2013-08-15, 08:45
Medlem
ProsecutorDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenspikadoll
bla bla bla

Hur man än vrider och vänder på frågan om den gröna så är den i min värld inte en lagbok för jurister, utan för juridikintresserade.

Jag kan inte avgöra vilken lagsamling som är bäst, men om jag ser en grön lagbok som hoppar som en groda, ser ut som en groda och luktar som en groda..så är det nog en groda.

Den gröna lagboken fungerar alldeles utmärkt och har absolut sina fördelar jämfört med alternativen. Och det spelar ingen roll om du har en blå eller svart lagbok - det som spelar roll är att du FÖRSTÅR vilken lag som blir tillämpbar samt förstår vad som står i de olika lagrummen.
Citera
2013-08-15, 08:57
Medlem
Grotiuss avatar
Använder "riktiga jurister" överhuvudtaget lagböcker längre?
Citera
2013-08-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenspikadoll
Mycket prat av en juristintresserad

Suck... Du har läst en termin. Du har ingen aning om vilken lagbok som duger för utbildningen. eXtremo har läst många fler terminer än vad du har gjort.

Kan f.ö. upplysa dig om att du inte behöver en lagbok kommande termin, T2 på SU kör uteslutande på lagtextkompendium som finns att köpa på bokhandeln (även om lagböckerna kan användas, men det är bara hjärndött mtp hur mycket skönare kompendierna är). På T1 duger den Gröna lagboken definitivt och nästa gång du kommer behöva din blåa lagbok är på T4 - och då måste du köpa en ny ändå. Grattis!
Citera
2013-08-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespour
Det där reagerade jag på. Vad är det för stolpskott som skrivit det? Det finns ingen av lagböckerna som har skattelagstiftningen eftersom den är på 1000+ sidor!

Och ett tips till Knugenspikadoll och andra grodintresserade: Ni kommer inse snabbt att ni inte kan köra med en och samma lagbok under hela utbildningen, såvida ni inte tycker det är smidigt att sammanställa ett eget kommendium med alla ändringar i alla relevanta lagar inför varje tenta. Ni kommer troligen behöva uppdatera er lagtext inför varje läsår. Läser ni på GU har vi flera terminer/kurser där vi får köpa separata lagtextkompendium och således inte behöver någon lagbok med på tentan, hur de andra skolorna löser det vet jag inte. Ett allmänt gångbart tips är dock att fråga kursansvariga som brukar ha koll på saken. Beroende på rättsområde kan den gröna fungera alldeles utmärkt, även om man inte studerar på en skola som börjar på U.

"Stolpskottet" är en professor som behöver material som uppenbarligen inte finns i den blå och speciellt inte i den gröna, men som definitivt finns i den svarta. Jag är övertygad om att han är grym på sitt område.

Svarta, blå eller gröna... är detta ens en diskussion? jag tittade precis på adlibris och såg att prisskillnaden mellan den svarta och gröna är 200 kronor. Läser man vissa kommentarer om den gröna så är argumenten för den gröna lagboken att det "kan gå", att "den duger" och att "den duger gott väl"....den ena osäkra kommentaren efter den andra i kombination med personangrepp.

jämför vi exempelvis den svarta och gröna så skiljer det sig 200 kronor i pris, som jag poängterat, men man får betydligt mer med den svarta, bland annat massa skattelagstiftning (som professorn redan sagt) samt alla rättsfallshänvisningar o.s.v. som inte finns i den gröna. Det kräver mer kompletteringslitteratur om man använder den gröna i stället för den svarta, vilket i längden kostar mer. Det ekonomiska argumentet vilar därför lätt i den svartas ringhörna. Köper man den gröna måste man komplettera med flertalet rättsfallssamlingar inom europarätt och så vidare.. listan är lång.. så min slutsats är att jag personligen inte har råd, som juriststudent, att köpa den gröna lagboken... den blir dyr i längden. ... den är inte ens billig att köpa... slå ut priset per lag i den gröna lagboken så är den många gånger dyrare än både den svara och den blå.. Nej, som sagt.. den gröna lagboken är inte en lagbok för juridikstudenter... utan en lagbok till övriga med ett visst intresse för juridik.

Jag diskuterar gärna mer men man behöver inte ägna sig åt personangrepp..kom med nått sakligt istället. För övrigt fattar jag inte varför man vill skydda den gröna lagboken, jag tycker den är svårförsvarad.. är det kanske därför ni som har den gröna ägnar er åt personangrepp istället?

Anyways..
Citera
2013-08-15, 11:15
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Använder "riktiga jurister" överhuvudtaget lagböcker längre?

Ja. De flesta jurister är trots allt äldre än juriststudenterna.

Jag har för mig att MSA här i Stockholm inte har några lagböcker i fysiskt format.

