2013-08-14, 19:38
Medlem
JonasTheKids avatar
Det var inte mycket av det du skrev som jag förstod ett dyft av... Är du ute efter att diskutera något? Håll dig till en seriös diskussion istället.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Du vill alltså slå ett slag för de stackars troende, som aldrig haft och iiinte har någon som helst makt och absolut inga oaser att frottera sig i? (men stackars dåå.) Sitter de på något sätt i blåsväder på ngt enda sätt, tycker du det?

När de religiösa grupperingarna väl har makt, hur betedde de sig då, rättvist? korrekt? klokt ?

Du förstår inte vad jag skriver. Det jag menade var att troende borde få mer plats i debatten angående religioners sanningshalt. Inte att religiösa ska få mer makt.
Citera
2013-08-14, 19:53
Medlem
JonasTheKids avatar
Det är ju annars "bevis" som är ideal-målet för saklighet och (moderna) akademisk metodologi.

Absolut. Det jag menar är att: när det gäller religion kan man inte bevisa på samma sätt. Men man kan argumentera och därför göra det mer eller mindre sannolikt. Man KAN bevisa t.ex att bibeln inte är förvanskad genom århundradens lopp. Precis på samma sätt som man granskar alla antika texter.
Man KAN granska källor för historiciteten kring Jesus. Precis som kring alla antika personer. Osv osv.

Men oavsett hur många fakta och bevis man har för detta kan man ju därför inte fullständigt bevisa att Gud existerar t.ex. Men man kan göra det mer eller mindre sannolikhet för någon att tro på.

OM det nu finns en sån bok, då har den definitivt inte sålds på pocketshop .... inte ens till många kristna med tanke på den bedrövliga apologetik-kvalitet som manifesterar sig på detta forum.

Vi har däremot en handfull mycket kunniga och kompetenta kristna här, men inga av dom är apologet manuals-papegojer.

Det finns jättebra apologetisk litteratur. Och jag utgår självklart inte från någon flashbackkvalité... Det är till ganska stor del litteratur och duktiga apologeter som jag i huvudtaget är troende idag.

Tack och hej!
Citera
2013-08-14, 20:03
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasTheKid
1. Visst faller bevisbördan på den som påstår något som man är övertygad av. Men det gäller ju även den ateist som skulle påstå att all religion är bluff. Hade alla respektfullt redogjort vad man tror är sant och argumenterat för det hade allt vara frid och fröjd. Dock så finns det tyvärr en sida av debatten som oftast accepteras som den allmänna sanningen och därför finns ingen bevisbörda hos denne. Detta är enligt mig konstigt.
Eftersom ingen kan prestera religiösa bevis i den mening vi brukar använda bevis i andra sammanhang. Vi nöjer oss tex inte med att någon säger vad resultatet i en omröstning eller riksdagsval är utan att vi kan kontrollera att det stämmer. Därför har ju ateisten som säger att alla religion är bluff mer på fötterna än vad de som säger att all religion är rätt. För även troende tycks ju säga att all religion är bluff utom den som just de tror på. Jag har hittills inte mött en enda troende som tror på samtliga religioner genom historien.

Citat:
2. Skillnaden mellan tomtar och t.ex bibeln är att miljarder människor är övertygade om tron på Jesus. Man har en skrift som är djupt förankrad i historien (oavsett om man tror på det övernaturliga i den eller ej) och det finns tusentals människor som faktiskt på ett sakligt sätt argumenterar att kristen tro kan vara sann. Och visst kan en ateist likställa bibeln med tomtar och sagor, men det gör inte argumentet bättre för det. Visst är en tro på en Gud märklig. Det ÄR märkligt! Men jag är trots det övertygad om det är sant. Förövrigt så påstår bibeln inte så vitt jag vet att du ska plågas i evighet för att du ifrågasätter honom. Jag ifrågasätter Gud varje dag.
Ok, så det är antalet som tror på något övernaturligt som bestämmer huruvida det är sant. Mängden troende avgör inte sanningshalten tyvärr.

Citat:
3. Ingen ska banka i någonting i någon. Inte ens en ateist.
Låter bra, men så kan du inte säga om du ska följa din bibel. Där framkommer det att det är många, inklusive ateister, som ska bankas.

