2013-08-17, 10:59
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ok, vi kan börja ett steg i taget. Min första fråga till dig är om du tror på en absoluta första orsak eller inte?

Osäker på vad du avser med "absolut första orsak" men avses något slags medveten skapare så saknas evidens för detta.

Senaste rönen kring Big Bang är att det faktiskt kan vara så att tid saknades innan Big Bang, vilket faktiskt skulle kunna vara möjligt. I svarta hål går tiden långsamt och om tiden före Big Bang var det ultimata svarta hålet kan tiden faktiskt ha stått stilla.
Citera
2013-08-17, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Osäker på vad du avser med "absolut första orsak" men avses något slags medveten skapare så saknas evidens för detta.

Senaste rönen kring Big Bang är att det faktiskt kan vara så att tid saknades innan Big Bang, vilket faktiskt skulle kunna vara möjligt. I svarta hål går tiden långsamt och om tiden före Big Bang var det ultimata svarta hålet kan tiden faktiskt ha stått stilla.
Hur skulle tid kunnat finnas INNAN big bang??? (om man tror på en enda big bang alltså)
Citera
2013-08-17, 11:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ungefär som bibeln pratar om Gud alltså?
Japp. Vetenskapen tror på en evighet det gör vi troende också. Sen är vi inte överens vad denna evighet är för något. Vissa anser att det är en evig Skapare och vissa anser att det är ett evig multiversum. Som sagt jag tror inte på teorin om multiversum. Den gör bara saken mer komplicerat.
Citera
2013-08-17, 12:20
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Hur skulle tid kunnat finnas INNAN big bang??? (om man tror på en enda big bang alltså)
Ifall vårt universum som vi ser bara är ett i mängden är det inte så svårt att förstå hur tid finns innan vår big bang.

Sen är tid inte konstant heller. Du kan i principerna vi lever efter stoppa tiden ifall du möter med hastighet.
Citera
2013-08-17, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve

Citat:
Ursprungligen postat av icarus_gbg
Ifall vårt universum som vi ser bara är ett i mängden är det inte så svårt att förstå hur tid finns innan vår big bang.

Sen är tid inte konstant heller. Du kan i principerna vi lever efter stoppa tiden ifall du möter med hastighet.
Det hade varit bättre om du svarade på min fråga
Citera
2013-08-17, 13:29
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
T.ex. kambriska explosionen, som visar det motsatta till en långsam utveckling av arter. Plötsligt dyker det upp massor med färdiga djurarter som inte visar det minsta tecken på att ha utvecklats sakta under lång tid från andra djurarter.

Det är en vanlig missuppfattning att det på något sätt ploppat upp nya arter "från ingenstans" på mycket kort tid. Ibland får man nästan uppfattningen att vissa tror att det hänt över en natt. (syftar inte på dig här)
Den kambriska 'explosionen' innefattar en tid på minst 30 MILJONER år.

Visserligen anses det vara 'kort' i evolutionära termer, men inget som på något sätt får forskarna att gå sömnlösa.
Vi vet också att liv frodades innan den kambriska 'explosionen', så där finns inga större frågetecken heller.

Det finns olika teorier som skulle kunna förklara varför evolutionen snabbades på under denna tid. Här är två av dem.

Syre, som blev allt vanligare för ca 700 milj år sedan kan förklara var arterna fick sin 'bensin' ifrån för denna snabba förändring.

En massdöd av arter innan 'explosionen' ger tillfälle för de överlevande arterna att utforska nya territorium och anpassa sig till dessa.

Vi kan inte med säkerhet säga exakt vad som ledde fram till 'explosionen', men vi har flera förklaringar att välja mellan. Sannolikt så är det inte heller en enda sak som spelat in.

Förklarar detta någorlunda det du funderade på?
Senast redigerad av Norrbottens 2013-08-17 kl. 13:54.
Citera
2013-08-17, 14:03
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
T.ex. kambriska explosionen, som visar det motsatta till en långsam utveckling av arter. Plötsligt dyker det upp massor med färdiga djurarter som inte visar det minsta tecken på att ha utvecklats sakta under lång tid från andra djurarter.
Då vet du inte vad kambriska explosion är för något. Sluta uttala dig om sådant som du inte vet något om.

Den skedde under 80 miljoner år, förövrigt.
Citera
2013-08-17, 14:05
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Finns det några vetenskapsmän som tror att universum skapades från ingenting utan någon absolut orsak? Vad jag vet finns några vetenskapsmän som tror att vårt universum uppstod från andra universum (multiversum).
Ja, många. Om du har tid kan jag verkligen rekommendera dig en föreläsning av Lawrence M Krauss: http://www.ur.se/Produkter/175811-UR-Samtiden-Ett-universum-ur-ingenting-Lawrence-Krauss-om-universums-uppkomst
Citera
2013-08-17, 14:07
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Hur vet vi det?
Bland annat då vi finns.

http://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis#Spontaneous_generation Om du är intresserad så finns det mycket att läsa.
Citera
2013-08-17, 14:11
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Ja fakta är att äpplet faller ner till marken, men vad det beror på kan man ha teorier om.
Ja, gravitationsteorin.

Citat:
Nja, är inte celler och att celler bygger upp liv ett faktum?

Ja, men teorin om hur celler fungerar (cellandning, osv) är inte det.

Citat:
Det är enligt mig ett faktum att djur och människor anpassar sig, utvecklas och förändras, men att alla djur skulle ha kommit från en enda ursprunglig cell är en dåligt underbyggd teori enligt mig, det är snarare en hypotes.

Att allt har samma ursprung är väldigt väl underbyggt från oberoende DNA-undersökningar under många års tid. Evolutionsteorin är en av de bäst underbyggda teorier som finns, och ska man kalla någon teori för fakta, så är det den. Evolutionsteorin har mycket mer underlag än till exempel gravitationsteorin.

Åsikter spelar ingen roll inom vetenskapen, men jag tror att det faktum att du vill kalla ET för en hypotes, visar snarare på ignorans.
Citera
2013-08-17, 14:15
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det beror på vad du syftar med "okänd anledning". Om du menar att en anledning finns men den är okänd så gäller alternativ 3 i min lista. Om du menar att ingen anledning finns så gäller antingen alternativ 1 eller alternativ 2 i listan. Dessa är de enda alternativen. Vilken alternativ nedan tycker du är rimlig och varför?

Nej, varför skulle alternativ 3 gälla för mitt alternativ 4? Det kan vara t.ex vara så att kvantum-osäkerhet fick singulariteten att kollapsa utåt.

Sedan får begrepp som "orsak" ingen mening utan tid, det hoppas jag att du förstår.
Citera
2013-08-17, 14:17
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Japp. Vetenskapen tror på en evighet det gör vi troende också. Sen är vi inte överens vad denna evighet är för något. Vissa anser att det är en evig Skapare och vissa anser att det är ett evig multiversum. Som sagt jag tror inte på teorin om multiversum. Den gör bara saken mer komplicerat.
Nej, vad får du det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in