Citat:
Ursprungligen postat av Knorrblojj
Hej,
Hade min uppkörning igår, tisdag, i Göteborg och kuggade. Har inga problem eller svårigheter att förstå VAD jag gjorde fel men däremot så undrar jag en grej ang trafikintensiteten vid olika klockslag. Jag körde vid 13.30 och det var rätt mycket trafik ute (en 3a på protokollet) och ska köra upp nu på fredag igen, fast vid 10.30, kommer det skilja mycket tror ni? Hade underlättat..
Mvh
Trafikintensiteten skiljer vilt och spritt beroende på tiden, förarprövare, dag, osv osv osv.
Förarprövaren (mänskliga faktorn) är den mest avgörande. Jag har kört upp 4 gånger (den 4e igår, 6e Mars, sista gången också!

) - och vid alla olika tillfällena har jag ansett att deras bedömning av trafikintensiteten inte har varit mig delad.
Så det är väldigt diffust och synbarligen ogreppbart.
Å andra sidan - om du bor i staden du kör upp i eller är medveten om vilka tider som utgör de mest trafiktätaste tiderna på dygnet så kan ju enbart du själv svara på frågan.
Rent generellt tror jag att 10:30 är en rätt lugn tid på dygnet. De flesta är redan på skola/dagis/jobb/arbetsförmedling/SFI/[insert random institution here] osv.
De tider du kan vänta dig som de mest intensiva är väl mellan 07:00-09:00, 11:30-12:30, 15:30-17:00.
Jag presenterar inte dessa tider som rena fakta, utan bara grova uppskattningar av vilka tider som kan vara lite mer intensiva.
På morgonen beger sig alla till sina jobb och skolor. Runt lunchtid (11:30-12:00) åker vissa iväg för lunch och därmed ökar trafiken en aning. Sen har vi såklart den berömda rusningstrafiken då ALLA ska hem samtidigt, men självklart ska ALLA hem först också. Rusningstrafiken är den mest stressande och intensiva trafikmiljön i de större städerna. Förutsatt att trafiken faktiskt rullar på och inte har stannat upp helt.
Informativt?