2013-08-13, 16:22
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Jag vill bara tillägga att musiken som används i Sopranos håller lika hög klass som allt annat i serien.

Citat:
Ursprungligen postat av cay
Vad som dock är noterbart är Jimmys beteende efter att han blev släppt, och såpass snabbt trots att han väntade rättegång, som när han ställer en massa frågor till Tony i källaren eller när han frågar Junior om Brendan-incidenten. Jag har läst att många tycker att Tony gjorde fel och beslutade sig för snabbt men faktum är att det var Junior som gav Tony klartecknet. Jag är av uppfattningen att han var informatör då väldigt mycket pekar på det.

Det var nog vid det tillfället som han valde att sälja ut familjen.
Citera
2013-08-14, 00:17
Medlem
Grabbjaevels avatar
En av många favoritscener. Tycker den är helt fantastisk.
http://www.youtube.com/watch?v=3c2k2VHLTTk
Citera
2013-08-14, 03:35
Medlem
RevolverRoffes avatar
Kuriosa 1
Vem hade trott att Tony Soprano bär kontaktlinser? Bildbevis

Kuriosa 2
I S02E12 så träffar Tony en italiensk kvinna vid namn Isabella som bor tillfälligt hos grannen när denne är bortrest. Allt talar för att kvinnan endast fanns i Tonys fantasi. Lustiga är att kvinnan som spelar Isabella (Maria Grazia Cucinotta) inte finns med i eftertexterna, hon anges alltså inte alls med namn i avsnittet trots att hon har en ganska framträdande roll med repliker osv. Jag tror att David Chase försöker säga oss något här.
Citera
2013-08-14, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbjaevel
En av många favoritscener. Tycker den är helt fantastisk.
http://www.youtube.com/watch?v=3c2k2VHLTTk

Aa, den scenen är bra. Tänk själv hur det skulle kännas att bli utpressad av maffian.
Citera
2013-08-14, 04:12
Medlem
Såg nyss en annan av mina favoritscener. Scenen innan är förresten riktigt bra, fast på ett annat sätt.

YOUTUBE - TONY & CHRISTOPHER AT THE HOSPITAL
Citera
2013-08-14, 11:06
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Såg nyss en annan av mina favoritscener. Scenen innan är förresten riktigt bra, fast på ett annat sätt.

YOUTUBE - TONY & CHRISTOPHER AT THE HOSPITAL

Visst är scenen bra, men jag tål inte Christopher. Han skapade mer problem än vad han löste. Tony sa ju själv att han kände en lättnad när han dog. Fullt förståeligt.
Citera
2013-08-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Visst är scenen bra, men jag tål inte Christopher. Han skapade mer problem än vad han löste. Tony sa ju själv att han kände en lättnad när han dog. Fullt förståeligt.
Har alltid gillat Christopher sedan första avsnittet. När han sen hade gjort sin veckor där och kom ut så skötte han ju sig bättre i alla fall. Vad som jag tyckte var oansvarigt av Tony var ändå hur han pushade Christopher till att dricka, visst hade Christopher ett val men han blev pushad av Paulie ett par gånger med och de förstod inte riktigt vad det var Christopher led av - och man får komma ihåg att det Tony säger väger mer än vad någon annan säger.

Ur ett affärsperspektiv så kan man förstå att Tony kände att det var nödvändigt och då tog tillfället i akt även om jag är säker på att Christopher inte hade uppgett något om han hade åkt dit - men första gången jag såg vad som skedde den kvällen blev jag riktigt chockad och började faktiskt tycka illa om Tony. För mig är det nog en av de känsligare fallen i serien.
Citera
2013-08-14, 14:03
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Vad som jag tyckte var oansvarigt av Tony var ändå hur han pushade Christopher till att dricka, visst hade Christopher ett val men han blev pushad av Paulie ett par gånger med och de förstod inte riktigt vad det var Christopher led av - och man får komma ihåg att det Tony säger väger mer än vad någon annan säger.

Även om de skulle veta hur Christopher kände så är ju Tony en narcissist. Han njuter av andras elände. Sympati är det sista du kan förvänta dig från honom. Nu visade Tony känslor för både barn och djur, men det är också inte heller ovanligt.

Du har väl sett hur Tony reagerar när Adriana berättar att Christopher har dödat hennes hund? Där tror jag Tony bestämmer sig för att helt enkelt sluta ge medlidande till Christopher. Han blev helt enkelt en för stor börda i hans liv och vi vet hur det går för sådana omkring Tony.

Citat:
Ur ett affärsperspektiv så kan man förstå att Tony kände att det var nödvändigt och då tog tillfället i akt.

Det räcker inte bara att se det utifrån ett affärsperspektiv för då hade han rykt för länge sedan. Jag tror även känslomässigt så va Tony riktigt trött på Christopher. De har ju trots allt en nära relation i serien, vilket påverkar Tonys beslut känslomässigt.

Citat:
Även om jag är säker på att Christopher inte hade uppgett något om han hade åkt dit.

Spelar egentligen ingen roll för Tony, eftersom han är paranoid.

Citat:
Men första gången jag såg vad som skedde den kvällen blev jag riktigt chockad och började faktiskt tycka illa om Tony. För mig är det nog en av de känsligare fallen i serien.

