2013-08-14, 23:12
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Det är lite det här jag har problem med i min körning och det var dels därför jag kuggade min körning. Hur ska man öva upp det här? Bara mer trafikvana och körtimmar som gäller?

Ja, precis som när man lirade fotboll som liten & tränarna ropade "ögonen på planen, inte fotbollen". Det intressanta finns inte tre meter framför bilen, utan långt fram. Känns lite konstigt i början, men sen vänjer man sig vid periferin.
Citera
2013-08-14, 23:22
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Ja, precis som när man lirade fotboll som liten & tränarna ropade "ögonen på planen, inte fotbollen". Det intressanta finns inte tre meter framför bilen, utan långt fram. Känns lite konstigt i början, men sen vänjer man sig vid periferin.

Tror jag har börjat vänja mig mer och mer senaste gångerna jag har kört. Kuggade uppkörningen för att jag inte såg de rekommenderade hastighetsskyltarna som satt i en tunnel ovanför körfälten. Har även lite svårt att läsa av vägbeskrivningar på skyltar från långt avstånd. Om det beror på ovana eller synen vet jag ej.
Citera
2013-08-15, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Grattis !!

nja du kan juh köra så självklart tjänst det enkelt :P

Ska självkart stå känns
Citera
2013-08-15, 08:54
Medlem
Tabbade för andra gången på det skriftliga och avbokade nyss uppkörningen men mycket tack vare mig själv, orkar fan inte sitta och göra datatester hela dagarna och bli helt slut i huvudet för att leta upp alla fel i boken pch försöka komma ihåg vad som var rätt, Bara trycket från jobbet och föräldrarna när man kommer hem för att plugga gör mig så sjukt pressad och omotiverad.

Vad har ni för pluggmetoder? Kan ni rekommendera någon bra mobilapp? Har ett par men inte hittat nån liknande datatesterna.

Hur lång tid innan uppskrivningen pluggar ni? Och hur länge varje dag?
Citera
2013-08-15, 10:03
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasalden
Tabbade för andra gången på det skriftliga och avbokade nyss uppkörningen men mycket tack vare mig själv, orkar fan inte sitta och göra datatester hela dagarna och bli helt slut i huvudet för att leta upp alla fel i boken pch försöka komma ihåg vad som var rätt, Bara trycket från jobbet och föräldrarna när man kommer hem för att plugga gör mig så sjukt pressad och omotiverad.

Vad har ni för pluggmetoder? Kan ni rekommendera någon bra mobilapp? Har ett par men inte hittat nån liknande datatesterna.

Jag håller just nu på att plugga med mobilappen iKörkort MC då jag har teoriprovet på måndag. Har pluggat på den 0,5-1h varje dag i några veckor. Jag tycker den är vettig med bra frågor och dessutom förklaringar till varför det är så. Går även att läsa teori och förberedelse för uppkörning i den. Den kostade dock över hundralappen, om det var värt det får jag se efter provet

iKörkort för bil är något billigare.
Citera
2013-08-15, 11:51
Medlem
Smirmats avatar
Citat:

Jag började plugga 2 veckor innan, skummade igenom boken och gjorde ett par tester online. Men sen så har jag alltid haft oförskämt lätt för att plugga.

Men ett tips är väl att läsa igenom hela boken innan du börjar nöta tester.
Citera
2013-08-15, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Jag började plugga 2 veckor innan, skummade igenom boken och gjorde ett par tester online. Men sen så har jag alltid haft oförskämt lätt för att plugga.

Men ett tips är väl att läsa igenom hela boken innan du börjar nöta tester.
aa tack! Ska försöka få mitt lata arsle att slå sig ner och plugga den där boken. Men nu är ju detta från person till person eftersom jag har jävligt svårt att plugga. Men på datatesterna körde ni igenom godkänt på alla faser eller körde sluttest tills ni klarade det flera ggr om?

Förstår att det igentligen bara är att nöta men plugga för min del tar emot något enormt även fast jag blir sysslolös, vill ju endå inget annat än att ha kortet i handen.
Citera
2013-08-15, 19:26
Medlem
Tja, undrar vad det finns för lagar ang. vikt vid bogsering av fordon.
Kan inte hitta det i boken eller på nätet.

Fick en fråga på teori-programmet om att bogsera en bil som (låt oss säga)vägde 2400Kg av en som vägde 1500Kg. Vilken körkortsbehörighet behöver man?
Tydligen var svaret B, men varför och finns det som sagt några viktregler där?

Tack.
Citera
2013-08-15, 21:13
Medlem
kedjuss avatar
Citat:
aa tack! Ska försöka få mitt lata arsle att slå sig ner och plugga den där boken. Men nu är ju detta från person till person eftersom jag har jävligt svårt att plugga. Men på datatesterna körde ni igenom godkänt på alla faser eller körde sluttest tills ni klarade det flera ggr om?

Förstår att det egentligen bara är att nöta men plugga för min del tar emot något enormt även fast jag blir sysslolös, vill ju endå inget annat än att ha kortet i handen.

Alla har olika sorters studieteknik men jag hade obegränsade teoriprover på elevcentralen så jag nötte bara dem. Att läsa igenom hela boken först kändes inte värt då jag ändå läste de delar jag hade dålig koll på flera gånger i och med teoritesterna. Först såg jag till att klara alla tester sen så nötte jag tills jag alltid fick mellan 67-70 rätt.
Citera
2013-08-15, 21:27
Medlem
Rippless avatar
Nu är jag på gång. Ansökte om att få hem en kod till att boka uppkörning och allt, kom idag så ska boka så snart som möjligt.

Dock så uppstod det ett problem. Jag tog kontakt med halkbaneföretaget här i trakten, och de mailade mig igår om en tid. Jag kunde inte den dagen, svarade och sa att jag behövde en annan tid. Har inte fått svar ännu och jag har SMS:at om han har sett mailet, men får inget svar. Är lite orolig att de kanske bokar in mig utan att jag kommer och blir tvungen att betala! Något sånt skulle säkert kunna hända om man har otur.
Citera
2013-08-15, 22:14
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Nu är jag på gång. Ansökte om att få hem en kod till att boka uppkörning och allt, kom idag så ska boka så snart som möjligt.

Dock så uppstod det ett problem. Jag tog kontakt med halkbaneföretaget här i trakten, och de mailade mig igår om en tid. Jag kunde inte den dagen, svarade och sa att jag behövde en annan tid. Har inte fått svar ännu och jag har SMS:at om han har sett mailet, men får inget svar. Är lite orolig att de kanske bokar in mig utan att jag kommer och blir tvungen att betala! Något sånt skulle säkert kunna hända om man har otur.

Prova att ringa dem imorgon alternativt åka dit (om det inte är för långt).
Citera
2013-08-15, 22:17
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykorax
Prova att ringa dem imorgon alternativt åka dit (om det inte är för långt).

Ska ringa dem imorgon tänkte jag. Men det är väl förbjudet att kräva att jag ska betala om jag sa igår att jag inte kunde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in