2013-08-18, 01:01
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagsvag
Tja, undrar vad det finns för lagar ang. vikt vid bogsering av fordon.
Kan inte hitta det i boken eller på nätet.

Fick en fråga på teori-programmet om att bogsera en bil som (låt oss säga)vägde 2400Kg av en som vägde 1500Kg. Vilken körkortsbehörighet behöver man?
Tydligen var svaret B, men varför och finns det som sagt några viktregler där?

Tack.
Du får inte dra mer än vad infästningen håller för. Tex en dragkrok, Tål den bara 1600 kg så får du inte dra ett fordon som väger över det. Då är det bättre att anlita en bärgare eller bättre fordon. Det är inte samma regler som för släpvagn eftersom fordonet bakom kan manövreras. Ett fordon utan t.ex. styrning eller bromsar får inte bogseras med lina.
Citera
2013-08-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Tycker också det låter konstigt men det står på min lapp om säkerthetskontroll som jag fått på trafikskolan och det står även på nätet!

Det gjorde vi på min körskola med. Att kontrollera defrostern bak var då enbart att komma ihåg att starta bilen och trycka på knappen, och se att "lampan" på knappen fungerade. Sen slog man bara av den igen. Poängen är väl att man ska veta hur man sätter igång den, men jag tror inte det är ett vanligt förekommande moment på säkerhetskontrollen.
Citera
2013-08-18, 16:21
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretsco
Det gjorde vi på min körskola med. Att kontrollera defrostern bak var då enbart att komma ihåg att starta bilen och trycka på knappen, och se att "lampan" på knappen fungerade. Sen slog man bara av den igen. Poängen är väl att man ska veta hur man sätter igång den, men jag tror inte det är ett vanligt förekommande moment på säkerhetskontrollen.

3 av 3 som jag har frågat, har fått kolla bromsarna. Är mest nervös för säkerhetskontrollen...
Citera
2013-08-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
3 av 3 som jag har frågat, har fått kolla bromsarna. Är mest nervös för säkerhetskontrollen...

tryck på bromspedalen ett par gånger tills där är ett tryck starta sen bilen och känn hur pedalen sjunker.. Dra åt handbromsen försök backa/köra fram. Du har lyckats!
Citera
2013-08-18, 22:22
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
tryck på bromspedalen ett par gånger tills där är ett tryck starta sen bilen och känn hur pedalen sjunker.. Dra åt handbromsen försök backa/köra fram. Du har lyckats!

Jadå, jag hoppas jag får bromsarna! Tack för tipsen dock. Är mest orolig att jag får kolla alla ljus... Enklast är ju tutan, servon, bromsarna...
Citera
2013-08-18, 22:29
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Jadå, jag hoppas jag får bromsarna! Tack för tipsen dock. Är mest orolig att jag får kolla alla ljus... Enklast är ju tutan, servon, bromsarna...

Kan det hända att man bara får instruktionerna "gör en inre säkerhetskontroll"? Eller nämner de alltid något specifikt man ska testa, typ bromsarna eller vindrutetorkarna?
Citera
2013-08-18, 23:24
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Kan det hända att man bara får instruktionerna "gör en inre säkerhetskontroll"? Eller nämner de alltid något specifikt man ska testa, typ bromsarna eller vindrutetorkarna?

De kommer nog först säga "kolla bromsorna och vindrutetorkarna" eller liknande. Sen säger de "gör en inre", då är det backspeglar och sittposition etc.
Citera
2013-08-19, 17:25
Medlem
Kedaychs avatar
Klarade teorin idag, 57 rätt.
Laddade ner Bonniers Trafikskola 2011 förra måndagen och har tränat ungefär 1 timme om dagen fram tills idag. Var mycket lättare än vad jag förväntade mig, hade väll mycket tur med frågor också.
Citera
2013-08-19, 18:27
Medlem
Citat:
Då är vi 2! Känns så jävla surt om man kuggar för att man missade något på säkerhetskontrollen....
Citera
2013-08-19, 18:41
Medlem
Har uppkörning imorn! Några sista tips?
Citera
2013-08-19, 19:19
Medlem
ZtarZcreams avatar
Tjena alla, tänkte dela med mig något dumt jag gjorde en morgon på väg till jobbet när jag var försenad 1-2 minuter. Jag var som sagt nyvaken och hade väldigt bråttom, i en korsning "huvudled" på en 50-väg svängde en bil in i min väg, och så dum som jag är körde jag om den!

Vad kom jag på några timmar senare? Jo, det var ett övergångsställe i mitten av omkörningen!
Så var väldigt noggranna när ni skall fatta ett snabbt beslut! Hade snuten sett mig hade jag blivit av med kortet direkt!
Citera
2013-08-19, 19:23
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Då är vi 2! Känns så jävla surt om man kuggar för att man missade något på säkerhetskontrollen....

Känns hemskt jobbigt det där. Att köra är inga problem, men kan inget om bilens motor och sådant...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in