2012-03-07, 18:41
Medlem
puryeeahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puryeeah
Uppkörning imorgon bitti, börjar bli lite nervöst

Klarade skiten
Citera
2012-03-07, 19:07
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puryeeah
Klarade skiten

Fan va nice!

Vad fick du göra på säkerhetskontrollen?
Citera
2012-03-07, 19:14
Medlem
Vad tycker ni, ska jag ha med min trafiklärare i bilen när jag gör uppkörning eller inte`?
finns det för nackdelar med att ha med honom.. ska nämligen köra med trafikskolans bil och trafikläraren ska med, man får bestämma om man vill att han ska sitta där bak under hela uppkörningen..
Citera
2012-03-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MG00
Vad tycker ni, ska jag ha med min trafiklärare i bilen när jag gör uppkörning eller inte`?
finns det för nackdelar med att ha med honom.. ska nämligen köra med trafikskolans bil och trafikläraren ska med, man får bestämma om man vill att han ska sitta där bak under hela uppkörningen..

Det är helt individuellt. Vissa tycker det är skönt att ha en person man känner i bilen, även om han inte får hjälpa dig. Oftast sitter man som lärare och småpratar med inspektören, och på så sätt kan det bli en mer avslappnad miljö för eleven som bara "gör sin grej", dvs fokuserar på att köra bil.
En annan fördel kan vara att om du nu gör något dumt på uppkörningen och blir underkänd, så vet läraren direkt vad du gjorde för fel, och kan förklara eller vidareutveckla i lugn och ro i efterhand.

Andra elever vill absolut inte ha med läraren i bilen eftersom de upplever att det då är två personer/fyra ögon som granskar deras körning och därigenom blir MER nervösa.

Du får helt enkelt bestämma själv vad du känner. Om du verkligen inte har en aning om vad du vill så rådfråga din lärare, han känner dig antagligen ganska bra och kan eventuellt avgöra vad som är bäst för just dig. Troligen kommer han dock att svara att "det spelar ingen roll, jag tror du fixar det oavsett" Han har ju trots allt bestämt att du är redo för att hantera en uppkörning.
Citera
2012-03-07, 19:50
Medlem
Knorrblojjs avatar
Hej,

Hade min uppkörning igår, tisdag, i Göteborg och kuggade. Har inga problem eller svårigheter att förstå VAD jag gjorde fel men däremot så undrar jag en grej ang trafikintensiteten vid olika klockslag. Jag körde vid 13.30 och det var rätt mycket trafik ute (en 3a på protokollet) och ska köra upp nu på fredag igen, fast vid 10.30, kommer det skilja mycket tror ni? Hade underlättat..

Mvh
Citera
2012-03-07, 20:31
Medlem
Chewins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knorrblojj
Hej,

Hade min uppkörning igår, tisdag, i Göteborg och kuggade. Har inga problem eller svårigheter att förstå VAD jag gjorde fel men däremot så undrar jag en grej ang trafikintensiteten vid olika klockslag. Jag körde vid 13.30 och det var rätt mycket trafik ute (en 3a på protokollet) och ska köra upp nu på fredag igen, fast vid 10.30, kommer det skilja mycket tror ni? Hade underlättat..

Mvh
Trafikintensiteten skiljer vilt och spritt beroende på tiden, förarprövare, dag, osv osv osv.
Förarprövaren (mänskliga faktorn) är den mest avgörande. Jag har kört upp 4 gånger (den 4e igår, 6e Mars, sista gången också! ) - och vid alla olika tillfällena har jag ansett att deras bedömning av trafikintensiteten inte har varit mig delad.

Så det är väldigt diffust och synbarligen ogreppbart.
Å andra sidan - om du bor i staden du kör upp i eller är medveten om vilka tider som utgör de mest trafiktätaste tiderna på dygnet så kan ju enbart du själv svara på frågan.

Rent generellt tror jag att 10:30 är en rätt lugn tid på dygnet. De flesta är redan på skola/dagis/jobb/arbetsförmedling/SFI/[insert random institution here] osv.
De tider du kan vänta dig som de mest intensiva är väl mellan 07:00-09:00, 11:30-12:30, 15:30-17:00.

Jag presenterar inte dessa tider som rena fakta, utan bara grova uppskattningar av vilka tider som kan vara lite mer intensiva.
På morgonen beger sig alla till sina jobb och skolor. Runt lunchtid (11:30-12:00) åker vissa iväg för lunch och därmed ökar trafiken en aning. Sen har vi såklart den berömda rusningstrafiken då ALLA ska hem samtidigt, men självklart ska ALLA hem först också. Rusningstrafiken är den mest stressande och intensiva trafikmiljön i de större städerna. Förutsatt att trafiken faktiskt rullar på och inte har stannat upp helt.

