2013-08-15, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Ursäkta en okunnig men, betyder det du säger nu, att DB och FH inte vet ett jota om några bevis eller fynd alls sen de blev häktade? De vet inte om brandplatsen för kläder och bok, örngottet eller att Id* är funnen?

Klart att dem vet om vilka bevis, de pressas klart i förhör med påståenden som "vi vet att du varit i I*as lägenhet, vi kan binda dig till platsen", "din telefon har varit där" och liknande saker utan att kanske berätta exakt vad dem vet.

Att FH och DB känner till att den andra är häktad (som vissa skrev innan att de kanske inte gör) det gör dem sannolikt, poliserna försöker förmodligen även spela ut dem mot varandra.
Citera
2013-08-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det finns två alternativ, att inte skriva alls eller att skriva, men utan att uppge källan.
Om du väljer att ta uppgiften med ett helt lass salt, varför ens slösa ett inlägg på det?

Du kan faktiskt uppge källan utan att avslöja den, t ex "en person i de häktades närhet", "en med insyn i utredningen" osv....att jag eller ngn annan här skulle lista ut vem du syftar på är rätt osannolikt.
Citera
2013-08-15, 03:06
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Klart att dem vet om vilka bevis, de pressas klart i förhör med påståenden som "vi vet att du varit i I*as lägenhet, vi kan binda dig till platsen", "din telefon har varit där" och liknande saker utan att kanske berätta exakt vad dem vet.

Att FH och DB känner till att den andra är häktad (som vissa skrev innan att de kanske inte gör) det gör dem sannolikt, poliserna försöker förmodligen även spela ut dem mot varandra.

De lägger säkert fram det som behövs, det som kan spela ut dem mot varandra, det som kommit fram från fynd osv men de kanske också behåller vissa saker själva ett tag och inte informerar om allt på en gång och nu ska det ju vara förhör med AJ i morgon, hoppas det blir en lååååång kafferast
Citera
2013-08-15, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Självklart så har dom gjort det!

Sen är jag ganska övertygad om att polisen inte sitter och ringer runt till alla anhöriga för att lämna ett sånt här tragiskt besked utan sånt här meddelas nog vid ett personligt besök hos den som är närmast anhörig!
I det här fallet blev det kanske mamman då eftersom föräldrarna var skilda? Dom har kanske sökt pappan också men inte fått tag på honom? Det går inte att spekulera exakt i hur detta gått till men jag tror det finns rutiner för sånt här och dessa har nog följts efter bästa förmåga från polisens sida!

EDIT: Jag tycker kanske att media var lite väl snabba med att skriva om fyndet, de kunde gott ha väntat någon dag i alla fall så att alla anhöriga hade hunnit få beskedet istället för att få det när dom läste eller hörde om det på nyheterna!

Om en anhörig dör på sjukhuset eller i en bilolycka eller liknande då meddelas närmast anhöriga och sen är det upp till dem att meddela övrig släkt. Det kan vara svårt för polisen att avgöra exakt vem man ska ses som närmast anhörig och då måste man välja någon.
Citera
2013-08-15, 03:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanel-Kalle
Nej, inte ett ljud om bevisen.
Bara att man blir fortsatt häktad, och om man får fortsatta restriktioner.

Dessa herrar har antagligen fulla restriktioner utan tv, radio och dagstidningar.
Då mår man inte bra hur tuff man än är, efter en månad.

Citat:
Vid en första häktning ja, sen behövs det starkare bevis.
Men detta har jag aldrig motsatt mig.
Så du "vet" fel. Lite efter tror jag att du är.
Kan du kinesisk lag?
De får inte alla bevis i ansiktet.
De kan få det som behövs för fortsatt häktning. Alltså det som framkom när de häktades för första gången.. Vakna

Citat:
När jag satt häktad så fick jag veta att det satt en till i samma mål. Mvh

Jag ser att Kanel-kalle fortsätter att uttala sig om saker som han inte riktigt verkar ha koll på.

Det är inte ovanligt att det under en häktningsförhandling redovisas både teknisk bevisning och exempelvis genomförda vittnesförhör. Även medicinska undersökningar redovisas gång på gång. Under en förhandling ställer dessutom både domaren, åklagaren och advokaten frågor till den misstänkte rörande det brott som den misstänkte begärs häktad för. Oavsett om det är första häktningsomgång eller omhäktning.

Det ligger i den misstänktes advokats intresse att ifrågasätta bevisföringen som ligger till grund för varje ny häktningsbegäran. Allt detta är också en av anledningarna till att en domstol ofta vill att det ska vara lyckta dörrar under en häktningsförhandling.

Och sen undrar jag varför du fortsätter att kränka och nedvärdera de andra i tråden här med nedsättande kommentarer och personliga påhopp om och om igen.

Du är självklart lika välkommen som alla andra, och med den öppenheten som vi alla strävar efter att ha här, så kan du kanske tänka dig att visa de andra här inne lite mer respekt!
Citera
2013-08-15, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Om en anhörig dör på sjukhuset eller i en bilolycka eller liknande då meddelas närmast anhöriga och sen är det upp till dem att meddela övrig släkt. Det kan vara svårt för polisen att avgöra exakt vem man ska ses som närmast anhörig och då måste man välja någon.

Ja så måste det ju gå till!

