Citat:
Ursprungligen postat av
Vespour
Det där reagerade jag på. Vad är det för stolpskott som skrivit det? Det finns ingen av lagböckerna som har skattelagstiftningen eftersom den är på 1000+ sidor!
Och ett tips till Knugenspikadoll och andra grodintresserade: Ni kommer inse snabbt att ni inte kan köra med en och samma lagbok under hela utbildningen, såvida ni inte tycker det är smidigt att sammanställa ett eget kommendium med alla ändringar i alla relevanta lagar inför varje tenta. Ni kommer troligen behöva uppdatera er lagtext inför varje läsår. Läser ni på GU har vi flera terminer/kurser där vi får köpa separata lagtextkompendium och således inte behöver någon lagbok med på tentan, hur de andra skolorna löser det vet jag inte. Ett allmänt gångbart tips är dock att fråga kursansvariga som brukar ha koll på saken. Beroende på rättsområde kan den gröna fungera alldeles utmärkt, även om man inte studerar på en skola som börjar på U.
"Stolpskottet" är en professor som behöver material som uppenbarligen inte finns i den blå och speciellt inte i den gröna, men som definitivt finns i den svarta. Jag är övertygad om att han är grym på sitt område.
Svarta, blå eller gröna... är detta ens en diskussion? jag tittade precis på adlibris och såg att prisskillnaden mellan den svarta och gröna är 200 kronor. Läser man vissa kommentarer om den gröna så är argumenten för den gröna lagboken att det "kan gå", att "den duger" och att "den duger gott väl"....den ena osäkra kommentaren efter den andra i kombination med personangrepp.
jämför vi exempelvis den svarta och gröna så skiljer det sig 200 kronor i pris, som jag poängterat, men man får betydligt mer med den svarta, bland annat massa skattelagstiftning (som professorn redan sagt) samt alla rättsfallshänvisningar o.s.v. som inte finns i den gröna. Det kräver mer kompletteringslitteratur om man använder den gröna i stället för den svarta, vilket i längden kostar mer. Det ekonomiska argumentet vilar därför lätt i den svartas ringhörna. Köper man den gröna måste man komplettera med flertalet rättsfallssamlingar inom europarätt och så vidare.. listan är lång.. så min slutsats är att jag personligen inte har råd, som juriststudent, att köpa den gröna lagboken... den blir dyr i längden. ... den är inte ens billig att köpa... slå ut priset per lag i den gröna lagboken så är den många gånger dyrare än både den svara och den blå.. Nej, som sagt.. den gröna lagboken är inte en lagbok för juridikstudenter... utan en lagbok till övriga med ett visst intresse för juridik.
Jag diskuterar gärna mer men man behöver inte ägna sig åt personangrepp..kom med nått sakligt istället. För övrigt fattar jag inte varför man vill skydda den gröna lagboken, jag tycker den är svårförsvarad.. är det kanske därför ni som har den gröna ägnar er åt personangrepp istället?
Anyways..