelser, skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?

Du, jag har skrivit en bok där det står att den Heliga Osynliga Rosa Enhörningen brände upp en hel stad för 1000 år sedan i Asien. Jag fick en uppenbarelse i en dröm om det. Den Mäktiga Enhörningen berättade att Han skapat världen och att din Gudstro var en lögn och därför ska du få brinna i den evigt förbannade svavelsjön. Varför tror du inte, vill du hamna där?
Citera
2013-08-19, 22:26
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet du att det är sann vetskap eller sanning? Vad för metod använder du för att bedöma det?

Ur mitt begränsade perspektiv är sann vetskap och sanning samma sak. Jag använder ingen metod, jag utgår helt enkelt från "källan".
Citera
2013-08-19, 22:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sannkunskap
Jag använder ingen metod, jag utgår helt enkelt från "källan".

Vilken metod användar du för att fastställa att det verkligen ÄR "Källan"?

Det finns ju en .... metaforisk .... zillion anspråk på sånt.
Citera
2013-08-19, 22:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nej jag har inte tid.

Nej tvärtom är det du som ignorerar fakta om du tror på simsalabim molekyler.
"Har inte tid". Sluta trolla nu.

Fetade: Vad i helvete?
Citera
2013-08-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Jo, fast topic här är ju inte om evolutionsteorin är 100% fullständig eller inte, utan varför man tror på gud.

Ja i rubriken, men TS hade denna fråga som jag besvarade:

Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
4 600 000 000 000 år. Bara tänk på det en sekund. I det berömda Miller-Urey-experimentet fick man vatten, metan, ammoniak, koldioxid och väte att bilda olika kolföreningar. Två procent av kolet hade bildat aminosyror där glycin var den mest vanligt förekommande. Socker, lipider och en del andra byggstenar som nukleinsyror hade också bildats.
Vad är det som säger att processen helt enkelt inte fortsatt?

Så abiogenesis frågan är i topic, och det har varit sakfrågan för mig i denna tråd.
Senare kom också frågan om makroevolution som verkligen är OT, men jag besvarade det ändå.

Citat:
Vi har fått ett bra argument tidigare, nämligen att det "känns bra". Detta är dock givetvis inte ett argument för att det verkligen finns en gudom.

För mig handlar det inte om att det "känns bra", utan om att jag har fått massor med olika bevis, som sammantaget gör att jag tror och är övertygad om att Gud finns. Tron enligt bibeln ska vara på det sättet.

Tro enligt bibeln är att man får bevis på Guds existens genom logiska förnuftiga argument och fakta:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebreerna 11:1 NWT)

Men jag vet att för majoriteten av troende så handlar det just om känsla. Deras gudstjänster handlar om att komma i kontakt med Gud med känslomässiga sånger, böner och ritualer. Hos vissa handlar det om karismatiska och extatiska gudstjänster.

Gudstjänster hos oss handlar om att på ett systematiskt sätt skaffa exakt kunskap om sanningen:

"han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen."(1 Tim 2:4 NWT)

Våra möten handlar om att komma fram till sanningen genom forskning i bibeln, vår samtid och vår verklighet. Vår rörelse hette därför från början "Bibelforskarna".
Citera
2013-08-19, 23:55
Medlem
Citat:
En delning av Röda Havet på beställning skulle för min del duga mycket bra som evidens för övernaturliga krafter.

Ja för övernaturliga krafter, men duger det för att du ska tro på Gud?

Gud själv går ju inte att sättas in i ett provrör och testas vetenskapligt, hela universum skulle förintas om det skulle hända. För enligt bibeln kan ingen människa se Gud och leva, han är en kraft mycket större än hela universum.

Det enda vi människor kan få som evidens är just efterverkningar av hans krafter. Moses fick se en brinnande buske och fick höra Gud tala. Människor på Jesu tid, och dom första kristnas tid fick se människor uppväckas från döden.

Är dessa saker nog som evidens för att du skulle börja tro på Gud? Det fanns människor på den tiden som fick se dessa kraftgärningar och ändå inte trodde på Gud.

I en framtid kommer Gud att visa sig på detta sättet, så att människan inte har någon ursäkt kvar att inte underordna sig Gud. Just nu visar han sig inte på det sättet, men på andra sätt, t.ex. profetior i bibeln som stämmer så bra att det är omöjligt att blunda för det om man sätter sig in i det ordentligt. Det behövs en grundlig studie i detta området i ödmjukhet, uppriktighet och sanning för att kunna se hela sammanhanget från första sidorna i bibeln till sista.
Citera
2013-08-20, 00:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så abiogenesis frågan är i topic, och det har varit sakfrågan för mig i denna tråd.

För att skapa utrymme för ditt god-of-gaps 'argument'.

Citat:
Senare kom också frågan om makroevolution som verkligen är OT, men jag besvarade det ändå.

Eftersom den faktisk är ännu mera central för din bibel-marknadsföring.

