2013-08-15, 07:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Efter det du skrev om att Stay Behind kan vara inblandade i våldsdåd i Europa har jag har läst en del på nätet de senaste timmarna om andra Stay Behind-operationer över hela världen. Efter detta är jag faktiskt beredd att ta tillbaka min åsikt om att teorin inte håller.
Det låter hoppfullt. Att du kan tillgodogöra dig viktig information, omvärdera din ståndpunkt och erkänna det. Det finns tyvärr alldeles för få med dessa kvaliteter i tråden. Det ska bli riktigt spännande att läsa vad du skriver framöver.

Det finns många indicier som pekar mot CIA, men några avgörande bevis kommer nog aldrig att presenteras. Det har gått för lång tid och så mycket är så möjligt att förneka...
Citera
2013-08-15, 07:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag bara konstaterade som det ligger till.

Tramset står du och andra för.
Jag har inte lovat nånting bestämt.
Men lugn för all del: jag börjar tröttna riktigt ordentligt på det här nu så ni ska få
vara ifred snart. Hav tålamod alltså. Rätt vad det är får ni tramsa så mycket ni vill
utan att jag lägger mig i det minsta. Blir väl kul?

Men kan du inte konstatera det i en annan tråd ? Det finns ju en tråd bara för dig, Grandioso. Kör hårt där.
Citera
2013-08-15, 08:19
Medlem
zorzes avatar
På tal om något annat. Jag håller just nu på och läser bröderna Poutianens bok inuti labyrinten. Har läst ca. 250 sidor in där de gått igenom larmtider, Söderström förmodade felaktiga klocka eller felavläsning och framför allt arbetet i " gropen" = SBC, polisens sambandscentral.

Blir riktigt förbannad på hur främst Koci och Helin dribblar med sanningen. Men också , den kvinna(har nu glömt namnet) som sitter och antecknar vad som sker i SBC. Hur de i efterhand konstruerar "sanningen" för kommissioner och för bröderna P.

Smäll på käften skulle de ha, rent ut sagt. Skriver på mobilen så kan inte skriva av mig all frustration.

Det jag främst vill påpeka är ju att några klockor går fel, spec i datorn som används i SBC måste ha gått fel. Det konstaterar bröderna P. måste vara den rimliga förklaringen då IM tider jämförs med andra klockangivelser. Man är inne på två(2) minuters fel.

Såg i morse på min dator, Iphonen och min armbandsklocka och jämförde. Iphonen och min klocka slog om till 0800 medans datorn med win xp slig om till 8.03, alltså 3 minuter fel.

Har sett det tidigare att win datorer har ett tidsfel.Ibland beroende på servern de är kopplade till men även då de är "stand alone".

Nu hade säkert SBC en stordator miljö, men Bios klockan måste även den visat fel.
Ville bara skriva av mig
Senast redigerad av zorze 2013-08-15 kl. 08:22.
Citera
2013-08-15, 08:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag tror för min del att många har investerat alldeles för mycket tid och prestige i den
här historien för att någonsin förmå sig att medge att de nog misstagit sig när allt kommer
omkring.
De kommer aldrig att tillåta sig tro annat än att lösningen finns någon annanstans
än den som stavas till herr Christer Pettersson. De förefaller i det närmaste helt blockerade.

Det må fäktas vilt för att försöka sudda ut den psykopatiske våldsverkaren och
missbrukaren från förorten ur denna mordiska historia men vad har det hjälpt egentligen?

Det här kommer att förbli i samma läge som nu. Polisiärt uppklarat men aldrig accepterat
från vissa håll i det svenska samhället. Därför kommer den här tråden och andra med den
på samma tema att existera i evighet.

Sanningen om mordet på Sveavägen som den delgavs av huvudvittnet och andra dög inte
så då blir det så här och det är lite olustigt.

Jag har mycket svårt att tro att prestige skulle ligga bakom oförmåga att byta åsikt i MOP. Jag tror snarare att en felaktig ståndpunkt drivs mot bättre vetande av en specifik orsak.

