2013-08-15, 01:37
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Japp, så är det.
Japp, så blev det som jag anade tidigare ikväll; du befäster den där bilden ytterligare av dig
som jag talade om. Nämligen: som helt borta i detta.

Hade du någon trovärdighet från början så är den nu spolierad för gott.

Ett tag till så blir det väl tal om att LP själv sköt maken eller nån av sönerna.
Krantz var ju inne på nåt sånt på slutet. Du närmar dig hans nivå med raska steg befarar jag.
Citera
2013-08-15, 01:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custerson
Hur orkar du "hålla på" med ditt trams ?
Har du inte lovat att hålla dig till en annan tråd?
Jag bara konstaterade som det ligger till.

Tramset står du och andra för.
Jag har inte lovat nånting bestämt.
Men lugn för all del: jag börjar tröttna riktigt ordentligt på det här nu så ni ska få
vara ifred snart. Hav tålamod alltså. Rätt vad det är får ni tramsa så mycket ni vill
utan att jag lägger mig i det minsta. Blir väl kul?
Citera
2013-08-15, 01:50
Medlem
Trot den som vill!!
Citera
2013-08-15, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Japp, så är det.
Men vad kul, då är vi 3 stycken som inte tror på det officiella händelseförloppet!
Citera
2013-08-15, 02:25
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tror för min del att många har investerat alldeles för mycket tid och prestige i den
här historien för att någonsin förmå sig att medge att de nog misstagit sig när allt kommer
omkring. De kommer aldrig att tillåta sig tro annat än att lösningen finns någon annanstans
än den som stavas till herr Christer Pettersson. De förefaller i det närmaste helt blockerade.

Det må fäktas vilt för att försöka sudda ut den psykopatiske våldsverkaren och
missbrukaren från förorten ur denna mordiska historia men vad har det hjälpt egentligen?

Det här kommer att förbli i samma läge som nu. Polisiärt uppklarat men aldrig accepterat
från vissa håll i det svenska samhället. Därför kommer den här tråden och andra med den
på samma tema att existera i evighet.

Sanningen om mordet på Sveavägen som den delgavs av huvudvittnet och andra dög inte
så då blir det så här och det är lite olustigt.

Det är väl snarare precis tvärt om. Allt fler inser nog att Christer Pettersson förmodligen inte var den som sköt Olof Palme. Grundproblemet med CP-teorin kommer alltid att kvarstå: Lisbet Palmes utpekande går inte att lita på. Det var den bedömningen Hovrätten gjorde och det finns ingenting utredningen vaskat fram som varit i närheten av att rubba på riktigheten i det utlåtandet.

Jag kan förstå att det fortfarande finns en del gamla Palmeutredare som anser mordet polisiärt uppklarat. Har man satsat hela sitt anseende som polis på att så är fallet måste det vara enormt svårt att byta paradigm, hur tvivelaktig förklaringsmodellen än må vara. Jag kan också förstå att det finns en hel del svenskar som tror att Christer Pettersson begick mordet. Är man inte särskilt insatt i omständigheterna kring mordet är det lätt att låta tanken "Varför skulle Lisbet peka ut en man så tvärsäkert om det inte var han?" bli utslagsgivande.

Det är svårare att förstå hur du Grandioso, som ändå följt den här tråden under lång tid, och verkar ha förhållandevis god insikt i detaljerna, fortfarande kan vara så övertygad om att det var CP. Det är du som är blockerad och duperad av din egen förvissning.

Att användare som MBoudine och dennes anhang av tokstollar fortsätter pladdra på om sina outgrundliga slutsatser är inte så konstigt. Antingen görs det medvetet med syfte att sabotera tråden eller så är det rena Krantznivån på förståndet där. De är förmodligen bortom all räddning.

