2013-08-16, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Det är lite det här jag har problem med i min körning och det var dels därför jag kuggade min körning. Hur ska man öva upp det här? Bara mer trafikvana och körtimmar som gäller?

Ja bara köra å köra. testa att stanna vid ett rödljus och lyft blicken och titta så långt fram som de går så upptäcker du hur mycket detaljer och skyltar du ser. När du väl förstår hur användbart de är så blir de enklare att göra de på automatik!
Citera
2013-08-16, 01:31
Medlem
Rippless avatar
Känner mig mer säker på uppkörningen än teoriprovet. Kan köra väldigt bra nu enligt mig själv och alla som har åkt med mig, däremot kan vissa frågor på teorin vara väldigt märkliga.
Citera
2013-08-16, 10:41
Medlem
Sykoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Ska ringa dem imorgon tänkte jag. Men det är väl förbjudet att kräva att jag ska betala om jag sa igår att jag inte kunde?

Har du inte godkänt tiden kan de aldrig garantera att du fått det bekräftat. Skulle tiden vara idag och du avbokar samma dag kan det vara en helt annan grej. Är det om några veckor brukar det inte vara några problem. Förklara situationen för dem.
Citera
2013-08-16, 12:57
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykorax
Har du inte godkänt tiden kan de aldrig garantera att du fått det bekräftat. Skulle tiden vara idag och du avbokar samma dag kan det vara en helt annan grej. Är det om några veckor brukar det inte vara några problem. Förklara situationen för dem.

Ringde honom, han var jättetrevlig och sa att jag skulle ringa och boka när jag ville.

Just nu pluggar jag, ovanligt? Börjar tycka det är kul med teori...
Citera
2013-08-16, 14:26
Medlem
Citat:
Det är lite det här jag har problem med i min körning och det var dels därför jag kuggade min körning. Hur ska man öva upp det här? Bara mer trafikvana och körtimmar som gäller?

Åker du buss? Sätt dig längst fram i bussen bredvid föraren, Din uppgift är att köra bussen. Du ska hålla koll på alla dina medtrafikanter samtidigt som du själv ska köra bussen.

Kolla trafikljus, avfarter, korsningar, högerregeln, osv. Så får du upp träningen på bästa sätt.
Citera
2013-08-16, 18:18
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Åker du buss? Sätt dig längst fram i bussen bredvid föraren, Din uppgift är att köra bussen. Du ska hålla koll på alla dina medtrafikanter samtidigt som du själv ska köra bussen.

Kolla trafikljus, avfarter, korsningar, högerregeln, osv. Så får du upp träningen på bästa sätt.
Tack för tipset. Fungerar dock säkert lika bra med personbil?
Citera
2013-08-16, 19:23
Medlem
Rippless avatar
Gjorde TEO's sluttest och fick 65/65 på 13 minuter. Känns helt okej för första försöket!
Citera
2013-08-16, 22:20
Medlem
Vill bara tipsa om appen ikörkort. Jag tog mitt körkort i slutet av förra året och öppnade inte min teoribok fören två dagar innan provet för att kolla lite extra på saker jag var osäker på.

Det jag gjorde med appen var att mata prov så fort jag fick chansen, oftast på tåget/bussen till och från skolan. Klarade mitt teoriprov galant endast 2 fel.
Citera
2013-08-16, 23:58
Medlem
Citat:
Tack för tipset. Fungerar dock säkert lika bra med personbil?

I en buss ser du bättre runt om dig.. så jag föredrar vä buss men det går lika bra i en bil.
Citera
2013-08-17, 20:10
Medlem
Börjar närma sej uppkörning nu så jag har lite frågor! När det gäller säkerhetskontroll så är en del att man ska kolla så defrosten fungerar fram och bak. Hur ska man göra det? Fläkten fram märkar man ju om den funkar men värmeslingorna där bak då? Antar att jag inte ska vänta 30min för att sedan känna på rutan!
Citera
2013-08-17, 21:10
Medlem
Swexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungerman
Börjar närma sej uppkörning nu så jag har lite frågor! När det gäller säkerhetskontroll så är en del att man ska kolla så defrosten fungerar fram och bak. Hur ska man göra det? Fläkten fram märkar man ju om den funkar men värmeslingorna där bak då? Antar att jag inte ska vänta 30min för att sedan känna på rutan!

Har aldrig hört något om att kolla defrostern därbak. Möjligen att du kan slå på den på vintern om rutan är isig, men såvitt jag vet behöver du inte kontrollera att den funkar som en del i säkerhetskontrollen. Men jag kanske har fel.
Citera
2013-08-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swexx
Har aldrig hört något om att kolla defrostern därbak. Möjligen att du kan slå på den på vintern om rutan är isig, men såvitt jag vet behöver du inte kontrollera att den funkar som en del i säkerhetskontrollen. Men jag kanske har fel.
Tycker också det låter konstigt men det står på min lapp om säkerthetskontroll som jag fått på trafikskolan och det står även på nätet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in