Mitt inlägg i lagboksdebatten: Jag har den blå av kulturhistoriska och materialistiska skäl. Den är dyrast och traditionstyngd (fokus på tyngd :< ). Dess symbolvärde (OMG jag ska bli jurist, jag har en tegelsten som visar det) är enormt.

Det är också ett skitdumt köp. Iallafall på SU. Jag har använt den under JIKen; därefter har jag köpt författningssamlingar med alla nödvändiga lagar till varje enskild kurs. Den totala kostnaden av författningssamlingarna under hela programmet bör understiga köpet av 1 st ny blå lagbok - och de flesta anser att man behöver köpa en ny lagbok åtminstone en gång. De gånger man behöver mer lagtext - PM, förberedelse till rättegångsspel etc - är det bättre och smidigare med digitala källor.
Citera
2013-08-15, 11:19
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
). På T1 duger den Gröna lagboken definitivt och nästa gång du kommer behöva din blåa lagbok är på T4 - och då måste du köpa en ny ändå. Grattis!

Inte i nya ordningen, skatterätt + straffrätt:

Citat:
– Författningssamling i straffrätt, Med hänvisningar till rättsfall. Vårterminen 2013. Norée (Innehåller all lagtext som behövs vid examinationen).

Citat:
De författningar som utgör kursfordran finns i "Skattelagstiftning" 13:01, sammanställda av Gunnar Rabe, Norstedts Juridik, "Skattevolymen 2013:1, utgiven av FAR/SRS Förlag liksom i "Författningssamling i skatterätt 2013:1", utgiven av Karnov Group.
Citera
2013-08-15, 11:21
Medlem
Bargents avatar
Jag är i princip färdig med juristutbildningen i Uppsala och har hittills använt 2 stycken gröna lagböcker (2009 och 2012) samt behövt köpa en rättsaktssamling i associationsrätt samt en rättsaktssamling i skatterätt (precis som de med svarta/blåa/röda lagböcker behövde göra).

Den gröna lagboken räcker gott och väl - i arbetslivet använder man dessutom google i 95 % av fallen.
Citera
2013-08-15, 11:27
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ja. De flesta jurister är trots allt äldre än juriststudenterna.[...]
Jag är, som framgår av min signatur, betydligt äldre än de flesta verksamma jurister men jag använder bara fysiska böcker när jag inte ids slå på datorn eller av någon anledning inte har den med mig (att läsa lagen i telefonen tycker jag inte funkar så där jättebra).
Citera
2013-08-15, 12:30
Medlem
Efter att ha följt lagboksdebatten här så verkar den svarta vara det som jag bör satsa på. Men samtidigt så försöker jag hitta mer eller mindre triviala skäl till att skaffa den blå. Den är så mumsig.
Citera
2013-08-15, 12:34
Medlem
feinsteins avatar
För att byta ämne lite ifrån lagboksdebatten. Så har jag en fråga vad gäller valbara fördjupningskurser på termin 7 och 8.

Är det någon som vet om det finns möjlighet att läsa andra relevanta kurser än de som ges av juridiska institutionen, såsom i statsvetenskap, språk eller ekonomi och/eller räkna in såna kurser man läst tidigare om de faller inom området? Har kurser på 30 poäng som hade varit gött att räkna in examen och därmed också kanske förkorta utbildningen med en termin.

Är det någon som vet om det här är möjligt? Har försökt söka fram informationen men kan inte hitta något konkret. Tacksam för hjälp om någon vet.
Citera
2013-08-15, 12:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feinstein
För att byta ämne lite ifrån lagboksdebatten. Så har jag en fråga vad gäller valbara fördjupningskurser på termin 7 och 8.

Är det någon som vet om det finns möjlighet att läsa andra relevanta kurser än de som ges av juridiska institutionen, såsom i statsvetenskap, språk eller ekonomi och/eller räkna in såna kurser man läst tidigare om de faller inom området? Har kurser på 30 poäng som hade varit gött att räkna in examen och därmed också kanske förkorta utbildningen med en termin.

Är det någon som vet om det här är möjligt? Har försökt söka fram informationen men kan inte hitta något konkret. Tacksam för hjälp om någon vet.

För SU:

Citat:
Förutom kurser i juridiska ämnen eller i ämnen med direkt juridisk anknytning kan kurs eller kurser om högst 30 högskolepoäng med administrativ, ekonomisk eller social inriktning ingå i utbildningen, om de godkänns av Juridiska fakultetens utbildningsutskott. Även andra kurser kan ingå enligt utskottets närmare bestämmande.

Jag vet inte hur det påverkar tingspoängen.
Senast redigerad av Sobofied 2013-08-15 kl. 12:45.
Citera
2013-08-15, 12:49
Medlem
feinsteins avatar
Ok tack så mycket. Då antar jag att något liknande bör gälla även i Lund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in