Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-15, 13:43
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag ser ingen som helst anledning att misstro AD. Tvärtom agerar han mer klarsynt än de flesta.

Att du sen nedvärderar andra gör att du förminskar dig själv till något som mest liknar en pladdrande pellejöns som man inte ens orkar bry sig om längre. Sen är det synd om dig för att du är så missförstådd. Ta av dej offerrocken, den passar inte. Lär dig lite hyfs för fan.

Håller med dig. Jag har inga problem med hans uppgifter i första förhöret, som ju är det man ska lägga vikt vid. Att det sen svänger lite efter hand som tiden går med alla läckor i press, kombinerat med att dåliga förhörsledare inte ställer alla frågor man skulle vilja få svar på, har vi sett åtskilliga exempel på hos andra vittnen....
Citera
2013-08-15, 16:07
Medlem
p.norths avatar
Händelserna på Sabbatsberg berörs, såsom Rimborns rapport om att Lisbet Palme talat om två gärningsmän. Men det försvann snabbt. En timme efter att Holmér kommit in på polishuset dagen efter mordet har han en presskonferens där han häpnadsväckande distinkt lägger fast: ”Han är i 30-40-årsåldern, har mörkt hår och är 175-180 cm lång. Han var klädd i mellanblå täckjacka, mörka byxor, keps med uppvikta öronlappar”.

I en senare sammanställning av vittnesmålen i Pettersson-rättegången framgår:

Osäkert om han hade huvudbonad: 13 vittnen

Barhuvad: 8 vittnen

Stickad mössa: 2 vittnen

Platt huvudbonad: 1 vittnesmålen

Jacka med luva: 1 vittne

Grå herrhatt eller Sherlock Holmes-mössa: 1 vittne

Keps: 1 vittne
Citera
2013-08-15, 18:03
Medlem
p.norths avatar
Tja.. vad säger man, förjävligt... Inte för att jag tror att Lisbeth ljuger men, en syndabock!

Åklagaren Anders Helin: Är han den man du såg i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen den kvällen?

Lisbet Palme: Ja

Anders Helin: Är du helt säker på det?

Anders Helin: Ingen tvekan

Lisbet Palme: Nej

Christer Pettersson: Jag ska bara säga en sak....

Rättens ordförande Carl-Anton Spaak: Nu skall du vara tyst!

Christer Pettersson (till Lisbet Palme): …..att Olof Palme i sin himmel tycker inte om det du säger nu. Jag säger bara det, att om du tror att det är som du säger är det okej, Men om du inte tror det, då är det inte okej. Det är allt jag har att säga.

Carl-Anton Spaak: För ut honom!
Citera
2013-08-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Tja.. vad säger man, förjävligt... Inte för att jag tror att Lisbeth ljuger men, en syndabock!

Åklagaren Anders Helin: Är han den man du såg i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen den kvällen?

Christer Pettersson (till Lisbet Palme): …..att Olof Palme i sin himmel tycker inte om det du säger nu. Jag säger bara det, att om du tror att det är som du säger är det okej, Men om du inte tror det, då är det inte okej. Det är allt jag har att säga.

Det var med i beräkningarna att CP inte skulle få livstid, Lisbeth behöver därmed inte ha dåligt samvete.
Citera
2013-08-15, 18:41
Medlem
ieshos avatar
Kan det vara en möjlig förklaring till de två gärningsmännen som omtalades av LP på Sabbatsbergs sjukhus, att LP var synnerligen upprörd och bedrövad, att hon talade om de två män hon hade sett på Västerlånggatan tidigare som hade varit mycket obehagliga och vilka hon nu starkt förknippade med attentatet.

Och att Rimborn helt missförstod vad hon talade om i hennes upprörda tillstånd? Om det inte finns något som direkt motsäger detta, så tycker jag att det är en rimlig förklaring.
Citera
2013-08-15, 19:23
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kan det vara en möjlig förklaring till de två gärningsmännen som omtalades av LP på Sabbatsbergs sjukhus, att LP var synnerligen upprörd och bedrövad, att hon talade om de två män hon hade sett på Västerlånggatan tidigare som hade varit mycket obehagliga och vilka hon nu starkt förknippade med attentatet.

