2013-08-15, 08:16
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Nej, inte ett ljud om bevisen.
Bara att man blir fortsatt häktad, och om man får fortsatta restriktioner.

Sant, det brukar inte tillkomma något direkt nytt.
Grunderna till varför man häktades första gången, följer med och är inte sämre grunder vid omhäktning. Åklagaren kör samma historia som redan står på pappret och nu var fjortonde dag med tillägg om varför det behövs mer tid fram till åtalet. I det här fallet så har bl a inte alla svar inkommit från SKL.

Sen kör väl advokaten också ungefär samma historia som tidigare och försöker ofta hitta någon ny anledning till varför den häktade bör släppas på fri fot.

Många ansökningar om förlängd åtalstid (omhäktningar) sker inte ens muntligen. Det brukar vara den misstänkte och dess ombud som gärna vill ha det så, men det är inget som krävs eftersom åklagaren inte behöver lägga fram några nya bevis för att säkra omhäktning. Det är alltså ofta pga den andra parten som det sker muntligen. De vill ha möjligheten att försvara sig och få en extra chans till att släppas på fri fot.
Citera
2013-08-15, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Är hon R*im*r nämnde man kan någon tipsa tr i vänersborg så det inte blir jäv.

Ja, låtom oss hoppas på att ingen från sd anförtros nämndemansplats i detta mål...

Att BT vet mer än den vill säga tror jag polisen vet. Hon fick ju dator och telefon beslagtagen bara dagarna efteråt...
Och var sov AJ den natten? Hos mamma? Verkar troligt, om det stämmer att han haft telkontakt men DB o BT på morgonen.
Står mamman fortfarande bakom sin son?
Och FHs flickvän? Skickar hon stöttande kärleksbrev eller har hon sagt Ruttna i helvetet?
Citera
2013-08-15, 08:32
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doodaaa
AJ var väldigt besatt av Alm när det begav sej!
På vilket sätt? Till Alms försvar?
Citera
2013-08-15, 08:41
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
När jag satt häktad så fick jag veta att det satt en till i samma mål. Mvh

Ja det kan nog ha lite med vad det gäller att göra, jag vet inte?

En gång i mitten av 80-talet gjorde jag entré på ett häkte med två påsar kläder och hygienartiklar samt två brev. Brev skulle gå via åklagaren eftersom vännerna satt häktade med restriktioner, men fångvårdaren sa att han kunde kika om det var som jag sa (att jag inte hade skrivet något som rörde fallet). Ganska direkt konstaterade han att de aldrig skulle godkännas av åklagaren.

Jag hade nämligen skrivet att "jag tog även med lite grejer till XX". Dessa ord var ett avslöjande om att även vännen blivit häktad och det var inte meningen att någon av dessa två skulle känna till varandras tillfälliga adress.

Sen sker det väl en del häktningsförhandlingar i "grupp". Tänker på ett fall där det satt många frihetsberövade från samma gruppering, anhållna samtidigt och där åklagaren ville åtala och döma alla lika, just som en grupp. Så blev det också i TR, dock ej i HR.
Jag läste FUP:en och det tog ganska lång tid innan de häktade blev informerade om vad de medhäktade hade sagt. En morgon slängs det upp delar ur förhör med andra och det är då som en del andra börjar att erkänna eller bestämmer sig för att tiga även i fortsättningen.
Citera
2013-08-15, 08:49
Medlem
Ni som är insatta i hur det fungerar, hur mycket får en försvarsadvokat berätta för sin klient? Får han berätta om fynd mm?
Citera
2013-08-15, 08:51
Medlem
Om nu AJ inte har något att dölja varför gömmer han sig då, alla vet ju redan vem han är och hur han ser ut? Är det skammen för det han har gjort som blir honom övermäktig.

