2013-05-26, 17:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Hur som helst, så kan man ju säga vad man vill, det är ett faktum att mognad, kompetens och erfarenhet (oftast) kommer med åldern.
Något som också kommer med ålder är epitetet Grinig gammal gubbe.

Ser inte alls varför äldre mods skulle vara bättre. Jag vet många 40+ som beter sig som tonåringar och skriver som ännu yngre.
Citera
2013-05-27, 15:41
Medlem
bombaccis avatar
Skulle uppskatta några reflektioner från användare och moderatorer på de funderingar jag tog upp på förra sidan.
Citera
2013-05-27, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Något jag tycker är lite konstigt är att reglerna tycks så diffusa på vissa områden. Det jag främst tänker på är

1: Att vissa blir varnade för att de mest postar en länk som svar i en tråd ( själv fått en varning för det en gång, fast länken svarade på typ allt som frågades i trådstarten). Kollar man dock igenom olika trådar så ser man att det är väldigt vanligt att folk mest skriver in enbart länkar som svar och dessa får vara kvar utan åtgärd från moderatorer.

Jag förstår att man inte enbart vill att folk postar en länk i en tråd ( blir trist läsning) men är lite konstigt när vissa får varningar medans andras inlägg får vara kvar.
Nu kommer någon skriva att moderatorerna inte har sett det än men det är inte så för många inlägg finns kvar efter en längre tid.

2. När folk bir varnade för att ha postat en "onödig trådstart" medan andra klarar sig undan med att tråden blir papperskorgad. Inte ett lika stort problem som det jag tar upp ovan men det är också ganska diffust. Känns lite som om det beror på vilket humör vald moderator är på.
Citat:
Skulle uppskatta några reflektioner från användare och moderatorer på de funderingar jag tog upp på förra sidan.

Visst är det så att varningar delas ut med varierande bedömningsnivå, moderatorer är trots allt människor som tolkar reglerna så gott de kan. Det är däremot egentligen inte ett stort problem, så länge det sker inom en rimlig gräns förstås. När en användare tas upp för omröstning så granskas varningarna individuellt, då kan en användare med fem lindriga varningar frias medan en annan med tre grövre varningar fällas. Om man istället gav varningar till alla inlägg som raderades (som då bryter mot reglerna) så skulle avstängningarna hagla, och det är egentligen det enda möjliga alternativet, som i mitt tycke skulle vara en försämring.
Citera
2013-05-27, 16:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Visst är det så att varningar delas ut med varierande bedömningsnivå, moderatorer är trots allt människor som tolkar reglerna så gott de kan. Det är däremot egentligen inte ett stort problem, så länge det sker inom en rimlig gräns förstås. När en användare tas upp för omröstning så granskas varningarna individuellt, då kan en användare med fem lindriga varningar frias medan en annan med tre grövre varningar fällas. Om man istället gav varningar till alla inlägg som raderades (som då bryter mot reglerna) så skulle avstängningarna hagla, och det är egentligen det enda möjliga alternativet, som i mitt tycke skulle vara en försämring.

Bra att du informerade mig om att moderaterna är människor

Har ingen önskan om att man ska varna o stänga av användare för små regelbrott däremot tycker jag att regler ska gälla för alla och inte att några blir bestraffade och andra inte. Hade moderatorn t ex bara tagit bort mitt inlägg utan att ge mig varning så hade jag enklare "accepterat" det.

Jag hade dock en bra diskussion med vald moderator så vill egentligen inte just diskutera min specifika varning utan mer fenomenet i sig självt.
Kan bli lite frustrerad när jags er att länk svar får finnas kvar medan jag själv ( och andra) har fått varningar för detta.

Ungefär som om poliser irl skulle ge böter till några som går mot röd gubbe med säg 100 kr medan andra som går mot röd gubbe skulle de inte ingripa emot. Bötesloppet på 100 kr svider inte i sig självt så mycket utan mest att de andra kan/gör samma sak utan böteslapp.
Citera
2013-05-27, 16:47
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Något jag tycker är lite konstigt är att reglerna tycks så diffusa på vissa områden. Det jag främst tänker på är

1: Att vissa blir varnade för att de mest postar en länk som svar i en tråd ( själv fått en varning för det en gång, fast länken svarade på typ allt som frågades i trådstarten). Kollar man dock igenom olika trådar så ser man att det är väldigt vanligt att folk mest skriver in enbart länkar som svar och dessa får vara kvar utan åtgärd från moderatorer.

Jag förstår att man inte enbart vill att folk postar en länk i en tråd ( blir trist läsning) men är lite konstigt när vissa får varningar medans andras inlägg får vara kvar.
Nu kommer någon skriva att moderatorerna inte har sett det än men det är inte så för många inlägg finns kvar efter en längre tid.

2. När folk bir varnade för att ha postat en "onödig trådstart" medan andra klarar sig undan med att tråden blir papperskorgad. Inte ett lika stort problem som det jag tar upp ovan men det är också ganska diffust. Känns lite som om det beror på vilket humör vald moderator är på.

