Citat:
Ursprungligen postat av
Kanel-Kalle
När jag satt häktad så fick jag veta att det satt en till i samma mål. Mvh
Ja det kan nog ha lite med vad det gäller att göra, jag vet inte?
En gång i mitten av 80-talet gjorde jag entré på ett häkte med två påsar kläder och hygienartiklar samt två brev. Brev skulle gå via åklagaren eftersom vännerna satt häktade med restriktioner, men fångvårdaren sa att han kunde kika om det var som jag sa (att jag inte hade skrivet något som rörde fallet). Ganska direkt konstaterade han att de aldrig skulle godkännas av åklagaren.
Jag hade nämligen skrivet att "jag tog även med lite grejer till XX". Dessa ord var ett avslöjande om att även vännen blivit häktad och det var inte meningen att någon av dessa två skulle känna till varandras tillfälliga adress.
Sen sker det väl en del häktningsförhandlingar i "grupp". Tänker på ett fall där det satt många frihetsberövade från samma gruppering, anhållna samtidigt och där åklagaren ville åtala och döma alla lika, just som en grupp. Så blev det också i TR, dock ej i HR.
Jag läste FUP:en och det tog ganska lång tid innan de häktade blev informerade om vad de medhäktade hade sagt. En morgon slängs det upp delar ur förhör med andra och det är då som en del andra börjar att erkänna eller bestämmer sig för att tiga även i fortsättningen.