Citat:
4. Här är det väldigt värdefullt att faktiskt kolla upp t.ex. litteratur om förhållandet mellan GT/NT, krig i GT osv. Det finns många människor med stor expertis inom dessa områden som kan uttrycka sig långt mycket bättre än jag. Till att börja med måste man sätta bibelns texter i en kontext. Och jag kan inte uttrycka tillräckligt hur extremt viktigt det är. Tittar man t.ex på synen i bibeln på slaveri i ett historiskt sammanhang så ger det mer nyans. Men den frågan kan vi ta sen. När det gäller moral i GT så kan jag inte svara på allt, men det är viktigt att förstå vad bibeln sätter som viktigast. Det finns lagar i bibeln som står över allt annat. Och även att det som står i t.ex Moseböckerna är främst riktat till judarna. Varför finns det så märkliga lagar för det judiska folket? Ingen aning.
Men om man hävdar, vilket många religiösa gör, att bla bibeln står för en objektiv moral så kan vi väl inte se den i en historisk kontext? Den är väl objektiv, god och evig? Jag hävdar dock att bibeln och andra religiösa dokument är barn av sin tid och speglar precis den moral som rådde då. Nu är vi i ett annat skede av vår utveckling och både samhälle, kunskap och moral har utvecklats. Om du vill hävda att moralen inte är objektiv och av gud given måste du nog fundera över varför du ska läsa boken överhuvudtaget.

Citat:
GT miste inte sin giltighet nej, men som sagt så är GTs lagar främst riktat till judarna. I och med NT så handlar det längre inte bara om judarna. Det är möjligt att Jesus inte ville stöta sig så mot folket genom att upphäva Moseböckernas lagar, det vet inte jag. Men det som är viktigt är att den gyllene regeln kommer före allt annat, gäller det även dödsstraff? Kanske det. På det sättet kanske Jesus "upphävde" gamla lagar med nya överordnade lagar.

Jesus sa aldrig att dödsstraff och slaveri skulle sluta gälla, men det han gjorde var att förhindra att en otrogen kvinna skulle stenas, han gav kvinnorna mer respekt än vad som uppfattades som okej, han käkade lunch med tiggare och sjuka, detta är bara en bråkdel. Allt detta var extremt provokativt! Detta svarar kanske inte på någon av dina frågor men det kan ge lite nyans åt bibeln.

Det låter som långsökt... Om Jesus, gud eller guds son, inte vågade stöta sig med folket kan man väl ifrågasätta hans person och budskap. Utifrån din beskrivning låter han lite som en rebellisk hippie, vilket för mig är något positivt, men knappast som en gudomlighet. Du får gärna sätta den gyllene regeln före annat men jag vet inte om det stämmer.

Citat:
5. När det gäller illdåd och hemska saker som har hänt i Guds namn så har jag väl bara en syn på det. Människor kommer alltid vara människor. Jag tror inte det spelar någon roll om religionen inte fanns. Människor hade varit lika våldsamma för det. Korståg tror jag vara lika mycket politik som något annat. Det finns lika många religiösa idioter som det finns ateistiska idioter. Gick det bättre i Sovjet? Det spelar ingen roll om kristna uppger sig göra Guds handlingar genom att begå våld. Det stämmer inte. Det har ingen del i den kristna tron. Det handlar bara om att människor alltid kommer vara idioter. Bibeln sammanfattad är att älska varandra som bröder och systrar. Enough said.
Lite "No True Scotsman" alltså... För alla dem som dödats och förnedrats i den kristna gudens namn tror jag nog att det spelat en roll
Citera
2013-08-14, 20:43
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Det var inte mycket av det du skrev som jag förstod ett dyft av... Är du ute efter att diskutera något? Håll dig till en seriös diskussion istället.

Du förstår inte vad jag skriver. Det jag menade var att troende borde få mer plats i debatten angående religioners sanningshalt. Inte att religiösa ska få mer makt.
Ja men lille vännen hur tar man plats i debatt, kom med argumenten eller känslorna inför gud, inse förstås att om man känner för gudsbejakare, att det kan tänkas vara personerna du vill sympatisera, inte gud - om det är gud du vill förmedla, så finns en hel vetenskap som finkammat, vetenskap bbestår av, som bekant.. människor det också! vad är problemet, vill du ta plats, så skriv.

Hur förmedlar bevisar eller diskuterar man annars "guds eller jesus eller valfri illusions framkomlighet" ?

Religion är för många ingen barnlekm, en nyhet? Hur har religion alltid fått legitimitet? skatt? oh nej... gud kommer ned öppn armar gratis utan fördömanden? argumentera då, motivera - jag bryr mig ibnte om du skriver A-4, jag vet att de troende mer än gärna går ifrån vetenskapliga förhållningar gentemot existens, för att det är lättare att filosofera drömmar, men det menar du att, det är minsann inte "den riktiga" teologin, vad är då äkta teologi? teologin så fin, det sker inte i ett tunnsått töcken alls för känslornas skull?
Citera
2013-08-14, 21:50
Medlem
Hallå vafan har ni glömt vad tråden handlar om?

MOTBEVISA ISLAM står det klart och tydligt!

