2013-08-17, 14:36
Medlem
proconsuls avatar
Att tro något inte är en prestation. Tro är inte något att vara stolt över, den är egentligen inget annat än åsikter man vägrar att ompröva. Övertygelser är enkla. Ju starkare din tro är, desto mindre öppen du är för tillväxt och visdom, eftersom "styrkan i tron" bara är den intensitet med vilken du motstår att omvärdera dig själv. Så snart du är stolt över en tro, så snart du tror att det tillför något till vem du är, då du har gjort det en del av ditt ego.
Lyssna på när en "die-hard" konservativ eller en liberal berättar om sina djupaste övertygelser och du lyssnar på någon som aldrig kommer att höra vad du säger i alla frågor som är viktiga för dem - om du inte tror detsamma.
Varhelst det finns en tro, finns det en stängd dörr.
Skaffa föreställningar som svarar mot din mest ärliga, ödmjuka granskning och var aldrig rädd att förlora dem.

Livet är en subjektiv upplevelse och kan inte undflys. Varje erfarenhet jag har kommer genom min egen, personliga synvinkel. Det finns ingen peer-rewieved granskning av min direkta erfarenhet, ingen riktig bekräftelse på den. Detta har några viktiga implikationer för hur jag lever mitt liv.
Den mest omedelbara är att jag inser att jag måste lita på min egen personliga erfarenhet, eftersom ingen annan har denna vinkel.
En annan är att jag känner mig mer undrande om världen omkring mig, eftersom jag förstår att det inte finns någon "objektiv" förståelse. Jag hävdar att världen är byggd helt från grunden av mig.
Vad jag bygger detta på beror på de böcker jag läst, de människor jag har träffat, och de erfarenheter jag har haft. Det betyder att jag aldrig kommer att se världen riktigt som alla andra, vilket betyder att jag aldrig kommer att leva i riktigt samma värld som alla andra - och därför kan jag inte låta utomstående observatörer vara den myndighet som säger vem jag är eller vad livet verkligen är för mig.
Subjektivitet är primär upplevelse - det är det verkliga livet, och objektivitet är något som var och en av oss bygger ovanpå våra sinnen, privat, för att förklara det hela.
Denna sanning har världsomvälvande och omskakande konsekvenser för religion och vetenskap för dem som förstår det.
Citera
2013-08-17, 16:03
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur skulle tid kunnat finnas INNAN big bang??? (om man tror på en enda big bang alltså)

Tja, vad vet jag? Men att jag inte vet innebär inte att jag drar till med en gudom helt utan evidens.
Citera
2013-08-17, 16:10
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Japp. Vetenskapen tror på en evighet det gör vi troende också. Sen är vi inte överens vad denna evighet är för något. Vissa anser att det är en evig Skapare och vissa anser att det är ett evig multiversum. Som sagt jag tror inte på teorin om multiversum. Den gör bara saken mer komplicerat.

Troende har ofta, som du här ger uttryck för, en fäbless för att göra gudstron och fakta/underbyggda teorier om universums tillblivelse/evolution till likvärdiga alternativ där man kan välja det ena eller det andra, men så är givetvis inte fallet.

De förhärskande vetenskapliga teorierna har massvis med stöd i forskning medan gudstron helt saknar sådant stöd.
Citera
2013-08-17, 17:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Nej, varför skulle alternativ 3 gälla för mitt alternativ 4? Det kan vara t.ex vara så att kvantum-osäkerhet fick singulariteten att kollapsa utåt.
Du säger att kvantum-osäkerheten fick singulariteten att kollapsa utåt, hände detta med eller utan orsak?

Citat:
Sedan får begrepp som "orsak" ingen mening utan tid, det hoppas jag att du förstår.
Så du menar att Big Bang inte har någon orsak?
Citera
2013-08-17, 18:29
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Du säger att kvantum-osäkerheten fick singulariteten att kollapsa utåt, hände detta med eller utan orsak?

Så du menar att Big Bang inte har någon orsak?

Vet du vad hur osäkerheten fungerar? Det handlar alltså inte om en orsak, utan om en spontan händelse.

... Detta är bara en utav möjligheterna.

