2013-08-14, 23:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är inte lögn om hon tror på vad hon säger. Devlin-rapporten visade på att också säkra, ej illvilligt ljugande vittnen, kan ta fel. Om man dessutom lägger till ledande info från polis och åklagare då kan det hända att man till slut "ser vem som är alkoholist"
Nu är det på det viset och det borde du veta om vid det här laget att Lisbet Palme
redan i ett tidigt skede, långt innan det blev aktuellt med herr Pettersson, har nämnt
till Hans Holmér att hon tyckte gärningsmannen rörde sig på ett sätt som förde tankarna
till en alkoholiserad person.

Citat:
Vidare beskrev hon hur mannen vaggat iväg lätt studsande. När fantombilden publicerats ringde Lisbeth Palme polisen och undrade hur de kunde gå ut med en så felaktig bild. Mördaren hade ett betydligt kraftigare hakparti och en stirrande blick. Dahlsten uppger vidare att Lisbeth Palme senare till Hans Holmér uppgivit att mördaren rörde sig på ett sätt som var typiskt för en alkoholist.
http://knanilsson.wordpress.com/2013/03/30/en-tankbar-losning-av-mordet-pa-olof-palme/

edit: Eller ska vi kanske anta att herr Dahlsten far med oriktiga uppgifter? Ljuger?
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-15 kl. 00:10.
Citera
2013-08-15, 00:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det är advokat Pelle Svensson som skapar kopplingen till Lars Tingström. När bombmannen inte hade skrivit något testamente fixade mediakåte Pelle det på egen hand. Ridå!
Nej, du har fel!
Den kopplingen mellan dessa två strulpellar av den värre sorten finns där förutan den gamle
brottarens medverkan.

Det finns ju för tusan belagt att de kände varandra väl sedan tiden på Kumla och
umgicks utanför anstalten. Det finns dokumentation på bekantskapen hos våran polis.
Vet du väl? Besöken på Ingarö exempelvis.
Hederberg har ju för övrigt skrivit mycket om vänskapen mellan de här två herrarna
i sin "Offret och gärningsmannen", en bok du själv förde på tal häromsistens apropå
ryktet om Höök och OP.
Citera
2013-08-15, 00:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var väl Holmér som avrådde LP från att delta, har jag för mig.

Och jag märker att du fortsätter hävda att kvinnan ifråga ljuger trots att du saknar varje
belägg för något sådant.

Tror du verkligen att paret hade stämt möte med en människa i natten? Vid en korsning
i city? Alldeles intill en färgaffär?

Skulle det kanske diskuteras val av målarfärg och tapeter till nån?
Den blivande mördaren ville ha råd av statsministern men blev sur över vad han fick höra
och drog plötsligt fram en revolver och sköt? Eller vad är det ett möte i smällkalla natten
skulle handla om?
Nåt förslag kanske? Bättre än mitt med tapeter och sånt?

Händelsen efter filmen en bit från Grand föranledde promenaden till mordplatsen vid Dekorima. Palme förespeglades någonting, blev ditlurad och skjuten.
Citera
2013-08-15, 00:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Har inte en teori utan försöker samla fakta utifrån olika tänkbara scenarior.Olof Palme var en mycket kontroversiell politiker och när jag pratar med yngre personer har de idag svårt att fatta graden av hatet som faktiskt fanns mot honom vid tiden för MOP.

Tycker det mesta pekar på att OP sköts av politiska skäl. Skytten var/är van vid vapen och handlade med stor kyla. Palme har varit övervakad och mördaren har backup.
För att passa in Christer Pettersson i MOP måste man hysa en närmast religös tilltro till Lisbeth Palmes utpekande.Det har inte jag.

Mördarens beteende, sättet han rör sig och signalementet stämmer ej med CP. Dessutom känner Lars Jeppson inne på tunnelgatan till CP från Sollentuna/Rotebro där den senare är känd som en våldsam A-lagare.

Att mördaren har en haltande gång är en myt som skapats för att binda CP vid brottet. Vittnena beskriver GMs flykt som smidig, lugn, snabb och spänstig. Så den mytbubblan kan vi sticka hål på en gång för alla.

En övertänkt och klok reflektion. Hoppas Grandioso läser det här.
Citera
2013-08-15, 00:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Ja han träffades av 2 skott och där ligger lösningen på mordet, hela händelseförloppet ändrades för att passa in på Lisbeths rövarhistoria och CP som mördare ..