Som moderator i KS, ABoK och KoMiOV ser jag det kortfattat så att det beror på kontexten det postas i och den enskilda innehållet som postas.

1. Enbart länk som trådstart är inte okay. Enbart länk som inlägg är okay om det t ex citerar fråga som undrar över en webbadress. Enbart länk som diskussionsinlägg är inget vidare bra, men får ofta kvarstå i tråd. Enbart länk som humoristiskt kommentar eller som OT-spår är sällan okay. Ser ett länk-inlägg tillräckligt slarvigt/diskussionsförstörande ut bör varning medfölja radering. Är det slarviga/diskussionsförstörande länk-inlägget del av ett mönster hos kontot blir varning mer lämpligt.
Olika delforum har dock olika behov av moderering.

2. Kraven på trådstarter är olika i olika delforum. T ex ABoK har större behov av bra trådstarter än KS, och KoMiOV har ännu större.
- Om trådstarten är tunn eller inte anser jag ska sättas i relation till hur mkt info som är tillgänglig vid tillfället.
- Om trådstarten både är för tunn, det redan finns tråd, och är felplacerad så är det tre brister i samma kinderegg och varning bör definitivt medfölja flytt till PK. Om den bara har en av nämnda brister bör varning inte medfölja, förutsatt att den ser ut att ha seriösa intentioner.

Bombacci upplever vissa saker diffusa. Det är möjligt att modereringsrutinerna är för godtyckliga bör ses över. Det lämnar jag åt andra att bedöma. Alternativet till utrymme för godtycke skulle vara en väldigt detaljerad manual att hålla sig till. Med en sådan är det lätt att hamna i att sila mygg och svälja kameler.
Citera
2013-05-27, 16:54
Medlem
bombaccis avatar
Tack för svar. Det jag tog upp/menade var länksvar alltså inte trådstartar med enbart en länk. Sånt är bara skräp och sånt vill jag inte heller se.

Däremot om någon ställer en dum fråga eller är helt enkelt för lat för att göra en enkel google sökning så tycker jag det är okey om någon svarar med en "let it me google it for you" länk.

Exempel

http://lmgtfy.com/?q=N%C3%A4r+f%C3%B6ddes+G%C3%B6ran+Persson%3F
Citera
2013-05-27, 17:04
Bannlyst
Citat:
Bra att du informerade mig om att moderaterna är människor

Ja, men då borde du veta att man får räkna med några subjektiva tolkningar, för det är i själva verket de som är diffusa och inte reglerna i sig. Alla inlägg är så olika att det är i princip omöjligt att få en enhetlig bedömning som precis alla moderatorer delar, det är av den anledningen som omröstningar sker.

Citat:
Har ingen önskan om att man ska varna o stänga av användare för små regelbrott däremot tycker jag att regler ska gälla för alla och inte att några blir bestraffade och andra inte. Hade moderatorn t ex bara tagit bort mitt inlägg utan att ge mig varning så hade jag enklare "accepterat" det.

Jag hade dock en bra diskussion med vald moderator så vill egentligen inte just diskutera min specifika varning utan mer fenomenet i sig självt.
Kan bli lite frustrerad när jags er att länk svar får finnas kvar medan jag själv ( och andra) har fått varningar för detta.

Som sagt, alternativet är att varje raderat inlägg skulle rendera i en varning, vilket borde vara ohållbart av uppenbara anledningar.

Citat:
Ungefär som om poliser irl skulle ge böter till några som går mot röd gubbe med säg 100 kr medan andra som går mot röd gubbe skulle de inte ingripa emot. Bötesloppet på 100 kr svider inte i sig självt så mycket utan mest att de andra kan/gör samma sak utan böteslapp.

Vissa fartsyndare kommer undan med en varning, andra får böter. Vissa får sin alkohol uthälld medan andra får en tillsägelse. Flashback är inte unikt i det avseendet, världen är inte perfekt med avsaknad av subjektiva bedömningar.
Citera
2013-06-26, 12:00
Medlem
Nochillss avatar
Jag vill tacka er moderatorer för att ni finns till, reglerar trådarna här på FB och förstår att ni lägger ner mkt av er fritid på att göra detta.
Däremot så känner jag ofta att ni kan vara nog så hårda mot en del inlägg och är finkänsliga, jag förstår att det är svårt att tackla vilda diskussioner.
Citera
2013-08-17, 00:47
Avstängd
flashbacks moderatorer kom ner på jorden

som rubriken
tycker nog att flashbacks moderatorer ska komma ner på jorden
om man söker på forumet ser man allt som oftasts stängda ämnen
Citera
2013-08-17, 00:48
Medlem
tzjs avatar
Fast det finns ju anledningar till att ämnen stängs.
Citera
2013-08-17, 00:49
Bannlyst
Modsen hatar när någon bumpar ett ämne, det ger dem en massa jobb.
Citera
2013-08-17, 00:51
Medlem
adventualthorizons avatar
Har noterat att det skapas många trådar just nu om missnöje med moderatorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in