Citat:
För mig handlar det inte om att det "känns bra", utan om att jag har fått massor med olika bevis, som sammantaget gör att jag tror och är övertygad om att Gud finns. Tron enligt bibeln ska vara på det sättet.

Tills vidare alltså "bevis" i en omdefinierat, subjektiv betydelse av ordet.

Citat:
Tro enligt bibeln är att man får bevis på Guds existens genom logiska förnuftiga argument och fakta:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebreerna 11:1 NWT)

Och förväntninger är alltså ett bevis för osynliga metafysiska gissninger.

"Planet Earth is calling; can you hear us station 'Holy Insanity?'

Citat:
Gudstjänster hos oss handlar om att på ett systematiskt sätt skaffa exakt kunskap om sanningen:

"han vars vilja är att alla slags människor skall bli räddade och komma till exakt kunskap om sanningen."(1 Tim 2:4 NWT)

Våra möten handlar om att komma fram till sanningen genom forskning i bibeln, vår samtid och vår verklighet. Vår rörelse hette därför från början "Bibelforskarna".

Det är ju ingen hemlighet att ni föredrar demagogi framför känslo-svallninger.
Citera
2013-08-20, 00:01
Medlem
Citat:
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet vi att händelserna runt Farao inte är skönlitteratur? Inte ens Israeliska forskare har hittat några bevis för att exodus tagit plats i verkligheten..

För att övernaturliga händelser ska få mig att tro på Gud måste det såklart finnas en tydlig koppling till Gud eller de abrahamitiska texterna. Det, och att händelserna faktiskt går att bevisa till att börja med.

Fast nu frågade jag om detta skulle hända dig här och nu, jag frågade:

"Hur skulle du tänka om du var med om allt detta?"

"skulle det vara nog för att du skulle tro på att Gud finns?"
Citera
2013-08-20, 00:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Nej, inte bara sådär.

Citat:
Gud själv går ju inte att sättas in i ett provrör och testas vetenskapligt, hela universum skulle förintas om det skulle hända.

Han är alltså inte allsmäktig eller så VILL han inte kommunikera.

Citat:
För enligt bibeln kan ingen människa se Gud och leva, han är en kraft mycket större än hela universum.

Finns det 'kraft' i den postulerade metafysiska existensen? Hur vet du det?

Citat:
Det enda vi människor kan få som evidens är just efterverkningar av hans krafter. Moses fick se en brinnande buske och fick höra Gud tala. Människor på Jesu tid, och dom första kristnas tid fick se människor uppväckas från döden.

Det är inte evidens, det är anekdotisk information.

Citat:
Är dessa saker nog som evidens för att du skulle börja tro på Gud?

Vid Noodlis, dom flesta religioner har anekdotisk ... men inkompatibel .... information.

Citat:
Det fanns människor på den tiden som fick se dessa kraftgärningar och ändå inte trodde på Gud.

Och vad kan man konkludera från detta? ..... ?

Citat:
I en framtid kommer Gud att visa sig på detta sättet,

Kristna profetior är inte precis kända för sin tillförlitlighet eller sin exakthet.

Citat:
så att människan inte har någon ursäkt kvar att inte underordna sig Gud.

Jo, att apologetiken, hoten, pseudo-vetenskapen och profetiorna inte ger mycket anledning till att andra än snuttefiltister skulle tro på det.

Citat:
Just nu visar han sig inte på det sättet, men på andra sätt, t.ex. profetior i bibeln som stämmer så bra

"Bra" .... hurså?

Citat:
att det är omöjligt att blunda för det om man sätter sig in i det ordentligt.

Och det har du gjort, på det 'rätta' sättet?

Citat:
Det behövs en grundlig studie i detta området i ödmjukhet, uppriktighet och sanning för att kunna se hela sammanhanget från första sidorna i bibeln till sista.

Du glömde irrationalitet och zombifiering.
Citera
2013-08-20, 07:03
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:

Gud själv går ju inte att sättas in i ett provrör och testas vetenskapligt, hela universum skulle förintas om det skulle hända. För enligt bibeln kan ingen människa se Gud och leva, han är en kraft mycket större än hela universum.

Är dessa saker nog som evidens för att du skulle börja tro på Gud? Det fanns människor på den tiden som fick se dessa kraftgärningar och ändå inte trodde på Gud.

I en framtid kommer Gud att visa sig på detta sättet, så att människan inte har någon ursäkt kvar att inte underordna sig Gud. Just nu visar han sig inte på det sättet, men på andra sätt, t.ex. profetior i bibeln som stämmer så bra att det är omöjligt att blunda för det om man sätter sig in i det ordentligt. Det behövs en grundlig studie i detta området i ödmjukhet, uppriktighet och sanning för att kunna se hela sammanhanget från första sidorna i bibeln till sista.

Du har fått allt om bakfoten. "Ingen kan se Gud och leva". Tror du verkligen på det du skriver? Isf har du aldrig sökt i ditt hjärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in