Och att Rimborn helt missförstod vad hon talade om i hennes upprörda tillstånd? Om det inte finns något som direkt motsäger detta, så tycker jag att det är en rimlig förklaring.
Naturligtvis är det så.
Citera
2013-08-15, 19:42
Medlem
Citat:

Slutsatsen man kan dra måste väl ändå vara att hon ljuger ? Har mycket svårt att tro att hon på allvar trodde det var CP som sköt.
Citera
2013-08-15, 20:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Slutsatsen man kan dra måste väl ändå vara att hon ljuger ? Har mycket svårt att tro att hon på allvar trodde det var CP som sköt.

Klart att Lisbet visste att det inte var Christer Pettersson som sköt. Hennes bild av det inträffade måste ändras i grunden för att passa in i mörkläggningen. Två gärningsmän blev en över en natt, t ex. Påhittad skottskada som ingen rättsläkare tilläts undersöka. Ett fult spel som drogs igång omedelbart är ju vad MOP handlar om.
Citera
2013-08-15, 20:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Det kräver att Åke Rimborn ska missförstå henne vid två tillfällen. Gösta Welander ska missförstå henne.
Ingvar Carlsson, KO Feldt, Ulf Dahlsten och Anita Gradin ska missförstå eller inte fråga om hur MOP gick till. Rikslarmet ändras bara när det gäller gäller Ustaja 0506.

Först när Hans Holmer kommer kan han plocka bort signalementet till synes utan prata med Lisbeth Palme.
Citera
2013-08-15, 20:54
Medlem
p.norths avatar
Kan ju även tänka att hon började misstro polisen, hon blev vilseledd och började tappa förtroende för dom. Sen när man "hittade" C.P så påminde denne A.B som hon reflekterade med i mordnatten, A.B var ju lite berusad.. en psykos förväxling skedde med hjälp av förhörsledarna som det skulle passa gärningsmannen och det råkar bli C.P (lisbeth blev "lurad")
Citera
2013-08-15, 21:03
Medlem
Grandiosos avatar
Hans Holmér skriver så här mot slutet av sin bok "Olof Palme är skjuten"

"Jag stannar upp i mina tankar och konstaterar att det enda vi riktigt säkert vet är att
mannen som sköt Olof Palme varken är gammal eller ung.
Han är av medellängd och kraftig eller satt och rör sig klumpigt eller åtminstone stelt.
Han bär en mörk rock eller jacka som går ned mot knäna. Han sköt Olof Palme mitt i
ryggen på några decimeters avstånd med ett mycket kraftigt vapen och med kraftigast
tänkbara ammunition. Han slängde också iväg ett skott mot Lisbet.
Jag tycker att vi har vänt på varenda sten och letat efter gråsuggor utan att finna några.
Kvar finns bara PKK."

Hade han bara fått möjlighet att konferera en stund med mister MBoudine i egen hög person
så hade han nog förstått att det där skottet mot LP bara var en missuppfattning.
Det var ju maken som fick ta båda skotten. Synd du inte fick reda ut ett och annat för
gamle länspolismästaren, Boudine, då kanske saker och ting utvecklat sig bättre med
utredningsarbetet. Men nån kurd hade gärna fått bli kvar antar jag...helst vid namn Mehmet.
Citera
2013-08-15, 21:03
Medlem
Citat:
Kan ju även tänka att hon började misstro polisen, hon blev vilseledd och började tappa förtroende för dom. Sen när man "hittade" C.P så påminde denne A.B som hon reflekterade med i mordnatten, A.B var ju lite berusad.. en psykos förväxling skedde med hjälp av förhörsledarna som det skulle passa gärningsmannen och det råkar bli C.P (lisbeth blev "lurad")

Mycket tyder på att Lisbeth och Olof talade med mördaren innan skotten föll, skulle då hon ha glömt bort det? Där i ligger lösningen tror jag, det fick helt enkelt inte komma fram vem dom pratade med och som sedan sköt och försvann därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in