Menar du när de retar Christopher eller när Tony avslutar honom?
Citera
2013-08-14, 18:40
Medlem
TaxMonkeys avatar
Citat:
Har alltid gillat Christopher sedan första avsnittet. När han sen hade gjort sin veckor där och kom ut så skötte han ju sig bättre i alla fall. Vad som jag tyckte var oansvarigt av Tony var ändå hur han pushade Christopher till att dricka, visst hade Christopher ett val men han blev pushad av Paulie ett par gånger med och de förstod inte riktigt vad det var Christopher led av - och man får komma ihåg att det Tony säger väger mer än vad någon annan säger.

Ur ett affärsperspektiv så kan man förstå att Tony kände att det var nödvändigt och då tog tillfället i akt även om jag är säker på att Christopher inte hade uppgett något om han hade åkt dit - men första gången jag såg vad som skedde den kvällen blev jag riktigt chockad och började faktiskt tycka illa om Tony. För mig är det nog en av de känsligare fallen i serien.
Jag avskyr inte Chris på grund av hans missbruk, utan eftersom han är en gnällig, otålig, impulsiv kvinnomisshandlare som alltid tycker att världen är skyldig honom något. Visst är han välspelad och välskriven, men jag hoppades hela serien igenom på att han skulle dö eller åka i fängelse. Det gjorde jag iofs med Tony också, jag hatade honom som person från första scenen i första avsnittet, men de flesta tittare verkade heja på honom, konstigt nog.
Citera
2013-08-14, 19:12
Medlem
Citat:
Även om de skulle veta hur Christopher kände så är ju Tony en narcissist. Han njuter av andras elände. Sympati är det sista du kan förvänta dig från honom. Nu visade Tony känslor för både barn och djur, men det är också inte heller ovanligt.
Jag tycker det var oansvarigt från ett affärsperspektiv. Han ville att allt så småningom skulle gå genom Christopher och Silvio - och Christopher tog då sitt ansvar tillslut och blev ren men jag tycker inte Tony höll sin del av dealen.

Det är ju såklart inte Tonys ansvar att hålla honom borta från alkohol och droger men det betyder inte att jag tänker se det som ett vettigt val av Tony att pusha honom när saker gick bra. Tony ansåg väl att Christophers enda problem var hans missbruk. Jag skulle tycka det hade varit hemskt tråkigt att skriva och diskutera serien om man jämt och ständigt hade behövt ta hänsyn till de andra karaktärernas diagnoser, därför avstår jag från det.

Citat:
Du har väl sett hur Tony reagerar när Adriana berättar att Christopher har dödat hennes hund? Där tror jag Tony bestämmer sig för att helt enkelt sluta ge medlidande till Christopher. Han blev helt enkelt en för stor börda i hans liv och vi vet hur det går för sådana omkring Tony.
Ja, hur skulle man missa något sådant. Det var länken jag länkade till ovan som jag berättade att jag såg igår. I samma avsnitt så säger ju Tony till en Furio med tårar i ögonen att han måste gå vidare trots pappans död, sekunden senare sitter Tony hos Dr. Melfi och gråter över Pie-O-My.

Citat:
Det räcker inte bara att se det utifrån ett affärsperspektiv för då hade han rykt för länge sedan. Jag tror även känslomässigt så va Tony riktigt trött på Christopher. De har ju trots allt en nära relation i serien, vilket påverkar Tonys beslut känslomässigt.
Att Tony inte tyckte att Christopher var en person lämpad för uppgiften beror ju till stor del på branschen de befinner sig i. Den oändliga pressen Tony och de andra känner av hade ju inte alls vart den samma om de hade varit krabbfiskare. Ställer mig riktigt kritisk till att Tony hade handlat på samma vis om det inte var för det livet de lever.

Citat:
Spelar egentligen ingen roll för Tony, eftersom han är paranoid.
Så är det men det ändrar dock inte faktumet att Christopher var lojal på det viset - när han missbrukade så var han ju helt klart labil och samma sak när han kände sig sviken av Tony, Paulie eller någon annan men om hans karaktär hade tagit en annan väg så tror jag inte att det hade slutat med att han blev informatör eller något liknande.

Citat:
Menar du när de retar Christopher eller när Tony avslutar honom?
Det sistnämnda.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
Jag avskyr inte Chris på grund av hans missbruk, utan eftersom han är en gnällig, otålig, impulsiv kvinnomisshandlare som alltid tycker att världen är skyldig honom något. Visst är han välspelad och välskriven, men jag hoppades hela serien igenom på att han skulle dö eller åka i fängelse. Det gjorde jag iofs med Tony också, jag hatade honom som person från första scenen i första avsnittet, men de flesta tittare verkade heja på honom, konstigt nog.
Jag avskyr att han föll i ett missbruk. Eftersom han är en av favoritkaraktärerna så känns det alltid när han är nere i det som djupast.

Ja, du har rätt, Tony passar in på din beskrivning lika bra. De flesta tar oftast en huvudkaraktärs sida och det får man väl säga att jag också gör. Utöver det så tycker jag serien är otroligt bra på det viset att man inte följer någon som skall framstå som en hjälte av något slag - det skall vara riktigt mörkt.
Citera
2013-08-14, 19:29
Medlem
Tycker det är lite synd att Brendon, Chris vän. Blev mördad, han och Chris passade bra tillsammans.
Visst Brendon var respektlös, men han kunde ha bättrat sig!
Citera
2013-08-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SctekarN
Tycker det är lite synd att Brendon, Chris vän. Blev mördad, han och Chris passade bra tillsammans.
Visst Brendon var respektlös, men han kunde ha bättrat sig!
Scenen när Tony tar hand om honom för uttalandet "Kemo Sabe" är suverän...

YOUTUBE - TONY VS CHRISTOPHER & BRENDAN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in