Men hur meddelar dom den närmast anhörige? Jag har ju fått för mig att dom söker upp personen i fråga och meddelar detta vid ett besök i hemmet?
För inte kan dom väl meddela såna saker helt kallt via ett telefonsamtal, brev eller sms?
Citera
2013-08-15, 03:36
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
Polisen informerade anhöriga om fyndet redan innan dom hade identifierat kroppen. Gnället i tidningen var att någon faster eller syssling eller nåt sånt var sur för att hon inte betraktades som närstående.

I*as far fick nyheten om fyndet genom media. Inte genom polisen.

Jag skulle betrakta en Far som nära anhörig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17267432.ab

Citat:
Tillsammans gick de över till 23-åringens pappa, som bor i samma område.

– Han öppnade dörren gråtande och hade just läst det på text-tv, säger fastern.

Enligt de anhöriga som Aftonbladet träffar kontaktade polisen vissa anhöriga, medan pappan och farmodern fortfarande inte har hört av utredarna.

– Jag är ju alltid hemma här, så det hade varit lämpligt från polisen att komma hit först, säger farmodern.
Citera
2013-08-15, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William.H.Grant
Ja så måste det ju gå till!

Men hur meddelar dom den närmast anhörige? Jag har ju fått för mig att dom söker upp personen i fråga och meddelar detta vid ett besök i hemmet?
För inte kan dom väl meddela såna saker helt kallt via ett telefonsamtal, brev eller sms?

Jag skulle tippa på att det normalt sett går till som så att man meddelar med ett besök i hemmet men här kanske man velat göra det snabbt genom telefon, jag vet inte...
Citera
2013-08-15, 06:36
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Nej, det finns inget som säger att ett emballage är nödvändigt. Föreställer mig dock att det är troligt, av psykologiska skäl. Att bära ut en synlig och blodig kropp förefaller mig vara en smula vågat.

Enligt Tomato:

Enligt mitt sätt att läsa sägs inte uttryckligen att det existerar teknisk bevisning för att Id@s kropp har funnits i S40:n. Orden i samband med försvinnandet kan tolkas som att ett vittne har observerat bilen vid BP, eller kan lika gärna vara resultatet av en 'mastning'.

Teknisk bevisning slår ett indicium.

Nåväl, det visar sig... Kan ske.

Tillägg: Om det mot min förmodan inte förekom något trpt-emballage, men att det ändå kan bevisas att Id@s kropp har funnits i S40:n, är ju även det ett tekniskt bevis som det inte går att slingra sig ur. Same same...

Jag tolkade det som stod i tidningen som att teknisk bevisning fanns. "Det står klart att" är em väldigt stark formulering från en erfaren polis. Att han då sa " i samband med försvinnandet" innebar bara att hon inte var påträffad död då, utan Människorov var fortfarande rubriceringen.
Citera
2013-08-15, 06:38
Medlem
refsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbds
Tror helt enkelt att det är så att Svenska polisen ville ha han kvar där ett tag till
så dom kunde jobba på här hemma. Där nere har han större press på sig än i Sverige, där
kan han förmodligen inte språket, är inte på hemma plan, och dom två svinen här
hemma känner större press innan hans ankommande och kanske läcker mer då.

Sedan tror jag hela utspelet om att 'gå ut och kolla era brunnar' var ett utspel
från Svenska polisen för att kroppen skulle hittas på ett 'naturligt' sätt för
att skydda golarna. Som jag tror hade berättat om detta redan.
Passar ju bra att utnyttja en förtroendevald person att göra själva upptäckten
och inte en privatperson som kanske inte kan hålla tätt inför vänner/grannar.

Det vore otroligt om dom lät eventuell teknisk bevisning försämras ett par dygn till ute i bushen bara för att skydda några golare. Känns som den här teorin är lite väl TV-mässig.
Citera
2013-08-15, 06:47
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Då det bara var FH's bil som var laglig i trafik och har V8, är den ju att föredra. Och hade den stått hos DB vore det väl logiskt att de tagit den lagliga bilen reggad på en kille med körkort från första början?
Där är det ju avgörande hur mycket info de fått av AJ. Ville de ha en diskret bil?

FH var kanske tuff nog att vägra använda sin egen bil (eller om det var flickvännens mer diskreta bil som han åkte till DB med).
Senast redigerad av Orsa 2013-08-15 kl. 06:54.
Citera
2013-08-15, 06:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nutte59
Tror hela tråden kommer att få en oväntad vändning, el är ganska säker....
Jo du har trott det ganska länge nu, men fakta är inget annat än att di finns bara tre MT med AJ i spetsen. Andra är redan avförda och tro mig, det är inget Polisen gör i en klackvändning.

Det som kommer hända nu är att AJ kommer förhöras om di lögner DB/FH har trasslat in sig i, samt AJs egna. Allt eftersom läggs bevisning fram som talar mot dessa utsagor och beroende på hur stark denna bevisning är kommer AJs nya (små, små) förklaringar möjligtvis skyllas över på DB/FH.

I slutändan tror jag inte för ett ögonblick att AJ drar sig för att hamna i en situation där alla skyller på alla uppstår. Åklagaren kommer fullständigt skita i detta och gå på utsatt linje, så får rätten bedöma trovärdigheten för AJ/DB/FH respektive ÅTALET.

Och hur oväntat är det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in