Polisiärt uppklarat är en term som polisen drar till med när man inte lyckats lösa ett brott. Är nästan alltid detsamma som ett polisiärt misslyckande.
Citera
2013-08-15, 09:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Att användare som MBoudine och dennes anhang av tokstollar fortsätter pladdra på om sina outgrundliga slutsatser är inte så konstigt. Antingen görs det medvetet med syfte att sabotera tråden eller så är det rena Krantznivån på förståndet där. De är förmodligen bortom all räddning.

I ditt fall Grandioso tror jag det ligger annorlunda till. Förr eller senare blir du tvungen att förlikas med tanken på att det inte var CP som sköt. Det mesta talar nämligen för att det var någon annan.

Det återstår ju att se vilka här inne som var pladdrande tokstollar om MOP-gåtan mot förmodan får sin upplösning och förklaring. Att Grandioso och iesho tillhör den kategorin svävar nog inget sansad i ovisshet om .. Men sen ?

Jag har en stark känsla av att landsförrädarspårets mest pådrivande figurer är avknoppningar från tidigare strukturer av mörkläggare i någons tjänst, det är uppenbart åtminstone för mig. Patetiskt att i dagsljus försöka att driva en teori av experimentell karaktär och ett "spår" som faktiskt inte finns. Förklaringen som jag redogjort för är att med alla medel vända bort ljuset från sosseinblandning, och Lisbet Palmes ofta motstridiga utsagor och vittnesmål har trots allt haft viss framgång vilket är förutsättningen för att uppsåtet ska lyckas. Och så här långt har ju planen fungerat.
Citera
2013-08-15, 10:36
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
På tal om något annat. Jag håller just nu på och läser bröderna Poutianens bok inuti labyrinten. Har läst ca. 250 sidor in där de gått igenom larmtider, Söderström förmodade felaktiga klocka eller felavläsning och framför allt arbetet i " gropen" = SBC, polisens sambandscentral.

Blir riktigt förbannad på hur främst Koci och Helin dribblar med sanningen. Men också , den kvinna(har nu glömt namnet) som sitter och antecknar vad som sker i SBC. Hur de i efterhand konstruerar "sanningen" för kommissioner och för bröderna P.

Smäll på käften skulle de ha, rent ut sagt. Skriver på mobilen så kan inte skriva av mig all frustration.

Det jag främst vill påpeka är ju att några klockor går fel, spec i datorn som används i SBC måste ha gått fel. Det konstaterar bröderna P. måste vara den rimliga förklaringen då IM tider jämförs med andra klockangivelser. Man är inne på två(2) minuters fel.

Såg i morse på min dator, Iphonen och min armbandsklocka och jämförde. Iphonen och min klocka slog om till 0800 medans datorn med win xp slig om till 8.03, alltså 3 minuter fel.

Har sett det tidigare att win datorer har ett tidsfel.Ibland beroende på servern de är kopplade till men även då de är "stand alone".

Nu hade säkert SBC en stordator miljö, men Bios klockan måste även den visat fel.
Ville bara skriva av mig

Ja, det är ett sanslöst sjabblande som sker i SBC vid mordtillfället. Det är så pinsamt så man kan nästan ha förståelse för att någon ville frisera tiderna så att det skulle se lite bättre ut. Det svåra i den situationen blir att urskilja om allt bara handlar om inkompetens/klantighet eller om någon avsiktligt sölade(...Helin).
Problemet med osynkade klockor och tidstämpling var ett återkoppande problem, liksom att inspelningen brukade "gå sönder". Jag vet av egen erfarenhet. Det senare var ju också en ganska het facklig fråga ett tag. Sen ska man vara medveten om att långa svarstider var- och är- ett problem på polisens ledningscentraler.
Blir också förbannad när läser brödernas utmärkta redogörelse!
Citera
2013-08-15, 10:41
Medlem
MBoudines avatar
Poängen med landsförrädarspåret, och MISSTANKE om att Olof Palme kan ha varit en landsförrädare i färd med att sälja ut Sverige till Sovjetunionen, är att ingen kan avkräva den som påstår något dylikt bevis för sitt påstående. Omvänt gäller då att ingen kan bevisa motsatsen, dvs att MISSTANKE INTE var motivet att mörda Palme. Därmed är manegen krattad för desinformatörer som boboslacke & Co att sprida vad för skit som helst, obekymrade om beviskrav för egen del, beviskrav som dock åläggs samtliga kritiker av landsförrädarspåret och meningsmotståndare i största allmänhet.