Informativt?
Citera
2012-03-07, 20:50
Medlem
Knorrblojjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chewin
Trafikintensiteten skiljer vilt och spritt beroende på tiden, förarprövare, dag, osv osv osv.
Förarprövaren (mänskliga faktorn) är den mest avgörande. Jag har kört upp 4 gånger (den 4e igår, 6e Mars, sista gången också! ) - och vid alla olika tillfällena har jag ansett att deras bedömning av trafikintensiteten inte har varit mig delad.

Så det är väldigt diffust och synbarligen ogreppbart.
Å andra sidan - om du bor i staden du kör upp i eller är medveten om vilka tider som utgör de mest trafiktätaste tiderna på dygnet så kan ju enbart du själv svara på frågan.

Rent generellt tror jag att 10:30 är en rätt lugn tid på dygnet. De flesta är redan på skola/dagis/jobb/arbetsförmedling/SFI/[insert random institution here] osv.
De tider du kan vänta dig som de mest intensiva är väl mellan 07:00-09:00, 11:30-12:30, 15:30-17:00.

Jag presenterar inte dessa tider som rena fakta, utan bara grova uppskattningar av vilka tider som kan vara lite mer intensiva.
På morgonen beger sig alla till sina jobb och skolor. Runt lunchtid (11:30-12:00) åker vissa iväg för lunch och därmed ökar trafiken en aning. Sen har vi såklart den berömda rusningstrafiken då ALLA ska hem samtidigt, men självklart ska ALLA hem först också. Rusningstrafiken är den mest stressande och intensiva trafikmiljön i de större städerna. Förutsatt att trafiken faktiskt rullar på och inte har stannat upp helt.

Informativt?

Smått, men annars är det ju som jag trodde själv. Yeye, det är väl bara att bege sig dit och göra sitt bästa!

Grattis till körkortet förresten!
Citera
2012-03-07, 21:09
Medlem
Chewins avatar
Citat:
Smått, men annars är det ju som jag trodde själv. Yeye, det är väl bara att bege sig dit och göra sitt bästa!

Grattis till körkortet förresten!
Tackar!

Tänk inte för mycket i förväg på hur mycket trafik det kommer vara / inte vara.
Jag tänkte lite såhär timmarna innan körningen: Jag skall bara transportera förarprövaren dit han eller hon vill. Jag ska inte visa något extraordinärt. Jag ska bara köra bil. Punkt.

Börjar man fokusera för mycket på enstaka ting som "ok, kolla fotgängare, läs skyltar, blinka i tid, håll hastigheten" så blir det rörigt. Bilkörningen ska fungera utan att man tänker på fyrtioelva saker i förväg.
Dessutom stressar det nog en hel del om man hela tiden försöker visa hur duktig man är.

Kör som du skulle köra med din flickvän / polare bredvid. Se inte förarprövaren som en förarprövare utan som en passagerare.

Kommer gå fint söh!
Citera
2012-03-07, 21:21
Medlem
Noxids avatar
Citat:
(en 3a på protokollet)

Vad är det för mening med att trafikinspektören skriver in hur stor trafikintensitet är?

Kommer det att påverka bedömningen något?
Citera
2012-03-07, 21:35
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh

Trafikintensiteten bedöms inom uppkörningsorten. Det som i Stockholm bedöms som en 3a hade förmodligen varit en 7a i Burträsk (Ja, jag vet att det bara finns 1-5).
Citera
2012-03-07, 21:53
Medlem
Noxids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Trafikintensiteten bedöms inom uppkörningsorten. Det som i Stockholm bedöms som en 3a hade förmodligen varit en 7a i Burträsk (Ja, jag vet att det bara finns 1-5).

Haha joo men jag tänkte på om det kommer påverka bedömningen något? Att trafikinspektören är något "snällare" i bedömningen om det är en 5a tex?
Citera
2012-03-08, 00:24
Medlem
Zukvalj2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxid
Haha joo men jag tänkte på om det kommer påverka bedömningen något? Att trafikinspektören är något "snällare" i bedömningen om det är en 5a tex?

Jag tror inte att det spelar någon roll. Du ska ju kunna köra bil, även när det är intensivt och stressigt.

Snarare att de för någon sorts statistik över sambandet mellan trafikintensitet och antal avklarade/icke avklarade prov. Något åt det hållet skulle jag tippa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in