Jag vet inte om eller vad Big-bang orsakades av. Det jag vet är att utan tid kan ingen orsak hända.
Citera
2013-08-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det är en vanlig missuppfattning att det på något sätt ploppat upp nya arter "från ingenstans" på mycket kort tid. Ibland får man nästan uppfattningen att vissa tror att det hänt över en natt. (syftar inte på dig här)
Den kambriska 'explosionen' innefattar en tid på minst 30 MILJONER år.

Visserligen anses det vara 'kort' i evolutionära termer, men inget som på något sätt får forskarna att gå sömnlösa.
Vi vet också att liv frodades innan den kambriska 'explosionen', så där finns inga större frågetecken heller.

Det finns olika teorier som skulle kunna förklara varför evolutionen snabbades på under denna tid. Här är två av dem.

Syre, som blev allt vanligare för ca 700 milj år sedan kan förklara var arterna fick sin 'bensin' ifrån för denna snabba förändring.

En massdöd av arter innan 'explosionen' ger tillfälle för de överlevande arterna att utforska nya territorium och anpassa sig till dessa.

Vi kan inte med säkerhet säga exakt vad som ledde fram till 'explosionen', men vi har flera förklaringar att välja mellan. Sannolikt så är det inte heller en enda sak som spelat in.

Förklarar detta någorlunda det du funderade på?

Nej, även om den kambriska explosionen innefattar en tid på minst 30 miljoner år, så ser man inte den gradvisa utvecklingen som Darwin hade som teori. Visa mig motsatsen i så fall.
Citera
2013-08-17, 20:50
Medlem
Citat:
Då vet du inte vad kambriska explosion är för något. Sluta uttala dig om sådant som du inte vet något om.

Den skedde under 80 miljoner år, förövrigt.

Ok, kan du förklara vad det är jag har missuppfattat?
Citera
2013-08-17, 20:56
Medlem
Citat:
Bland annat då vi finns.

Ja vi vet att vi finns, det är fakta, men jag frågar hur du vet att det under rätt förutsättningar kan skapas liv från icke-liv? Du påstod ju att du vet detta:

Citat:
även om vi vet att det under rätt förutsättningar kan skapas liv från icke-liv.

Trots att du samtidigt säger att det inte finns bevis för det:

Citat:
Nej, abiogenesis är ingen teori. Det finns inga konkreta bevis,

Om det inte finns bevis så kan du ju inte veta, eller hur?
Citera
2013-08-17, 20:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, kan du förklara vad det är jag har missuppfattat?
Du tror att den kambriska explosion skulle motbevisa evolutionsteorin. Det gör den inte. Fråga valfri kunnig biolog, eller köp en jävla bok.

Hade den motbevisats, eller på något sätt visat sig inte stämma, hade det stått i alla världens tidningar och populärvetenskapliga tidningar skulle skriva spaltmeter om det.
Citera
2013-08-17, 21:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ja vi vet att vi finns, det är fakta, men jag frågar hur du vet att det under rätt förutsättningar kan skapas liv från icke-liv? Du påstod ju att du vet detta:

Trots att du samtidigt säger att det inte finns bevis för det:

Om det inte finns bevis så kan du ju inte veta, eller hur?

Det är skillnad på att veta ATT liv kan skapas under rätt förutsättningar, och att veta exakt HUR livet på jorden skapades.

Men ta inte mitt ord för det. Ta några kurser, ring runt, besök universitet, köp böcker.
Citera
2013-08-17, 21:03
Medlem
Citat:
Nej, även om den kambriska explosionen innefattar en tid på minst 30 miljoner år, så ser man inte den gradvisa utvecklingen som Darwin hade som teori. Visa mig motsatsen i så fall.

Var ser vi den gradvisa utvecklingen av t.ex. trilobiterna från en annan art?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trilobiter

Dessa dyker upp plötsligt i den kambriska explosionen, utan att man vet varifrån den kommer, vilka arter som var deras förfäder mellan urcellen och trilobiten.
Citera
2013-08-17, 21:04
Medlem
Citat:
Du tror att den kambriska explosion skulle motbevisa evolutionsteorin. Det gör den inte. Fråga valfri kunnig biolog, eller köp en jävla bok.

Hade den motbevisats, eller på något sätt visat sig inte stämma, hade det stått i alla världens tidningar och populärvetenskapliga tidningar skulle skriva spaltmeter om det.

Hehe, bra argument
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in