Det finns såvitt jag vet inte en enda högt uppsatt socialdemokrat som driver frågan om vad/vilka som låg bakom mordet på Olof Palme, har heller aldrig tidigare funnits något sådant exempel, samtliga har accepterat att mördaren hette Christer Pettersson. Har tvingats till den ståndpunkten då avvikande uppfattningar och uppslitande diskussioner, internt eller publikt i media, vore förödande för partiet. Palmemordet är en byk som aldrig tillåts dras fram i ljuset att tvättas offentligt. Detta begriper praktiskt taget varenda svensk, alltså även de som inte har logiskt tänkande som bästa gren - begåvningsreserven med andra förtjänster.
Senast redigerad av MBoudine 2013-08-15 kl. 10:43.
Citera
2013-08-15, 11:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nej, du har fel!
Den kopplingen mellan dessa två strulpellar av den värre sorten finns där förutan den gamle
brottarens medverkan.

Det finns ju för tusan belagt att de kände varandra väl sedan tiden på Kumla och
umgicks utanför anstalten. Det finns dokumentation på bekantskapen hos våran polis.
Vet du väl? Besöken på Ingarö exempelvis.
Hederberg har ju för övrigt skrivit mycket om vänskapen mellan de här två herrarna
i sin "Offret och gärningsmannen", en bok du själv förde på tal häromsistens apropå
ryktet om Höök och OP.

Vid tiden för MOP var inte Christer Pettersson speciellt imponerad av Lars Tingström som han såg som en golbög, på kåkslang. Att dom träffas vid juletid 1983 säger lite om vad som sker 1986.
Pelle Svensson fick själv erkänna att det var han som skrev Tingströms sk testamente.
I aftonbladet 26/8 -86 var Pelle Sving helt övertygad om att Scientologernas hemliga styrka låg bakom MOP. Där skulle bombmannens ihjälsprängde sprängarkompis Hannu Hyttinen ingått.

Om det funnits någon bärighet i misstankarna mot Tingström skulle knarkspan inte behöva manipulera TK-kontrollen från Sigge Cedergrens telefon . Där har jag åtskilliga gånger visat att Roger Östlund inte ringt Sigge 2315-21 utan efter 2330.
Citera
2013-08-15, 11:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nu är det på det viset och det borde du veta om vid det här laget att Lisbet Palme
redan i ett tidigt skede, långt innan det blev aktuellt med herr Pettersson, har nämnt
till Hans Holmér att hon tyckte gärningsmannen rörde sig på ett sätt som förde tankarna
till en alkoholiserad person.
http://knanilsson.wordpress.com/2013/03/30/en-tankbar-losning-av-mordet-pa-olof-palme/

edit: Eller ska vi kanske anta att herr Dahlsten far med oriktiga uppgifter? Ljuger?

Nu nämner du något mycket intressant. Nej , jag litar inte alls på Ulf Dahlsten.

För det första är han den på statsrådsberedningen som var ansvarig för säkerheten. I och med MOP misslyckas han totalt med sin uppgift. Han är den som skulle övertygat Olof Palme att ha livvaktsskydd.

För det andra verkar han helt obekymrad om övriga regeringens säkerhet mordnatten trots att han redan strax före midnatt av Kjell Lindström får dödsbeskedet. Bla Ingvar Carlsson och Kjell-Olof Feldt vittnar om detta.