I ditt fall Grandioso tror jag det ligger annorlunda till. Förr eller senare blir du tvungen att förlikas med tanken på att det inte var CP som sköt. Det mesta talar nämligen för att det var någon annan.
Citera
2013-08-15, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castalius
Det är väl snarare precis tvärt om. Allt fler inser nog att Christer Pettersson förmodligen inte var den som sköt Olof Palme. Grundproblemet med CP-teorin kommer alltid att kvarstå: Lisbet Palmes utpekande går inte att lita på. Det var den bedömningen Hovrätten gjorde och det finns ingenting utredningen vaskat fram som varit i närheten av att rubba på riktigheten i det utlåtandet.

Jag kan förstå att det fortfarande finns en del gamla Palmeutredare som anser mordet polisiärt uppklarat. Har man satsat hela sitt anseende som polis på att så är fallet måste det vara enormt svårt att byta paradigm, hur tvivelaktig förklaringsmodellen än må vara. Jag kan också förstå att det finns en hel del svenskar som tror att Christer Pettersson begick mordet. Är man inte särskilt insatt i omständigheterna kring mordet är det lätt att låta tanken "Varför skulle Lisbet peka ut en man så tvärsäkert om det inte var han?" bli utslagsgivande.

Det är svårare att förstå hur du Grandioso, som ändå följt den här tråden under lång tid, och verkar ha förhållandevis god insikt i detaljerna, fortfarande kan vara så övertygad om att det var CP. Det är du som är blockerad och duperad av din egen förvissning.

Att användare som MBoudine och dennes anhang av tokstollar fortsätter pladdra på om sina outgrundliga slutsatser är inte så konstigt. Antingen görs det medvetet med syfte att sabotera tråden eller så är det rena Krantznivån på förståndet där. De är förmodligen bortom all räddning.

I ditt fall Grandioso tror jag det ligger annorlunda till. Förr eller senare blir du tvungen att förlikas med tanken på att det inte var CP som sköt. Det mesta talar nämligen för att det var någon annan.

Ibland så verkar det som att du har en någorlunda sund inställning t Palmemordet.Ibland så undrar jag hur din koppling t Bobo hänger ihop? Är det du som är "spökskrivare" de gånger som han lyckats formulera och stava?

Bara en fundering.
Citera
2013-08-15, 03:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Du är vältalig, saklig och seriös och är övertygad om Petterssons oskuld.
Men trots att du lägger ut texten mycket väl i ditt försök att "tala mig till rätta", så får
jag tyvärr göra dig besviken; det lär inte bli någon ändring här dessvärre...
Jag är alltför "blockerad". Och kommer så att förbli.

Det är ingen större mening att gå in på detta igen, men jag kan säga så mycket att i vilket
annat mål som helst så hade vittnesbevisningen som förelåg här räckt fuller väl som det heter.
Det är jag bergis på och det nämner förresten den där bloggaren också som jag aktualiserade
i går kväll. Du har säkert en annan uppfattning om den saken liksom flera andra.

Inte bara LP det handlar om: Morelius med sin växande säkerhet om att det var just CP
som han såg. Ljungkvist (eller Ljungquist) likaså. Flygledaren, korvhandlaren,
vittnet Yvonne Nieminen som känner igen CP efter mordets utförande men på grund
av en idiot till journalist får se sitt viktiga vittnesmål gå upp i rök vid en rättegång.
Med flera. Alla övriga uppgifter som ingick i materialet som var inlämnat vid ansökan om
en resning till Högsta Domstolen. Men som inte tillerkändes tillräcklig vikt för att möjliggöra
en beviljan om en sån.

För mig är det en gåta att CP gick fri.
Att han var den skyldige, ja, det är jag till 100 procent övertygad om.
Sorry. (Och glöm för all del inte hur utslaget blev i tingsrätten...lätt hänt kanske... )
Men jag respekterar att du och andra har en helt annan uppfattning. Givetvis.