Japp, så är det.
Citera
2013-08-15, 00:38
Medlem
p.norths avatar
Mördarna visste i förväg att makarna Palme skulle promenera vägen hem, hur? Bla så iaktar ett vittne hur 3st rusar iväg strax före filmens slut, dom måste ha fått nå information under kvällens lopp att dom skulle ta den vägen. Men hur?
Citera
2013-08-15, 00:41
Medlem
Grandiosos avatar
@mvagrippa: Sedan är det ju så att du väl utgår ifrån att advokat Svensson bara
skarvar beträffande hela biten med Tingström och hans inflytande över kåkkompisen Pettersson.

Men det gör inte jag och tydligen görs det inte riktigt här heller:

Citat:
. Den övergripande innebörden
i Per S:s utsaga, att Lars T påverkat Christer P att begå mordet,
har sedan länge funnits med i utredningen som en hypotes i motivdiskussionen.
Även om man skulle misstro åtskilligt av det Per S uppgivit,
finns det inte något skäl att tro att hela berättelsen skulle vara
grundlös; det finns alltför mycket av dokumentation i form av handlingar
från Lars T och fakta i polisiärt material som stöder stommen i
Per S:s berättelse för att man skulle ha anledning att hysa en sådan
misstanke.
Vad Per S uppgivit får därför anses ha gett ett tillskott till
spekulationen om att Christer P, därest han skulle ha begått ett dåd av
detta slag, skulle ha kunnat göra det som ett resultat av påverkan från
eller samråd med Lars T.

Citat:
Utredningen kring Christer P:s relation till Lars T m.m. har gett det
entydiga resultatet att Christer P allmänt sett mycket väl kan ha låtit sig
inspireras av Lars T:s väl belagda myndighetshat. Hypotesen att
Christer P skulle ha kunnat låta ett sådant hat komma till utlopp i
impulsiva gärningar, av den typ som statsministermordet skulle kunna
vara ett resultat av, har så långt vunnit stöd.

http://www.government.se/content/1/c4/12/44/9bb90f1c.pdf
Citera
2013-08-15, 00:46
Medlem
p.norths avatar
Rosengren hade erbjudit makarna Palme skjuts tidigare under filmen, han frågade ju inte när dom gick ut. Vem hörde eller vad? måste kanske ha nämt det till någon att dom skulle promenera, i telefonen eller på jobbet tidigare, kanske. Lite skumt.
Citera
2013-08-15, 00:51
Medlem
p.norths avatar
Undra hur många försök dom hade innan den 28:e
2-3 tillfällen, kanske?
Citera
2013-08-15, 01:05
Medlem
Grandiosos avatar
Jag tror för min del att många har investerat alldeles för mycket tid och prestige i den
här historien för att någonsin förmå sig att medge att de nog misstagit sig när allt kommer
omkring. De kommer aldrig att tillåta sig tro annat än att lösningen finns någon annanstans
än den som stavas till herr Christer Pettersson. De förefaller i det närmaste helt blockerade.

Det må fäktas vilt för att försöka sudda ut den psykopatiske våldsverkaren och
missbrukaren från förorten ur denna mordiska historia men vad har det hjälpt egentligen?

Det här kommer att förbli i samma läge som nu. Polisiärt uppklarat men aldrig accepterat
från vissa håll i det svenska samhället. Därför kommer den här tråden och andra med den
på samma tema att existera i evighet.

Sanningen om mordet på Sveavägen som den delgavs av huvudvittnet och andra dög inte
så då blir det så här och det är lite olustigt.
Citera
2013-08-15, 01:19
Medlem
p.norths avatar
Det är för mycket omständigheter som gör att det var rätt planerat dåd, före och efter. Att det skulle vara en ensam galning som hade utfört det, mycket osannolikt. Nää.. finns inte en chans. Var det C.P som sköt så fick han en backup. Det kan jag köpa.
Citera
2013-08-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror för min del att många har investerat alldeles för mycket tid och prestige i den
här historien för att någonsin förmå sig att medge att de nog misstagit sig när allt kommer
omkring. De kommer aldrig att tillåta sig tro annat än att lösningen finns någon annanstans
än den som stavas till herr Christer Pettersson. De förefaller i det närmaste helt blockerade.

Det må fäktas vilt för att försöka sudda ut den psykopatiske våldsverkaren och
missbrukaren från förorten ur denna mordiska historia men vad har det hjälpt egentligen?

Det här kommer att förbli i samma läge som nu. Polisiärt uppklarat men aldrig accepterat
från vissa håll i det svenska samhället. Därför kommer den här tråden och andra med den
på samma tema att existera i evighet.

Sanningen om mordet på Sveavägen som den delgavs av huvudvittnet och andra dög inte
så då blir det så här och det är lite olustigt.

Hur orkar du "hålla på" med ditt trams ?
Har du inte lovat att hålla dig till en annan tråd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in