För det tredje är med på Sabb under natten. Pratar med Lisbeth Palme. Med tanke på att han är säkerhetsansvarig i Statsrådsberedningen bara måste han hört Lisbeth Palmes uppgifter om tvä gärningsmän. Att han i den ställningen inte skulle informera sig grundläggande detaljer runt MOP är helt osannolikt. Han hade exempelvis förtfarande ansvar för skyddet av vice statsminister IC.

För det fjärde är han med på förhöret kl 1500 Lisbet Palme då det inte med ett ord nämns något om att mördaren skulle vara alkis eller överhuvudtaget om hans ansikte.

Ulf Dahlsten har själv uppgett att han skulle åka till USA lördag första mars för att bl a tala m Ted Kennedy. Intressant nog kom detta som en total överraskning för Sten Andersson.

Finns mer på Dahlsten men jag stannar där så länge tills det gått att få fram mer detaljer.
För mig är Dahlsten en representant för en typ av karriärsugna strebrar, som aldrig behöver stå till svars för väljarna vid val. Skulle lika gärna kunna kallas socialmoderat. Ideologin är höga löner, generösa pensioner, hutlösa fallskärmar, en ständig plats vid köttgrytorna och en total avsaknad av ansvar och heder när man totalt misslyckats eller kört en verksamhet i botten.

Harald Fälth är en pandang till Dahlsten på justitiedepartementet . Hans Holmers främste beskyddare som inte drog sig för att hålla chefen Sten Wickbom ovetande om viktiga manövrer.
Han har sedan skymtat förbi som ambassadör i länder där svenska vapenaffärer kantats av mutanklagelser. Tänker på Tjeckien och Indonesien , med folkmördaren Suharto i spetsen.
Idag är Fälth säkerhetsansvarig på UD.
Citera
2013-08-15, 12:18
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stelf
Ja, det är ett sanslöst sjabblande som sker i SBC vid mordtillfället. Det är så pinsamt så man kan nästan ha förståelse för att någon ville frisera tiderna så att det skulle se lite bättre ut. Det svåra i den situationen blir att urskilja om allt bara handlar om inkompetens/klantighet eller om någon avsiktligt sölade(...Helin).

SBC fördröjde mördarjakten och rikslarmet medvetet. Det säger samtliga beslutfattare i SBC i förhör, inklusive sådana som Welander och fotfolk som Helin. De anger samtliga samma motiv till att avvakta istället för att leda mördarjakten: de väntade på ett bättre signalement på gärningsmannen.
Citera
2013-08-15, 12:23
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
En övertänkt och klok reflektion. Hoppas Grandioso läser det här.

Fortsättningen är att jag tror på det mesta Lisbeth Palme säger under mordnatten.
Att hon är svårt chockad har så många vittnen berättat att det är bevisat för. vittnen som i andra skeenden kan stå långt ifrån varandra. Det jag har svårast med ang LPs beteende under mordnatten är att hon är att hon inte vill undersökas av rättsläkare. Kan dock förklaras av chocken.

Rådgivare som Ulf Dahlsten borde kunnat förklarat vikten av detta för henne. I synnerhet Dahlsten då hans jobb som säkerhetsansvarig på SB gör att han ska göra allt för att underlätta PU. Om inte annat för att utröna om andra attentat var att vänta.

LP pratar två gånger med Åke Rimborn på MOP-natten och lämnar där uppgiften om två gärningsmän som hon kopplar till tidigare iaktagelser vid bostaden. En kortare och mörk man och en ljus , i beige rock, och påfallande lång i sammanhanget nämner hon misstanke om Ustaja.

