Citat:
Ursprungligen postat av
Castalius
Tycker du verkligen det är en gåta att CP gick fri trots Hovrättens underkännande av Lisbets utpekande? Det vore märkligt i så fall med tanke på att utpekandet väl ändå måste ha varit vad åtalet huvudsakligen vilade på? Eller anser du att rätten ändå borde ha godtagit utpekandet? Har inte riktigt i minnet hur du resonerat kring det här tidigare.
Nej, i och med att man inte fullt ut vågade tro på riktigheten i hennes vittnesmål med
utpekandet utan ett visst mått av osäkerhet ansågs föreligga - grundat på den kvinnliga
vittnespsykologens utläggningar i rätten, och man därmed i betydligt mindre utsträckning
fäste avseende vid den andra inkallade minnesexperten, Nilsson, vars åsikter gick på tvärs
mot förstnämndas, vilket jag personligen inte är tillfreds med förvisso för personen
ifråga är en erkänd världsledande auktoritet på området och borde tillmätts större tyngd
med sina förklaringar om minnesfunktioner - så var det inte direkt något större
mysterium att det resulterade i en frikännande dom, ingen gåta alltså, men för mig hade
det ändå lite karaktären av det eftersom jag alltså tyckt och tycker att den bergsäkra
övertygelsen hos huvudvittnet borde ha gjort ett starkare intryck än vad det tydligen gjorde
på ledamöterna i nämnda rätt.
Det är inte alltid man ser en sån övertygelse i rätten faktiskt men nu rörde det sig om ett
statsministermord och då räckte det inte med det alltså...det behövdes mer än så.
Citat:
I vilket fall som helst kan vi nog slå fast att betydligt kunnigare tråddeltagare än jag själv utan framgång försökt övertyga dig om Petterssons oskuld. Det vore således ett slöseri med tid för mig att göra ett nytt försök. Med det sagt undrar jag om man inte kan ana ett långsamt tilltagande tvivel, dels i ditt motvilliga kvardröjande i tråden och dels i hur du alltmer desperat tycks gripa efter halmstrån i dina försök att vidhålla CP som GM. En lös spekulation från min sida, det skall medges. Till skillnad från min och många andras ständiga vedersakare MBoudine förstår jag nämligen skillnaden mellan spekulationer och väl underbyggda teorier.
Ingen tvekan om att du är en kunnig och påläst aktör, osvikligt välskrivande dessutom.
Men du får gärna avstå från att försöka få mig på andra, "klokare" tankar och koncentrera
dig mer på att hålla efter trådens största troll vilket du redan sköter med den äran.
Inga tvivel, min vän, på det här hållet, varken av det långsamt eller snabbväxande slaget...

Och desperat känner jag mig inte heller faktiskt...
Citat:
Vad prestige beträffar kan man mycket väl fråga sig om du själv tillhör den skara individer som investerat sin professionella heder och ära i övertygelsen om CP som Olof Palmes mördare. Men eftersom vi befinner oss på ett anonymt forum ska jag inte spekulera närmare i den frågan. Om sanningen ska fram, och om man ska tillämpa en uppriktig och rättvis debattstil, så verkar det inte vara riktigt alla CP-förespråkare vars anseende står och faller med ärendet.
Ölvebro, Krusell, Nässén med flera skulle väl knappast bli ihågkomna som några skickliga poliser om det en gång för alla bevisades med säkerhet att Christer Pettersson var oskyldig till mordet. Annat är det exempelvis med samhällsdebattörer av typen Jan Guillou, som ur ett underligt von oben-perspektiv försvarat sitt ställningstagande med det sakliga konstaterandet att ingen annan tänkbar gärningsman än CP någonsin kunnat bindas till mordplatsen.
Nej, jag har inte investerat någon sån heder i det här som du talar om.
Jag är varken polis, åklagare eller hemlig underrättelseagent eller nåt annat sånt "spännande".
Har inte haft någon befattning med ärendet på något som helst professionellt sätt så att
jag därmed skulle kunna ha någon "ära" att slåss för. Det har du på mitt ord om det nu räcker.
Jag står utanför. Jag är en blott en betraktare som blivit övertygad om en sak och tycker
det är värt att stå upp för det och det är i stort vad det handlar om för min del.
Och slutligen så har väl nämnde Guillou rätt i det här ovan: ingen annan tänkbar förövare
än just "vår man" har ju kunnat bindas till den där platsen vid den där tiden den där sena
kvällen för drygt 27 år sedan. Eller vad säger du?