De senaste sidorna handlar inte ett smack om rubriken! Vill ni ha en debatt om bevismaterial om religioner så starta en ny tråd istället för att förstöra denna!

HÅLL ER TILL TOPIC!
Citera
2013-08-14, 21:55
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliBB

De senaste sidorna handlar inte ett smack om rubriken! Vill ni ha en debatt om bevismaterial om religioner så starta en ny tråd istället för att förstöra denna!

HÅLL ER TILL TOPIC!
Muslimers existens motbevisar islam, eller vad den iaf försöker påstå, att det har med Gud att göra. Men Gud skapar inte demoner som runkar till avrättningar på internet. Har du skavsår kan aloe vera-salva lindra.

Att motbevisa en fantasivärld som inte finns är givetvis svårt eftersom den inte finns. Men vi kan alla se efterverkningarna vad denna fantasivärld ställer till det i huvudet på människor som så gärna exploderar i en buss eller ett café. Det är svårt för utomstående att få gudskärlek där.
Citera
2013-08-14, 22:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Håller med dig. Dock så tycker jag även att de flesta ateister har ganska svårt att förmedla något vettigt i diskussionen, med vissa undantag såklart. En troende behöver ett hav av fakta för att få sin röst hörd men en ateist behöver endast likställa religion som tro på tomtar och troll, vilket är det fjantigaste och mest poänglösa man kan tillföra.
Det beror nog snarare på att ditt förstånd inte tar dig längre än så.
Poängen är knivskarp.
Utan bevis på guds existens är hen inte något annat än ett fantasifoster.
Citera
2013-08-14, 23:19
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Jag förstår mycket väl. Uttryckte mig bristfälligt. Det är inte alls samma nivå på bevisen. Mycket av bibeln är historia, så det gemensamma slutar redan där.

Jesus dör och uppstår på 3:e dagen. Det är ett mirakel, inte ett historiskt faktum. Att vissa delar delvis baserar sig på historiska händelser legitimerar inte hela boken. Det är som att hävda att Wallanderböckerna är sanna därför att Ystad finns på riktigt.
Citera
2013-08-15, 01:06
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Sålänge du inte kan argumentera för att Bibeln är en samling sagor så är argumentet fortfarande poänglöst. Självklart förstår jag poängen med att likställa änglar och keruber med tomtar och troll. De är ickemänskliga varelser och ett enkelt sätt att dumförklara en troende utan att egentligen behöva anstränga sig. Det är mest synd att det funkar som argument idag.

Det finns inte ett enda bevis för någonting i bibeln. Inte ens som historiebok fungerar den bra eftersom det är så många lögner och förvrängningar. Till exempel det här med "den stora skökan" babels torn etc där judarna hatar Babylon som är en framgångsrik handelsstad med rikedomar som de bara kan drömma om. Själva uppfinner de att "kung David" och hans son Salomon var rika och mäktiga när utgrävningar och liknande visar att de knappt hade något alls att skriva om och knappast kan ha varit ledare för ett enat juderike.

Uppenbarelseboken är en hatbok mot Kejsar Nero och det romerska riket skrivet till kristna församlingar som en tröst efter att många kristna dött i bland lejon i colosseum och liknande. Kristna vill tro att boken skrevs av aposteln Johannes ("Johannes Upenbarelse") men inte ens det verkar stämma. Man kan skriva en bok nästan lika lång som bibeln om alla felaktigheter och lögner i bibeln, liksom man kan om koranen och inte minst Torah och liknande religiösa texter.
Citera
2013-08-15, 01:15
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Uppenbarelseboken är en hatbok mot Kejsar Nero och det romerska riket skrivet till kristna församlingar som en tröst efter att många kristna dött i bland lejon i colosseum och liknande.

Jag vågar inte säga något om huruvida det är en "hatbok" mot Nero, men helt klart nämns han där som "The Beast" i "Number of the beast".
Tja... Lite "hat" är det ju såklart.

http://en.wikipedia.org/wiki/Number_of_the_beast#Neron_Caesar

Där ser man hur siffrorna 666 och 616 (som också är "number of the beast") båda syftar på namnet Nero Caesar.

*edit*

Kanske blir denna del också lite klarare när man förstår vad siffrorna pekar på.

"De som har förstånd och insikt kan räkna ut vilddjurets tal: det är en människas tal, och talet är 666."
Senast redigerad av Norrbottens 2013-08-15 kl. 01:24.
Citera
2013-08-15, 10:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliBB

HÅLL ER TILL TOPIC!

Hur ska man motbevisa något som inte bevisats?
Citera
2013-08-24, 16:24
Medlem
FurtherAways avatar
Hur ska man kunna motbevisa något som inte finns...?

Ja, religionen finns, men det är bara ett gäng idioter i diverse huvudbonader, och inte något bevis att det finns en gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in