Fast det ska medges att det onekligen är förenat med vissa svårigheter att uppbåda respekt
när det torgförs teser om 2 skott i mordoffret trots klara besked om ett annat förhållande.
Liksom det är föga ägnat att väcka respekt med uppfattningen att huvudvittnet kan ha
deltagit i en efterföljande mörkläggning eller till och med ha haft en direkt delaktighet
i vad som skedde. När absolut ingenting konkret ger stöd för någonting sådant högst
anmärkningsvärt.
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-15 kl. 04:03.
Citera
2013-08-15, 04:14
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du är väl medveten om att Stay-Behind tycks ha varit inblandat i en hel del våldsdåd i Europa? Eller kan du redogöra konkret varför teorin inte håller? Att du inte tror på den gör den inte mindre hållbar, men vi är nog överens om att det inte finns bevis.

Efter det du skrev om att Stay Behind kan vara inblandade i våldsdåd i Europa har jag har läst en del på nätet de senaste timmarna om andra Stay Behind-operationer över hela världen. Efter detta är jag faktiskt beredd att ta tillbaka min åsikt om att teorin inte håller.
Citera
2013-08-15, 04:39
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Du är vältalig, saklig och seriös och är övertygad om Petterssons oskuld.
Men trots att du lägger ut texten mycket väl i ditt försök att "tala mig till rätta", så får
jag tyvärr göra dig besviken; det lär inte bli någon ändring här dessvärre...
Jag är alltför "blockerad". Och kommer så att förbli.

Det är ingen större mening att gå in på detta igen, men jag kan säga så mycket att i vilket
annat mål som helst så hade vittnesbevisningen som förelåg här räckt fuller väl som det heter.
Det är jag bergis på och det nämner förresten den där bloggaren också som jag aktualiserade
i går kväll. Du har säkert en annan uppfattning om den saken liksom flera andra.

Inte bara LP det handlar om: Morelius med sin växande säkerhet om att det var just CP
som han såg. Ljungkvist (eller Ljungquist) likaså. Flygledaren, korvhandlaren,
vittnet Yvonne Nieminen som känner igen CP efter mordets utförande men på grund
av en idiot till journalist får se sitt viktiga vittnesmål gå upp i rök vid en rättegång.
Med flera. Alla övriga uppgifter som ingick i materialet som var inlämnat vid ansökan om
en resning till Högsta Domstolen. Men som inte tillerkändes tillräcklig vikt för att möjliggöra
en beviljan om en sån. Eller som hade underkänts med anledning av någon tidsgräns.

För mig är det en gåta att CP gick fri.
Att han var den skyldige, ja, det är jag till 100 procent övertygad om.
Sorry.
Men jag respekterar att du och andra har en helt annan uppfattning. Givetvis.

Fast det ska medges att det onekligen är förenat med vissa svårigheter att uppbåda respekt
när det torgförs teser om 2 skott i mordoffret trots klara besked om ett annat förhållande.
Liksom det är föga ägnat att väcka respekt med uppfattningen att huvudvittnet kan ha
deltagit i en efterföljande mörkläggning eller till och med ha haft en direkt delaktighet
i vad som skedde. När absolut ingenting konkret ger stöd för någonting sådant högst
anmärkningsvärt.

Tycker du verkligen det är en gåta att CP gick fri trots Hovrättens underkännande av Lisbets utpekande? Det vore märkligt i så fall med tanke på att utpekandet väl ändå måste ha varit vad åtalet huvudsakligen vilade på? Eller anser du att rätten ändå borde ha godtagit utpekandet? Har inte riktigt i minnet hur du resonerat kring det här tidigare.

I vilket fall som helst kan vi nog slå fast att betydligt kunnigare tråddeltagare än jag själv utan framgång försökt övertyga dig om Petterssons oskuld. Det vore således ett slöseri med tid för mig att göra ett nytt försök. Med det sagt undrar jag om man inte kan ana ett långsamt tilltagande tvivel, dels i ditt motvilliga kvardröjande i tråden och dels i hur du alltmer desperat tycks gripa efter halmstrån i dina försök att vidhålla CP som GM. En lös spekulation från min sida, det skall medges. Till skillnad från min och många andras ständiga vedersakare MBoudine förstår jag nämligen skillnaden mellan spekulationer och väl underbyggda teorier.