Bild på AJ: http://ttela.se/image_processor/1.2292475.1376507035!/image/3071093434.jpg_gen/derivatives/wide/3071093434.jpg?maxWidth=627

Källa: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2292195-mordmisstankt-tillbaka-i-sverige
Citera
2013-08-15, 08:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dyrktrött
man kan ju undra om hur mycket aj kan ha hunnit städa efter sig om han nu är skyldig. de hade ju noll bevakning av han efter de släppte han tyder ju allt på. verkar ju som de skulle behöva inledas förundersökning om tjänstefel kan man tycka
De hade dom ju inte. De sa ju en gång att de tappade bort honom.
Då kan de inte ha haft noll spaning, men dålig.
Citera
2013-08-15, 08:53
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Ja så måste det ju gå till!

Men hur meddelar dom den närmast anhörige? Jag har ju fått för mig att dom söker upp personen i fråga och meddelar detta vid ett besök i hemmet?
För inte kan dom väl meddela såna saker helt kallt via ett telefonsamtal, brev eller sms?

Jag har fått dödsbud i hemmet och jag har fått dödsbud via telefon. I telefonfallet var det dock ingen polismyndighet inblandad, utan en vårdenhet. Polisen kommer hem till närmast anhörig, det är vad de ska göra också... jag har dock hört om något fall där det meddelats per telefon. Personalbrist eller bara olyckligt?
Citera
2013-08-15, 08:57
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
DB borde väl veta att FH är häktad då han frihetsberövades dagen efter?

Nej, DB bör veta att FH anhölls dagen innan honom. Han kan omöjligt veta att han är häktad om ingen har kvittrat bredvid. Varför tror du att de kör separata förhandlingar direkt efter varandra under samma dagar det varit omhäktningsförhandlingar?
Citera
2013-08-15, 09:07
Medlem
drdracula141s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurridutt
Jag har fått dödsbud i hemmet och jag har fått dödsbud via telefon. I telefonfallet var det dock ingen polismyndighet inblandad, utan en vårdenhet. Polisen kommer hem till närmast anhörig, det är vad de ska göra också... jag har dock hört om något fall där det meddelats per telefon. Personalbrist eller bara olyckligt?
Har fått samtal i från polisiärmyndighet när en nära anhörig förolyckades och det vart ingen trevlig upplevelse. Fick inget stöd varken i från präst el polis,psykolog jag mådde personligen skit under flera års tid efter händelsen. Nu var detta på 90 talet hoppas att dom anhöriga fått bra stöd.
Citera
2013-08-15, 09:12
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Om nu AJ inte har något att dölja varför gömmer han sig då, alla vet ju redan vem han är och hur han ser ut? Är det skammen för det han har gjort som blir honom övermäktig.

Bild på AJ: http://ttela.se/image_processor/1.2292475.1376507035!/image/3071093434.jpg_gen/derivatives/wide/3071093434.jpg?maxWidth=627

Källa: http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2292195-mordmisstankt-tillbaka-i-sverige

I sådana här fall är det inte ovanligt att transporten lägger något över huvudet på en misstänkt. Det är trots allt inte alltid en misstänkt är skyldig och det är mycket väl känt vilket helvete en tidigare misstänkt kan få genomlida efter ett frikännande. Många gånger pga media men i det här fallet har väl tidningarna maskat alla bilder på misstänkta? Läsarna dömer ändå, alla tycker vi olika.
Citera
2013-08-15, 09:18
Medlem
Kurridutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdracula141
Har fått samtal i från polisiärmyndighet när en nära anhörig förolyckades och det vart ingen trevlig upplevelse. Fick inget stöd varken i från präst el polis,psykolog jag mådde personligen skit under flera års tid efter händelsen. Nu var detta på 90 talet hoppas att dom anhöriga fått bra stöd.

Beklagar detta, mycket dålig stil. De polismän som kom med dödbud här, hade ingen präst med sig. De stannade dock ganska länge och matade mig hela tiden med att jag måste uppsöka psyk akut om det blev för jobbigt och att jag inte skulle vara ensam. De skulle därefter hem till en annan anhörig men jag sa att jag måste hemifrån och att jag skulle fixa detta.

Som jag uppfattar det nu i efterhand så hade de bara två uppdrag - till mig och sen till en annan anhörig (den jag körde hem till istället). Inga andra fanns med på deras uppdragslista. Men det fanns fler som var lika nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in