Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-01, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Jan Nilsson och finska flickornas gör det . Många vittnen har trott att Engetröm var GM.

Nu är du totalt ute och cyklar.

Både Jan Nilsson och de finska flickorna beskriver en brun skinnjacka istället för en svart rock som du påstår.

Vad menar du med att vittnen trott att Engström var GM???
Citera
2013-08-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tundra2000
Vet du, jag skulle faktiskt vilja en en riktigt säker källa på att Palme personligen nekade NATO att lägga ner avlyssningsutrustning i svenskt vatten. Palme var definitivt inte omedveten om vilket enorm långtgående och djupt samarbete NATO och svensk militär u-tjänst hade haft i en himla massa år och Palme kan inte ha haft så mycket emot det heller. Han briefades bl.a av IB:s chef en gång i veckan. Det kanske var någon annan "organisation", kanske samma folk som låg bakom sprängningen av IB, som hade något emot att avlyssningsutrustning lades ner isåfall. Palme kan ju också ha tyckt att en sådan sak kan ha uppfattats som lite väl provokativt av Sovjet vid just denna tid 1986 och ville ligga lite lågt? För balansens och för landets säkerhets skull?

Läs ordentligt. Jag skrev inte något om ryssar från Sovjets officiella ledning. Jag skrev "andra ryssasom kan ha ogillat förändringsarbetet och det är lite skillnad på det.

Det borde väl gå få fram om denna ubåts utrustning installerades före eller efter mordet.
Detta har jag för mig jag läst om på jallais sida men är inte helt säker.
Citera
2013-08-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Olle Allsén hörde finskornas berättelse och eftersom han var inne på polisspåret så kom han att tänka på Anti Avsan från matrikeln för skytteföreningen när finskorna nämnde "två korta typiskt finska namn". Avsan är dock ett typiskt estniskt namn, något en etnisk finne bör ha koll på. Avsan pratar inte heller finska vilket man måste säga är den enda egentligen kvalifikation vi har för att hitta Dekorimamannen. Och den passar han alltså inte in i.

Det finns betydligt troligare kandidater.

Jaha men eftersom jag råkar känna en finne så ska jag fråga denna om han kan förstå vad en estländare säger och vice versa det jag har fått fram är att dessa kan förstå varandra i mycket.
Ungefär som sverige norge
Citera
2013-08-01, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Jaha men eftersom jag råkar känna en finne så ska jag fråga denna om han kan förstå vad en estländare säger och vice versa det jag har fått fram är att dessa kan förstå varandra i mycket.
Ungefär som sverige norge

JA MEN GIVETVIS HÖR EN FINNE SKILLNAD PÅ FINSKA OCH ESTNISKA!
Citera
2013-08-01, 13:13
Medlem
Estniskan är släkt med finskan men skiljer sig mer åt än vad svenska danska för eller svenska norska så det är fullt möjligt för en est att han kan förstå finska.

Vad vet vi om det den utpekade dekorimma mannen kanske har haft en finsk flickvän och på så sätt lärt sig bättre finska och hur många lär sig inte andra språk på egen hand vi vwt inte ett skit om det.
Citera
2013-08-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozjohan
oelek och några till - äntligen folk som håller med mig! Telefonavlyssning gav attentatsmännen alla detaljer de behövde för att slå till.
Knarkspanare i polisen buggade telefoner redan på 60-talet. Den som vill ha mera detaljer kan kolla Granite Island Group http://www.tscm.com/whatsitscm.html.
Jag skrev till Palme-utredningen, RÅ m fl om det här för ca två år sedan - ingen reaktion...
Vidare torde en och annan av walkie-talkie-gubbarna ha varit vanliga ABAB- eller Securitas-vakter, men mycket talar för att sambandet mellan de aktiva i attentatet hölls via radio, antingen med basstationen i en bil eller i lokalen på andra sidan åsen.
Om man nu lyder gamle Occam och tror att det som verkar mest troligt också är sanningen, så är det väl dags att några av er kräver att de fortfarande levande i gruppen misstänkta kallas in till förhör som inte är lika högaktningsfulla som de som påstås ha hållits tidigare.

Ska kolla in din länk senare.
Men helt klart fanns en basstation sysslar själv med radio
Ja klart telefon var avlyssnad och man fick guldläget därigenom därav armadan med polisbilar som var på väg in mot stan efter överläggningen det är väl bara börja kolla lite tider så tror jag allt överensstämmer ganska väl med telefonsamtalet om biobesöket och en Östling som får bråttom att dra från lasarettet och en Holmer som får bråttom hem från Falun fast han gett sin chaufför ledigt.
Citera
2013-08-01, 13:23
Bannlyst
Citat:
Estniskan är släkt med finskan men skiljer sig mer åt än vad svenska danska för eller svenska norska så det är fullt möjligt för en est att han kan förstå finska.

Ja, men nu var de två vittnena båda finnar. Och finnar hör garanterat om det är finska eller estniska en person pratar på samma sätt som jag hör om en person pratar svenska eller danska/norska/finlandssvenska/holländska/etc. Och de finska vittnena sa finska och ingenting annat. Alltså omöjliggörs estniska och därmed Anti Avsan.
Citera
2013-08-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ja, men nu var de två vittnena båda finnar. Och finnar hör garanterat om det är finska eller estniska en person pratar på samma sätt som jag hör om en person pratar svenska eller danska/norska/finlandssvenska/holländska/etc. Och de finska vittnena sa finska och ingenting annat. Alltså omöjliggörs estniska och därmed Anti Avsan.

Men herregud om han säger på finska eller turkiska eller vad fan som helst att han är igenkänd och får ett svar tbx gör det du ska så tyder väl ändå den koncersationen att dessa 2 som pratar med varandra förstår varandra sen vad är för språk är väl skit samma
Citera
2013-08-01, 13:30
Bannlyst
Citat:
Men herregud om han säger på finska eller turkiska eller vad fan som helst att han är igenkänd och får ett svar tbx gör det du ska så tyder väl ändå den koncersationen att dessa 2 som pratar med varandra förstår varandra sen vad är för språk är väl skit samma

Vad de pratar för språk är inte alls skitsamma.

Det är väl en ändå en jävla skillnad om de pratade finska eller turkiska, det ger ju vissa ledtrådar om var mördaren ska sökas eller hur?
Citera
2013-08-01, 13:33
Medlem
Citat:

Det är väl en ändå en jävla skillnad om de pratade finska eller turkiska, det ger ju vissa ledtrådar om var mördaren ska sökas eller hur?

Ja men han är est som är utpekad och ester kan förstå finska så vad är problemet?

Han pratade i radion och gjorde sig förstådd det går även hålla n konversation på 2 olika språkom du inte vet det och göra sig förstådd för uppenbart så förstod dom ju varandra eller hur
Citera
2013-08-01, 13:33
Bannlyst
Citat:
Det borde väl gå få fram om denna ubåts utrustning installerades före eller efter mordet.
Detta har jag för mig jag läst om på jallais sida men är inte helt säker.

Ja, du har säkert läst om det på Jallais sida för det har jag också gjort, men det betyder inte ett enda jota. Vems ärenden springer t.ex Jallai? Jobbar han ensam? Har du funderat över det? Det har jag och jag har inte kommit fram till någonting och så länge jag inte har det så betraktar jag Jallais utsagor som just...sagor.
Citera
2013-08-01, 13:38
Bannlyst
Citat:

Ibland är den här tråden så underhållande att jag nästan svimmar av skratt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in