Vad prestige beträffar kan man mycket väl fråga sig om du själv tillhör den skara individer som investerat sin professionella heder och ära i övertygelsen om CP som Olof Palmes mördare. Men eftersom vi befinner oss på ett anonymt forum ska jag inte spekulera närmare i den frågan. Om sanningen ska fram, och om man ska tillämpa en uppriktig och rättvis debattstil, så verkar det inte vara riktigt alla CP-förespråkare vars anseende står och faller med ärendet.

Ölvebro, Krusell, Nässén med flera skulle väl knappast bli ihågkomna som några skickliga poliser om det en gång för alla bevisades med säkerhet att Christer Pettersson var oskyldig till mordet. Annat är det exempelvis med samhällsdebattörer av typen Jan Guillou, som ur ett underligt von oben-perspektiv försvarat sitt ställningstagande med det sakliga konstaterandet att ingen annan tänkbar gärningsman än CP någonsin kunnat bindas till mordplatsen.
Citera
2013-08-15, 04:43
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Efter det du skrev om att Stay Behind kan vara inblandade i våldsdåd i Europa har jag har läst en del på nätet de senaste timmarna om andra Stay Behind-operationer över hela världen. Efter detta är jag faktiskt beredd att ta tillbaka min åsikt om att teorin inte håller.
Den här 2 och en halv timme långa dokumentären om Gladio kan rekommenderas
ifall du inte redan hunnit se den.
Citat:
Originally aired on BBC2 in 1992, Operation Gladio reveals Gladio, the secret state-sponsored terror network operating in Europe. This BBC series is about a far-right secret army, operated by the CIA and MI6 through NATO, which killed hundreds of innocent Europeans and attempted to blame the deaths on Baader Meinhof, Red Brigades and other left wing groups.

Known as stay-behinds these armies were given access to military equipment which was supposed to be used for sabotage after a Soviet invasion. Instead it was used in massacres across mainland Europe as part of a CIA Strategy of Tension. Gladio killing sprees in Belgium and Italy were carried out for the purpose of frightening the national political classes into adopting U.S. policies.

http://www.youtube.com/watch?v=yXavNe81XdQ
Citera
2013-08-15, 06:13
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Tycker du verkligen det är en gåta att CP gick fri trots Hovrättens underkännande av Lisbets utpekande? Det vore märkligt i så fall med tanke på att utpekandet väl ändå måste ha varit vad åtalet huvudsakligen vilade på? Eller anser du att rätten ändå borde ha godtagit utpekandet? Har inte riktigt i minnet hur du resonerat kring det här tidigare.
Nej, i och med att man inte fullt ut vågade tro på riktigheten i hennes vittnesmål med
utpekandet utan ett visst mått av osäkerhet ansågs föreligga - grundat på den kvinnliga
vittnespsykologens utläggningar i rätten, och man därmed i betydligt mindre utsträckning
fäste avseende vid den andra inkallade minnesexperten, Nilsson, vars åsikter gick på tvärs
mot förstnämndas, vilket jag personligen inte är tillfreds med förvisso för personen
ifråga är en erkänd världsledande auktoritet på området och borde tillmätts större tyngd
med sina förklaringar om minnesfunktioner - så var det inte direkt något större
mysterium att det resulterade i en frikännande dom, ingen gåta alltså, men för mig hade
det ändå lite karaktären av det eftersom jag alltså tyckt och tycker att den bergsäkra
övertygelsen hos huvudvittnet borde ha gjort ett starkare intryck än vad det tydligen gjorde
på ledamöterna i nämnda rätt.
Det är inte alltid man ser en sån övertygelse i rätten faktiskt men nu rörde det sig om ett
statsministermord och då räckte det inte med det alltså...det behövdes mer än så.
Citat:
I vilket fall som helst kan vi nog slå fast att betydligt kunnigare tråddeltagare än jag själv utan framgång försökt övertyga dig om Petterssons oskuld. Det vore således ett slöseri med tid för mig att göra ett nytt försök. Med det sagt undrar jag om man inte kan ana ett långsamt tilltagande tvivel, dels i ditt motvilliga kvardröjande i tråden och dels i hur du alltmer desperat tycks gripa efter halmstrån i dina försök att vidhålla CP som GM. En lös spekulation från min sida, det skall medges. Till skillnad från min och många andras ständiga vedersakare MBoudine förstår jag nämligen skillnaden mellan spekulationer och väl underbyggda teorier.
Ingen tvekan om att du är en kunnig och påläst aktör, osvikligt välskrivande dessutom.
Men du får gärna avstå från att försöka få mig på andra, "klokare" tankar och koncentrera
dig mer på att hålla efter trådens största troll vilket du redan sköter med den äran.