Hon känner uppenbarligen förtroende för Rimborn för hon kallar tillbaka honom till SABB en andra gång. Uppgifterna med två gärningsmän ligger till grund för Rikslarmet som skickas ut av Rimborn 0205 . Efter att Gösta Welander pratat med LP tas uppgiften om Ustaja bort, men rikslarmet handlar fortfarande om två gärningsmän, och gör så till Hans Holmer har presskonferens lördag 1200

Mina problem med LP börjar med hennes förhör 1500 då de två gärningsmännen är som bortblåsta. Som bröderna P påpekar är hennes förnekelse av kontakterna med ÅR i samband med rättegångarna allt annat än hedrande. På mordnatten vill hon inte prata med den alerta krimjourens Sture Lingsberg och Agneta Lund med hänvisning att hon sagt allt av vikt till den långe polismannen, dvs Rimborn
Citera
2013-08-15, 13:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Fortsättningen är att jag tror på det mesta Lisbeth Palme säger under mordnatten.
Att hon är svårt chockad har så många vittnen berättat att det är bevisat för.
vittnen som i andra skeenden kan stå långt ifrån varandra. Det jag har svårast med ang LPs beteende under mordnatten är att hon är att hon inte vill undersökas av rättsläkare. Kan dock förklaras av chocken.

Rådgivare som Ulf Dahlsten borde kunnat förklarat vikten av detta för henne. I synnerhet Dahlsten då hans jobb som säkerhetsansvarig på SB gör att han ska göra allt för att underlätta PU. Om inte annat för att utröna om andra attentat var att vänta.

LP pratar två gånger med Åke Rimborn på MOP-natten och lämnar där uppgiften om två gärningsmän som hon kopplar till tidigare iaktagelser vid bostaden. En kortare och mörk man och en ljus , i beige rock, och påfallande lång i sammanhanget nämner hon misstanke om Ustaja.

Hon känner uppenbarligen förtroende för Rimborn för hon kallar tillbaka honom till SABB en andra gång. Uppgifterna med två gärningsmän ligger till grund för Rikslarmet som skickas ut av Rimborn 0205 . Efter att Gösta Welander pratat med LP tas uppgiften om Ustaja bort, men rikslarmet handlar fortfarande om två gärningsmän, och gör så till Hans Holmer har presskonferens lördag 1200

Mina problem med LP börjar med hennes förhör 1500 då de två gärningsmännen är som bortblåsta. Som bröderna P påpekar är hennes förnekelse av kontakterna med ÅR i samband med rättegångarna allt annat än hedrande. På mordnatten vill hon inte prata med den alerta krimjourens Sture Lingsberg och Agneta Lund med hänvisning att hon sagt allt av vikt till den långe polismannen, dvs Rimborn

Nej, jag tror inte Lisbet Palme var chockad, yttandet LP fällde om den döde Palme till Anna Hage under Hages livräddningsåtgärder talar ett annat språk. En ärligt känd åsikt om Olof - maken - som dock inta alls behöver ha något med mordet på honom att göra. En spontan och ärlig anmärkning i en omtumlande situation, det är allt - men en uppfattning om OP som skulle göra det som sedan följer lättare att finna sig i. Att acceptera.

Dekorimamannen och gärningsmannen är de två personer som får Lisbet att tala om två gärningsmän och kanske tyckte hon sig på något sätt förstå ett tyst samförstånd mellan dessa båda, hennes tal om två GM är säkert inte gripet ur luften. Men "villfarelsen" om två gärningsmän togs ur henne när polisen senare på natten och dagen därpå talat henne "tillrätta", och när detta åstadkommits blev Lisbet Palme en bricka i mörkläggarnas spel. Vilket jag tror skulle ha varit omöjligt med mindre än att hon upplysts om att även delar av (S) var inblandat i MOP. I det perspektivet vägde lojaliteten mot partiet tyngre än sanningen. Lisbet Palmes viljelöshet går som en röd tråd i det följande, och jag gissar att hon var beredd att peka ut vilken gärningsman som helst som ställdes framför henne för att få ett slut på detta. Vilket förklarar att hon inte var motiverad att medverka till en rekonstruktion på mordplatsen. Att Hans Holmér skulle ha avrått henne från att deltaga tror jag är bogus. Eller framgår detta i HH:s bok: "Olof Palme Är Skjuten" ? Är så inte fallet är det påhittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in