Inga tvivel, min vän, på det här hållet, varken av det långsamt eller snabbväxande slaget... Och desperat känner jag mig inte heller faktiskt...
Citat:
Vad prestige beträffar kan man mycket väl fråga sig om du själv tillhör den skara individer som investerat sin professionella heder och ära i övertygelsen om CP som Olof Palmes mördare. Men eftersom vi befinner oss på ett anonymt forum ska jag inte spekulera närmare i den frågan. Om sanningen ska fram, och om man ska tillämpa en uppriktig och rättvis debattstil, så verkar det inte vara riktigt alla CP-förespråkare vars anseende står och faller med ärendet.

Ölvebro, Krusell, Nässén med flera skulle väl knappast bli ihågkomna som några skickliga poliser om det en gång för alla bevisades med säkerhet att Christer Pettersson var oskyldig till mordet. Annat är det exempelvis med samhällsdebattörer av typen Jan Guillou, som ur ett underligt von oben-perspektiv försvarat sitt ställningstagande med det sakliga konstaterandet att ingen annan tänkbar gärningsman än CP någonsin kunnat bindas till mordplatsen.
Nej, jag har inte investerat någon sån heder i det här som du talar om.
Jag är varken polis, åklagare eller hemlig underrättelseagent eller nåt annat sånt "spännande".
Har inte haft någon befattning med ärendet på något som helst professionellt sätt så att
jag därmed skulle kunna ha någon "ära" att slåss för. Det har du på mitt ord om det nu räcker.

Jag står utanför. Jag är en blott en betraktare som blivit övertygad om en sak och tycker
det är värt att stå upp för det och det är i stort vad det handlar om för min del.

Och slutligen så har väl nämnde Guillou rätt i det här ovan: ingen annan tänkbar förövare
än just "vår man" har ju kunnat bindas till den där platsen vid den där tiden den där sena
kvällen för drygt 27 år sedan. Eller vad säger du?
Senast redigerad av Grandioso 2013-08-15 kl. 06:32.
Citera
2013-08-15, 06:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, han agerade ensam vid mordet. Han tog beslutet att försöka genomföra ett attentat
i samma stund som han upptäckte makarnas ankomst till biografen.
Ingen mer än han alltså vid själva planläggningen och utförandet den sena kvällen.

Men jag är helt övertygad om att herr bombmannen Tingström spökar i bakgrunden som
en inspiratör. Möjligen också en gammal ökänd rufflare och nazist vid namn
Edquist/Borgenstierna. Mycket osäkert beträffande det sista namnet men det finns skäl
att misstänka att de här tre herrarna kan ha umgåtts en del. Har för övrigt skrivit en
hel del om den mannen i tråden om CP.

Tingströms samhällshat är omvittnat. Likaså hans fientlighet till just Palme.
Han har sannolikt sporrat Pettersson, påverkat honom att omfatta ungefär samma synsätt.

CP berättade för en flickvän sedermera att han just "gjorde det för Tingströms skull".
Utkrävde dennes hämnd och så slutade det så här.

För mig finns ingen tvekan om att detta verkligen också är sant. Inte den ringaste.
Case closed. Beträffande din och MBoudines övernaturliga tvärsäkerhet.
Senast redigerad av iesho 2013-08-15 kl. 07:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in